سری بازی Halo که به عنوان نماد اصلی ایکس باکس شناخته میشود، پس از جدایی استودیو Bungie از مایکروسافت روزهای چندان خوشی را تجربه نکرده است. بازی Halo 5: Guardians آخرین عنوان اصلی این مجموعه بود که نتوانست در حد انتظارات طرفداران عمل کند و به دست فراموشی سپرده شد. از طرفی، با وجود اینکه در ابتدای نسل نهم سیاستهای مایکروسافت برای این نسل امیدوار کننده بهنظر میرسیدند (و حالا بسیار عالی اجرا شدهاند) بازی Halo Infinite از همان ابتدا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکرد و نمایشهای عجیب و ناامید کنندهای داشت. این بازی که قرار بود همراه با ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شود، به خاطر همین مشکلات با تاخیر مواجه شد و توسعه سختی را پشت سر گذاشت.
اما انتشار بخش چند نفره بازی Halo Infinite موجی از بازخوردهای مثبت را به همراه داشت. در دورانی که تقریبا تمامی بازیهای چند نفره آنلاین با مشکلات متعدد منتشر میشوند و ماهها طول میکشد تا به شرایط مطلوب بازیکنان برسند، بخش چند نفره بازی Halo Infinite بدون هیچ مشکلی در روند گیمپلی و بهصورت کاملا رایگان منتشر شد. همین نقطه قوت بهظاهر ساده، که قاعدتا باید استاندارد هر بازیای باشد، در نهایت برگ برنده این عنوان شد و بخش چند نفره بازی Halo Infinite را به سرعت در میان رقبای بزرگش سربلند کرد.
با وجود تمام نگرانیها نسبت به تواناییهای استودیو 343 Industries، این استودیو توانست گیمپلی مورد علاقه طرفداران این مجموعه را به بهترین شکل ممکن پیادهسازی کند و با تغییر و اضافه کردن چند مکانیک کوچک مانند گرپل هوک، آن را بهبود داد. در حال حاضر تنها مشکل بخش چند نفره بازی Halo Infinite سختگیری بیش از حد سیستم بتل پس آن است که با وجود راحتتر شدن کسب XP نسبت به روزهای اول انتشار، هنوز همخیلی منصفانه به عملکرد بازیکنان XP نمیدهد. البته سازندگان هم کاملا از درخواستهای بازیکنان آگاهند و به زودی اندک مشکلات باقیمانده در این بخش را برطرف خواهند کرد.
طبق اعلام رسمی استودیو 343 Industries، بازی Halo Infinite یک عنوان سرویس محور است که حداقل یک دهه عمر خواهد کرد. شروع محکم بخش چند نفره رایگان این عنوان راه را برای پیشرفت سریعتر هموار کرده است و از طرفی، بخش داستانی آن هم تنها آغاز راه خواهد بود. بهنظر میرسد که بخش داستانی حال حاضر بازی Halo Infinite تنها آغاز ماجراجویی جدید مستر چیف است و این استودیو قصد دارد تا علاوه بر پشتیبانی بیشتر از بخش چند نفره در سالهای پیشرو، خط داستانی این بازی را هم به مرور ادامه دهد. البته هنوز مشخص نیست که یک بار خرید بخش داستانی بازی Halo Infinite خطوط داستانی سالهای آینده این بازی را هم به بازیکنان ارائه خواهد کرد یا اینکه آنها باید به صورت جداگانه خریداری شوند. البته همه این حدس و گمانها در صورتی است که بخش داستانی بیشتری برای بازی Halo Infinite منتشر شود و پشتیبانی از این بازی تنها به بخش چند نفره آن محدود نشود.
در این مطلب هیچ جزئیاتی از داستان بازی Halo Infinite را لو نمیدهیم، اما لازم به ذکر است که برای تجربه بخش داستانی این عنوان باید بازی Halo 4، بازی Halo 5 و حتی بازی Halo Wars 2 را تجربه کرده باشید تا با شخصیتها و وقایع داستان این بازی آشنایی داشته باشید.
بخش تکنفره بازی Halo Infinite با یک تغییر بزرگ نسبت به نسخههای قبلی منتشر میشود. این بازی برای اولین بار در محیطی جهان باز جریان دارد و بازیکن میتواند آزادانه در محیط وسیع بازی گشت و گزار کند. البته این «جهان باز» بودن در مقایسه با دیگر عناوین این مجموعه به بازی Halo Infinite نسبت داده شده و بسیاری از فعالیتهای معمول این سبک در این بازی دیده نمیشود. احتمالا در آینده شاهد اضافه شدن محتوای بیشتر به این نقشه بزرگ خواهیم بود. آب و هوای پویا و چرخه شب و روز هم سکمک زیادی به غرق شدن بازیکن در جهان بازی میکنند و حتی روی گیمپلی و مبارزات بازی هم موثرند.
مکانیکهای جهان باز این عنوان بیشتر شبیه عناوینی مانند سری بازی Far Cry هستند که در آن بازیکن میتواند آزادانه در محیط بازی رفت و آمد کند، با دشمنان درگیر شود و کمپهای آنها را تصرف کند. این کمپها در انواع و اندازههای مختلفی وجود دارند. برخی از آنها بزرگتر هستند و تنها با از بین بردن منبع انرژی به تصرف در میآیند و برخی دیگر هم دشمنان خاصی به عنوان باس دارند که کشتن آنها سلاح خاص آن باس را به شما اهدا میکند. تصرف کمپ دشمنان (Banished) در این بازی چندین مزیت برای بازیکن دارد. پس از تصرف کمپها، مراحل بعدی بازی روی نقشه مشخص میشوند و میتوانید در کمپ به لیست کامل اسلحه، زره و وسایل نقلیه خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، کمپها یک نقطه جدید برای سفر سریع هم محسوب میشوند و رفت و آمد در محیط بازی را بسیار سریعتر میکنند.
البته حمله کمپها تنها فعالیت قابل انجام در جهان بازی Halo Infinite نیست. منفجر کردن برجهای رادیویی، از بین بردن سلولهای انرژی دشمنان، آسیب به تجهیزات دشمنان در نقاط مختلف نقشه، کمک به سربازان UNSC و تقریبا هر کار دیگری که در محیط بازی انجام دهید به عنوان فعالیت جانبی در نظر گرفته میشود. جایزه این فعالیتها امتیاز Valor است که برای ارتقا و خرید تجهیزات مختلف استفاده میشود.
مشکلات بخش گرافیکی این بازی یکی از دلایل اصلی عدم انتشار آن همراه با کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت بودند. محصول نهایی مشخصا نشان می دهد که تاخیرهای بازی Halo Infinite بی دلیل نبودهاند و حالا این بازی پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به فاجعهای که در اولین تریلر نمایش داده شده بود کرده است. انیمیشن شخصیتها حالا بیشتر به عناوین نسل نهمی شبیه است و بافتها محیط هم بسیار با کیفیتتر شدهاند. سری بازی Halo همیشه ابزار اصلی مایکروسافت برای بهرخ کشیدن قدرت سخت افزاری کنسولهای ایکس باکس بوده و با وجود اینکه بازی Halo Infinite از لحاظ گرافیکی یک عنوان انقلابی و شگفت انگیز نیست، جلوههای بصری قابل قبولی ارائه میکند.
در مجموع بهنظر میرسد که آغاز راه بازی Halo Infinite کاملا موفق خواهد بود و اگر استودیو سازنده به درستی از این عنوان پشتیبانی کند، این موفقیت در سالهای آینده هم ادامه خواهد داشت.
بخش داستانی بازی Halo Infinite در تاریخ 8 دسامبر (17 آذر) برای کامپیوتر، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد. بخش تکنفره این عنوان از روز اول انتشار در دسترس کاربران سرویس گیم پس خواهد بود.