اوایل سال جاری میلادی، سونی تایید کرد که در حال کردن روی یک هدست واقعیت مجازی نسل جدید برای پلی استیشن 5 است. کمی بعد، از کنترلرهای جدید این هدست رونمایی شد. با وجود اینکه اطلاعات به نسبت زیادی در مورد این کنترلرها منتشر شده است؛ از شکل این کنترلر گرفته تا بهره بردن آن از ویژگیهایی مانند تشخیص تشخیص لمس، بازخورد هپتیک و تریگرهای تطبیق پذیر، جزئیات زیادی در مورد خود هدست به دست هواداران نرسیده است. اکنون گزارش جدیدی که توسط شرکت Upload VR منتشر شده است، اطلاعات بالقوه جدیدی در مورد این هدست را به دست مخاطبان میرساند. Upload VR منابعی که با این محصول و روند توسعه آن آشنا هستند را دنبال میکند.
طبق این گزارش، هدست PSVR 2 (البته سونی هنوز به طور رسمی هدست واقعیت مجازی نسل جدید را مشخص نکرده است) از وضوح 4K بهره میبرد. اگر بخواهیم دقیقتر صحبت کنیم، این هدست 4000x2040 پیکسل در یک چشم و 4000x2040 پیکسل در چشم دیگر را به نمایش در میآورد و در مجموع از حدود 6.16 میلیون پیکسل بهره میبرد. همچنین این هدست از سنسور رهگیری چشمی (Gaze Tracking) برای Foveated Rendering استفاده میکند. هدستهایی که دارای قابلیت Foveated Rendering هستند، با استفاده از ردیابی نگاه کاربر، تنها نقاطی در تصویر که کاربر روی آن تمرکز کرده است را به طور کامل پردازش کرده و نمایش میدهند و به این ترتیب مصرف قدرت پردازش را به طرز چشمگیری پایین میآورند. همچنین طبق این مقاله، هدست واقعیت مجازی سونی از ردیابی پشت و رو (Inside-Out Tracking) هم استفاده میکند، و با بهره بردن از دوربینهای داخلی هدست موقعیت کنترلرها را ردیابی کرده و آزادی بیشتری در حرکت کاربران را به ارمغان میآورد.
جالب است بدانید که ممکن است هدست واقعیت مجازی سونی دارای موتوری باشد که برای بازخورد هپتیک در خود هدست به کار میرود (جدا از پشتیبانی بازخورد هپتیک وجود در کنترلر). در آخر، این مقاله از نشانگر تنظیم تفکیک لنزی و پورت USP Type-C در این هدست هم صحبت میشود.
البته که این مقاله تایید نشده است، پس محتویات آن را اطلاعاتی به حساب نیاورید که به طور رسمی مورد تایید سونی قرار گرفته است؛ حداقل تا زمانی که اخباری رسمی از سونی به گوشمان برسد. اما اگر مشخص شود که این اطلاعات صحت داشته و دقیق هستند، باید دید که سونی چگونه چالش قیمتگذاری برای همچنین هدستی را پشت سر میگذارد.