کسانی که با کامپیوتر بازی میکنند، اخیراً از عناوین مختلف سونی و پلی استیشن روی کامپیوتر لذت بردهاند. عناوینی مانند بازی God of War، بازی Horizon: Zero Dawn و بازی Marvel's Spider-Man Remastered، همگی زمانی بازیهای انحصاری پلیاستیشن بودند، اما اکنون برای کامپیوتر نیز منتشر شدهاند. البته این بازیها هنوز هم در اصل بازیهای انحصاری پلی استیشن هستند، اما استفاده از مخاطبان کامپیوتری یک حرکت هوشمندانه از سوی سونی است. با این مسیر جدیدی که سونی در پیش گرفته است، افراد بیشتری میتوانند بازیهای تک نفره فوقالعاده این کنسول را بازی کنند.
اما با وجود چنین طرز فکری، چیزی که سونی زیاد درباره آن صحبت نکرده است این است که عرضه بازیها روی کامپیوتر زمان زیادی میبرد. ممکن است افراد این موضوع را به دلایلی مانند زمان توسعه و انحصاری بودن بازیها نسبت دهند، اما سونی با «تاخیر» عناوین خود از مزایای متعددی برخوردار میشود. برخی از این مزایا ممکن است آشکارتر از بقیه باشند، در حالی که برخی از این مزایا به نظر میرسد صرفاً توسط یک ذهنیت تجاری هدایت میشوند.
بررسی نکات مهمی که باید در مورد بازی Star Wars Outlaws بدانید
واضحترین دلیلی که این شرکت عرضه بازی روی کامپیوتر را به تعویق میاندازد، این است که مسلما سونی باید با استفاده از این بازیها کنسولهای پلی استیشن را بفروشد، خصوصا در بازاری که با بالا رفتن تعداد عناوین انحصاری، تقاضا برای کنسولها نیز افزایش مییابد. سونی با تأخیر در انتشار بازیهای انحصاری روی کامپیوتر، اطمینان میدهد که هر کسی که بخواهد زود بازی را تجربه کند باید پلی استیشن بخرد. عناوین انحصاری مانند بازی Demon's Souls، بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و بازی God of War Ragnarok نقش مهمی در تعداد پلی استیشنهای فروخته شده در ماههای گذشته داشتهاند.
استودیوهای پلی استیشن با تمرکز اولیه بر خود کنسولهای پلی استیشن میتوانند از تمام ترفندها و ویژگیهای کنسول استفاده کامل کند. در مورد پلی استیشن 5، این موارد شامل ویژگیهایی مانند ردیابی پرتو و بازخورد لمسی کنترلر دوال سنس است. از آنجا که استودیو بازی را ابتدا تنها برای یک کنسول تولید میکند، تجربه بازی کاملا روی آن دستگاه بهینه شده خواهد بود. توسعه بازی برای کنسولی که دارای نرخ فریم و قابلیتهای گرافیکیِ تنظیم شده است، بسیار سادهتر از دستگاههای کامپیوتری است که هرکدام مشخصات متفاوتی دارند.
توسعه یک بازی برای رایانه شخصی یک فرایند کاملا متفاوت است. در حالی که همه بازیهای ویدیویی با استفاده از رایانه ساخته میشوند، واقعیت این است که بازیهای رایانهای باید روی تنظیمات متعددی کار کنند تا موفق شوند. در حالی که بهینهسازی برای تنظیمات مختلف کار را دشوارتر میکند، این همچنین به این معنی است که توسعه دهندگان میتوانند از آخرین سختافزار و نرمافزار کامپیوتر بهره کامل ببرند. این بدان معناست که دارندگان رایانههای شخصی متوسط یا رده بالا میتوانند از ویژگیهایی مانند گرافیکهای بهتر و نرخ فریم بهتر بهرهمند شوند.
اگر پورت کامپیوتری یک بازی به درستی ساخته شود، به راحتی میتوان از آن بهعنوان نسخه Definitive یا بهتر بازی یاد کرد. برای استودیوهای پلیاستیشن، پورتهای کامپیوتری عناوینی مانند بازی God of War، بازی Days Gone، بازی Marvel's Spider-Man Remastered همگی از ویژگیهای یادشده همراه با برخی امتیازات خاص خود بهرهمند شدند. از سوی دیگر، برخی از پورتهای کامپیوتری با کیفیت کم نیز وجود دارند که نمیتوانند بهخوبی تجربه برخی از بازیها را انتقال دهند.
پروژهی Q میتواند یکی از شکستهای پلی استیشن در نسل نهم باشد
توسعه همزمان برای رایانه شخصی و کنسولها میتواند منجر به بروز مشکلاتی در هر دو سیستم عامل شود. حتی میتواند باعث تاخیر در فرآیند تولید و انتشار شود. با جدا کردن توسعه هر پلتفرم، استودیوهای بازی میتوانند روی هر نسخه تمرکز کنند و بهتر اطمینان حاصل کنند که نسخههای بازیهایی که روی آنها کار میکنند، از قابلیتهای پلتفرم بهطور کامل استفاده میکنند. زمان اضافهای که استودیو پلیاستیشن برای توسعه بازیها برای کامپیوتر صرف میکند، یک مزیت پنهان نیز دارد؛ زیرا تقاضای بازیکنان برای بازیها را افزایش میدهد. برای مثال، بازی God of War که در سال 2022 برای کامپیوتر عرضه شد، توانست یک بازی تقریبا چهار ساله را نهتنها دوباره زنده کند، بلکه آن را با قشر جدیدی از بازیکنان آشنا کند.
بازیکنان رایانه شخصی از پرداخت هزینه کامل برای عنوانی قدیمی مانند بازی God of War بسیار خوشحال بودند و همین باعث افزایش بازدیدکنندگان بازی در پلتفرمهای استریم مانند Twitch شود. این «تاخیر» جان تازهای به یک بازی تکنفره دمید که در غیر این صورت اگر همزمان برای پلی استیشن و کامپیوتر عرضه میشد، هرگز احیا نمیشد. برای بسیاری، انتشار بازی God of War برای کامپیوتر این حس به آنها نمیداد که سونی میخواهد کیف پولشان را خالی کند؛ چراکه عناوین پیشین این فرنچایز نیز برای پلتفرمهای خارج از پلی استیشن منتشر نشده بود.
انتشار عناوین پلی استیشن استودیو همچنین تقاضا برای سایر عناوین را برای انتقال به رایانه شخصی افزایش می دهد. سهگانه اصلی بازی God of War، بازی Bloodborne که مورد تحسین و تمجید منتقدان قرار گرفت، بازی God of War Ragnarok و حتی بازی Marvel's Spider-Man 2، همگی عناوینی هستند که بازیکنان رایانه شخصی آرزوی تجربه آن را دارند. استودیو پلی استیشن ممکن است در نهایت این عناوین را بر روی رایانه شخصی منتشر کند، اما تا زمانی که زمان کافی از انتشار اولیه آنها در پلی استیشن نگذرد (البته به استثنای بازیهای قدیمیتر، که نیاز به منابعی دارند که ممکن است شرکت مایل به تخصیص آنها نباشد)، ممکن است «تاخیر» در انتشار رایانههای شخصی قابل درک و گاهی کاملاً ناخوشایند به نظر برسد. اما در آخر، باید درک کنیم که سونی نیز شرکتی است که باید از سرمایهگذاریهای خود کسب درآمد کند.