بازی Street Fighter 6 اولین عنوان مبارزهای بزرگ امسال است و برخلاف شک و شبهاتی که پس از معرفیاش ایجاد شده بودند، یک بازی مبارزهای فوق العاده و باکیفیت است. این بازی ویژگیهای جدید بسیار زیادی دارد که احتمالا مهمترین آنها سیستم درایو (Drive) است. شاید این سیستم در ابتدا پیچیده و عجیب بهنظر برسد، اما بهمحض اینکه متوجه نحوه کارکرد آن شوید، تاثیر بزرگ این سیستم روی گیمپلی را درک خواهید کرد.
مانند هر بازی مبارزهای دیگر، باید بهترین مبارزی که با سبک مبارزه شما همخوانی دارد را پیدا کنید. خود بازی اطلاعات مفیدی مانند برد مفید ضربات، سبک مبارزه و میزان سختی کنترل هرکدام از مبارزها را ارائه میکند، اما باید خودتان مشخص کنید که سبک مبارزه کدام یک از آنها برای شما مناسب است یا اینکه هرکدام از آنها در چه شرایطی مفید هستند. در ابتدا باید مشخص کنید که دنبال چه نوع مبارزی میگردید. آیا مبارزی که روی گرفتن دشمنان تمرکز میکند برای شما مناسب است یا به دنبال یک مبارز با چندضربهای طولانی و کاربردی هستید؟ آیا به مبارزه از راه دور علاقه دارید یا میخواهید از فاصله نزدیک و رو در رو با حریف مبارزه کنید؟
لازم به ذکر است که بسیاری از شخصیتهای بازی که در یک دسته قرار میگیرند، سبک مبارزه مشابه یکدیگر ندارند و نمیتوانید از همه آنها به یک شکل استفاده کنید. برای مثال، اگر بازیکنی با سبک مبارزه Grappler هستید که معمولا زنگیف (Zangief) را انتخاب میکند، احتمالا نمیتوانید با مانو (Manon) و سیستم مدالهای او کنار بیایید. بهتر است تمام مبارزها را امتحان کنید و پس از انجام راهنمای مربوط به هرکدام از آنها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
انتخاب یک شخصیت و استاد شدن در تمام حرکات و اجرای چندضربهای او بدون شک لذت بخش است. با اینحال، بهتر است بعد از یاد گرفتن همه چیز درباره یک مبارز، شخصیتهای کاملا متفاوت را امتحان کنید. اگر به شخصیتهای سریع و چابک علاقه دارید، مبارزهای کندتری مانند ماریسا (Marisa) را امتحان کنید که مشتهای قدرتمند و دفاعهای سریعش میتوانند حریف را به خاک بکوبند. البته لزومی برای انتخاب شخصیتهای کاملا متفاوت نیست. اگر مدتهاست با ریو (Ryo) بازی میکنید و میخواهید یک مبارز متفاوت در سبک او را امتحان کنید، میتوانید به سراغ لوک (Luke) بروید. ترکیب چندضربهای قدرتمند، اوردرایوهای متفاوت و پرتابههای لوک میتواند نفس تازهای به مبارزات بازی و سبک مبارزه شما بدمد.
بخش تمرینی بازی Street Fighter 6 بسیار پیشرفتهتر از حالت تمرینی قسمتهای قبلی این مجموعه (یا هر بازی مبارزهای دیگر) است و واقعا میتوانید از آن برای پیشرفت سریع در مبارزات کمک بگیرید. برای مثال، اگر در بخش تمرینی عناوین قبلی این مجموعه میخواستید که دفع ضربات هوایی را تمرین کنید، باید خودتان برای حریف تمرینی یک حرکت ضبط میکردید و در مقابل همان یک حرکت دفاع میکردید. بازی Street Fighter 6 این مشکل را به سادگی حل کرده و حالا میتوانید در بخش Simple Training Settings، تمرین حملات هوایی را انتخاب کنید. در این حالت، هوش مصنوعی بازی حملات هوایی را برعهده میگیرد. در میان حرکات هوش مصنوعی حتی پرشهای خنثی و رو به عقب هم وجود دارند تا هوشیاری شما در مبارزه و سرعت واکنش درست به حملات هم بهبود پیدا کند.
کنترل مدرن بازی Street Fighter 6 میتواند در ابتدا سرگرم کننده باشد، اما باید هرچه سریعتر آن را کنار بگذارید. این کنترل چندضربهای بسیار کمتر و کنترل کمتری روی شخصیت در اختیارتان میگذارد. حتی برخی Special Moveهای بازی هم در این حالت غیرقابل دسترس هستند. علاوه بر اینها، چندضربهای کمکی در این حالت همیشه یکسان هستند که پیشبینی حرکات شما را برای حریف بسیار آسانتر میکنند. علاوه بر اینها، بهخاطر اینکه چندضربهای پیچیده بهصورت اتوماتیک انجام میشوند، آسیب کمتری به دشمنان وارد میکنند. کنترل مدرن فقط برای افراد تازه وارد یا بازیکنانی که میخواهند تواناییهای هر مبارز را امتحان کنند مناسب هستند و هرگز نباید روی آنها حساب باز کنید.
تعداد فریم مورد نیاز برای اجرای هر ضربه و هیت باکس آن از مهمترین چیزهایی هستند که باید برای حرفهای شدن در بازی Street Fighter 6 یاد بگیرید. برخلاف دیگر بازیهای مبارزهای که چنین ابزاری ندارند یا آن را بهصورت پولی ارائه میکنند، ابزار مخصوص نمایش فریم هر ضربه در بازی Street Fighter 6 به شکل کاملا رایگان در اختیار همه بازیکنان قرار دارد و کاملترین ابزار موجود در میان تمام عناوین مبارزهای دیگر است.
همانطور که در تصویر بالا میبینید، ابزار فریم این بازی تمام فریمهای هر ضربه را با توجه به وضعیت مبارز در هر فریم مشخص میکند. این اطلاعات حیاتیترین اطلاعات مبارزه محسوب میشود که به شما کمک میکند تا به درستی نقاط قوت و ضعف هر حرکت را در تمام فریمهای اجرای آن بررسی کرده و از وضعیت حریف پس از پایان ضربه هم آگاه باشید.
برای یادگیری هیتباکسها چنین ابزاری در اختیار ندارید، اما بهتر است که هنگام تمرین حرکات در بخش تمرینی بازی و یادگیری فریم هر ضربه، به هیتباکس و برد موثر ضربات هم دقت کنید. بهخاطر تفاوت هیتباکس ضربات در حالت عادی و درایو، یادگیری هیتباکسها میتواند بسیار سخت باشد. برای مثال، بعد از آپرکات کردن حریف، ممکن است ضربات عادی مشت، زانو یا هر ضربه دیگر به مبارز حریف که روی هوا است برخورد نکنند، اما اگر پس از آپرکات ضربات خود را با Drive Rush ترکیب کنید، بدون هیچ استثنایی ضربه دوم را هم به حریف وارد خواهید کرد.
وقتی روی زمین افتادهاید هنوز هم فرصت بازگشت و ضربه زدن به حریف را دارید. معمولا ضربات ضدهوایی هنگام بلند شدن از روی زمین بهترین نتیجه را میدهند و میتوانند به راحتی حریف را غافلگیر کنند. با این حال، بهترین ضربات بازگشت اینچنینی برای هر شخصیت متفاوت است و باید هرکدام از آنها را جداگانه یاد بگیرید. البته ضربات بازگشت از روی زمین شخصیتهایی مانند یوری (Juri)، کمی (Cammy)، ریو، گایل (Guile) و چون لی بهتر از دیگران است.
البته بازی هجومی و حمله کردن به حریف نمیتواند همیشه کارساز باشد. گاهی اوقات بهتر است که روی دفع اولین ضربه حریف بعد از بلند شدن تمرکز کنید که میتواند کمی سخت و گیج کننده باشد. خوشبختانه سیستم درایو این مشکل را هم حل کرده و میتوانید با Parry کردن هر ضربهای که از هر طرف وارد شود را دفع کنید و نیازی به مشخص کردن جهت ضربه ورودی برای دفع آن وجود ندارد. با وجود اینکه Parry میتواند هر ضربهای از تمام جهات را دفع کند، درمقابل حمله پرتابی هیچ کاربردی ندارد و اگر حریف بتواند شما را هنگام Parry کردن بگیرد، آسیب بیشتری نسبت به پرتاب عادی وارد میکند.
باید چندضربهای کاربردیای که میتوانید در کسری از ثانیه اجرا کنید را برای هر شخصیت یاد بگیرید. میزان پیچیدگی یا سادگی این چندضربها هیچ اهمیتی ندارد. تنها نکته این است که باید بتوانید چندضرب مورد نظر را در مواقع نیاز بهسرعت اجرا کنید. حتی اگر اجرای کامل این چندضرب باعث مصرف تمام نوار درایو و خسته شدن شخصیت شما میشود، باید آن را در مواقع حساس اجرا کرده و از قبل برای مبارزه در حالت خستگی تمرین کنید. وقتی منتظر بازیابی نوار درایو و انرژی مبارزتان هستید میتوانید با استفاده از ضربات پرتابی مانند Sand Blast لوک، هادوکن ریو یا ضربات ضد هوایی حریف را دور نگه دارید.
جدیدترین ویژگی گیمپلی بازی Street Fighter 6 که تاثیر بزرگی هم روی مبارزات این بازی میگذارد، سیستم درایو (Drive) است. برای انجام حرکات سیستم درایو باید از شش انرژی نوار درایو استفاده کنید و پس از استفاده منتظر پر شدن دوباره آن شوید. برای انجام حرکات درایو بین یک تا سه انرژی درایو نیاز دارید، اما میتوانید از انرژیای که ندارید هم برای انجام این حرکات استفاده کنید. پس از خالی شدن نوار درایو، اگر حتی یک انرژی درایو هم نداشته باشید میتوانید تمام حرکات سیستم درایو را انجام دهید، اما پس از خالی کردن کامل نوار درایو با این حرکت، وارد حالت خستگی میشوید که احتمال شکست شما در مبارزات را افزایش میدهد.
بهتر است در مواقع حساس و مورد نیاز ریسک ورود به حالت خستگی را به جان بخرید. وقتی نوار سلامت حریف کم است، استفاده از آخرین ذرات نوار درایو و وارد کردن ضربات قدرتمند بیشتر میتواند منجر به پیروزی شما در مسابقه شود. وقتی در این حالت قرار دارید، شارژ شدن نوار درایو شروع میشود، اما تا وقتی که کاملا پر نشود از حالت خستگی خارج نمیشوید. سرعت شارژ دوباره این نوار هم به نحوه بازی کردن شما بستگی دارد. حرکات دفاعی مانند دور شدن از حریف یا پریدن روی هوا باعث کند شدن روند شارژ نوار درایو میشود و حرکات هجومی، مانند حرکت رو به جلو یا حمله به حریف هم باعث تسریع شارژ این نوار میشوند. بهخاطر داشته باشید که در حالت خستگی خیلی سریعتر گیج میشوید و اگر در گوشه زمین مبارزه گیر بیافتید، کارتان تمام است.
برای کم کردن فاصله با حریف میتوانید به شکل عادی به سمت او Dash کنید و در این مسیر خودتان را در خطر دریافت ضربه قرار دهید، یا اینکه Drive Rush کنید و حرکت امن و تاکتیکیتری داشته باشید. این حرکت را میتوانید با Dash کردن بعد از Drive Parry یا یک حرکت عادی قابل کنسل انجام دهید. اولی فقط یک انرژی درایو مصرف میکند، اما برای اجرای دومی به سه انرژی درایو نیاز دارید. کنسل کردن یک ضربه عادی و تبدیل آن به Drive Rush علاوه بر زنده نگهداشتن چندضرب، آسیب بسیار زیادی را هم به حریف وارد میکند. ترکیب این حرکت با Overdrive میتواند آسیب بسیار بیشتری وارد کند، اما احتمال خسته شدن شما و آسیب پذیری را هم افزایش میدهد.
شاید Drive Impact بیش از حد قدرتمند بهنظر برسد، اما چند راه مختلف برای دفع آن وجود دارد. اولین راه این است که اگر هنگام انجام این حرکت توسط حریف، به اندازه کافی به او آسیب بزنید، میتوانید سوپر آرمور این حرکت را بشکنید. همچنین اگر بلافاصله بعد از شروع حرکت حریف، شما هم Drive Impact کنید، میتوانید حرکت او را خنثی کرده، ضربه بزنید و حریف را گیج کنید. بلافاصله بعد از شروع حرکت حریف، یک پنجره زمانی بسیار کوتاه وجود دارد که میتوانید از آن برای شکستن حرکت استفاده کنید و برای ماهر شدن در انجام این کار نیاز به مطالعه فریم حرکات و تمرین کافی نیاز دارید. باتوجه به اینکه Drive Impact چند فریم آغازین دارد، میتوانید از آن استفاده کرده و با گرفتن حریف، کاملا او را خنثی کرده و آسیب بسیار زیادی وارد کنید.
وقتی اولین بار وارد Battle Hub شوید، متوجه خواهید شد که تمام شخصیتها از کنترل مدرن استفاده میکنند و حتی تغییر تنظیمات کنترل از تنظیمات برای هر دو بازیکن هم باعث تغییر کنترل مدرن به کلاسیک نمیشود. Battle Hub تنظیمات مخصوص خود را برای هر شخصیت دارد و باید بهصورت جداگانه آنها را شخصیسازی کرده و نحوه کنترل آنها را مشخص کنید. البته میتوانید پیش از به چالش کشیدن حریف، با فشردن دکمه مربع در پلی استیشن یا X در ایکس باکس، تنظیمات شخصیتها را انتخاب کنید.
این بخش یکی از بخشهای نسبتا ضعیف بازی Street Fighter 6 محسوب میشود، اما میتواند گاهی سرگرم کننده باشد و آیتمهای تزئینی نسبتا خوبی هم برای آواتار ارائه میکند. با توجه به اینکه هوش مصنوعی در این بخش چندان تعریفی ندارد، بهتر است که از همان ابتدا مبارزه با دشمنان سرسخت را آغاز کرده و به راحتی XP قابل توجهی کسب کنید. از این طریق میتوانید سریعتر در بازی پیشرفت کنید و Skillهای جدید، پول بیشتر و آیتمهای به درد بخوری به دست بیاورید.
هرگز وقتتان را برای مبارزه با دشمنان سطح پایین تلف نکنید، مگر اینکه به آیتمهای آنها نیاز داشته باشید. همچنین بهتر است که سریعا استاد مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید تا Super Art آنها را بهدست بیاورید یا از در مبارزات ازشان کمک بگیرید. برای انجام این کار تنها کافیست آنها را بهعنوان استایل مبارزه خودتان انتخاب کرده و مبارزه را آغاز کنید.
از فروشگاهها هم غافل نشوید. برخی آیتمها میتوانند آسیب وارده به شما را کاهش دهند که در برخی مبارزات کمک بزرگی محسوب میشود. البته بهخاطر داشته باشید که استفاده از یک آیتم، اثر آیتم قبلی را کاملا از بین میبرد. همچنین بهتر است که تمام آپگریدهای افزایش دهنده قدرت را بدون توجه به قیمتشان دریافت کنید.
بازی Street Fighter 6 هم اکنون در دسترس کاربران کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس قرار دارد.