بازی The Ascent عنوان جدید استودیو Neon Giant در سبک نقش آفرینی ایزومتریک است که توسط تیمی 12 نفره متشکل از افرادی پیشکسوت در این زمینه ساخته شده است. باوجود تعداد کم اعضای توسعه دهنده این بازی، کیفیت آنچه از گیمپلی بازی به نمایش گذاشته شده است همانند بازیهایی با بودجه کلان است. کیفیت بازی در پیشنمایشهایش به حدی بالا بود که بسیاری از بازیکنان آن را غیرواقعی میدانستند. اما پس از تجربه دموهای مختلف توسط منتقدین این مسئله تکذیب شده و در نهایت تایید شد که گرافیک بازی به همان اندازه پیشنمایشهای آن بالا و چشم نواز است.
گرافیک و طراحی فوقالعاده محیط
وقایع بازی در سیارهای تاریک و سایبرپانک با تراکم بیش از حد جمعیت بهنام Veles رخ میدهد که مملو از فساد است. شرکتهای بزرگ تنها به منافع و منابع خود میاندیشند و دیگر اهمیتی به مردم و نیازهای آنان نمیدهند. نقش شما در بازی به عنوان مزدور است که در سیارهای فراخورشیدی تحت سلطه شرکت The Ascent Group زندگی میکند. همانند دیگر عناوین آینده نگرانه و سایبرپانک، زندگی در این شهر سخت و دشوار است. باندهای سایبورگ در حومه شهر پرسه میزنند، فضاییهای جهش یافته زیر شهر را پر از وحشت کردهاند و همه نوع گانگسترهای فاسد در شهر صف کشیدهاند. شخصیت شما در بازی یک ابرانسان با قدرتهای خاص و فراطبیعی نیست، بلکه تنها یک فرد معمولی هستید که برای پول درآوردن باید از پلههای ترقی این شهر خشن بالا بروید. یک روز اتفاقی وحشتناک باعث بسته شدن The Ascent Group میشود که جان تمام نزدیکان شما را به خطر میاندازد. پی بردن به دلیل این اتفاقات و نحوه زنده ماندن در این دنیا برعهده شما خواهد بود.
در طراحی سیاره Veles به کوچک ترین جزئیات آن توجه شده است و توسعه دهندگان این بازی به راستی دنیایی را ساختهاند که میتوان زندگی کردن در آن را تجسم کرد. در دموهای منتشر شده، بازی از فاضلابهای شهر آغاز میشود که در آن قسمتهایی از گیمپلی بازی نیز به بازیکن آموزش داده میشود. در این محیط آغازین، پرتوهای نور و جزئیات محیط به زیبایی کار شده است و تنوع زیادی در محیط بازی وجود دارد. باوجود زاویه ثابت دوربین بازی که از بالا است، استودیو Neon Giant با ایجاد آسمان خراشهایی که در دود محو میشوند، ماشینهای پرنده، نورهای نئون براق و سایههای جذاب، حس حضور در شهری بزرگ را به بازیکن دادهاند. فضای آشفته و خشن بازی از همان ابتدا شما را درگیر خود خواهد کرد و باعث می شود در در این دنیا احساس آسیبپذیری کنید.
گیمپلی بازی
گیمپلی بازی بدون شک تا زمان عرضه آن تغییرات بسیاری خواهد کرد، اما باتوجه به دموهای عرضه شده از آن، بازی The Ascent تجربهای سخت و دشوار خواهد بود. با طیف گستردهای از آیتمها، ماموریتها، سلاحها و تجهیزات مختلف، تجربه آن برای هر شخص متفاوت خواهد بود. در این بازی وظیفه ساخت شخصیت برعهده شما است و باید باتوجه به شخصیت خود، روش بازی کردن خود را نیز تغییر دهید. همچنین میتوانید با دوستان خود یار شوید و مراحل دشوار را به کمک آنان به پایان رسانید و حتی پاداش بیشتری دریافت کنید. پس از گذشتن از محیط ابتدایی دموی بازی که در بالا به آن اشاره شد، به شما وظیفه دادهای میشود تا منطقه قدیمی را پشت سر بگذارید و از یک گنگستر محلی محافظت کنید. اینجاست که شما برای اولین بار با دشمنان انسانی روبهرو میشوید و متوجه میشوید که گیمپلی بازی از یک عنوان اکشن نقش آفرینی معمولی به یک بازی شوتر تاکتیکی تبدیل میشود.
ماشه سمت چپ دسته به شما امکان شلیک از ارتفاع را میدهد که شامل شلیک از پشت سنگر و شلیک به دشمنانی است که در یک سکوی بالاتر قرار دارند. استفاده از این مکانیک هنگامی که مقابل دشمنان مسلح قرار میگیرید، قطعا جان شما را نجات خواهد داد. دشمنان ممکن است از نظر تعداد قدرت بیشاری داشته باشند، اما تواناییهای شما تعادل را برقرار خواهد کرد. برای مثال با پیشروی در بازی مشت مخصوصی را باز میکنید که با ارسال یک موج دشمنان را نابود خواهد کرد.
منتقدان همچنین تحت تاثیر بافتهای سه بعدی و دود حجیم تولید شده توسط سلاحها قرار گرفتند که روی نور نیز تاثیر مستقیمی دارد. مواد منفجره نیز بهطور مشابه همه نوع تخریب باعث تخریب محیط میشوند که باعث واقعیتر شدن بازی میشوند. این دقیقا همان چیزی است که طرفداران از بازیهای نسل بعد انتظار داشتند.
بازی The Ascent در تاریخ 29 جولای (7 مرداد) برای کنسولهای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.