درست است که کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس با ارائه سختافزار بهتر، کار توسعهدهندگان را برای ساخت بازی آسانتر کردهاند، اما این مسئله با آمدن هر نسل جدیدی از کنسولها تکرار میشود. مسئله دیگری که هنگام عرضه کنسولهای جدید تکرار میشود این است که استودیوهای بازیسازی به تدریج از نهایت پتانسیل آنها استفاده میکنند. یکی از دلایلی که بازیها تا مدتی برای دو نسل عرضه میشوند نیز همین مسئله است.
تور فریک (Tor Frick)، مدیر نوآوری بازی The Ascent و یکی از بنیانگذاران استودیوی Neon Giant، در مصاحبه اخیر خود درباره سختافزار ایکس باکس سری ایکس و آینده بازیهای آن اظهاراتی داشته است. مطابق گفتههای فریک، برای مشاهده بازیهایی که توانایی واقعی ایکس باکس سری ایکس را نمایش میدهند، زمان بیشتری باید بگذرد. او همچنین اضافه کرد که حافظه SSD در کنسولهای جدید باعث میشود شکاف میان بازیهای پرهزینه و بازیهای مستقل کمتر شود. متن زیر بخشی از صحبتهای فریک است:
به نظر من زمان بیشتری باید بگذرد تا مشخص شود بازیهای نسل جدید چقدر پیشرفت کردهاند. معمولا مدتی طول میکشد تا توسعهدهندگان به توانایی واقعی سختافزار جدید دست پیدا کنند. پیشرفتهایی مانند سرعت بارگذاری بیشتر نه تنها به توسعهدهندگان کمک میکند تا بازیهای غنیتر و متنوعتری بسازند، بلکه به توسعهدهندگان کوچکتر کمک میکنند تا تفاوت میان بازیهای پرهزینه و بازیهای مستقل کمتر از گذشته شود. احتمالا در آینده شاهد تنوع زیادی در بازیها میان تمام توسعهدهندگان خواهیم بود.
بازی Ascent در تاریخ ۸ تیر (۲۹ جولای) برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس و همچنین رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.