تعطیلی استودیو Visceral Games در سال 2017 نتیجه تصمیمگیریهای بزرگی بود که نه فقط این استودیو، بلکه تمام صنعت گیم را تحت تاثیر قرار داده بود. برای مثال باارزشتر تلقی شدن عناوین سرویس محور نسبت به بازیهای تک نفره داستانی، یا به هدر رفتن استودیوهای کوچک و حرفهای توسط ناشرهای بزرگ، از جمله مواردی بودند که همانند طوفان در سرزمین ویدیو گیم جولان میدادند. طرفداران مجموعه بازی Dead Space اما تفسیر دیگری از این اتفاقات داشتند؛ بعد از شکست بازی Dead Space 3 در سال 2013، هواداران مجموعه فهمیده بودند که این فرنچایز دیگر کارش تمام شده و قرار نیست به این زودیها به میدانها برگردد. اما با وجود بازی The Callisto Protocol همه چیز تغییر کرد.
خندهدار است که جریان وقایع چه زود میتوانند تغییر کنند و مسیر آب هم عوض شود. استودیو Motive در حال ریمیک اولین بازی Dead Space است و مدام از طرفداران بازخورد میطلبد تا بهترین اثر ممکن را خلق کند، شرکت EA طوری با این بازی برخورد میکند که انگار همیشه قدرش را میدانسته و اصلا مقصر یک دهه غیبتش در دنیای بازی نبوده است. همزمان با این، استودیو Striking Distance هم در حال ساخت یک بازی علمی-تخیلی، ترسناک و در سبک بقاست که همانطور که میدانید، با نام بازی The Callisto Protocol شناخته میشود.
بازی The Callisto Protocol در سال 2320 جریان دارد و شما را به آیندهای دور میبرد. جیکوب لی (Jacob Lee) که شخصیت اصلی هم هست، در ساختمان بلک آیرون (Black Iron) در سیاره کالیستو (Callisto) مستقر است و به ناگهان موجودان فضایی به سیاره کالیستو که ماهیت زندانمانند دارد حمله میکنند. جیکوب باید به هر نحوی که شده مبارزه کند و زنده بماند، دشمنانِ فضایی او که بایوفاژ (Biophage) نام دارند به این انسان تنها و درمانده رحم نخواهند کرد و هر طور که شده جلوی فرار او از زندان را خواهند گرفت. با پیشروی در داستان میفهمید که این رشته سر دارز دارد و اتفاقات شومی در پشت پرده در حال زخ دادن هستند: آزمایشهایی که روی انسانهای زنده و زندانی در حال اجرا است بخشی از یک قرارداد خونیناند که یک سر آن به واردن (Warden) ختم میشود.
اینجاست که پای اتحادیه سیاره مشتری مشتریِ (United Jupiter Company) که مسئول گرداندن زندان بلک آیرون است به قضیه باز میشود. بازیکن میفهمد که کُلونی کالیستو حتی قبلتر از تاسیس زندان وجود داشته و گذشته غنی و گستردهای دارد که منتظر کشف شدن است، در این میان هیولاها نیز مثل مور و ملخ در سیاره حضور دارند و خواهان مبارزه با جیکوب هستند. اما سوالی که پیش میآید این است که چه امری باعث میشود بازی The Callisto Protocol انقدر هیجانانگیز باشد؟ پتانسیل این بازی در کجاست که باعث میشود این عنوان را تبدیل به یکی از بازیهای ویدیویی سال بکند؟
جواب نخست در حضور گلِن اسکافیلد (Glen Schofield) که از خالقان بازی Dead Space است نهفته شده. اسکافیلد همراه با مایکل کاندری (Michael Condrey) اولین بازی Dead Space را ساخته بودند. گرچه وظیفه اصلی و روی کاغذ اسکافیلد تهیهکنندگی بازی Dead Space بود، وی طراح ایده اولیه و کلی این محصول بوده، از الهام گیری بازی از Event Horizon، تا تمِ انسانمحور بازی با الهام از آثار نویسنده شهیر ژانر علمی-تخیلی، آرتور سی کلارک. گرچه اسکافیلد روی دنبالههای بازی کار نکرد (چون همراه کاندری از استودیو خارج شدند و در سال 2009 Sledghammer Games را تاسیس کردند)، زمینه اصلی برای خلق و توسعه این جهان، توسط او و دوستش چیده شده بود.
البته اشتباه نکنید، بازی Dead Space 2 یک بازی فوقالعاده است، که بدون قربانی کردن تم ترسناک بازی توانست میزان اکشن بازی را بیشتر کند. با حضور اسکافیلد در بازی The Callisto Protocol به عنوان کارگردان، طرفداران میتوانند منتظر فرمولی مشابه بازی اول باشند که اتمسفری سنگین داشت و گیمپلی نیز روندی تنشزا در پیش میگرفت. اما وقتی میبینیم که سازندگان کارکشته دیگری همانند استیو پاپوتسیس (Steve Papoutsis) نیز روی بازی The Callisto Protocol کار میکنند، قضیه جالبتر میشود.
پاپوستیس قبلا از تهیهکنندگان بازی Dead Space بود و در نخستین عنوان از این فرنچایز، نقش تهیهکننده ارشد را بر عهده داشت. از دیگر سازندگان مطرح میتوان به اسکات ویتنی (Scott Whitney) اشاره کرد که از جزو تیم طراحی است، و کارگردان انیمیشن، آقای کریستوفر استون (Cristopher Stone)، که هر دو پیش از این سابقه کار روی بازی Dead Space را داشتهاند. پس در نگاهی کلی میتوان گفت که تیم سازنده متشکل از کسانی است که قبلا هم تجربه ساخت بازیهای مشابه را داشتهاند و میدانند که عنصر اصلی و جوهره بازی Dead Space در چه نهفته است.
اشاره به شباهات بین بازی The Callisto Protocol و Dead Space هم از نکات بارزی است که چه در اتمسفر بازی شاهدش خواهیم بود، و چه در رابط کاربری این عنوان. حتی هشدار «به شاخکهایشان شلیک کن» که در تریلر بازی The Callisto Protocol دیدیم، رفرنس واضحی است به جمله معروف بازی Dead Space که میگفت «اندامهایشان را ببُر.» این موضوع به خودی خود چیز بدی نیست، بلکه میتواند طرفداران قدیمی بازی Dead Space را هیجانزده کند و با ارائه داستان و گیمپلی متفاوت، احساس نوستالژی را در آنان بیدار نگه دارد. از جمله این تفاوتها میتوان به این موضوع اشاره کرد که گرچه بازی The Callisto Protocol یک شوتر سوم شخص است، اما دارای سیستم مبارزه با سلاح سرد است که اتفاقا بخش تقریبا بزرگی از مبارزات را شامل میشود.
بن واکر (Ben Walker)، کارگردان طراحی بازی در مصاحبه با گیم اینفورمر در ماه ژوئن گذشته گفت که تقریبا نصف بازی شاهد مبارزه با سلاح سرد خواهیم بود: «ما قطعا روی بخش «بقای» بازی تکیه کردهایم. تُن اصلی مبارزات بازی بیشتر شبیه درگیری و تقلاست. شما هر آنچه در توان دارید را انجام میدهید تا زنده بمانید و پیشرفت کنید.» این موضوع را حتی میتوان بازتابی از آیزک کلارک (Isaac Clarke) که شخصیت اصلی بازی Dead Space بود هم دانست، چرا که او مهندسی بود که با استفاده از ابزارهای موجود در سفینه ایشیمورا (Ishimura) به مبارزه نکرومورفها (Necromorph) میرفت.
جیکوب لی در این طرف ماجرا، یک زندانی آبدیده است که گرچه مبارز حرفهای یا متخصص سلاحهای دوربرد نیست، اما میتواند از پس کارهای خودش بر بیاید. بازیکنان در طول ماجراجویی خود با گلولههای کمتری نیز رو به رو خواهند شد و به همین دلیل، مجبور خواهند بود که برای مبارزه بیشتر از دستان خود کمک بگیرند. استفاده از هر دو تاکتیک (دست حالی و اسلحه) نیز جوابگو است و بازیکن میتواند در ابتدا دشمن را هل داده و فاصلهای بین خود و او ایجاد کند، و سپس با اسلحه حسابش را برسد.
محیط نیز میتواند در مبارزات دوست و همراه شما باشد. در بسیاری از تریلرهای بازی دیدهایم که بازیکن میتواند با استفاده از مواردی که در محیط وجود دارند به جنگ دشمن برود و حتی نیاز به شلیک یک گلوله نداشته باشد. هل دادن دشمن به داخل توربینها، یا استفاده از GRP که حکم همان Kinesis را دارد، از جمله روشهایی هستند که به کارتان خواهند آمد. شما همچنین میتوانید با مخفیکاری پشت سر یکی از دشمنان قرار بگیرید و بدون اینکه بقیه متوجه شوند، دخلش را بیاورید. دقت در محیط میتواند هر نوع راهی را در اختیارتان بگذارد که به میل خودتان میتوانید یکی از آنها را به استفاده بگیرید و به جنگ بروید، البته دشمن شما نیز میتواند از طریق راههای غیرقابل پیشبینیای قویتر شود و به شما ضد حمله بزند. داشتن مسیرهای متفاوت و گزینههای مختلف برای مبارزه، ارزش تکرار بازی را هم بالاتر میرود و کمک میکند که حتی چندین بار میل به تمام کردن بازی داشته باشید و در هر یک از سیوهای خود، از روش جدیدی برای حمله به دشمن استفاده کنید.
محیط بازی البته همیشه به نفع شما نیست، چرا که برخی جاها انقدر خطرناک هستند که میتوانند باعث مرگتان شوند. بازی خیلی طولانی نخواهد بود و چیزی حدودا 12 تا 14 ساعت از وقتتان را به خود اختصاص خواهد داد، و شما با چندین بار بازی کردن این عنوان، راههای مختلف برای مردن را کشف خواهید کرد! دیدن این موضوع که سازندگان چقدر روی جزئیات و فراوانی راههای مرگ و کشته شدن جیکوب کار کردهاند، اندکی نگرانکننده و ترسناک است که خب، شاید برای بسیاری همانند توفیقی اجباری باشد که دلشان مرگ میخواهد.
بازی The Callisto Protocol در تاریخ دو دسامبر مصادف با 11 آذر ماه برای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، رایانههای شخصی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد. استودیو در حال حاضر با اضافهکاریها (Crunch) در حال توسعه این محصول است تا بتواند در زمان موعود، آن را منتشر سازند، که البته موضوعی ناراحتکننده و بد است، چرا که همین امر میتواند منجر به ایجاد حفرهها و وجود باگهای مختلف در بازی شود. دلیل اضافه کاری سازندگان احتمالا این است که بازی را قبل از فرا رسیدن روز 27 ژانویه 2023 به بازار عرضه کنند، چرا که ریمیک بازی Dead Space در این تاریخ منتشر میشود.
در هر صورت، حتی اگر این بازی نزدیک به ریمیک بازی Dead Space عرضه شود، شاید شاهد درگیری چندانی نباشیم و حتی کاربران از این قضیه بهره ببرند. کسانی که از بازی Dead Spcae لذت بردهاند به احتمال زیاد شانسی هم به بازی The Callisto Protocol خواهند داد تا ببینند که فرمول تقریبا مشابه در یک فضا و دنیای متفاوت چه نتیجهای در پی داشته و گشت و گذار در یک سیاره متفاوت که از فضاییها پر شده چه حس و حالی دارد.
بازیهای ترسناک در چند سال اخیر عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتهاند، چه بازی The Quarry که یک ماجراجویی داستانی است، چه بازی Resident Evil Village که تمرکز زیادی روی اکشن داشت، و چه بازی Inscryption که روی موضوعات ماورائی تمرکز داشت. بازی The Callisto Protocol نیز با انتشار، تبدیل به یکی از بازیهای ترسناکِ گران خواهد شد که به قول سازندههایش، AAAA است. چه این بازی تبدیل به وارث بازی Dead Space شود و چه بتواند تبدیل به تجربهای کاملا متفاوت شود که بهتر از منبع الهامش ظاهر گشته، استودیو Striking Distance به محصولی دست خواهد یافت که به احتمال زیاد قرار است تبدیل به محصولی موفق و آغازکننده یک فرنچایز بزرگ شود.
شاید بازی The Callisto Protocol نتواند ژانر وحشت را زیر و رو کند، اما اگر بتواند داستانی جذاب و گیمپلی سرگرمکننده ارائه کند، توانسته به هدف اصلی خود برسد و همان چیزی شود که هم ما و هم سازندگان انتظارش را داریم.