معرفی بازی The Lord of the Rings: Gollum

معرفی بازی The Lord of the Rings: Gollum

رضا مدرسی رضا مدرسی
1 سال پیش

سال ۲۰۱۹ بود که بازی The Lord of the Rings: Gollum توسط استودیو Daedalic Entertainment معرفی شد و طبق اعلام رسمی، منتظر عرضه این عنوان در سال ۲۰۲۱ بودیم. چند ماه مانده به انتشار، سازنده اعلام کرد که بازی با تاخیر رو به رو شده و بازیکنان باید تا اواخر سال ۲۰۲۲ صبر کنند. با فرا رسیدن موعد ۲۰۲۲، Daedalic مجددا گفت بازی The Lord of the Rings: Gollum را به تعویق انداخته و حال انتشار رسمی بازی در ۲۵ می ۲۰۲۳ (چهار خرداد ۱۴۰۲) خواهد بود. کمتر از سه ماه به انتشار بازی مانده و باید ببینیم که پس از این همه فراز و نشیب مختلف، آیا بالاخره شاهد انتشار بازی خواهیم بود یا نه. در هر حال امروز می‌خواهیم شما را با بازی The Lord of the Rings: Gollum آشنا کنیم، عنوانی که بازیکن را به دنیای ارباب حلقه‌ها می‌برد و در قالب یکی از غیرمنتظره‌ترین شخصیت‌های این جهان قرار می‌دهد. با پی اس پرو همراه باشید.

اگر فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را دیده، یا کتاب‌هایش را خوانده باشید، حتما می‌دانید که گالوم (Gollum) قبل از اینکه با حلقه یگانه مواجه شود، یک هابیت ساده با نام اسمیگل (Smeagol) بود و یک زندگی ساده هم داشت، اما بعد از اینکه حلقه را پیدا کرد کم کم تبدیل به موجودی نفرت انگیز شد که گرچه به لطف قدرت‌های حلقه تقریبا ۵۰۰ سال توانست زندگی کند، اما لذت چندانی از زندگی نبرد و تمام عمرش را به عنوان برده حلقه سپری کرد. در فیلم‌های هابیت (The Hobbit) یا ارباب حلقه‌ها به اندازه مناسبی به شخصیت گالوم پرداخته می‌شد، اما در این میان، قصه‌های دیگری هم حول محور این شخصیت وجود داشتند که شاید بتوان گفت اهمیت به‌سزایی هم در کارهای جی آر آر تالکین (J R R Tolkien) داشتند و هیچوقت در مدیوم سینما یا گیم روایت نشدند. استودیو Daedalic قصد دارد به همین قصه‌ها بپردازد و در عین وفادار ماندن به منبع اقتباس، داستان اوریجینال و جدید خود را بسازد.

 

تریلر بازی The Lord of the Rings: Gollum

 

 

داستان بازی The Lord of the Rings: Gollum بین وقایع کتاب/فیلم هابیت و ارباب حلقه‌ها جریان دارد و برای زمانی است که گالوم حلقه را از دست داده، و حال باید به دنبال عزیزش برود و هر طور که شده آن را دوباره به دست آورد. گالوم برای رسیدن به این مقصد باید از موردور (Mordor) که محل زندگی ارباب تاریکی سارون (Sauron) است فرار کند و خود را از چشم جهان‌بین در باراد-دور (Barad-Dur) پنهان نگه دارد. اورک‌ها و اشباح حلقه برای متوقف ساختن او تلاش خواهند کرد، اما گالوم هر طور که شده از انجا فرار می‌کند و پا به سرزمین‌های مختلفی پا می‌گذارد، که یکی از آن‌ها که در تریلرهای بازی نیز اشاره‌های فراوانی بدان بود، میرک‌وود (Mirkwood)، فلمروی تراندیول (Thranduil)، پدر لگولاس (Legolas) است. 

شخصیت‌های آشنا و جدید مختلفی در طول ماجراجویی گالوم با او رو به رو می‌شوند. برای مثال تا الان می‌دانیم که گندالف (Gandalf) یکی از افرادی خواهد بود که در بازی حضور دارد و در مرحله‌ای از این عنوان، می‌خواهد به محل اختفای حلقه از طریق گالوم پی ببرد. قاعدتا پادشاه تراندویل و دیگر الف‌های سرزمین میرک‌وود هم باید در بازی حضور داشته باشند که هنوز چیزی از آن‌ها در تریلرها ندیده‌ایم. در کل می‌توان گفت داستان بازی قصد دارد جدید باشد و همین مسئله است که معادله را کمی خطرناک می‌کند، چرا که تعریف یک قصه جدید در سرزمین میانه (Middle-Earth) نیاز به کار زیادی دارد و اگر تیم نویسنده‌ها صرفا به قدرتمند بودن جهان‌پردازی (Lore) آن دنیا قناعت کنند، در نهایت شاهد اثر ضعیف یا ضعیفِ رو به متوسطی مثل سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت خواهیم بود، اما در صورتی که نویسندگان بتوانند محصول اوریجینال و در عین حال وفاداری مانند بازی Middle Earth: Shadow of Mordor یا نسخه بعدی این عنوان خلق کنند، می‌توانیم منتظر دیدن یک اقتباس اوریجینال خوب دیگر از دنیای سرزمین میانه باشیم.

 

 

یکی از مکانیزم‌های موثر در داستان و گیم‌پلی، با توجه به چیزی که از تریلرها دیدیم قطعا سیستم دیالوگ‌های بازی است. با اینکه گالوم توسط حلقه آلوده شده، اما همچنان اسمیگل همراه اوست و اجازه نداده که شخصیتِ منفیِ گالوم به کل او را احاطه کند. همانند کتاب‌ها و فیلم‌ها، در بازی نیز شاهد مکالمه دو قطبِ شخصیتی گالوم و اسمیگل با همدیگر هستیم که هر یک به اقتضای شرایط، پیشنهادهای مختلفی به شما می‌دهند و می‌خواهند که طبق نظر آن‌ها تصمیم بگیرید. برای مثال اسمیگل ترجیح می‌دهد که نقش مثبت ایفا کند و به گندالف در پیدا کردن حلقه یاری برساند، اما اسمیگل حلقه‌ را برای خودش می‌خواهد و به هر قیمتی که شده، حاضر به همکاری با بقیه نیست. هنوز دقیقا نمی‌دانیم که این تصمیمات داخل بازی روی روند داستان نیز تاثیر می‌گذارند یا نه، اما اگر چنین نباشد قطعا امتیاز منفی بزرگی برای بازی در نظر گرفته خواهد شد، چرا که بیشتر کمپین تبلیغاتی بازی روی همین مسئله می‌چرخیده و از آن‌جایی که بازی عملا سیستم مبارزه هم ندارد، بهتر است که Daedalic فکرهای خوبی برای پیچش‌های داستانی در سر داشته باشد.

حرف از سیستم مبارزه شد، باید اشاره کنیم که بازی The Lord of the Rings: Gollum به شما مهارت‌ها و سلاح‌های مختلف برای نابود کردن اروک‌ها یا اشباح حلقه نخواهد داد. گالوم یک موجود رقت انگیز و ضعیف است که تمام توانایی‌اش در زبانِ درازش جمع شده و عملا توانایی مبارزه ندارد. شما به عنوان گالوم یا باید از دست دشمن فرار کنید، یا منتظر فرصت مناسب باشید تا از بین بوته‌ها بیرون آمده، دشمن را از پشت سر خفه کنید تا جان بدهد. مکانیزم‌های پلتفرمینگ و فرار از دست دشمن هم آن‌طور که در تریلرها به چشم می‌خورد چندان چیز عمیق و جدیدی ندارد، و صرفا برای خالی نبودنِ بیش از حد بازی در میان سیستم‌های گیم‌پلی قرار داده شده، البته که شاید تریلرها گول زننده باشند و زمانی که بازی را به معنی واقعی کلمه تجربه کردیم، بتوانیم از این مکانیزم‌ها بیشتر لذت ببریم.

 

 

جز پلتفرمینگ و سیستم دیالوگ‌ها، مکانیزم بزرگ دیگری در گیم‌پلی بازی وجود ندارد، یا حداقل این چیزی است که از تریلرها می‌توان به آن پی برد. شاید اگر با سازندگان بازی حرف بزنید، از این تصمیم خود دفاع کنند و بگویند که شخصیت گالوم در داستان‌های تالکین نیز کاری جز حرَافی و فرار کردن و بالا و پایین رفتن نداشت، که شاید هم حرف گزافی نباشد، اما در هر صورت وظیفه گیم‌پلی این است که بازیکن را سرگرم کند و سرگرم «نگه دارد»، مسئله‌ای که اهمیت زیادی دارد و شاید به عقیده بسیاری، حتی از داستانِ بازی هم مهم‌تر باشد.

 

مطلب‌های مرتبط:

هر آنچه که مورد بازی Star Wars Jedi: Survivor می‌دانیم

برترین بازی‌هایی که تا پایان سال 2023 منتشر خواهند شد

معرفی بهترین بازی‌های جاسوسی که باید تجربه کنید

 

گرافیک و جلوه‌های بصری بازی نیز تعریف چندانی ندارد و طراحی مدل‌ها اصلا چنگی به دل نمی‌زنند. البته که بازی The Lord of the Rings: Gollum یک محصول پرخرج و AAA نیست، اما در مقایسه با دیگر عناوین کوچک هم شاید نتوان این بازی را در رده‌های بالا از نظر گرافیکی قرار داد. هنوز در مورد نحوه اجرا بازی روی کنسول‌های نسل هشتم و نهم هم چیزی نمی‌دانیم و باید منتظر باشیم و ببینیم که استودیو Daedalic برای این موضوع چه فکری اندیشیده است. 

بازی The Lord of the Rings: Gollum از قابلیت‌های دوال سنس روی پلی استیشن 5 بهره می‌برد و می‌توانید انتظار تعامل با تریگرهای تطبیق پذیر و بازخورد هپتیک را داشته باشید. این عنوان در چهار خرداد برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، رایانه‌های شخصی و کمی بعدتر هم برای نینتندو سوییچ عرضه می‌شود. سازنده بازی، استودیو Daedalic است و همین استودیو، با همکاری Nacon وظیفه نشر بازی را هم بر عهده خواهد داشت.

برچسب ها: The Lord of the Rings: Gollum
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.