سال 2021 و ادامه شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی برای استودیوهای بازیسازی بهوجود آورد. بسیاری از بازیهای بزرگی که قرار بود در این سال منتشر شوند با تاخیر مواجه شدند اما در نهایت، این سال، سال پرباری بود و بازی های باکیفیت زیادی در آن منتشر شدند. بازیهایی مانند بازی Halo Infinite، بازی Ratchet and Clank: Rift Apart، بازی Returnal و بازی Psychonauts 2 عناوین موفقی بودند و مخاطبین زیادی را سرگرم کردند. اما تعداد بازیهایی که در گیمپلی یا داستان خود نوآوری تازهای داشتند، به انگشتان یک دست هم نمیرسید. بسیاری از این عناوین ریسک خاصی را به جان نخریدند و مکانیکهای امتحان پس داده قدیمی را تکرار کردند. یکی از بازیهای سال 2021 که سعی کرد مسیر خود را از عناوین قدیمی جدا کند، بازی Deathloop بود. با وجود تبلیغات زیاد این بازی و حضور در بیشتر رویدادهای بزرگ یک سال گذشته، در نهایت موفقیت تجاری بزرگی نسیب این بازی و سازندگانش نشد. البته این موضوع به معنی پایین بودن کیفیت بازی نیست. استودیو Arkane با انتشار بازی Deathloop بار دیگر ثابت کرد که در خلق دنیاهای منحصر به فرد و عناوین Immersive Sim فوقالعاده، رقیبی ندارد.
عملکرد بازیهایی که در این سال عرضه شدند بسیار نزدیک به هم بود و هیچکدام نتوانستند بخش بزرگی از بازیکنان را قانع کنند که بهترین بازی منتشر شده در این سال هستند. اما بازی Deathloop به چند دلیل راه خود را از بسیاری از بازیهای سال 2021 جدا میکند.
گرافیک
یکی از مهمترین معیارهای جذب مخاطب در نسل نهم، گرافیک فنی واقعگرایانه است و بعضی از بازیهایی که در این سال منتشر شدند هم تنها با تکیه به گرافیک فنی فوقالعادهشان به موفقیت دست پیدا کردند. با وجود اینکه بازی Dedathloop در نگاه اول اثر پر زرق و برقی بهنظر نمیرسد، اما گرافیک هنری این بازی حداقل در میان بازیهایی که در سال 2021 منتشر شدند، بیرقیب است. جزیره بلک ریف هم مانند شهرهای قبلی بازیهای استودیو Arkane شخصیت خود را دارد و طراحی تک تک بخشهای آن حس و حال دهه شصت میلادی را به بازیکن منتقل میکند. تیم طراحی این استودیو از بسیاری از طرحهای آینده نگرانه دهه شصت میلادی برای طراحی ساختمانها، لباس ساکنین بلک ریف، آلات موسیقی و حتی ماشینهایی که در این جزیره هستند الهام گرفتهاند. برای مثال میتوان به خودروهایی که در چند نقطه از بازی حضور دارند اشاره کرد که بهوضوح با الهام از طرح مفهومی Dodge Deora طراحی شده است. چنین جزئیات فوق العادهای در تمامی بخشهای بازی دیده میشوند و بازیکن را در فضای دهه شصتی جزیره بلک ریف غرق میکنند.
مطالب مرتبط:
بررسی ارتباط جهان بازی Deathloop و بازی Dishonored
راهنمای بازی Deathloop: پیدا کردن تمام پیکتوگرامها و مقرهای جاسوسی
البته انتقال حس و حال دهه شصت تنها هدف تیم طراحی بازی نبوده و هر یک از چهار ناحیه بازی با توجه به علایق ویژنریهایی که در آن نواحی ساکن هستند طراحی شدهاند. معماری ساختمانها در هر منطقه به خوبی هویت آن محل را به بازیکن نشان میدهد و تنها با یک نگاه به محیط میتوان شناخت کافی از آن منطقه بهدست آورد. برای مثال میتوان به محله Updaam اشاره کرد که وظیفه شناساندن حال و هوای کلی جزیره بلک ریف به بازیکن را دارد. Updaam با الهام از معماری ساختمانهای شمال اروپا و ترکیب آن با حال و هوای نئونی دهه شصت میلادی طراحی شده است. آپارتمانهای بزرگ و متروکه نشان میدهند ساکنین سابق جزیره به سرعت محل زندگی خود را ترک کردهاند و حالا لایه جدیدی از یک زندگی تکراری در حلقه زمانی نامتناهی روی آنها کشیده شده است.
لازم به ذکر است که طراحی مراحل هم مانند دیگر بازیهای استودیو Arkane بینظیر است و راههای بسیار زیادی برای پیشروی در بازی و رسیدن به یک نقطه پیش رویتان قرار میدهد. بازی Deathloop برخلاف دیگر بازیهای بزرگ سال ۲۰۲۱ که با استفاده از سختافزار نسل جدید و گرافیک فنیشان درخشیدند، با گرافیک هنری زیبای خود بازیکنان را غافلگیر کرد.
داستان
داستان بازی Deathloop محرک اصلی آن است. برخلاف بازیهای قبلی استودیو Arkane که داستانی معمولی ارائه میکردند تا گیمپلی و دنیای بازی را توجیه کرده و پیش ببرد، این بازی در بخش روایت داستان هم میدرخشد. آن هم با وجود شرایط خاصی که شخصیت اصلی داستان با آن روبهروست و تقریبا هیچ دیالوگ رو در رویی با شخصیتهای مهم داستان ندارد. تمام داستان بازی توسط توهمات (یا خاطرات) کولت روی دیوارها، مدارک پخش شده در جزیره و دیالوگهای میان او و جولیانا از طریق رادیو روایت میشود. با این وجود، نویسندگی هوشمندانه و صداپیشگی عالی بازیگران باعث میشود تا هرگز در این جزیره احساس تنهایی نکنید و همیشه بهدنبال کشف یک نقطه ناشناخته دیگر در این پازل داستانی باشید.
ممکن است نحوه معرفی جزیره بلک ریف و جهان بازی Deathloop برایتان عجیب بهنظر برسد و باعث سردرگمی شما شود، اما این سردرگمی دقیقا حسی است که سازندگان میخواستند به بازیکن منتقل کنند. در ابتدای این بازی، مانند بازیهای استودیو From Software، هیچ ایدهای از اینکه کجا باید بروید یا چه کنید ندارید. تنها راهنمای شما، که یکی از بهترین بخشهای بازی هم هست، مکالمات کولت با خودش است که به شکل نوشتههای معلق روی صفحه نمایش داده میشوند. ویژگی فوق العادهای که هرگز به شما اجازه نمیدهد در بازی احساس تنهایی کنید و با لحن روراست خود کمک بزرگی به روایت داستان و شخصیت پردازی کولت میکند.
در ابتدای بازی حتی کولت هم هیچ ایدهای از اتفاقاتی که اطرافش میافتند ندارد و با پیشروی در بازی، به همراه بازیکن گرههای داستانی را باز میکند و دوباره با تواناییهای خود آشنا میشود. هر چه بیشتر در بازی پیشروی کنید و رازهای پشت پرده این جزیره و گذشته شخصیتهای مهم داستان را کشف کنید، داستان بازی برایتان جدیتر خواهد شد و همزمان با شما، برخورد کولت با ساکنین جزیره هم جدیتر و پختهتر میشود.
در ابتدا تصور میشد که گیمپلی بازی Deathloop تفاوت زیادی با سری بازی Dishonored نداشته باشد، اما بازی نهایی نشان داد که هویت جدیدی دارد و آزادی عمل خاص خود را به بازیکن ارائه میکند.
به گفته دینگا باکابا (Dinga Bakaba)، کارگردان بازی Deathloop، این بازی هم مانند عناوین قبلی استودیو، تنها یک روش درست برای پیشروی ندارد؛ روش درست برای پیشروی در مراحل، راهی است که خود بازیکن انتخاب میکند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
هدف شما در این بازی کشتن هشت فرد مهم جزیره در یک روز و شکستن حلقه زمانی آن است. پیدا کردن راه کشتن هر هشت ویژنری (Visionary) در یک روز و از بین بردن حلقه زمانی جزیره کاملا برعهده بازیکن گذاشته میشود و سازندگان هیچ محدودیتی در فرستادن بازیکن به یک نقطه مشخص وضع نمیکنند. شما آزادید تا تمامی اهدافی که بازی برایتان مشخص کرده را غیرفعال کنید و به هر نقطه از این جزیره که میخواهید سفر کنید. آپگرید کردن قدرتها، مشاهده یک منطقه در ساعات مختلف روز یا پیدا کردن نوشتههای مخفی و فایلهای صوتی بخشی از فعالیتهایی هستند که میتوانید به دلخواه خود دنبال کنید. هرچه بیشتر در جزیره بلک ریف کاوش کنید، بیشتر با عناصر ناشناخته این جزیره آشنا خواهید شد و به آهستگی پاسخ تمامی سوالات خود را پیدا میکنید.
گیمپلی
مهمترین بخش بازیهای استودیو Arkane، گیمپلی آنهاست. وقتی بازی Deathloop برای اولین بار معرفی شد، طرفداران تصور میکردند که این بازی هم مانند سری بازی Dishonored یک بازی مخفی کاری اول شخص با تمرکز روی قدرتهای جادویی است. اگرچه مخفی کاری همچنان نقش پررنگی در این بازی دارد، اما برخلاف بازیهای قبلی این استودیو، بازی Deathloop در سبک روگ لایت قرار میگیرد و مخفی کاری در چند نقشه محدود، نمیتواند ایده خوبی برای سرگرم نگه داشتن مخاطب باشد.به همین دلیل است که برخلاف دیگر بازیهای این استودیو، در بازی Deathloop جریمه خاصی برای کشتن دشمنان در نظر گرفته نشده است. بهخاطر حلقه زمانی یکروزه و بیپایان جزیره بلک ریف، هیچ یک از افرادی که میکشید واقعا نمیمیرند و شما با کشتن آنها تنها روزشان را اندکی کوتاهتر میکنید. بازی به روشهای مختلف شما را به اِعمال خشونت دعوت میکند و عملا میخواهد که هشت نفر از مهمترین افراد این جزیره را به قتل برسانید، اما راههای زیادی هم برای کشتن ویژنریها به روشهای خلاقانه پیش رویتان قرار میدهد تا لزوما مجبور نباشید که با شلیک گلوله یا شکستن گردنشان آنها را به دیار باقی بفرستید.
به دلیل ثابت بودن طراحی مراحل، نمیتوان بازی Deathloop را در دسته بازیهای روگ لایت قرار داد و این بازی شباهت بیشتری به عناوین سبک مترویدوانیا دارد. البته این مناطق در هر ساعت از شبانه روز ظاهر و رفتار متفاوتی دارند، اما هرگز به صورت اتفاقی ساخته نمیشوند. همین تغییر سبک باعث شده تا برخی از مکانیکهای مبارزهای که معمولا در بازیهای استودیو Arkane میدیدیم تغییر کنند و حالا بازیکن دست بالاتر را در مبارزات بازی داشته باشد. لیست بلند بالایی از اسلحه قدرتمند و عجیب و غریب در کنار قدرتهای جادویی کولت در اختیارتان قرار میگیرد تا هیچ محدودیتی برای کشتن هر کسی که سر راهتان سبز میشود نداشته باشید و در صورت نیاز، اندکی خوش بگذرانید. البته این خوش گذرانی چندان چالش برانگیز نیست و به دلیل ضعف هوش مصنوعی، چالش خاصی برای حرکت مخفیانه در محیط یا کشتن دشمنان نخواهید داشت.
جولیانا یکی از هشت ویژنری بازی است که هم توسط هوش مصنوعی و هم توسط یک بازیکن دیگر قابل کنترل است. میتوانید در نقش جولیانا وارد بازی دیگر بازیکنان شوید و آنها را متوقف کنید. بخش آنلاین بازی باوجود جذابیتهایی که دارد، بهخاطر کمبود بازیکنانی که اجازه ورود دیگران به بازی خود را میدهند، موفقیت آمیز ظاهر نشده و معمولا زمان زیادی طول میکشد تا بتوانید با جولیانا وارد بازی شوید.
در بازی Deathloop شکست معنی ندارد. با هر بار مردن تجربه بیشتری کسب میکنید و یک قدم به هدف نهایی خود نزدیکتر میشوید. این بازی شما را در یک دنیای منزوی زندانی میکند و تمام ابزارهای لازم برای فرار از آن را در اختیارتان قرار میدهد. تنها کاری که باید بکنید این است که به خودتان اعتماد کنید و هرگز دست از تلاش برندارید تا درنهایت شانس شکستن حلقه زمانی بلک ریف و فرار از آن را بهدست بیاورید. استودیو Arkane هرگز اینقدر در طراحی بازیهای خود دست و دلباز و بخشنده نبوده، اما دلیل محکمی برای ترغیب و کمک به بازیکنان برای فرار از جزیره بلک ریف دارد و با بازی Deathloop اولین قدم خود را برای آینده دیوانهوار خود آغاز میکند.
بازی Deathloop هم اکنون برای کامپیوتر و پلی استیشن 5 در دسترس است. این بازی فقط یکسال در انحصار پلی استیشن است و پس از آن برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس و سرویس گیم پس عرضه خواهد شد.