در سال 2006، شرکت Square Enix و مدیر بخش توسعه شرکت در آن زمان یعنی «تتسویا نومورا» (Tetsuya Nomura) بازی Final Fantasy Versus 13 را معرفی کردند. توسعه بازی برای چندین سال با مشکلات متعددی روبهرو شد و نومورا هم در نهایت از این پروژه کنار رفت و کارگردانی بازی Kingdom Hearts 3 را بر عهده گرفت. با این حال، رد پای ایدههای نومورا برای بازی Versus 13 در عناوین دیگری از سری Final Fantasy و Kingdom Hearts دیده میشود. اکنون از آن زمان، نزدیک به 15 سال گذشته و این بازی اسپینآف لغوشده ممکن است روی توسعه جدیدترین عنوان اصلی فرنچایز یعنی بازی Final Fantasy 16 تاثیر بگذارد.
بعد از این که نقش کارگردانی بازی Final Fantasy Versus 13 از نومورا به «هاجیمه تاباتا» (Hajime Tabata) واگذار شد، بازی به آهستگی تغییر و تحول پیدا کرد و در نهایت، تحت عنوان بازی Final Fantasy 15 در سال 2016 عرضه شد. «ناکتیس» (Noctis) که شخصیت اصلی بازی بود، یکی از عناصر اصلی بازی Final Fantasy Versus 13 محسوب میشد که راه خود را به بازی Final Fantasy 15 پیدا کرده بود، اما بسیاری از ایدههای روایی و گیمپلی نومورا برای بازی Final Fantasy Versus 13، یا به کلی کنار گذاشته شدند یا تغییرات شدیدی پیدا کردند. با این حال، آن ایدهها تاثیر سنگینی روی بازی Final Fantasy 15، بازی Kingdom Hearts و حتی تا حدودی، بازی Final Fantasy VII Remake گذاشتند. در نتیجه، اکنون اینطور به نظر میرسد که ایدههای نومورا ممکن است بازی Final Fantasy 16 و فرآیند تولید و توسعه آن را هم تحتتاثیر قرار دهد.
بازی Final Fantasy Versus 13 همانطور که از نامش پیدا است، قرار بود یک عنوان اسپینآف از بازی Final Fantasy 13 باشد و بخشی از پروژه بزرگ و جاهطلبانه Fabula Nova Crystallis شرکت Square Enix محسوب میشد. این پروژه شامل عناوینی مثل بازی Final Fantasy 13 و بازی Final Fantasy Versus 13 میشد و قرار بود که بخشی از یک جهان گسترده و بزرگتر باشد؛ دقیقا همانطور که بازی Final Fantasy Tactics، بازی Final Fantasy 12 و بازی Vagrant Story همگی در جهان Ivalice رخ میدهند. شرکت Square Enix همچنین، پروژه خود را با به نمایش گذاشتن یک دموی فنی قدرتمند و جذاب از موتور جدید خود شروع کرد. از این موتور در آینده، برای تامین افکتهای گرافیکی و بصری بازی Final Fantasy 15 و بازی Final Fantasy VII Remake برای پلی استیشن 4 استفاده شد.
اولین تریلر بازی Final Fantasy Versus 13، فضا و روایت تاریکتری نسبت به جهان روشن و پر از رنگ بازی Final Fantasy 13 داشت و تریلرهای اولیه گیمپلی نیز مبارزات همزمان را نشان میداد که در مقابله با مبارزات استراتژیک نوبتی، عنصری کاملا جدید در فرنچایز فاینال فانتزی محسوب میشد. همانطور که گفته شد، این پروژه در نهایت به بازی Final Fantasy 15 تبدیل شد و بسیاری از عناصر و ایدههای روایی نومورا برای آن، راه خود را به دیگر بازیها و پروژههای بزرگ شرکت Square Enix پیدا کردند. نومورا مسئول بخش طراحی و توسعه شخصیتها در بازی Final Fantasy 7 برای پلی استیشن 1 بود و به همین خاطر، کاملا طبیعی است که استودیو میخواست از ایدههای او برای بازی Final Fantasy VII Remake استفاده کند.
تاثیر پروژه Versus 13 روی بازی Kingdom Hearts 3، به مراتب بیشتر است. اولین نقطه اتصال دو بازی، تریلر بازی Kingdom Hearts 3 بود که در ابتدای جهان مجموعه Toy Story رخ میداد. اسباببازیها به شکل خندهداری، شخصیت اصلی بازی یعنی «سورا» (Sora) را با یک شخصیت اصلی دیگر درون بازی یعنی «یوزورا» (Yozora) اشتباه میگرفتند. این ارجاع اگرچه در ابتدا فقط یک ادای احترام به آثار و پروژههای سابق نومورا به نظر میرسید، اما با عرضه بسته ReMind DLC برای بازی Kingdom Hearts 3، مشخص شد که رابطه بین این دو پروژه چیزی بیش از یک ادای احترام ساده است.
در طول رویدادهای این DLC، یک سکانس وجود دارد که سکانس به سکانس آن شبیه به بازسازی یکی از تریلرهای بازی Final Fantasy Versus 13 به نظر میرسد. وجود این تریلر نشان میدهد که شباهت ظاهری یوزورا به طراحیهای اولیه ناکتیس، اصلا تصادفی نیست. بسیاری از طرفداران، پایانبندی مخفی بازی Kingdom Hearts 3 را مدرکی برای این میدانستند که نومورا به دنبال پیادهسازی ایدههای خود از پروژه لغوشده Versus 13 در فرنچایز Kingdom Hearts است. در این ویدیوی مخفی، سورا و «ریکو» (Riku) را میبینیم که به نسخهای واقعی از منطقه «شیبویا» (Shibuya) منتقل میشوند و در صحنه پایانی، یوزورا در حال مشاهده آنها از یک تراس است.
اگرچه مشخص است که عناوین جدید هر فرنچایزی از بازیهای پیشین خود الهام میگیرد، اما به نظر میرسد که بازی Final Fantasy 16 بیش از هر چیزی، تحتتاثیر موفقیت آثار و پروژههای پیشین نومورا است. بسیاری از عناصر و ایدههای این مغز متفکر که فرصت خودنمایی در پروژه Versus 13 را نداشتند، در بازیهای دیگری دیده شدند و ظاهرا، وقت آن رسیده که شاهد اجرای ایدههای دیگری از آن پروژه در بازی Final Fantasy 16 باشیم.
بازی Final Fantasy Versus 13 و دیگر پروژهها و عناوین جهان Fabula Nova Crystallis، همگی روی مفهوم عوض کردن سرنوشت و تغییر تبعاتی که پیش از این اجتنابناپذیر به نظر میرسیدند، متمرکز بودند. این ماموریت از طریق سفر در زمان در دنبالههای بازی Final Fantasy 13 انجام و معمولا، شامل بسته شدن یا خراب شدن «چالههایی» (rifts) در واقعیت و زمان میشد. رد پای این ایده را هم میتوانیم در تغییرات بازی Final Fantasy VII Remake ببینیم: «کلاود» (Cloud) و دیگر اعضای گروه «آوالانچ» (Avalanche)، موفق به شکست «ویسپرها» (Whispers) میشوند. ویسپرها گروهی از شبحهای ترسناکی بودند که میخواستند خط زمانی اصلی را ثابت و بدون تغییر نگه دارند. این موضوع البته بعضیوقتها به نفع کلاود و دوستانش بود، از جمله زمانی که «برت» (Barrett) به دست یک ویسپر احیا شد. شکست نهایی ویسپرها به معنای باز شدن یکی از این چالهها است و به همین خاطر است که پایانبندی بازی Final Fantasy VII Remake، موقعیت بزرگی برای ایجاد تغییرات شدید داستانی ایجاد کرده است.
تغییر گیمپلی اصلی بازی به مبارزات همزمان نیز از ایدههای بازی Final Fantasy Versus 13 بوده است. البته که بازیهای سری Kingdom Hearts هم رویکرد نسبتا مشابهی در پیش گرفتند، اما این تغییر سبک در سری Final Fantasy، تغییری بزرگ و حتی پر از ریسک محسوب میشد. از این گیمپلی در بازی Final Fantasy 15 استفاده شد و با درجهای کمتر، شاهد حضور آن در بازی Final Fantasy VII Remake نیز بودهایم. این بازی به خاطر منوی قابلیتهای شخصیتها، رویکرد استراتژیکتر و در نتیجه، کلاسیکتری برای طرفداران قدیمی سری Final Fantasy داشت. گیمپلی بازی Final Fantasy 16 حداقل از آن چه که از معدود اطلاعات منتشرشده این عنوان کسب کردهایم، بسیار شبیه به بازی Final Fantasy 15 خواهد بود. در بخشی از گیمپلی این بازی دیدیم که شخصیت اصلی آن یعنی «کلایو» (Clive)، در بخشهای مختلف یک مبارزه تلهپورت میکند؛ شاید شبیه به آن چه که در بازیهای مجموعه Devil May Cry دیدهایم.
هر دو عنصر جدید که از ابتدا قرار بود در بازی Final Fantasy Versus 13 حضور داشته باشند، از دیگر ایدههای نومورا هستند که در بازی Final Fantasy 16 تاثیرگذار خواهند بود. اگرچه بخش مبارزات همزمان بازی تایید شده است، اما طرفداران نمیدانند که این بازی از برخی از عناصر استراتژیکتر بازی Final Fantasy VII Remake نیز بهره خواهد برد یا خیر. در هر صورت، تریلرهای بازی Final Fantasy 16، به مفهوم تغییر سرنوشت که میراث پروژه Versus 13 است، اشاراتی هر چند کوچک داشتهاند. به عنوان مثال، کریستالها مدتها است که بخشی اساسی از روایت و قصهگویی سری Final Fantasy محسوب میشوند؛ چه در قالب قدرت متریا از بازی FF7 و چه در قالب جنگجویان بازی Final Fantasy 3 که توسط «کریستال نور» (Crystal of Light) انتخاب میشدند.
در تریلر معرفی بازی Final Fantasy 16، این طور به نظر میرسد که قدرت و تاثیر کریستالها قرار است به چالش کشیده شود. این ایده تغییر و حتی جنگ با نیرویی که سرنوشت بسیاری از شخصیتهای مهم و اصلی سری Final Fantasy را در طول تمام این سالها تعیین میکرده است، آزمایش خطرناک و البته جذابی به نظر میرسد. آزمایشی که ریشههای آن به ایدههای نومورا در بازی Versus 13 برمیگردد.
در حال حاضر، جزئیات چندانی از بازی بعدی مجموعه فاینال فانتزی نمیدانیم. آن چه که مشخص است، نفوذ ایدههای بازی Final Fantasy Versus 13 به دیگر پروژهها و عناوین شرکت Square Enix است. به نظر میرسد که محصول فکری نومورا، قرار است همچنان روی آینده سری Final Fantasy تاثیر بگذارد. البته که هنوز میزان این اثرگذاری مشخص نیست، اما وعده تغییر و امکان به چالش کشیدن ایدههای تثبیتشده در طول عمر این فرنچایز، پاداشی است که طرفداران قدیمی و جدید مجموعه به دنبال دریافت آن پس از عرضه و تجربه بازی هستند.