اگر بخواهیم بخشی از سری بازی Final Fantasy را نام ببریم که تقریبا هیچ وقت، مخصوصا در عناوین اصلی، ناموفق عمل نکرده است، بخش مبارزات است و این موضوع همچنین برای دو عنوان منتشر شده اخیر از این مجموعه صادق است. در سال گذشته، شاهد عرضه بازی Final Fantasy 16 بودیم و برخی از بهترین مبارزات را در آن تجربه کردیم. حالا، بازی Final Fantasy 7 Rebirth به بازار راه یافته است تا علاوه بر بهبود بخشیدن به سیستم مبارزهای شاهکار بازی Final Fantasy 7 Remake، سیستم مبارزهای جذابتر، عمیقتر و هیجانانگیزتر را ارائه دهد.
طبیعتا، مقایسههایی بین بازی Final Fantasy 7 Rebirth و بسیاری از دیگر عناوین این سری، از جمله بازی Final Fantasy 16، انجام خواهد شد. با توجه به اینکه بازی Final Fantasy 7 Rebirth و بازی Final Fantasy 16، با وجود داشتن رویکردیهایی متفاوت، عملکردی خوب از خود نشان دادهاند، مقایسه قرار ندادن آنها برای فهمیدن اینکه کدام یک از این شاهکارها بهتر از دیگری است، واقعا سخت است.
بازی Final Fantasy 16 در نوع خود به شدت منحصر به فرد بود، مخصوصا در بحث مبارزات. این بازی، بر خلاف سبک سنتیای که استودیو Square Enix به آن شهرت دارد، تجربهای کاملا متفاوت را به بازیکنان ارائه داد. هر عنوان اصلی جدید در سری بازی Final Fantasy، سیستم مبارزه جدید و منحصر به فردی را معرفی میکند، اما بازی Final Fantasy 16 به حدی از هنجارها و انتظارات معمول فاصله داشت، که در نهایت موجب شد در این سری، منحصر به فردترین عنوان باشد.
بازی Final Fantasy 16، با در اولویت قرار دادن ارائه یک گیمپلی شیک، پر انرژی و تهاجمی، بیشتر شبیه به یک بازی اکشن شخصیتی بود تا یک بازی اکشن نقش آفرینی معمولی. البته، در اولویت قراردادن چنین چیزهایی باعث شد که برخی دیگر از جنبههای بازی خیلی مورد توجه قرار نگیرد. برای مثال، بازیکنان در طول بازی تنها در نقش شخصیت کلایو (Clive) به بازی کردن میپردازند و مکانیکهای پیشرفت در بازی و توانایی ایجاد بیلدهای شخصیتی مختلف، کمتر مورد تاکید قرار گرفتهاند. اما با وجود این فداکاریها، تجربه نهایی ارائه شده در مقایسه با هر چیزی که قبلا از این سری تجربه کرده بودیم، متفاوت و کاملا منحصر به فرد بود.
همچنین میتوان استدلال کرد که چون سیستم مبارزهای بازی Final Fantasy 16 در مقایسه با دیگر عناوین این سری، سادهتر و قابلدرکتر است، ممکن است با پیشرفت در آن، گیمپلی حس تکراری بودن خاصی را به بازیکنان انتقال دهد. چیزی که در کنار کمبود چالشهای کلی بازی، به خصوص در میزان دشواری پیشفرض بازی، بیشتر به چشم میآید. با این حال، اگر به دنبال تجربهای هستید که در آن یک شخصیت فوقالعاده قدرتمند، بدون هیچ زحمتی، با دشمنان مبارزه میکند، کمتر بازیای همچون بازی Final Fantasy 16 در صنعت پیدا میشود که بتواند این خواسته را به عالیترین شکل ممکن، برای شما برآورده کند.
سپس به مبارزات Eikon میرسیم. این مبارزات بزرگ در اصل باس فایتهایی هستند که شاید به عنوان مهمترین بخش اصلی در تجربه کلی بازیکنان، عمل میکنند. از درگیری کلایو با تایتان (Titan) گرفته تا دوئلهای حماسی حیرتانگیز او با باهاموت (Bahamut)، همگی شامل برخی از بهترین صحنهها مبارزه در حین رویارویی با باسهای بازی هستند. صرف نظر از نظر شخصی برخی بازیکنان در مورد بازی Final Fantasy 16، باید گفت که بالا بودن هیجان و شدت غیرقابل توصیف این نبردها، چیزی غیرقابل انکار است.
از نظر مقیاس مبارزات، بدیهیاست که بازی Final Fantasy 7 Rebirth به هیچ وجه نمیتواند با چیزی که در بازی Final Fantasy 16 دیدیم، برابری کند. اما جدیدترین عنوان مجموعه پرچمدار استودیو Square Enix، به شکلهای متعدد دیگری به بهبود شیوه مبارزه میپردازد که نه تنها به نوبه خود، سیستمی عالی محسوب میشود، بلکه حتی میتواند از سیستم مبارزه بازی Final Fantasy 16 نیز، به شکل متقاعد کنندهای، پیشی بگیرد. با توجه به این گفتهها و درک این موضوع که سیستم مبارزه بازی Final Fantasy 16 چقدر خوب است، باید تا الان فهمیده باشید که عملکرد بازی Final Fantasy 7 Rebirth در این بخش چقدر خوب بوده.
مطالب مرتبط: مقایسه بازی Final Fantasy 16 با بازی Final Fantasy 7 Rebirth
یکی از بزرگترین نقطه قوتهای بازی Final Fantasy 7 Rebirth، داشتن تنوعی گسترده است و چنین چیزی باعث میشود که شخصیتهای زیادی برای بازی کردن به وجود آید. بازی به این گونه است که شما در ابتدا پنج شخصیت را در اختیار دارید و با گذشت زمان و عمیقتر شدن داستان، تعداد شخصیتهای بیشتری به گروه همراه شما اضافه میشود. هر شخصیت نه تنها تجربهای لذت بخش را به ارمغان میآورند، بلکه مکانیکهایی منحصر به فردی را هم ارائه میدهند. چنین خصوصیاتی باعث میشود که این شخصیتها در میدان نبرد، حرفی برای گفتن داشته باشند. به عنوان مثال، شخصیت برت (Barret) در اجرای حملات دوربرد دقیق تخصص دارد، مهارت شخصیتهای کلاود و تیفا (Tifa) در درگیریهای نزدیک است، شخصیت آریث (Aerith) در بحث جادو و بالا بردن سلامت همراهان تمرکز دارد و یوفی (Yuffie) متکی بر تکنیکهای سریع و ویرانگر نینجوتسو است. با توجه به تفاوتهایشان، وجود مکانیکهای منحصر به فرد هر شخصیت، امری بدیهی است. ازجمله این مکانیکها میتوان به قابلیت Overcharge شخصیت برت، قابلیت Unbirdled Strength تیفا، حالت Vengeance شخصیت Red XIII و توانایی کیت سیث (Cait Sith) در فراخوانی و استفاده از همراه خود، یعنی Moogle، اشاره کرد. عمق و لذتی که سیستم مبارزهای بازی Final Fantasy 7 Rebirth ارائه میدهد، به حدی زیاد است که حتی از عناوینی که حول یک شخصیت متمرکز هستند، پیشی میگیرد. تجربه مداوم مبارزات با وجود شخصیتهایی گسترده و متنوع، باعث شده است که تجربه بازی Final Fantasy 7 Rebirth در مبارزات، به شکل قابل توجهی، تجربهای متمایز باشد.
اما جدای از تنوع موجود میان شخصیتها، چیزهای دیگری هم در مبارزات این بازی Final Fantasy 7 Rebirth وجود دارد که میتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. بازیکنان در حین بازی باید میزان شارژ نوار ATB خود را مدیریت کنند، به نقطه ضعفهای دشمنان توجه داشته باشند. بازیکنان باید بتوانند که از ورد و جادوهای خود به درستی استفاده کرده و به شکلی مناسب از خود در برابر ضربات دشمنان دفاع کنند. این ترکیب گیم پلی اکشن که یادآور تجربیات مدرن و مکانیکهای استراتژیک مبتنی بر نوبت بازی Final Fantasy 7 اصلی است، موجب ایجاد شدن چیزی شده که میتواند بازیکنان را در طول این ماجراجویی سرگرم کرده و آنها را به چالش بکشند.
علاوه بر اینها، Synergy Abilityها هم در سیستم مبارزه وجود دارند که به شکلهایی مختلف، مبارزات را به سطح جدیدتری منتقل کرده و امکانات استراتژیکی بیشماری را در اختیار بازیکنان قرار میدهند. با استفاده از این مکانیک، هر شخصیتی میتواند با شخصیت دیگری، به منظور انجام حملاتی منحصر به فرد و قدرتمند، متحد شود که به واسطه ایجاد همافزایی بین آنها در طول مبازرات، در دسترس قرار میگیرد و به لطف پیچیدگی اضافه شده در مبارزات، پویایی و شدت خاصی به تجربه بازیکنان اضافه میشود. جدای از اینها، سیستم مبارزهای بازی Final Fantasy 7 Rebirth پیشرفتهای کوچکی را در سیستم مبارزهای که در عنوان قبلی این بازی دیدیم، به وجود آورده است. از جمله این پیشرفتها میتوان به حملات Elemental اشاره کرد که برای اجرای آنها دیگر نیازی به صرف MP نیست. علاوه بر این گزینههای بیشتری برای اجرا حملات هوایی و دوربرد در بازی گنجانده شده است. همچنین، برخلاف بازی Final Fantasy 16که میزان دشواری مبارزات پایین بود، مبارزات بازی Final Fantasy 7 Rebirth چالش برانگیزتر هستند و تجربهای لذتبخشتری را، به خصوص زمانی که بازیکنان با مهارت خود از پیچیدگیهای سیستم مبارزه برای غلبه بر دشمنان استفاده میکنند، به همراه دارد. حتی در نسخه اصلی خود در بازی Final Fantasy 7 Remake، این سیستم از اکثر مکانیکهایی که در دیگر عناوین حضور داشتند، پیشی میگرفت. با این حال، با پیشرفتهایی که این سیستم مبارزهای در بازی Final Fantasy 7 Rebirth به همراه داشته، برتری آن به نسبت دیگر رقبا، بیشتر به چشم میآید.
مطالب مرتبط: بررسی پایانبندی بازی Final Fantasy 7 Rebirth
با توجه به تفاوتهای قابل توجهی که در مکانیک مبارزهای بین بازی Final Fantasy 16 و بازی Final Fantasy 7 Rebirth وجود دارد، نمیتوان یکی از آنها را به عنوان برنده صد درصدی در یک مقایسه اعلام کرد. سیستم مبارزه هر دو بازی به نوبه خود عالی هستند باعث میشود که برتر شناختن یکی بر دیگری، ناشی از یک نتیجهگیری شخصی باشد. هر دو بازی تجربهای استثنایی را در مبارزات ارائه میدهند، اما با توجه به سلیقه من و در اولویت قرار دادن پیشرفتهایی که در یک سیستم مبارزهای موفق شکل گرفته، سیستم مبارزه بازی Final Fantasy 7 Rebirth جذابیت بیشتری برای من دارد. اما باز هم باید به این موضوع اشاره کرد که این برتری صرفا نظری شخصی است و با اینکه در این مقایسه، سیستم مبارزه بازی Final Fantasy 16 نتوانست از چیزی که بازی Final Fantasy 7 Rebirth ارائه میدهد، پیشی بگیرد، باید توجه داشت که این عنوان هنوز هم یک سیستم مبارزهای ستودنی، جذاب و سرگرمکننده را ارائه میدهد.