شیوع گسترده و خارج از کنترل ویروس کرونا باعث شده است تا صنایع و مشاغل گستردهای تحت تاثیر این پدید طبیعی قرار گیرند و مطمئنا صنعت بازیهای ویدیویی نیز از قائده مستثنی نبوده است. بسیاری از شرکتها بزرگ بازی سازی در ماهها اخیر سعی کردهاند تا دیگر در مجامع و همایشهای بزرگ مربوط به بازیهای رایانهای شرکت نکنند و تعداد دیگری نیز به این نتیجه رسیدهاند که خطر این ویروس تا حدی بالا است که دیگر کارمندان قادر نخواهند بود تا هر روز به سر پستهای خود بیایند و وظایف خود را ادامه دهند.
برهمین اساس شمار متعددی از استودیوهای بازیسازی تصمیم گرفتهاند تا کارکنان خود را به روش دورکاری همچنان دراختیار داشته باشند و روند پروژهها خود را نیمهکاره رها نکنند.
این تصمیم باعث شده است که بسیاری از کارکنان این استودیوها بهاین نتیجه برسند که درواقع دورکاری میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای آنها در صنعت بازیسازی باشد. زیرا این افراد با فعالیت در محل زندگی خود میتوانند میزان بیشتری آرامش و تمرکز خود را حفظ کنند و در نتیجه بازدهی آنان بیشتر باشد.
اگرچه دورکاری بازیسازان توانسته است جهات مثبت زیادی را از خود نشان دهد، اما این روش مخالفان زیادی را نیز در این صنعت دارد، یکی از شرکتهایی که در این رابطه نظر مساعدی را از خود نشان نداده است، شرکت سرمایهگزاری Take-Two است که تا به این لحظه صاحب استودیوهای عظیمی نظیر 2K Games و Rockstar بهحساب میآید.
در یک مصاحبه در میان اصحاب رسانه، استراس زلنیک(Strauss Zelnick) مدیرعامل ارشد شرکت Take-Two اظهار داشت که او درواقع یکی از کسانی است که در رابطه با مزایای دورکاری کارمندان استودیوهای بازیسازی نظر بسیار مثبتی ندارد و در رابطه با خروجی مفید این نوع از فعالیت تردیدهای فراوانی را دارد.
زلنیک بیان کرد: «کارمندان در وضعیت موجود باید راه سازندهای را پیدا کنند تا بتوانند همان خروجی و فرایند مفید را در خانه خود نیز بههمراه داشته باشند. بهنظر من شاید ما در این دوره زمانی بتوانیم پتانسیلهای حقیقی دورکاری را مشاهده کنیم، در واقع من یکی از کسانی هستم که نظرات بسیار مثبتی نسبت به این روش کاری نداشتهام و ندارم، اما شاید این تجربه پیشرو بتواند همه را شگفتزده کند و ما شاهد نتایج مثبتی باشیم.
من فکر میکنم باتوجه به شیوع گسترده کرونا و تغییر در ساختار عملکردی شرکتهای بازیسازی که حال بسیاری از آنها تصمیم گرفتهاند از کارکنان خود بهصورت دورکاری استفاده کنند، میتوانیم شاهد باشیم که بعد از گذشتن از این بحران نیز ما شاهد ورود این نوع سبک کاری به صنعت بازیهای ویدیویی باشیم.
اما در آخر آیا من فکر میکنم که دورکاری عاقبت خوشی را خواهد داشت و یا نتایج این نوع فعالیت با کار در دفتر یکی خواهد بود؟ باید بگویم که، من اینگونه فکر نمیکنم. من همیشه طرفدار روابط متقابل هستم و فکر میکنم که خلاقیت و انگیزه در میان جمع شکل خواهد گرفت، اما همیشه جای اتفاقات پیشبینی نشده وجود دارد و شاید در این رابطه دورکاری بتواند نتایج شگفتانگیزی را بههمراه داشته باشد.»
در حال حاضر شرکتهای مایکروسافت، نینتندو و استودیو بانجی در میان کارگزاران بزرگی هستند که اعلام کردند کارکنان این شرکتها در زمان شیوع ویروس کرونا بهصورت دورکاری به فعالیتهای خود ادامه خواهند داد.