استودیو Insomniac معمولا در بازیهایش توجه فوق العادهای به جزئیات دارد و بازی Marvel’s Spider-Man 2 هم از این قاعده مستثنی نیست. سکانسهای اکشن پرخرج، مبارزات هیجان انگیز و داستان قابل قبول، این بازی را به یک عنوان به یادماندنی تبدیل کردهاند، اما جزئیات ریز این بازی هستند که شما را حین تجربه قسمتهای بزرگتر در جهان بازی غرق میکنند. در ادامه به 15 مورد از همین جزئیات اشاره خواهیم کرد.
استادیومهای بیسبال زیادی در نیویورک قسمت دوم پیدا میکنید و با توجه به توجه به جزئیات مثال زدنی بازی احتمالا میخواهید بدانید که اگر دور تمام خانهها بدوید چه اتفاقی میافتد؟ غیر زمین بیسبال استادیوم Big Apple Baller که در قسمت جنوبی محله بروکلین قرار دارد، هیچ اتفاق خاصی برای دویدن در زمینهای بیسبال رخ نمیدهد. در این استادیوم، اگر یک دور تمام خانهها را بدوید، علاوه بر یک دیالوگ منحصر به فرد از پیتر، تروفی Home Run را هم دریافت میکنید.
به هرجای نقشه که سر بزنید از عملکرد بازتاب رهگیری پرتو شگفتزده خواهید شد. پنجره ساختمانها گرفته تا بالنهایی که سطح متالیک دارند، تقریبا همه چیز در این بازی در سطحی بسیار واقعگرایانه تصاویر را از خود بازتاب میدهد. این اتفاق جایی تحسین برانگیز میشود که متوجه شوید صرف نظر از حالت گرافیکی و نرخ فریم بر ثانیه، رهگیری پرتو همیشه و همهجا فعال است.
مطالب مرتبط: همه اشارات به قسمت بعدی مجموعه در بازی Marvel’s Spider-Man 2
این بازی یک پیام کاملا واضح دارد و آن هم این است که دو مرد عنکبوتی به هیچ وجه شکست ناپذیر نیستند. این موضوع در بازی روی لباس آنها هم تاثیر گذاشته است. با کاهش خط سلامتی مرد عنکبوتی، لباس او هم آسیب دیده و پارگیهای مختلفی روی آن دیده میشود. اگرچه ترمیم خودکار لباس با پر شدن دوباره خط سلامتی منطقی نیست، اما نمیتوان از توجه سازندگان به چنین جزئیاتی چشم پوشی کرد.
تصاویری که در منو بازی Marvel’s Spider-Man 2 نمایش داده میشوند از دیگر جزئیات جذاب این بازی هستند. غیر از تصویری که مایلز و پیتر را در کنار یکدیگر و بدون ماسک بر فراز شهر نشان میدهد، تصاویر دیگری مثل حرف زدن آنها در شب و یا آویزان شدن از یک ساختمان هم وجود دارند. با این حال، احتمالا بهترین تصویر منو این بازی مربوط به هری آزبورن است که او را در حال تماشای سیمبیوت در تانک نگهدارنده نشان میدهد.
یکی از مراحل فرعی بازی مربوط به کوئنتین بک (Quentin Beck) یا همان میستریو است. این مراحل فرعی در ابتدا بیآزار بهنظر میرسند و مایلز را در حال «تجربه نسل بعدی سرگرمی» نشان میدهند. با این حال، به مرور زمان همه چی تغییر میکند و چالشهای میستریو مبارزهمحورتر میشوند. با این حال، وقتی مایلز در ابتدا به سمت دی جی شدن میرود، آهنگی را میشنویم که درواقع نسخه الکترونیک تم اصلی بازی Marvel’s Spider-Man 2 است.
با توجه به محل مبارزه، ممکن است مرد عنکبوتی از محیط برای حمله کردن به دشمنان استفاده کند. این انیمیشنها زیرکانه در مبارزات بازی گنجانده شدهاند و چیزی بیشتر از پرش از روی ماشین یا کندن اگزوز هنگام حمله را نمایش نمیدهند. این ضربات آسیب بیشتری هم به دشمنان وارد نمیکنند و تنها تفاوت آنها با دیگر ضربات پیتر، انیمیشنهای خاصشان است.
در قسمت اول دیدیم که برج فیسک چطور بهخاطر مبارزه پیتر با افراد مستر نگاتیو تخریب شد. اگر در بازی Marvel’s Spider-Man 2 به این برج سر بزنید، خواهید دید که آثار تخریب سال گذشته بازسازی شده و حتی یک رستوران جذاب هم در این برج افتتاح شده است.
مثل بازیهای قبلی، شخصیتهای غیرقابل بازی شهر را پر کردهاند تا حس زنده بودن نیویورک به بازیکن منتقل شود. با این حال، این NPCها دیگر صرفا یک مسیر ساده را طی نمیکنند و حالا فعالیتهای مختلفی مثل تنیس بازی کردن یا تمرین یوگا در پارک را هم انجام میدهند. حتی وقتی ماشینها باهم تصادف میکنند، جمعیت اطراف محدوده پلیس جمع میشوند تا با دقت محل تصادف را ببینند.
باز هم مثل بازیهای قبلی، مرد عنکبوتی میتواند با NPCها در سطح شهر تعامل کند. چندین انیمیشن جدید مثل سلفی گرفتن و خوش و بش با شهروندان وجود دارد. تعامل با مردم همیشه راه جذابی برای نشان دادن رابطه مرد عنکبوتی با مردم شهر بوده و این انیمیشنهای جدید یکی از ویژگیهای دوست داشتنی بازی محسوب میشوند.
یکی از جزئیات فوقالعاده بازی که در ابتدا برای بازیکن عادی بهنظر میرسد، تغییر صدای شخصیتها (با توجه به کاری که انجام میدهند) در تماسهای صوتی است. برای مثال، اگر مایلز یا پیتر هنگام راه رفتن یک تماس از ام جی دریافت کنند، با تن صدای عادی صحبت خواهند کرد. اما اگر یک نفر هنگام تاب خوردن در سطح شهر با مرد عنکبوتی تماس بگیرد، متوجه خواهید شد که او بهخاطر فعالیت بدنی با صدای بلندتری صحبت میکند. البته این پایان توجه سازندگان به تماسهای تلفنی نیست.
اگر هنگام صحبت با تلفن، یک فعالیت فرعی مثل یک Photo Op انجام دهید، دیالوگ تلفن ناگهان قطع نشده و آن مکالمه برای همیشه از دست نمیرود. به جای این، مرد عنکبوتی از هرکسی که پشت تفلن است میخواهد اندکی صبر کند و پس از انجام فعالیت فرعی، دوباره بحث را ادامه میدهد.
مطالب مرتبط: تمام نکات مخفی و ایستراگهای بازی Marvel’s Spider-Man 2
هر بار که بین پیتر و مایلز جا به جا میشوید، ناگهان کنترل آنها در سوی دیگر نقشه را در دست نخواهید گرفت. برای مثال، شاید قبل از انتخاب شما، مایلز درحال شنا رفتن باشد یا شاید هم پیتر از تارهایش آویزان شده و مشغول چک کردن تفلنش باشد. البته این یک ویژگی جدید بین بازیهای استودیو Insomniac نیست و آنها در بازی Sunset Overdrive هم چنین کاری انجام داده بودند.
جزئیات سیمبیوت وقتی پیتر را تسخیر میکند شگفت انگیز است. حتی میتوان نبض زدن رشتههای سیمبیوت مثل یک موجود زنده را هم مشاهده کرد. با این حال، جزئیات طراحی ونوم کاملا در یک سطح جدید هستند. مخصوصا دهان ونوم که با زبان شدیدا واقعی و دندانهای تیز و پرتعداد، دقیقا مشابه آن چیزی است که در کمیکها به تصویر کشیده شده بود.
سفر سریع بدون صفحه بارگزاری چیز جدیدی برای این مجموعه و دیگر بازیهای انحصاری سونی، مثل بازی Ghost of Tsushima، محسوب نمیشود. سفر سریع بازی Marvel’s Spider-Man 2 هم تنها چند ثانیه طول میکشد، اما میتوانست بسیار سریعتر و تقریبا آنی انجام شود. اگر استودیو Insomniac تصمیم نمیگرفت برای بازیکنان سفر سریع را با نگه داشتن یک دکمه عملی کند، احتمالا میتوانستیم سفر سریع آنی را در این عنوان تجربه کنیم.
بازی Marvel’s Spider-Man 2 بالاخره به افسانه آسیب ندیدن مرد عنکبوتی بعد از سقوط از ارتفاع پایان داد. نهتنها خط سلامتی پیتر و مایلز با سقوط از ارتفاع کاهش مییابد، بلکه اثر محل سقوط آنها روی زمین باقی میماند و بدنشان هم این سقوط واکنش نشان میدهد. حتی دیده شده که در برخی مواقع پیتر برای کاهش آسیب سقوط دستهایش را هم بالای سرش میآورد.
بازی Marvel’s Spider-Man 2 هم اکنون روی پلی استیشن 5 در دسترس است.