۱۰ حقیقت درباره بازی Resident Evil که ساخته نشد

۱۰ حقیقت درباره بازی Resident Evil که ساخته نشد

مجید ارغوانی مجید ارغوانی
3 سال و 10 ماه و 17 روز پیش

مراحل توسعه بازی Resident Evil 4 پیچیده و طولانی بود و نسخه‌های متفاوتی از بازی پیش از آن‌که نسخه‌ی نهایی بالاخره عرضه شود ساخته و رد شدند. برخی از آن نسخه‌های رد شده، پیش از آن‌که مشکلات گریبان‌گیر آن‌ها شوند به طرفداران نشان داده شدند، و سپس به دست فراموشی سپرده شدند. این نسخه‌های از بین رفته که هیچ گاه رنگ واقعیت را به خود نگرفتند، با عنوان «رزیدنت ایول 3.5» شناخته می‌شوند.

 

بازی Resident Evil 4 به یک قسمت متفاوت و تعیین کننده در میان بازی‌های مجموعه تبدیل شد که احساس جدا شدن از بازی‌های دیگر را به برخی طرفداران القا می‌کرد، در حالی که عده‌ی دیگر آن را یک اتفاق جسورانه و تازه قلمداد کردند. اما تنها پس از آن‌که درباره‌ چیزی که ممکن بود تحت عنوان بازی Resident Evil 4 ارائه شود فهمیدیم، نمی‌توانیم کتمان کنیم که آن‌چه امروز به عنوان این بازی می‌شناسیم یک قدم مهم و اساسی برای این فرنچایز بوده است. اما آیا می‌شود مطمئن بود که بازی از آن‌چه امروز هست نمی‌توانست بهتر باشد؟

 

چهار طرح مفهومی متفاوت

پیش از عرضه بازی Resident Evil 4، در مجموع چهار طرح مفهومی متفاوت از بازی وجود داشت. در نهایت، شرکت کپکام سه طرح اول را رد کرد و روی آخرین طرح ارائه شده سرمایه‌گذاری را آغاز کرد.

دلایل مختلفی برای رد شدن هر کدام از طرح‌ها وجود داشت، یکی از این دلایل جلوتر بودن ایده از تکنولوژی زمان بود. به عقیده‌ی مدیران کپکام در زمان ارائه‌ی این طرح‌ها تکنولوژی قابل استفاده برای طراحی و ساخت بازی با آن ایده‌ها در دسترس نبوده است.

این چهار ایده شامل «قلعه»، «زامبی»، «توهم» و در نهایت بازی Resident Evil 4 فعلی می‌شوند.

 

طرح قلعه

طرح قلعه از اولین ایده‌های ارائه شده برای ساخت بازی بازی Resident Evil 4 بود. طبق این ایده بازیکن‌ها باید برای یافتن بنیانگذار شرکت «آمبرلا» (Umbrella Corporation) که بعد از وقایع قسمت‌های قبلی به اروپا گریخته و در یک قلعه با معماری گاتیک پنهان شده بود تلاش می‌کردند. همچنین در این بازی رازهایی درباره ریشه‌های ویروس کشنده‌ای که خرابی‌های زیادی در راکون سیتی به بار آورده بود فاش می‌شدند و شخصیت اصلی بازی نیز «لیان اس. کندی» (Leon S. Kennedy) بود.

 

ظاهرا این طرح به خاطر بیش از حد فرمولی بودن و شباهت زیادش به ساختار قسمت‌های قبلی بازی‌های این مجموعه رد شد. به ویژه به این خاطر که بازی اول نیز در قصر بزرگ و مجلل اسپنسر اتفاق می‌افتاد و در آن بازیکن باید برای پیدا کردن علت پشت پرده‌ی ویروس زامبی‌ساز تلاش می‌کرد.

 

طرح زامبی

یکی دیگر از ایده‌های مطرح شده، شامل مبارزه‌ بازیکن‌ها با زامبی‌هایی بسیار مشابه آن‌چه در قسمت‌های قبلی بازی‌های مجموعه دیده بودیم می‌شد. چیز زیادی درباره این ایده نمی‌دانیم، چرا که به سرعت با آن مخالفت شد و کار روی آن پیش از آن‌که توسعه‌ی چندانی پیدا کند متوقف شد. این ایده در واقع به خاطر بیش از حد تکراری بودن رد شد.

 

برخی طرفداران بر این باورند که این ایده می‌توانست هماهنگی بیشتری با بازی Resident Evil 3 داشته باشد، اما در منطقه‌ دیگری از دنیا مثلا اروپا اتفاق بیفتد. از میان طرح‌های ارائه شده، این ایده کم‌تر از بقیه عمر کرد و پس از مطرح شدن به سرعت با آن مخالفت شد.

 

طرح توهم بصری

شاید در بین تمام ایده‌های که در نهایت به خلق بازی Resident Evil 4 منجر نشدند، این طرح از محبوبیت بیشتری در بین سازندگان و طرفداران برخوردار است. در این ایده که برخی از آن با نام «توهم بصری» (Hallucination) و برخی با نام «مِه» (Fog) یاد می‌کنند و در برخی موارد نادر Hook Man نام دارد،  پای ویروسی در میان بود که لیان پس از ابتلا به آن دچار توهم‌های بصری می‌شد.

 

بازیکن در این بازی خود را در یک حالت مه‌گرفته از دنیای واقعی می‌یافت و در آن به صورت مکرر توسط شبحی نمسیس مانند با نام Hook Man تعقیب می‌شد. این سومین ایده‌ای بود که مطرح شد و به طرفداران هم نشان داده شد، چرا که یک تریلر از بازی با این طرح در E3 سال 2003 به نمایش درآمد.

 

طرح توهم به خاطر بیش از حد جاه‌طلبانه بودن رد شد

با این‌که طرح توهم بین همه از محبوبیت زیادی برخوردار بود، در نهایت به خاطر نگرانی‌های مالی و محدودیت‌های فناوری بازی‌سازی در آن زمان از ساخت آن صرف نظر شد. برای محقق شدن این ایده، لازم بود تا سازندگان بازی دنیای واقعی را بازسازی کنند و یک نسخه‌ توهم زده از آن نیز بسازند، که تلفیق این دو نیاز به چند سال زمان بیشتر توسعه داشت و یا حداقل آن‌ها مجبور بودند اندازه‌ دنیای بازی را کوچک کنند.

 

مشکل بعدی این بود که آن‌ها برای توسعه چنین ایده‌ای، نیاز به میزان زیادی اطلاعات و داده داشتند، که از اندازه‌ای که کنسول «نینتندو گیم کیوب» (Nintendo Gamecube)‌ در آن زمان در اختیار بازی‌سازان قرار می‌داد بسیار بیشتر بود.

 

یک تیم کاملا متفاوت ساخت بازی را برعهده گرفت

پس از آن‌که سه طرح اول رد شده و کنار گذاشته شدند، و با توجه به این نکته که ساخت بازی Resident Evil 4 تا همین‌جا هم چند سال طول کشیده بود و خبر چندانی از آن هم منتشر نشده بود، یک تیم سازنده جدید به پروژه اضافه شد. این تیم توسط «شینجی میکامی» (Shinji Mikami) رهبری می‌شد، که بسیاری از ایده‌های مطرح شده در طرح‌های قبلی را به کار گرفت و همه را در کنار هم در بازی خود گنجاند.

 

این بازی در نهایت از نقطه‌ صفر دوباره ساخته شد و بسیاری از ایده‌های قبلی در کنار ایده‌های جدید تیم شینجی میکامی در ساخت آن به کار گرفته شدند.

 

دموی طرح توهم توسط یک طرفدار بازسازی شد

با این‌که نسخه‌ اصلی دموی طرح توهم بازی به دست فراموشی سپرده شد، یکی از طرفداران بازی به نام ShiguWorks از ویدئوهای این دمو که در E3 سال 2003 عرضه شده بود استفاده کرد تا این ایده را بازسازی کند. آن‌چه با عنوان CODE: Madman شناخته می‌شود قرار است یک دنباله برای بازی «رزیدنت ایول: کد ورونیکا» (Resident Evil CODE: Veronica) باشد که با ایده‌هایی که در بازی رزیدنت ایول 3.5 مطرح شده‌ بودند ساخته شده است.

 

یک نسخه‌ی دمو از این بازی در سال 2017 عرضه شد، با این شرح که قرار است به یک بازی نهایی تبدیل شود. اما از آن پس اطلاعات بسیار اندکی درباره این بازی منتشر شده است. برخی بر این باورند که این موضوع ممکن است به خاطر تلاش ShiguWorks برای جلوگیری از برخوردن به مشکلات حقوقی با کپکام باشد. کپکام اخیرا شروع به انتشار بازسازی‌های عناوین کلاسیک مجموعه رزیدنت ایول کرده است.

 

بازی Devil May Cry ساخته شد

جالب است بدانید که برخی از ایده‌های ارائه شده در طرح قلعه به ساخت و توسعه یک بازی کاملا جدید منجر شدند. بازی Devil May Cry که البته مشخص نیست چه قدر از ایده‌های اصلی طرح ارائه شده برای بازی Resident Evil 4 را در بر دارد، از طرح قلعه به وجود آمده است. قلعه‌ با معماری گاتیک، مرده‌های متحرک و وهم آلود بودنی که از رزیدنت ایول وام گرفته شده است، در این مجموعه جدید به وضوح دیده می‌شوند.

 

خلق یک بازی هک اند اسلش بسیار موفق از طرحی رد شده برای یک بازی از مجموعه رزیدنت ایول اتفاق بسیار جالبی است. البته باید در نظر داشت که ایده‌ قلعه به خودی خود جذابیت و گیرایی زیادی داشت، حتی با این‌که برای ساخت یک بازی دیگر از مجموعه رزیدنت ایول مناسب نبوده باشد.

 

رزیدنت ایول 4 یک تلفیق از همه‌ی ایده‌ها محسوب می‌شود

با نگاهی به آن‌چه در طرح‌های ذکر شده ارائه شده بودند، می‌فهمیم که آن‌چه بازی Resident Evil 4 ارائه می‌دهد، در واقع بازنگری در همان ایده‌های قدیمی است. لیان شخصیت اصلی داستان است و به یک قلعه‌ گاتیک در اسپانیا سفر می‌کند. شباهتی انکار نشدنی به طرح قلعه در این جا به چشم می‌خورد.

 

لیان همچنین در داستان با یک انگل آلوده می‌شود که همان اتفاقی است که در طرح توهم می‌افتاد. با این‌که طرح زامبی بسیار ناشناخته است، اما عجیب نیست که فکر کنیم نبردهای لیان با زامبی‌ها در دهکده، همان چیزی است که در این نسخه قرار بود ارائه شود.

 

از این طرح‌ها ممکن است در ساخت رزیدنت ایول 8: دهکده استفاده شود

بازی معرفی بازی Resident Evil 8 Village خواهیم دید که این ایده‌های کنار گذاشته شده‌ قدیمی، قرار است در قالب بازی بعدی مجموعه رزیدنت ایول بازآفرینی شوند. این قسمت جدید قرار است در یک قلعه‌ قرون وسطایی در جایی در قاره اروپا رخ دهد و شخصیت اصلی آن نیز با یک ویروس توهم‌زا آلوده خواهد شد!  دیدن ایده‌های مطرح شده برای بازی رزیدنت ایول 3.5 که هیچ گاه ساخته نشد، در قالب بازی Resident Evil 8 Village بسیار جالب خواهد بود. در هر صورت، این نسخه از بازی آخرین شانس طرفداران برای تجربه رزیدنت ایول 3.5 خواهد بود.

برچسب ها: Resident Evil 4
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.