گوگل Stadia از کیفیت 4K واقعی بازی Doom Eternal پشتیبانی نمی کند

گوگل Stadia از کیفیت 4K واقعی بازی Doom Eternal پشتیبانی نمی کند

مصطفی محدث مصطفی محدث
4 سال و 1 ماه و 5 روز پیش

شرکت id Software اکنون بر خلاف وعده‌های پیشین خود، تایید کرده است که بازی Doom Eternal نه با کیفیت 4K، بلکه با رزولوشن 1080p و 60 فریم در ثانیه روی خروجی‌های تصویری HD اجرا می‌شود و روی تلویزیون‌های 4K نیز ممکن است تا 2160p از 1800p و 60 فریم در ثانیه اجرا شود.

 

این خبر باعث شوکه شدن طرفداران این عنوان شده است، چون بازی Doom Eternal یکی از عناوین محبوب استادیا است و حتی گوگل هم برای نشان دادن قدرت پلتفرم خود، از آن به عنوان دموی فنی برای نشان دادن قابلیت‌های استادیا به اهالی رسانه استفاده کرده بود. البته نباید این نکته را هم فراموش کنیم که id Software یک سال پیش قول داده بود که این بازی با کیفیت «4K واقعی» روی گوگل Stadia اجرا خواهد شد.

 

وقتی که گوگل در نمایشگاه GDC 2019 از پلتفرم استریمینگ خود رونمایی کرد، «مارتی استراتن» (Marty Stratton) مدیر id روی صحنه آمد و گفت که بازی Doom Eternal با کیفیت «4K واقعی» روی گوگل Stadia اجرا خواهد شد. ادعایی که تشویق حضار را به همراه داشت.

 

او گفته بود: «اگر می‌خواهید ادعا کنید که می‌توانید بازی‌ها را مستقیما از روی ابر استریم کنید، چه مدرکی بهتر از بازی Doom؟ و اگر می‌خواهید به یک سازنده بازی ثابت کنید که راجع به پلتفرم قدرتمند خود بسیار جدی هستید، چه تیمی بهتر از id که همیشه از تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک پلتفرم نهایت استفاده را می‌برد و آن را به محدودیت‌های خود می‌رساند؟ ما از آوردن بازی Doom Eternal به Stadia بسیار خوشحال هستیم و مفتخریم که اعلام کنیم این بازی، قابلیت اجرا روی رزولوشن 4K واقعی با رنگ HDR و نرخ قدرتمند 60 فریم در هر ثانیه را دارد.»

 

همان‌طور که اکنون می‌دانید، این ادعا درست نبود و اکنون، خبر ناراحت‌کننده‌ای برای صاحبان گوگل Stadia منتشر شده است. کاربری در Reddit با نام EDPZ گفته است: «از طرفی، رزولوشن 1800p ارتقاداده‌شده به 4K حداقل بهتر از رزولوشن 4K است که از 1440p یا 1080p ارتقا یافته باشد. شما از لحاظ کیفیت، در بخشی قرار دارید که بسیاری دیگر نمی‌توانند باشند و 60 فریم در ثانیه هم همچنان حفظ می‌شود. از این لحاظ، گوگل Stadia از لحاظ عملکرد باکیفیت، در رتبه دوم و پس از ایکس باکس وان ایکس قرار می‌گیرد. از طرفی هم، شرکت id Software توسعه‌دهنده‌ای بود که گوگل از آن برای تهییج پلتفرم جدید خود به مدت پنج سال استفاده کرد و آن‌ها هم بسیار مشتاق کار روی این پلتفرم بودند. پس اگر آن‌ها هم نتوانند به کیفیت 4K/60 برسند، فکر می‌کنم مردم هم دیگر نخواهند گفت که ناتوانی رسیدن به این کیفیت، تقصیر توسعه‌دهندگان است، نه سخت‌افزار و پلتفرم.»

 

در همین پست، فرد دیگری نیز چنین کامنتی گذاشته است: «این احتمالا ناامیدکننده‌ترین خبر از گوگل Stadia است، این که وعده 4K/60 را بدهی و نتوانی آن را عملی کنی. این بازی مدت‌ها است که در حال ساخت برای Stadia است و هنوز هم نتوانستند به وعده‌هایشان برسند. پس Stadia آن قدر هم که می‌گوید قوی نیست.»

 

این اولین باری نیست که گوگل به خاطر عملکرد دور از انتظار Stadia، زیر رگبار منتقدان قرار می‌گیرد. در نوامبر ۲۰۱۹ هم گوگل پس از انتقادهای شدید صاحبان Stadia نسبت به دروغ‌گویی این شرکت و عملکرد پایین پلتفرم آن، مجبور به واکنش و انتشار پاسخی رسمی شد.

 

بسیاری از کاربران گوگل Stadia معتقدند که تناقض‌های جدی بین ادعاهای گوگل و عملکرد واقعی Stadia وجود دارد. مدیران گوگل در مصاحبه‌های مختلف تا زمان عرضه این پلتفرم، قول عملکرد متفاوت و منحصربه‌فردی را داده بودند و حتی یکی از مزایای اصلی اشتراک شدن آن که ماهی 8.99 پوند قیمت دارد، رزولوشن «تا 4K» است. وعده‌ای که مشترکان این پلتفرم استریمینگ، هنوز موفق به تجربه آن نشده‌اند. مدیران گوگل نیز روی صحنه معرفی Stadia گفتند که پردازنده گرافیکی این پلتفرم، بیشتر از ترکیب قدرت ایکس باکس وان ایکس با پلی‌استیشن 4 Pro است.

 

«فیل هریسون» (Phil Harrison)، مدیر بخش Stadia نیز در اکتبر گذشته در پاسخ به کاربری در توییتر که از او درباره احتمال اجرای تمام بازی‌ها با کیفیت 4K/60 پرسیده بود، گفت: «بله، تمام بازی‌ها از 4K در زمان عرضه پشتیبانی خواهند کرد. ما Stadia را طوری طراحی کرده‌ایم که با تلویزیون و پهنای باند مناسب، توان اجرای تمام بازی‌ها در کیفیت 4K/60 را داشته باشد. ما می‌خواهیم تمام بازی‌ها با همین کیفیت اجرا شوند، اما ممکن است بعضی‌وقت‌ها یک بازی به خاطر دلایل هنری، روی کیفیت 4K/30 اجرا شود که در این صورت، Stadia همیشه آن را با کیفیت 4K/60 و از طریق 2 Encode استریم خواهد کرد.»

 

البته این ادعاهای آقای هریسون، حقیقت ندارند. به عنوان مثال، بازی Destiny 2 با کیفیت عادی 1080p اجرا می‌شود و سپس، رزولوشن آن ارتقا داده می‌شود، اما هیچ‌وقت به 4K نمی‌رسد.

 

بازی Red Dead Redemption 2 نیز که پر سروصداترین پورت Stadia است، با کیفیت 4K واقعی اجرا نمی‌شود. این بازی ابتدا بسته به نوع نرخ تبادل اطلاعاتی که کاربر دارد، با کیفیت 1080p یا 1440p رندر می‌شود و سپس روی یک Chromecast Ultra به 4K ارتقا داده می‌شود. در واقع، کیفیت 4K گوگل Stadia روی بزرگ‌ترین پورت خود، پیکسل‌های حتی کم‌تری از پلی‌استیشن 4 Pro دارد.

 

گوگل Stadia از زمان عرضه تا همین امروز، مشکلات مختلفی داشته و اگرچه گوگل با کارهایی مثل استخدام کردن مدیر استودیو سازنده بازی God of War جدیت و تعهد خود برای این پلتفرم را نشان داده است، اما عملکرد دور از انتظار بازی Doom Eternals، اشتباه دیگری بود؛ آن‌هم در زمانی که گوگل Stadia بیش از هر موقع دیگری، به بازخوردهای مثبت و بازی‌های قدرتمندی که توانایی اجرای وعده‌های گوگل را داشته باشند، نیاز دارد.

برچسب ها: Doom Eternal
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.