در پی گلایههای فراوانی که طرفداران پیرامون موسیقی بازی Doom Eternal و کیفیت آنها بیان کرده بودند، آهنگساز این بازی گفته است که اکثر موسیقیهای قرار گرفته شده در بازی بدون حضور او میکس و تنظیم شدهاند. آقای استرتون نیز شرایط را طوری توصیف کرده که به نظر میرسد این ماجرا به زمان پیش از انتشار آلبوم موسیقیهای بازی بازمیگردد.
این پست طولانی منتشر شده روی ردیت اینطور شروع میشود:
«در چند هفتهی اخیر من بارها شاهد بحث و جدل پیرامون انتشار آلبوم موسیقی متن بازی Doom Eternal بودهام. اگرچه بسیاری از هواداران از موسیقی بازی لذت بردهاند، تعدادی هم از این حقیقت که آهنگساز بااستعداد و محبوب بازی یعنی میک گوردون (Mick Gordon) تنها 12 عدد از کل 59 قطعه موسیقی بازی را تنظیم کرده است، انتقاد کردهاند. باقی این قطعات توسط طراح صدای ارشد استودیوی id تنظیم شدهاند. بعضی افراد میگویند ما نسبت به موسیقی این بازی بیاحتیاطی یا بیاحترامی مرتکب شدهایم. برخی هم بر این باور هستند که ما به میک زمان یا آزادی کافی برای ساخت چیزی متفاوت یا بهتر ندادهایم. حقیقت این است که هیچکدام از ادعاهای مطرح شده صحیح نیستند. مشکلاتی که به خاطر زمان تحویل موسیقی بازی بهوجود آمده بودند باعث میشد که ما اصلاً به دنبال چنین دردسری در آن موقع نباشیم.»
طبق سخنان استرتون، میک گوردون زمان اعلام ساخت بازی در مراسم E3 هنوز قراردادی برای ساخت موسیقی بازی امضا نکرده بوده است. آهنگساز تنها در ماه ژانویه در جریان توسعه قرار گرفت و هر دو طرف توافق کردند که آقای گوردون تا اوایل ماه مارس 12 قطعه موسیقی برای بازی تحویل دهد. با این حال در 24 فوریه (پنج اسفند)، گوردون برای ساخت موسیقی بازی چهار هفته بیشتر درخواست کرد تا بتواند 30 قطعه موسیقی با مدت زمان دو ساعت را به گونهای که فکر میکرد بهترین حالت ممکن برای آهنگهای بازی است، ارائه کند. با این وجود آقای استرتون اذعان کرده که این ضربالاجل در واقع تا اواسط ماه آوریل به تاخیر افتاد؛ یعنی شش هفته اضافیتر.
«باید به این نکته توجه کرد که ما باید به فکر مشتریان نیز باشیم چون در برخی کشورها اگر انتشار بازی از تاریخ مقرر شده عبور کند، بازیکنان میتوانند درخواست پس گرفتن پول خود را مطرح کنند و ما دوست نداشتیم طرفداران خود را ناامید کنیم. با این حال ضرابالاجل مربوط به ماه آوریل چنین مشکلی برای ما ایجاد نمیکرد و در عین حال زمان کافی برای میک نیز فراهم میشد.»
در ماه آوریل زمانی که تیم از انتشار به موقع بازی ناامید شده بودند آقای استرتون از طراح صدای بازی، آقای چد ماسهلدر (Chad Mossholder) درخواست کرد که به عنوان نقشه پشتیبان روی نسخه مخصوص موسیقیهای میک گوردون کار کند.
«اوایل آوریل من به میک ایمیل فرستادم و اهمیت انتشار بازی در تاریخ مقرر و مسئولیتی که در قبال هواداران داریم را به او گوشزد کردم. به او گفتم ما از چد خواستیم که روی تعدادی قطعه موسیقی به عنوان نقشه پشتیبانی کار کند اما ترجیح ما این است که چیزی که او ارائه میکند را در بازی قرار دهیم. چند روز بعد میک پیشنهاد کرد که او و چد چیزی را که ساخته بودند با هم ترکیب کنند تا یک ارائه مفصلتر داشته باشیم.»
روزی که میک باید پروژه را تحویل میداد، استرتون ادعا میکند که گوردون هنوز هم روی آن موسیقی که قرار بود کمتر از 12 قطعه با مدت زمان یک ساعت نباشد، کار میکرد.
«صبح بعد، میک به ما اطلاع داد که روی ساخت تعدادی قطعه به مشکل خورده و از ما زمان بیشتری را درخواست کرد، البته گفت که درک میکند که ما در موقعیت بدی قرار داریم بنابراین از ما پرسید که چگونه میخواهیم پیش برویم. ما گفتیم آهنگهایی که تا آن لحظه ساخته را برایمان ارسال کند و سپس هر چه سریعتر روی ادامه کار متمرکز شود.»
استرتون مدعی است که 9 قطعهای که میک تحویل داد به هیج وجه انتظارات طرفداران را برآورده نمیکرد و به همین دلیل شخص میک از آنها خواست تا قطعات او را با قطعات ساخته شده توسط استودیو ترکیب کنند تا موسیقی مناسبتری خلق شود.
« بعد از شنیدن پیشنهادات میک به او گفتم که ترجیح میدهیم همان نقشه ترکیب کردن موسیقی را پیش ببریم تا تجربه مفصلی برای هواداران فراهم شود. چد قرار بود که موسیقیها ساخته شده را به ترتیب پیشروی بازی بچیند و سپس قطعات ساخته شده توسط میک را به مرور در موقعیتهای مناسب اضافه کند و آهنگهای خودش که تم مشترکی داشتند را حذف کند. همچنین به او گفتم که اگر باز هم قطعات بیشتری آماده کند باز هم همین کار را خواهیم کرد یا آنها را به عنوان قطعات هدیه و اضافی در آلبوم میگنجانیم. میک بعداً دو قطعه آخر را تحویل داد، که ما هم استفاده کردیم، و برای ما آرزوی موفقیت کرد.»
در تاریخ 19 آوریل (31 فروردین)، آلبوم آهنگهای بازی در اختیار خریداران نسخه Collector قرار داده شد. در همین زمان تعدادی از طرفداران در فضای مجازی از کیفیت تنظیم موسیقی بازی انتقاد کردند.
«به محض انتشار آلبوم برخی از هواداران ما در فضای مجازی از تفاوت طول موج موسیقی ساخته شده توسط میک و نسخهای که چد تنظیم کرده بود سخن گفتند. البته که میک از این کار ما باخبر بود و حتی خود او پیشنهاد آن را ارائه کرده بود. میک در پاسخ به یکی از طرفداران گفته بود «من آن قطعات را تنظیم نکردم و اگر میتوانستم هم چنین کاری نمیکردم». پس از آن تعدادی بیانیه که از واقعیت به دور بودند توسط او منتشر شدند و این به عصبانی شدن هواداران از کارمند ما که صرفاً داوطلب شده بود تا برای خلق یک موسیقی کامل تلاش کند، منجر شد. میک به من گفت که حملاتی که به چد شده واقعاً آزار دهنده اما او کاری برای متوقف کردن این مسئله انجام نداده است.»
میک گوردون در پاسخ به یکی دیگر از هواداران که از او پرسیده بود آیا در ساخت نسخه جدید بازی حاضر خواهد بود یا نه نوشت:
«بعید میدانم ما دوباره با هم کار کنیم.»
استرتون نیز این ادعا را تایید کرده و میگوید:
«ما در حال گذر از این مسئله هستیم و دیگر با میک بر سر بسته الحاقی پیش رو که درحال توسعه است کار نخواهیم کرد. همانطور که قبلاً گفتهام موسیقی میک خارقالعاده و استعداد او بینظیر است و امیدوارم به خاطر تلاشی که در ساخت موسیقی بازیDoom Eternal انجام داد در پایان سال جایزههای زیادی را دریافت کند. من نیز به اندازه هر کس دیگری ناامید شدم ولی ما باید با شرایط ایجاد شده هماهنگ شویم و باز هم مثل گذشته به دنبال هنرمندان خاص و بااستعداد جهت همکاری خواهیم گشت. تیم ما از همکاری با میک خرسند است و میدانیم که او تا سالهای سال به راضی کردن مخاطبین ادامه خواهد داد.»