ترتیب بندی مجموعه بازی Tomb Raider کار آسانی نیست؛ زیرا در هر کدام از آنها لارا کرافت (Lara Croft)، شخصیت اصلی این بازیها، ماجراجویی خاص خود را داشت. لارا کرافت، باستان شناس بیباک مجموعه بازی Tomb Raider، اولین بار در سال 1996 و در کنسول Sega Saturn پا بهدنیای بازیهای ویدئویی گشود و از آن زمان تا کنون بازیکنهای بسیاری در ماجراجوییهایش با او همراه بودند و با او عنوان اقسام اکتشافات، نبردها، معماها و پازلها را پشت سر گذاشتند. شاید باورش سخت باشد که چیزی حدود یک ربع قرن از اولین باری که این شخصیت در صفحه نمایشها دیده شد میگذرد، اما هیچکس نمیتواند منکر. تاثیر بالای او در ساخته شدن شخصیتهای دیگر بازیهای ویدیویی شود. در این مطلب به 10 بازی برتر این مجموعه خاطره انگیز اشاره میکنیم که هرکدام به نوبه خود شخصیت لارا را نیز بهشیوه خاصی صیقل دادند.
پلتفرمها: پلی استیشن، سگا دریمکست، کامپیوتر
سال انتشار: 2000
بهنظر میرسید که لاراا کرافت در پایان بازی Tomb Raider: The Last Revelation جان خود را از دست داده است، بنابراین نسخهی بعدی بازی Tomb Raider درباره داستانهایی از زمانهای مختلف زندگی لارا بود. در زمان عرضه این بازی، توسعه دهندگان از موتوری قدیمی استفاده کردند، شخصیت لارا جذابیت چندانی نداشت و مراحل بازی بهشدت خسته کننده بودند. همه اینها باعث شد که بازی Tomb Raider: Chronicles عنوان خوبی از آب در نیاید. البته در حدی نیست که نتوان حتی به آن نگاه کرد، اما بازی خوبی هم نیست. دشمنان روح مانند بازی عجیب و غریب و خسته کننده بودند. حتی با اینکه جادو همیشه در این مجموعه حضور داشت، این بار بیشتر شبیه به کارتون بود تا یک بازی ویدیویی!
مطالب مرتبط: شایعه: قسمت بعدی بازی Tomb Raider در سال 2023 معرفی میشود
بازی Tomb Raider: The Last Revelation
پلتفرمها: پلی استیشن، سگا دریمکست، کامپیوتر
سال انتشار: 1999
بازی Tomb Raider: The Last Revelation قطعا یکی از عناوین عجیب این مجموعه بهشمار میرود. این بازی یکی از عناوین کلاسیک این مجموعه است که در ابتدای آن شما به عنوان لارای 15 ساله داستان را شروع میکنید. باوجود اینکه لارا در این بازی شخصیت پردازی جذابی نداشت و بسیاری از بازیکنان از دیدن چنین نسخهای از این کاراکتر دوست داشتنی راضی نبودند، بازی Tomb Raider: The Last Revealtion از همان فرمولی استفاده میکند که دیگر عناوین این مجموعه روی پلی استیشن را به موفقیت رساند. با اینکه این بازی به اندازه عنوانی مانند بازی Shenmue تاثیرگذار نبود، اما توانست همچنان نام لارا کرافت را در بین زبانها بچرخاند.
پلتفرمها: پلی استیشن، کامپیوتر
سال انتشار: 1998
این بازی آخرین بازی از سهگانه پلی استیشن 1 این مجموعه است. در ساخت این بازی از یک موتور بازیسازی جدید استفاده شد که امکان تنظیمات دقیقتر و شلوغتر را فراهم میکند. در حالی که بازی از کیفیت بالایی برخوردار است، طراحی آن میتواند گیج کننده باشد و باعث شود در اکثر سطوح به راحتی گم شوید و بله، لارا در این بازی واقعاً در منطقه 51 دزدکی کاوش میکند که کمی از شخصیت او بعید است!
پلتفرمها: پلی استیشن 3، پلی استیشن 2، ایکس باکس 360، Wii، نینتندو دیاس، کامپیوتر
سال انتشار: 2008
بازی Tomb Raider: Underworld یکی از تاثیرگذارترین بازیهای بصری ایکس باکس 360 است و بهعنوان نقطه اوج فاز دوم حضور لارا کرافت در کنسولها بهشمار میرود. پس از انتشار بازی Uncharted، واضح است که مهارتهای حل پازل و پلتفرم لارا، بسیار شبیه به ناتان دریک (Nathan Drake)، تکامل یافته است. گیمپلی بازی Tomb Raider: Underworld حس آزادی خاصی را ارائه میکند که اگرچه هیجانانگیز است، اما به طور کامل نتوانست از پتانسیل خود استفاده کند. به عنوان مثال، یک مرحله اولیه زیر آب رویکردی کمتر ساختار یافته را ارائه میکند که در ادامه نیز بهطور کامل از آن استفاده نمیشود. با وجود اینها، بازی Tomb Raider: Underworld یک بازی ماجراجویی شیک و جذاب است که پس از موفقیت بازی Tomb Raider: Anniversary محبوبیت لارا را حفظ کند.
پلتفرمها: پلی استیشن 3، پلی استیشن 2، ایکس باکس 360، Wii، نینتندو دیاس، کامپیوتر
سال انتشار: 1997
اولین دنباله ماجراهای لارا کرافت، بازی Tomb Raider 2 بود که کاملا شبیه به بازی پیشیناش است. این بازی به طور انحصاری برای پلی استیشن منتشر شد و آن را به عنوان پلتفرم ترجیحی لارا تثبیت کرد. این بازی در برخی از ویژگیهای نسخه اصلی، مانند توانایی رانندگی وسایل نقلیه و کاوش در محیطهای بیرونی بیشتر، و مواردی که به جای پسزمینه سیاه، آسمان واقعی دارند، گسترش یافته است. با این حال، بازی به دلیل مرگهای ناگهانی متعددی که نیاز به رویکرد آزمون و خطا دارد، میتواند خستهکننده باشد. نسخه iOS این بازی با بافتهای بهبود یافته در دسترس است. اگر از طرفداران این سری هستید، این بازی ارزش تجربه کردن را دارد و حس نوستالژی آن بینظیر است.
پلتفرمها: پلی استیشن 3، پلی استیشن 2، PSP، ایکس باکس 360، گیم کیوب، گیمبوی ادونس، نینتندو، کامپیوتر
سال انتشار: 2006
موفقیت بازی Tomb Raider: Legend برای احیای این مجموعه، به ویژه پس از انتشار بازی Angel of Darkness در سال 2003 که بسیار ناامیدکننده بود، اهمیت زیادی داشت. استودیو Crystal Dynamics در جواب به این شکست، عنوانی طراحی کرد که قسمتی از آن پیش درآمد و قسمتی راهاندازی مجدد یا ریبوت بود. هدف اصلی این بازی حذف قسمتهایی از این مجموعه بود که تمرکز خاصی روی آن گذاشته نشده بود. بازی Tomb Raider: Legend تاکید بیشتری بر پازلها و پلتفرمینگ دقیق دارد و از رویکرد مبارزه محور بازی قبلی فاصله میگیرد. این بازی بهعنوان گواهی قوی برای ویژگیهای اصلی لارا عمل میکند. بخشهای گیمپلی ساده بازی Tomb Raider: Legend در نهایت به بازگشت پیروزمندانه لارا در سال 2013 و آغاز رستگاری شایسته خانم کرافت منجر شد.
پلتفرمها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر
سال انتشار: 2018
بازی Shadow of the Tomb Raider آخرین قسمت از سهگانه ریبوت شده بازی Tomb Raider، یک بازی اکشن ماجراجویی تاثیرگذار از لحاظ فنی است، اگرچه تا حدودی فاقد عمق احساسی است. بازی شما را به سفری در آمازون میبرد و در آن باید با جگوارها برای بقای خود بجنگید، که ممکن است به اندازه مبارزه با گریزلی در دشتهای سیبری بازی Rise of The Tomb Raider هیجان انگیز نباشد، اما بازی Shadow of the Tomb Raider با بهبود گیمپلی مخفی کاری و مبارزهای، مکانیکهای عناوین پیشین را صیقل میدهد و آنها را بهبود میبخشد.
مطالب مرتبط: 10 بازی که سری خود را احیا کردند
بازی Tomb Raider
پلتفرمها: پلی استیشن، سگا سترن، اندروید، iOS
سال انتشار: 1996
اولین بازی Tomb Raider یکی از مهمترین بازیهایی است که تابهحال ساخته شده است و تأثیر زیادی بر این صنعت داشته است. با وجود بخشهای پلتفرمینگ سفت و سختش، در زمان عرضهاش برای روی پلیاستیشن و سگا ساترن، یک بازی اکشن ماجراجویی پیشگامانه بود. در حالی که بسیاری از توسعه دهندگان هنوز با آن کنسولهای جدید دست و پنجه نرم می کردند، استودیو Core Design توانست به ظاهر بدون زحمت این این بازی کلاسیک را ایجاد کند.
بازی Tomb Raider به همراه بازی WipEout به تثبیت پلی استیشن به عنوان یک برند پیشرو در دنیای بازی کمک کرد. قهرمان بازی، لارا کرافت، به چهرهای نمادین در صنعت بازی تبدیل شد که با ماریو نینتندو و سونیک سگا قابل مقایسه است. در حالی که جذابیت بازی بدون شک با نمایش جنسی لارا افزایش یافته است، اما نمیتوان از گیمپلی خود بازی و مکانیکهای جذابش گذشت. ترکیبی از کاوشهای متفکرانه، سطوح طراحی شده ماهرانه، و رویاروییهای رزمی به یاد ماندنی، مانند نبرد فراموش نشدنی تی رکس در مرحله دره گمشده (Lost Valley)، جایگاه این بازی را به عنوان یک بازی ویدیویی جاودانه تضمین میکند.
در سال 2007، بازی Tomb Raider: Anniversary برداشت تازهای از مفاهیم و داشتههای نسخه اصلی ارائه کرد و توانست میراث این مجموعه را زنده نگه دارد.
پلتفرمها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، کامپیوتر
سال انتشار: 2013
پس از یک دوره گمنامی، استودیو Crystal Dynamics با موفقیت بانوی اول بازیهای ویدیویی را را زنده کرد. این ریبوت فوقالعاده با الهام از سری بازی Uncharted از استودیوی ناتی داگ، حس واقعیتری به دنیای سری بازی Tomb Raider بخشید و نبردهای خارقالعاده دایناسورها را با تیراندازیهای شدید سوم شخص علیه فرقههای افراطی جایگزین کرد.
اگرچه خط داستانی ممکن است به یاد ماندنی نباشد، اما محیط غم انگیز آن یکی از نقاط برجستهاش است. این بازی ساختار خوبی دارد و مناطق هاب با پایان باز بازی (مکانهای مرکزی بازی که بازیکنان میتوانند آزادانه و بدون محدود شدن به یک مسیر خاص در آن کاوش کنند)، جزیره طوفانی یاماتای (Yamatai) را به یک پسزمینه عالی تبدیل میکند. ریبوت بازی Tomb Raider در سال 2013 همراه با بخشهای پلتفرمینگ قوی و مکانیکهای تیراندازی با کمان و اسلحه عالی، به عنوان یکی از بهترین قسمتهای سری برجسته زندگی لارا شناخته میشود.
پلتفرمها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، کامپیوتر
سال انتشار: 2015
بازی Rise of the Tomb Raider به طور گسترده بهعنوان بهترین عنوان در سری بازی Tomb Raider در نظر گرفته میشود و با دیگر بازیهای این مجموعه فاصله زیادی دارد. این بازی بر اساس فرمول موفقیت آمیز بازی Tomb Raider که در سال 2013 منتشر شد ساخته شد و در عین حال آزادی و قدرت انتخاب بیشتری را به بازیکنان ارائه میداد. همانند بازی قبلی، این بازی نیز دارای مینی هابهای وسیع بود که به طور یکپارچه با مجموعههایی از گیمپلی جنجالی از یکدیگر جدا میشدند. همه اینها در نهایت منجر به ساخت بازیای شد که از همه لحاظ فوقالعاده بود. علاوه بر آن، گرافیک و جلوههای بصری بازی نیز در زمان خودش خیره کننده بودند. البته این بدان معنا نیست که اکنون گرافیک بازی چشمنواز نیست، اما قطعا عناوینی با گرافیک بهتر از آن زمان تا کنون عرضه شدهاند.
اگرچه داستان بازی ممکن است به اندازه سری بازی Uncharted جذاب نباشد، اما بازی Rise of The Tomb Raider به بازیکنان استقلال و آزادی بیشتری نسبت به هر یک از ماجراهای ناتان دریک میداد. کیفیت پلتفرمینگ، پازلها و تیراندازیها در این بازی غیرقابل انکار است و بدون شک این بازی بهترین ماجراجوییِ لارا کرافت را تا به امروز بهنمایش میگذارد.