منحل شدن ناگهانی بازی Dead Space و استودیو Visceral Games یک اتفاق دردناک برای طرفداران این بازی بود. پس از شنیدن شایعهها و انتظار طرفداران برای احیا این بازی، استودیو EA Motive اعلام کرد که نسخه ریمیک این بازی در دست ساخت است. اگرچه تریلر معرفی بازی مختصر بود و جزئیات زیادی را به نمایش نگذاشت، اما باز هم درآن جزئیات جدیدی را می توان دید. حال میخواهیم در این مطلب به بررسی ویژگیهای جدید نسخه ریمیک بازی Dead Space بپردازیم.
بازسازی کلی
بازی Dead Space جز دسته عناوینی است که حتی با یک ریمیک جزئی میتواند موفق باشد، اما تیم توسعه در استودیو EA Motive ، هدفهای بزرگتری برای این بازی دارد و با توجه به حرفهای توسعه دهندگان این پروژه، به نظر میرسد که قرار است به جای بهتر کردن جلوههای بصری، آنها را دوباره طراحی کنند. چیزی شبیه به کاری که حدود دو سال پیش روی بازی Resident Evil 2 انجام شد. در بحث طراحی مراحل هم باید گفت که دستکاریهایی در آن انجام شده است، به ویژه در مواردی که در نسخه اصلی این بازی باید تغییر میکرد اما به با محدودیتهای تکنولوژی در آن زمان روبرو بود.
فقط برای نسل نهم کنسولها
اکثر بازیهایی که در راه هستن، قابلیت اجرا روی نسل قبلی کنسولها را نیز دارند، اما بازی Dead Space فقط برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای نسل نهم عرضه میشود. به نظر میرسد که توانایی طراحی این بازی در کنار استفاده از سختافزارهای قوی کنسول های نسل نهم، یکی از بزرگترین دلایل برای بازسازی بازی Dead Space بوده است. البته هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار نسخه ریمیک بازی Dead Space اعلام نشده است، پس احتمالا تا زمان انتشار آن، نسل قبلی کنسولها از رده خارج شوند.
انجین Frostbite
استودیو EA Motive به لطف کار روی بازی Star Wars : Squadrons و بخش تک نفره BattleFront 2، تجربههای زیادی در استفاده از موتور Frostbite را کسب کرده است و این استودیو تایید کرده که برای بازسازی بازی Dead Space هم، از این موتور بازیسازی استفاده میکند. موتور Frostbite قادر است که جلوههای بصری خیره کنندهای را به وجود بیاورد که موجب هیجان انگیز تر شدن این عنوان ترسناک و علمی تخیلی میشود. خیلی از افراد با دیدن این انجین به شک میافتند، چرا که در ساخت عناوینی همچون بازی Mass Effect : Andromeda و بازی Anthem مشکلاتی ایجاد کرده بودند. اما برای بازی Dead Space که یک بازی ترسناک خطی-سینمایی است، موتور Frostbite به نظر انتخاب خوبی است.
بهینه سازی گیمپلی
با توجه به اینکه استودیو یک ریمیک کلی را به جای ریمستر جلوههای بصری، ترجیح داده، پس پیشرفتها و بهینه سازیها این بازی محدود به تغییرات سطحی نیست واستودیو EA Motive وعده بهینه سازی در گیمپلی را نیز داده است. با اینکه اطلاعات دقیق کمی در دسترس است، اما میتوان گفت که سازندگان بازی به استفاده از عناصر گیمپلیهای سری بازی Dead Space در این ریمیک خواهند پرداخت. سازندگان بخش بدون جاذبه (Zero Gravity) مورد استفاده در بازی Dead Space 2 را مثال زدند و توضیح دادند که چگونه این ویژگی پتانسیل بهینه سازی زیادی برای ریمیک اولین بازی از این سری را دارد.
تکه تکه شدن
وقتی به بازی Dead Space نگاه میکنیم، چیزی که بیشتر از همه خودنمایی میکند و میتواند بزرگترین دلیل فروش بالای این سری باشد، تکه تکه شدن است که نه تنها انجام دادن آن توسط بازیکن جذاب است، بلکه یک مکانیزم حیاتی در گیمپلی است که بعضی اوقات زنده ماندن در بازی به آن بستگی دارد. این یکی از بخشهایی است که استودیو برای بهبود سازی آن برنامههایی داد. بر اساس مصاحبهای که استودیو EA Motive با IGN داشت، علاوه بر زیباتر شدن این ویژگی در نسخه ریمیک، این ویژگی در مکانیزم درگیری بازی، حیاتیتر میشود.
بهبود سازی داستان بازی
داستان بازی Dead Space هنوز هم تا به امروز عالی بوده و یکی از بینقصترین پایانها را دارد، اما استودیو EA Motive در نسخه بازسازی شده به روایت دقیق داستان بازی اصلی نمیپردازد. البته بخشهای اصلی بازی حفظ میشود اما به شکلی داستان بازیهای دیگر در این سری را به آن مرتبط میکنند. اساسا، قصد این است که به جای بازسازی داستان اصلی، جزئیات بیشتری به داستان نسخه ریمیک اضافه شود. در گفتوگو با مدیر نوآوری استودیو EA Motive، رومن کمپوس اوریولا (Roman Campos-Oriola)، درباره چگونگی بهبود داستان توسط این استودیو، توضیحاتی مختصری داد. او گفت :« یک سری بهبودسازیهایی هستند که قصد داریم روی داستان بازی اعمال کنیم. این بهبود به دلیل وجود مشکل در نسخه اصلی این بازی نیست، بلکه این بهبودسازیها به بازیهای بعدی در این سری ارتباط دارد. ما قصد داریم بین تمام بازیهای سری، ارتباط ایجاد کنیم.»
صدای بهتری
طراحی صدا در هر بازيای اهمیت بالایی دارد، به خصوص اینکه در بازیهای ترسناک میتواند یک ویژگی سازنده و یا مخرب باشد . تا به امروز، بازی Dead Space یکی از بهترین طراحیهای صدای مورد استفاده در ژانر وحشت را داشته که تجربه آن خالی از لطف نیست و میتواند تنش خاصی به فضای بازی اضافه کند. با این اوصاف، استودیو EA Motive قصد دارد بخش زیاذی از تمرکزش را روی صدای بازی بگذارد، علاوه بر حفظ صدای بازی اصلی، استودیو قصد دارد با بهبود صداها، طراحی صدایی بهتر از صدای مورد استفاده در نسخه اصلی بازی را به نمایش بگذارد. همچنین، نسخه ریمیک بازی Dead Space از صدای سه بعدی بهرهمند خواهد شد.
واقع گرایی
واقع گرایی و بازیهای ترسناک مکمل یکدیگرند و بازی Dead Space یکی از بهترین مثالها برای این قضیه است و استودیو EA Motive از این حقیقت اطلاع دارد و سازندگان این استودیو گفتهاند که اهمیت واقعی بودن را در نسخه بازسازی بازی Dead Space تا جای ممکن افزایش دهند. شاید از خودتان سوال کنید که با تغییرات طراحی صدا و جلوههای بصری چگونه این کار ممکن است. به لطف حافظه SSD استفاده شده در پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس، بازی هیچ صفحه بارگذاریای نخواهد داشت و سازندگان گفتهاند که کل بازی از اول تا پایان، تجربهای یک پارچه خواهد بود. در همین حین، نسخه اصلی بازی Dead Space به خاطر رابط کاربری دیژتیک (عنصری که بخشی از داستان و روایت بازی است) و چگونگی قرار گرفتن اجزای بازی (نقشه، میزان مهمات، میزان سلامتی و...) در یک قاب معروف شده بود که نسخه ریمیک هم به همین صورت ساخته خواهد شد.
دسترسیها
این بخش دقیقا جایی است که امیدواریم نسخه بازسازی شده، به جای اینکه عناصر نسخه قبل را بگیرد و دوباره آن را بسازد، تغییرات چشمگیری را در این بخش به وجود آورد. گزینههای دسترسی اکثر اوقات در دورهای که بازی Dead Space برای اولین بار عرضه شد، نادیده گرفته میشدند، اما دیگر چنین مشکلی در صنعت بازی سازی وجود ندارد. استودیو EA Motive اعلام کرده است که قرار است تعداد زیادی گزینههای دسترسی در نسخه بازسازی شده بازی Dead Space قرار دهد. طی گفتوگو با IGN، کمپوس اوریولا گفت :« چیزی که ۱۲ سال پیش وجود نداشت، حالا برای ما اهمیت زیادی دارد. تمام این گزینهها یا روشهای مختلفی که برای بازی کردن در نسخه اصلی نیاز بود، وجود نداشتند. خیلی از افراد زمانی که این بازی به بازار آمد نتوانستند این بازی را تجربه کنند. حال ما قصد داریم در نسخه ریمیک این بازی، تجربه ای عالی به وجود آوریم. پس گزینههای دسترسی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند.»
بدون پرداختهای درون برنامهای
کمپانی EA در بازی Dead Space 3 پرداختهای درون برنامهای قرار داده بود که باعث اعتراض بسیاری از طرفداران سری شد. خوشبختانه به نظر میرسد که کارکنان استودیو EA Motive از این قضیه با خبرند. استودیو تایید کرده است که نسخه بازسازی شده بازی Dead Space خالی از پرداخت درون برنامهای است. به نظر میرسد که یکی از آن بازیهایی نیست که در آغاز پرداختهای درون برنامهای ندارد اما این ویژگی خیلی آرام و بی صدا بعدا اضافه شود. تهیه کننده ارشد استودیو EA Motive، فیل دوشارم (Phil Ducharme) در مصاحبه با IGN خیلی سرسختانه تاکید کرد که پرداختهای درون برنامهای هرگز به بازی افزوده نمیشوند. تا به حال دیده شده که کمپانی EA پرداختهای درون برنامهای را در چند بازی، ازجمله بازی Star Wars Jedi : Fallen Order و بازی Star Wars : Squadrons، در چند سال گذشته حذف کرده و اینکه از این مدل درآمد در این بازی استفاده نمیکنند، بسیار عالی است.
اگر تجربه ای از نسخه اصلی بازی Dead Space دارید، خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.