شکی وجود ندارد که تعداد کثیری از بازیکنها در سرتاسر دنیا در انتظار عرضه رسمی بازی Dead Space Remake هستند. این عنوان، ساخته جدید تیم Motive Studios در آینده نزدیک در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد. به صورت حدودی در بازه زمانی انتشار این نسخه، آثار برجسته دیگری نظیر بازی Resident Evil 4 Remake یا بازی Star Wars Jedi: Survivor نیز منتشر خواهد شد. نسخه بازسازی شده از بازی اول این فرنچایز در قیاس با آنچه که تیم بازی سازی Visceral Games در سال ۲۰۰۸ تحویل بازیکنها داد، از نظر جوانب مختلفی متفاوت است. در این نسخه جلوههای بصری و جزییات گرافیکی محیط بازی تغییر چشمگیری داشتهاند. سیستم گیمپلی بازی مشخصا متحول شده و جهان بازی دارای گستردگی بیشتری در قیاس با گذشته است. به صورت کلی، در نسخه ریمیک برخی از المانهای اصلی بازی ارجینال به ویژه داستان، حفظ شده و از طرف دیگر جوانب متعددی از آن مدرن شدهاند.
با این حال، عرضه نسخه ریمیک بازی Dead Space در حالی نزدیک است که سالها از انتشار آخرین نسخه این فرنچایز میگذرد. عرضه این نسخه در اواخر ماه جاری از چندین جنبه مهم و پراهمیت است. این نسخه بدون شک مخاطبین و طرفداران کاملا جدیدی را به این مجموعه جذب میکند. با در نظر داشتن عدم موفقیت چندان قابل توجه بازی The Callisto Protocol، میتوان این احتمال را در نظر گرفت که بازی Dead Space Remake در جلب رضایت طرفداران بازیهای ویدیویی با محوریت بقا و وجود المانهای علمی تخیلی موفق خواهد بود. اما هنوز نمیتوان با قاطعیت گفت که این نسخه در کسب چنین اهدافی موفق است!
بازی Dead Space Remake قربانی تبلیغات نسبتا ضعیف خواهد شد؟
درصورتیکه به خاطر داشته باشید، نسخه ارجینال بازی Dead Space در زمان انتشار با وجود کسب نمرات مناسب از منتقدین، فروش چندان خوبی را تجربه نکرد. در آن زمان و با گذشت مدت زمانی نزدیک به یک ماه، تنها حدود یک میلیون نسخه از بازی به فروش رفت. این موضوع سبب توقف روند توسعه نسخههای دیگر این فرنچایز نشد و شرکت EA بلافاصله به توسعه بازی دوم این سری چراغ سبز نشان داد. دنباله رسمی این عنوان در جریان هفته نخست انتشار موفق به کسب رکورد فروش دو میلیون نسخه شد. با این وجود، برکسی پوشیده نیست که هماکنون در دوره و عصر متفاوتی از جهان بازیهای ویدیویی و مارکت این صنعت قرار داریم. پیشبینی برنامههای احتمالی شرکت ناشر بسیار سخت است و میدانیم که شرکت EA در صورت عدم موفقیت مالی یک IP، آن را به دست فراموشی میسپارد.
بهترین نمونه برای این امر مجموعه بازیهای Mass Effect محسوب میشود؛ پس از شکست دور از انتظار بازی Mass Effect Andromeda و عدم استقبال بازیکنها و منتقدین از این عنوان، شرکت EA هیچ دنباله جدیدی را از این فرنچایز تا به امروز منتشر نکرده است. علاوهبر این، در زمان انتشار بازی The Callisto Protocol بسیاری از منابع عقیده داشتند که نزدیک بودن بازه زمانی عرضه این عنوان با بازی Dead Space Remake سبب شکلگیری یک رقابت و سودآوری مناسب برای هر دو پروژه خواهد شد. اما با توجه به شکست تجاری مورد اول، احتمالا بازیکنها از تجربه یک عنوان تقریبا مشابه دیگر نیز خودداری میکنند.
در هنگام مقایسه این دو عنوان، باید یک نکته بسیار مهم دیگر را نیز در نظر داشته باشیم. بازی The Callisto Protocol از کمپینهای تبلیغاتی بسیار مناسبی برخوردار بود و برای یک بازه زمانی قابل توجه، اطلاعات مختلفی پیرامون آن در دسترس قرار میگرفت. تیم سازنده به صورت روزانه و از طریق پادکست Helix Station اطلاعات، تصاویر یا نمایشهای تازهای را از گیمپلی بازی با بازیکنها به اشتراک میگذاشت. اما این موضوع در مورد بازی Dead Space Remake صدق نمیکند و شرکت ناشر توجه چندان زیادی را روی جنبههای تبلیغاتی پروژه نداشته است. البته مشخصا تا به امروز و در جریان رویدادهای متعدد نمایشهای نسبتا طولانی و قابل قبولی از این نسخه منتشر شده است. با این وجود در هنگام مقایسه، میتوان به وضوح شاهد کوتاهی شرکت ناشر بود.
بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده در مورد بازی Dead Space Remake
طی ماههای اخیر، بهترین مثال برای قربانی شدن در راه عدم توجه چندان زیاد شرکت ناشر به زمینه تبلیغات، بازی Need For Speed Unbound است. این عنوان در منطقه بریتانیا در قیاس با نسخه پیشین این فرنچایز حدود ۶۴ درصد فروش کمتری را تجربه کرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان علت اصلی این امر، کمکاری مجدد شرکت EA در زمینه تبلیغات بود. این شرکت همچنین تا به امروز محتواهای پس از عرضه چندان زیادی را برای این عنوان معرفی و منتشر نکرده است. بنابراین اینگونه به نظر میرسد که شرکت نام برده، بیشتر از هرچیزی به شهرت انکار ناپذیر مجموعه Dead Space و نوستالژیک بودن آن برای بازیکنها تکیه کرده است؛ بدون شک و تردید میتوان گفت که چنین اصولی برای دوره کنونی کافی نخواهند بود. همچنین طبق مصاحبههای صورت گرفته با عوامل سازنده بازی Dead Space Remake، نسخه ریمیک بازی Resident Evil 2 منبع الهام اصلی آنها به شمار میرود. درصورتیکه دوباره یک مقایسه را انجام دهیم، میبینیم که بازی RE2 Remake نیز از آپشنهای تبلیغاتی بیشتری برخوردار بوده است.
در صورت موفقیت نسخه ریمیک بازی Dead Space، آینده این فرنچایز چگونه خواهد بود؟
در کنار مطالب مطرح شده، میبایست یک موضوع دیگر را در نظر گرفت و آنهم چیزی نیست جز موفقیت نسخه بازسازی شده بازی Dead Space. اگر این پروژه با استقبال مناسبی مواجه شود و سودآوری قابل توجهی را به همراه داشته باشد، برنامههای شرکت EA چگونه خواهد بود؟ آیا آنها بلافاصله به سراغ ساخت نسخه ریمیک بازیهای دوم و سوم این فرنچایز میروند؟ از آنجا که تیم بازی سازی Motive در حال کار روی بازی مستقل شخصیت آیرون من است، آیا وقوع این امر ممکن خواهد بود؟ شرکت مذکور برای ساخت این پروژهها از استودیوهای خارجی استفاده خواهد کرد؟ بازی دوم این فرنچایز در قیاس با بازی اول، از گستردگی بیشتری برخوردار بود. بنابراین آیا در نسخه ریمیک آن این گستردگی بیشتر از همیشه خواهد شد؟ وجود خریدهای درون برنامهای از نسخه ریمیک بازی سوم حذف میشود؟ این دسته از سوالات مواردی هستند که پس از موفقیت این بازی در ذهن تمامی طرفداران و منابع فعال در حوزه ویدیوگیم شکل میگیرد و پاسخ دادن به هریک از آنها امری بسیار سخت و دشوار است.
بازی Dead Space Remake حتی برای تیم سازنده آن هم ترسناک است
موفقیت بازی Dead Space Remake همچنین میتواند به کنار گذاشته شدن توسعه نسخههای ریمیک و شروع روند تولید یک بازی جدید از این فرنچایز ختم شود. شکی وجود ندارد که توسعه یک بازی جدید از این مجموعه، خواسته همیشگی طرفداران طی سالیان گذشته بوده است. پتانسیل جهان این مجموعه در زمینه ترساندن مخاطب و رونمایی از رازهای جدید بسیار بالا است. با موفقیت بازی نام برده، میتوان انتظار داشت که میزان تقاضا طرفداران و بازیکنها برای ساخت یک دنباله جدید بیشتر از هر زمانی شود. از این رو، آیا میزان تقاضا بازیکنها سرانجام میتواند شرکت EA را به ساخت یک بازی جدید از این سری مجاب کند؟
میتوان انتظار داشت که در این دنباله احتمالی از یک پروتاگونیست کاملا جدید رونمایی خواهد شد. همچنین استفاده از نسخه مسنتر شخصیت آیزاک کلارک نیز میتواند طرفداران را شدیدا هیجان زده کند. پتانسیلهای داستانی این دنباله نیز محدودیت نداشته و استودیو سازنده دستش در انتخاب ایدهها و پیاده سازی آنها کاملا باز خواهد بود. هنوز مشخص نیست که شرکت EA چه برنامهای را برای آینده این فرنچایز در سر دارد، اما میتوان امیدوار بود که مشابه با روند فعلی شرکت کونامی و تایید چندین پروژه جدید از مجموعه Silent Hill، این شرکت نیز برنامه مشابهی را برای سری Dead Space داشته باشد.
بازی Dead Space Remake در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ (هفت بهمن ۱۴۰۱) برای کامپیوتر و کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس منتشر خواهد شد.