مشخصا طرفداران سری بازی Dragon’s Dogma مدت زمان زیادی را برای انتشار دنباله رسمی این مجموعه منتظر بودهاند. خوشبختانه این انتظار به زودی به پایان خواهد رسید و بازیکنها میتوانند ماجراجوییهای جذابی را در جهان ساخته جدید استودیو کپکام آغاز کنند. بازی Dragon’s Dogma 2 شامل تغییرات برجستهای نسبت به نسخه پیشین است و ویژگیهای جدید نمایش داده شده آن در جریان رویدادهای مختلف، سبب شده تا اشخاصی که پیش از این با بازی Dragon’s Dogma آشنایی نداشتهاند نیز نسبت به این دنباله علاقهمند شوند.
بازی Dragon’s Dogma 2 قرار است تا در تاریخ 22 مارچ 2024 (پنج فروردین 1403) برای پلتفرمهای کامپیوتر و پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در دسترس قرار بگیرد. از آنجا که تنها چندین هفته تا فرا رسیدن موعد رسمی انتشار این عنوان زمان باقی مانده، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی Dragon’s Domga 2 بپردازیم و شما را بیشتر از هرزمانی با آن آشنا کنیم.
یک دهه پس از انتشار نسخه نخست سری، بازی Dragon’s Dogma 2 قرار است تا در دسترس بازیکنها قرار بگیرد و یکی از اصلیترین تغییرات ایجاد شده در این دنباله وسعت و میزان گستردگی جهان آن است. دنباله جدید این مجموعه یک عنوان جهان باز است و به بازیکنها اجازه میدهد تا به صورت آزادانه در مناطق و محیطهای مختلف آن کاوش کنند. طبق اطلاعات موجود، نقشه بازی دوم تقریبا چهار برابر نسخه پیشین است. یکی از نکات هیجان انگیز پیرامون جهان این اثر، عدم وجود هرگونه لحظات و صفحات بارگزاری است. درواقع بازیکنها میتوانند بدون هرگونه وقفه وارد مناطق متفاوت جهان بازی شوند و از تمامی محیطها دیدن کنند. از طرفی، چرخه روز و شب نیز به بازی اضافه شده است. اینگونه به نظر میرسد که با فرا رسیدن شب و تاریکی آن، خطرات به مراتب بیشتری در کمین بازیکن خواهد بود. همچنین نباید فراموش کرد که برخی از محیطها و المانهای محیطی جهان بازی Dragon’s Dogma 2 قابلیت تخریب پذیری دارند و تخریب آنها ممکن است سبب یافتن راه ورود به برخی مسیرها و مکانهای مخفی شود.
بنابر آنچه که تا به امروز عوامل حاضر در شرکت کپکام گفتهاند و همچنین نمایشهای منتشر شده از بازی، به نظر میرسد که محتواها و ماموریتهای جانبی بازی به اندازه فعالیتهای اصلی آن هیجان انگیز و مهم هستند. برای دریافت اکثریت ماموریتهای فرعی بازی باید شروع به صحبت با NPCهای مختلف کرده و ضمن کسب اطلاعات در مورد اهداف به خصوص، ماموریتهای جدیدتان را کسب کنید. کنتو کینوشیتا (Kento Kinoshita) طراح ارشد بازی Dragon’s Dogma 2 در گفت و گو با رسانه IGN پیرامون محتواهای جانبی این عنوان، اطلاعات قابل توجهی را به اشتراک گذاشته است. بخشی از گفتههای کینوشیتا به شرح زیر است:
نقشه و جهان بازی بسیار گسترده است. طراحی مراحل و مناطق بازی بهگونهای است که احتمالا اکثریت بازیکنها در مسیر مشخصی حرکت خواهند کرد و صرفا توجهشان را روی ماموریتهای اصلی قرار خواهند داد. اما همچنان شخصیتهای مختلفی در نقاط مختلف جهان بازی حضور دارند که تعامل با آنها سبب دریافت ماموریتها و فعالیتهای هیجان انگیز دیگری خواهد شد.
مشابه با بازی Dragon’s Dogma، در نسخه جدید این فرنچایز نیز هسته اصلی گیم پلی بازی را سیستم مبارزات آن تشکیل میدهد. به همین منظور و مطابق آنچه که انتظار میرود، این دنباله شامل تنوع چشمگیری از سلاحها است و به بازیکنها اجازه میدهد تا شکل مبارزهشان را شخصا طراحی و پیادهسازی کنند. در کنار وجود سلاحهایی همچون شمشیر و کمان، امکان استفاده از آیتمها و قدرتهای جادویی نیز وجود دارد. بنابراین اشخاص میتوانند باترکیب این دسته از المانها، شکل دلخواه مبارزهشان را کسب کرده یا با گذشت زمان به صورت مکرر تغییر دهند. علاوهبر وجود سلاحهای متنوع، نباید از تنوع کلاس شخصیتهای بازی یا به اصطلاح Vocation غافل شد. مشخصا نوع Vocation انتخابی کاملا روی تجربه کلی بازیکن تاثیرگذار خواهد بود.
از میان کلاسهای طراحی شده برای بازی Dragon’s Dogma 2 میتوان به Fighter و Archer اشاره کرد. با انتخاب کلاس Fighter، تخصص شخصیتتان در زمینه استفاده از شمشیر و سپر خواهد بود و درصورتیکه کلاس Archer را انتخاب کنید، شخصیتتان مهارت چشمگیری را در استفاده از سلاحهایی همچون کمان خواهد داشت. تا به امروز حضور کلاسهای شخصیتی جدید نظیر Sorcerer یا Warrior نیز تایید شده است. مورد نخست توانایی منحصر به فردی را در زمینه استفاده از جادو و وارد کردن ضربات مهلک دارا است. کلاس Warrior از قدرت فیزیکی قابل توجهی بهرهمند است و میتواند به صورت همزمان دو سلاح نظیر شمشیرهای بزرگ را در دسترس بگیرد و ضربات به مراتب سنگینتری را به دشمنان وارد کند. تمامی کلاسهای مطرح شده تا به اینجا، قابل انتخاب و استفاده برای پروتاگونیست بازی و همراهانش بودند. اما در بازی Dragon’s Dogma 2 کلاسهایی وجود دارد که صرفا برای شخصیت اصلی بازی قابل انتخاب هستند!
برخلاف نسخه پیشین این فرنچایز که اجازه میداد بازیکنها تمامی کلاسهای شخصیت حاضر در بازی را برای شخصیتهای همراهشان نیز انتخاب کنند، در بازی Dragon’s Dogma 2 برخی از این کلاسها صرفا مختص به پروتاگونیست یا به اصطلاح Arisen است. کلاس شخصیتی Trickster یکی از کلاسهای تازه اضافه شده به این مجموعه محسوب میشود و در نسخه پیشین وجود نداشته است. این کلاس جز دسته Support قرار میگیرد و از میان قدرتهای آن میتوان به ایجاد یک نوع حالت توهم با مدت زمان محدود برای دشمنان اشاره کرد. توهم ایجاد شده سبب میشود تا نیروهای دشمن شروع به مبارزه با یکدیگر کنند تا پروتاگونیست بازی و سایر همراهانش زمان کافی برای بازیابی سلامتی یا انجام امور مختلف را داشته باشند. دیگر Vocation اختصاصی پروتاگونیست بازی، کلاس Magick Archer از بازی نخست خواهد بود. با انتخاب این کلاس، بازیکنها قادر خواهند بود تا از فواصل دورتر و با استفاده از سلاحهایی همچون کمان ضربات جادویی را به دشمنانشان وارد کنند. از میان سایر Vocationهای قرار گرفته در این دسته، میتوان به Magick Spearhand اشاره کرد. این کلاس شخصیتی درواقع نسخه جدیدی از کلاس Mystick Knight بازی نخست مجموعه است و انتخاب آن شرایط لازم برای ترکیب المانها و قدرتهای جادویی با سلاحهایی همچون شمشیر را فراهم میکند. همچنین انتخاب این کلاس سبب میشود تا بازیکنها بتوانند از سلاح ویژه و قدرتمندی به نام Duospear نیز استفاده کنند!
برای آن دسته از اشخاصی که با Vocationهای بازی آشنایی کامل ندارند و به دنبال انتخاب بهترین گزینه هستند، جهان بازی Dragon’s Dogma 2 شامل شخصیتهایی تحت عنوان Vocation Maisters است. این دسته از شخصیتها به حرفه و کلاس مختصشان تسلط کامل دارند و بازیکنها میتوانند روابط دوستانهای را با هریک از این استادان برقرار کنند. انجام این کار سبب میشود تا شخص بازیکن اطلاعات بیشتری را در مورد کلاس شخصیتش کسب کند و مهارتهای ویژهای را با محوریت تواناییهای Vocation انتخابیاش آموزش ببیند.
قدم نخست در زمان ورود به جهان بازی Dragon’s Dogma 2، ساخت شخصیتتان خواهد بود. خصوصی سازی ظاهر پروتاگونیست بازی کاملا مطابق میل و سلیقه بازیکن صورت میگیرد و امکان تغییر جزئیات صورت یا سایر قسمتهای بدن آن وجود خواهد داشت. در قدم بعد، نوبت به انتخاب نژاد شخصیت اصلی بازی میرسد. مطابق انتظار، دو نژاد انسان و الف از بازی نخست بازگشتهاند و در این دنباله شاهد اضافه شدن نژاد جدیدی به نام Beastern هستیم. این نژاد شامل موجودات قدرتمندتر و تقریبا بزرگتر از انسانها میشود که ظاهرشان ترکیبی از بدن انسان و هیولاها است. مردمان نژاد Beastern دارای فرهنگ کاملا متفاوتی نسبت به انسانها و الفها هستند. این دسته از شخصیتها همچنین هیچ گونه Pawn و همراهی ندارند!
در بازی Dragon’s Dogma 2 و مشابه با آنچه که در سیستم گیم پلی بازی نخست مجموعه وجود داشت، شخصیتهای همراه یا به اصطلاح Pawn نقش و اثرگذاری قابل توجهی را در طول تمامی اتفاقات بازی دارا خواهند بود. این شخصیتها به سه دسته متفاوت تقسیم میشوند و هریک از آنها دارای ويژگیها و خصوصیت رفتاری منحصر به فردی است. طبق اعلام تیم سازنده، میزان تعامل پذیری Pawnها در این دنباله بیشتر از هرزمانی خواهد بود و میتوانند در زمینههای گوناگونی نظیر جا به جایی منابع یا ترجمه صحبت برخی از NPCها که به زبانهای باستانی صحبت میکنند، به پروتاگونیست بازی یاری برسانند.
یکی دیگر از مکانیکهای جدید سیستم گیم پلی بازی Dragon’s Dogma 2 تحت عنوان Dragon’s Plague معرفی شده است. این مکانیک زمانی فعال میشود که Pawn خلق شده شما، توسط بازیکن دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. این امر سبب میشود تا Pawn مطرح شده در جریان مبارزات بازی قدرتمندتر و اثرگذارتر باشد و خصوصیات رفتاریاش نیز دستخوش تغییرات مختلفی شود. در این بین، میبایست به عقیده و شایعات موجود میان برخی از اهالی و ساکنین نقاط مختلف جهان بازی اشاره کرد. بسیاری از مردمان حاضر در جهان بازی عقیده دارند که درصورت پیشرفت هرچه بیشتر Dragon’s Plague درون یک Pawn، امکان رخداد فجایع گسترده و غیرقابل کنترلی وجود دارد. با این حال، هنوز اطلاعات بیشتری پیرامون این مکانیک و عواقب ناشی از پیشرفت آن در دسترس نیست.
احتمالا این نکته برایتان شوکه کننده خواهد بود، اما باید اعلام کنیم که در بازی Dragon’s Dogma 2 هیچگونه سیستم راهنمایی یا علامت گذاری روی نقشه برای یافتن مسیر انجام ماموریتها وجود ندارد. درواقع بازی از بازیکنها میخواهد تا به صحبت NPCها مختلف به دقت گوش دهند و به چگونگی رفتارشان توجه داشته باشند تا بتوانند مسیر و محدوده مورد نظرشان را پیدا کنند. از طرفی، توجه داشتن به صحبت Pawnهای همراهتان نیز میتواند در زمینه تکمیل ماموریتها کمک فراوانی کند. در کنار چالش برانگیز بودن پروسه تکمیل ماموریتها. برخلاف سایر جهان باز که به بازیکنها اجازه ایجاد چندین فایل ذخیرهسازی بازی را میدهند، در این دنباله صرفا میتوان از یک Save Slot استفاده کرد تا امکان فرار کردن از عواقب تصمیمها و اعمال مختلف برای بازیکن وجود نداشته باشد!
یکی دیگر از نکات هیجان انگیز پیرامون بازی Dragon’s Dogma 2، بیشک وجود دشمنان متنوع در نقاط مختلف جهان آن است. تا به امروز شرکت کپکام از دشمنان گوناگون بازی که دارای سایزها و مدلهای متفاوت هستند، رونمایی کرده است. هریک از این دشمنان دارای خصوصیات رفتاری و مبارزهای ویژهای هستند و مقابله با آنها نیازمند استفاده از استراتژیهای به خصوص است. لیست دشمنان حاضر در این دنباله شامل گونهها و نژادهایی همچون گابلینها، اژدهاها، گریفینها و موارد دیگر میشود. علاوهبر این، میدانیم که بازی شامل باس فایتهای چالش برانگیزی است و هریک از آنها به راحتی میتوانند مهارت بازیکنها را به چالش بکشند.
احتمالا شوکه کننده خواهد بود، اما باید متذکر شویم که تمامی اتفاقات جهان بازی Dragon’s Dogma 2 به صورت داینامیک رخ میدهند و هیچگونه پیش زمینهای برای آنها وجود نخواهد داشت. طبق گفتههای هیدآکی ایتسونو (Hideaki Itsuno) به مجله Edge، در نگاه نخست اینگونه به نظر میرسد که اتفاقات مختلف جهان بازی از پیش نوشته شدهاند و تیم سازنده برای تمامی آنها برنامه ریزی کرده است. اما باید اعلام کردکه تمامی رخدادهای بازی به صورت داینامیک و خودکار به وقوع میپیوندند و این موضوع نتیجه میزان پویایی و تعامل کلیت سیستمهای بازی با یکدیگر است!
بازی Dragon’s Dogma 2 برای پلتفرم کامپیوتر عرضه میشود. بنابراین اگر جز کاربران این پلتفرم هستید، توصیه میکنیم تا از مطالعه سیستم مورد نیاز این بازی غافل نشوید