بازی Elden Ring سر انجام بعد از سالها شایعات در طی رویداد Summer Game Fest به عنوانی واقعی تبدیل شد و همه طرفداران در صنعت بازیهای ویدیویی دیدند که چگونه نمایشهای این بازی مورد انتظار هیاهو به پا کردند. حالا همه میدانیم که بازی Elden Ring قرار است به بزرگترین عنوان نقش آفرینی استودیو Fromsotware تبدیل شود. خوشبختانه بعد از نمایش بزرگ بازی، گیم پلی این عنوان را تماشا کردیم و بعد از آن به مرور شاهد انتشار اطلاعات، جزئیات و تصاویر بیشتر از بازی بودیم که در نهایت برای ما ذهنیتی کلی از بازی را شکل داد. پس حالا تا حدودی میتوانیم انتظارتمان از بازی Elden Ring را دسته بندی کنیم. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که از بازی Elden Ring میدانیم را به ترتیب مرور کنیم تا در نهایت بدانیم که در زمستان سال جاری با چه عنوانی طرف هستیم.
سرزمینهای میانی
با توجه به اطلاعات و نمایشهایی که از بازی منتشر شده است، میدانیم بازی Elden Ring در دنیایی به نام سرزمینهای میانه جریان خواهد داشت. به گونهای که میتوانیم آزادانه در این محیط بزرگ گشت و گذار کنیم. نکته دیگری که در رابطه با سرزمینهای میانه وجود دارد، این است که محیط عظیم این منطقه، به خودی خود شش بخش مجزا دارد که هر کدام از آنها غارهای خاص و دانجنهای منحصر به فرد دارند. همچنین اگر از طرفداران بازیهای سولزبورن باشید میدانید که در انتهای هر سیاهچال و محیط جدید یک غول در انتظارتان خواهد بود، بنابراین باس فایتهای بسیار زیادی نیز در انتظارمان خواهند بود.
اینطور که مشخص شده است، سرزمینهای میانه بزرگترین دنیایی خواهد بود که تا به حال توسط تیم سازندگان در استودیو Fromsoftware ساخته شده است. البته این تنها خصوصیت خاص این نقشه بزرگ نیست، سرزمینهای میانه پویاترین نقشه طول تاریخ استودیو نیز به حساب میآید، چرا که با توجه به قابلیت تغییرات آب و هوا و روز و شب، رغیب سرسختی نخواهد داشت.
از سایر نکاتی که میتوان در بخش باز و آزاد بازی به آن اشاره کرد، مرکبتان خواهد بود. حیوانی که مانند اسب شما را به مناطق مختلف میبرد اما بیشتر شبیه به یک بز کوهیست. جالب این است که مرکب را در هر زمان که دوست داشته باشید میتوانید با یک سوت احضار کنید و به همراهش مسافت زیادی را طی کنید. همچنین امکان حمله به دشمنان از روی مرکب نیز برایتان وجود خواهد داشت. البته این جانور دوست داشتنی قابلیتی دیگر نیز دارد که در نمایشهای بازی کاملا مشخص است. برخی از مکانهای بازی، نقاطی مخصوص به پرشهای بلند دارند که با کمک حیوان نجیبتان میتوانید با استفاده از این نقاط پرشهای بلند انجام دهید و به محیطهای مرتفعتری دست پیدا کنید.
خوشبختانه این فقط بخشی از محتوای بازی در سرزمینهای میانه است که نسبت به آنها اطلاع داریم و بدون شک برخی از عناصر و امکانات نیز وجود خواهند داشت که تنها با تجربه بازی قابل رویت هستند.
تاریخ انتشار
صبر طولانی مدت طرفداران بازی Elden Ring در نهایت با پاداشی دوست داشتنی جبران شد. پس از نمایش بزرگ بازی و رونمایی از سکانسهای مهم گیم پلی، شاهد معرفی تاریخ انتشار بازی بودیم و حالا میدانیم که بازی Elden Ring در تاریخ 21 ژانویه سال 2022 (1 بهمن ماه سال 1400) برای کنسولهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. خوشبختانه این تاریخ انتشار فعلا دست نخورده باقی مانده است و امیدواریم تا روز انتشارش در بهمن ماه با تاخیر مواجه نشود.
داستانی عمیق با همکاری جرج آر آر مارتین (George R.R. Martin)
در ابتدا، زمانی که مشخص شد داستان بازی Elden Ring با همکاری جورج آر آر مارتین در حال نوشته شدن است، بسیاری از طرفداران ذوق زده شدند و در پوست خود نمیگنجیدند. خوشبختانه در حال حاضر در مقطعی هستیم که چند سالی از آن خبر گذشته است و حالا شاهد تفکراتی عقلانیتر هستیم. قطعا در این مدت برایتان سوالی پیش آمده است که نویسنده سری بازی تاج و تخت، چگونه میتواند داستانی در دنیای مخوف و سرد میازاکی بنویسد. جریان از این قرار است که سالهای قبل از معرفی بازی، ماهیت کلی سرزمینهای میانی توسط مارتین نوشته شد و به تیم سازندگان بازی Elden Ring تحویل داده شد و حالا شاهد این هستیم که این دنیای کلی و بزرگ که توسط مارتین شکل گرفته است، توسط هوشهای خلاق در استودیو Fromsoftware در حال شاخ و برگ گرفتن است.
در داستان بازی Elden Ring شما در نقش یک Tarnished هستید. این افراد کسانی هستند که از سرزمینهای میانی تبعید شدهاند و حالا با شکسته شدن حلقه باستانی میتوانند بار دیگر به سرزمینشان بازگردند. ماجرا با ساخت و پرداخت شخصیتتان آغاز خواهد شد و پس از آن میتوانید به گشت و گذار در محیطهای سرزمینهای میانی بپردازید و در این جنگ عجیب و بزرگ شرکت کنید و به سراغ موجودات مقدس و اربابان فاسد شده بروید و آنها را از تخت پادشاهیشان پایین بکشید.
همانطور که میدانید بازیهای سری سولزبورن ساخته شده توسط استودیو FromSoftware، همگی داستانهایی پیچیده دارند که برای متوجه شدنشان باید به آیتمهای بازی مراجعه کنید و با مطالعه بخشهایی خاص از این آیتمها ماجرای کلی بازی را متوجه شوید. خوشبختانه سازندگان اینبار اشاره کردند که داستان بازی Elden Ring نسبت به سایر بازیهایشان بسیار واضحتر خواهد بود و در واقع به این گونه است که بازی بخشهایی مهم از داستان را برایتان تعریف خواهد کرد و همه چیز به عهده خودتان نخواهد بود. به همین دلیل شخصیتهایی مهم در بازی وجود خواهند داشت که بار این حالت داستانی را به دوش خواهند کشید.
بدون شک بخشی از این حالت داستانی کلی و پیش داستان واضح بازی را مدیون نویسنده دنیای بازی Elden Ring یعنی مارتین هستیم ، اما به طور کلی استودیو با ساخت این عنوان قدمی بزرگ برداشته است و سعی دارد تا کمی متفاوت و با وسعت بیشتر کار را جلو ببرد، همچنین در کنارش به راحتی مخاطبان جدیدی جذب کند. پس بدون شک انجام این کار و تعریف داستان میتواند روشی موثر باشد.
زمان گیم پلی مفید
بازیهای استودیو FromSoftware در کنار جذابیت زیادی که برای طرفدارانشان دارند، قابلیت تکرار بسیار بالایی نیز دارند، چرا که اغلب مرحلهها، مکانها و البته پایان بندیهای مخفی زیادی دارند که برای تجربه هر کدام از آنها میتوانید بازی را یکبار از اول تجربه کنید. حالا با بازی Elden Ring شاهد وسیعتر شدن همه چیز در بازی هستیم. بنابراین برایمان سوال به وجود خواهد آمد که گیم پلی بازی به صورت مفید چند ساعت خواهد بود و در نهایت این بازی میتواند چند ساعت ما را سرگرم به خود کند و برایمان تبدیل به تجربهای خاص شود.
طبق اطلاعاتی که کارگردان بازی هیدتاکا میازاکی (Miyazaki) منتشر شده است، بخش داستانی بازی که به نوعی بخش خطی بازی به حساب میآید، حدود 30 ساعت زمان خواهد برد. این در حالی است که گشت و گذارها در سرزمینهای میانه را به حساب نیاوریم و سریعا به سراغ اصل مطلب برویم. البته این کار برای همه افراد ممکن نخواهد بود، چرا که بازیهای این سازندگان اصلا آسان نیستند و برای عبور از مراحل باید غولهای قدرتمندی را شکست دهید و برای شکست دادن این غولهای وحشت انگیز باید ابتدا از نظر قدرتی ارتقا سطح پیدا کنید، البته این را هم بدانید که مهارت در بازی کردن هم بسیار به کمکتان خواهد آمد.
البته 30 ساعت گیم پلی مفید صرفا یک عدد حدودی بود که کارگردان بازی آن را اعلام کرده است. طبیعتا بازی Elden Ring با وسعتی که دارد، زمانی برابر با سایر عناوین استودیو نخواهد داشت و بدون شک بیشتر میتواند ما را سرگرم کند. یکی از دلایل دیگر این اتفاق این است که بخش عمدهای از بازی Elden Ring هنوز در هالهای از ابهام است و بدون شک تجربه این بخشها نیز برای خود میتواند بسیار سرگرم کننده باشد. پس در نهایت میدانیم که اگر بخواهید در بازی گشت و گذار کنید، ارتقا پیدا کنید و به طور کلی از بازی کردن لذت ببرید، بسیار بیشتر از 30 ساعت با این عنوان سرگرم خواهید شد.
بازی Elden Ring بسیار سخت خواهد بود
نمیتوان از یک گروه بازیساز انتظار داشت تا عنصر اصلی بازیهایشان را کنار بگذارند تا در نهایت بتوانند مخاطب جذب کنند. حداقل این انتظار را نمیتوان از استودیو Fromsoftware داشت. همانطور که میدانید بازیهای سری Dark Souls به عنوان سختترین بازیها در بین بازیکنان شناخته میشوند و بازی Elden Ring نیز چیزی از آن کم نخواهد داشت. زیرا این بازی نیز قرار است حداقل به اندازه بازی Dark Souls 3 سخت باشد. اما با توجه به صحبتهای میازاکی و البته مکانیکهای خاص بازی، میدانیم که پیشرفت در بازی Elden Ring برای بازیکنهای تازه کار بسیار آسانتر خواهد بود چون که برای رسیدن به بخشهای جدیدی از بازی، چالشها و روشهای متفاوتی وجود خواهد داشت که میتواند باعث شود شما بنا به روشی که پیش گرفتهاید بازی را پیش ببرید.
همچنین قابلیت آنلاین جدید بازی نیز به نوعی تعبیه شده است که بازیکنان میتوانند از ابتدا به کمک و همراهی یکدیگر در بازی جلو بروند و در آن پیشرفت کنند. چرا که دیگر مانند سایر بازیهای قدیمی استودیو، برای بازی کردن به صورت آنلاین به همراه دوستانتان، به آیتمهای خاص که در اواسط بازی به دست میآیند نیازی نخواهید داشت.
مدیر بخش تبلیغات و روابط عمومی بازی، در رابطه با بازی Elden Ring صحبت جالبی کرده است، او در یکی از مصاحبههایش توضیح داد که بازی Elden Ring عنوانی خواهد بود که همه بتوانند آن را تجربه کنند. بنابراین بازی فقط مخصوص «کهنه سربازان» سری که میتوانند به هر نحوی بازی را قبول کنند و آماده هرگونه تنبیه یا سبک بازی باشند، نخواهد بود.
در واقع بازی به شما اجازهمیدهد که سبکتان را خودتان انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که به چه صورتی بازی را پیش ببرید. اگر دوست دارید تنها در سرزمینهای میانه گشت و گذار کنید و غولهای ابر قدرت را به تنهایی شکست دهید، راه برایتان باز است، همچنین اگر علاقه دارید کسی شما را همراهی کند نیز میتوانید به راحتی یاری وفادار پیدا کرده و تمام ماجرایتان را به همراهش طی کنید.
گیم پلی مخفیانه و عناصر نقش آفرینی
صحبت از سبک خاص بازی شد، پس بهتر است به بخشی از بازی که بیشتر از قبل تغییر کرده است نیز بپردازیم. بخش گیم پلی و ارتقا در بازی Elden Ring به نوعی متفاوت خواهد بود و اجازه میدهد تا شما بتوانید سبکی منحصر به فرد را برای خودتان داشته باشد. این در حالی است که میدانیم نوار استامینا به بازی بازگشته است و ضربات محدود همچنان در این بازی وجود خواهند داشت. البته تصور نکنید که این نوار قرار است دست و پایتان را ببندد. نه! در کنار این نوار، قابلیتهایی خاص مانند جادو به بازی اضافه شدهاند که به کمکتان خواهند آمد.
در بازی بیش از 100 مهارت و یا ترفند خاص برای مبارزه وجود دارد که مختص به هیچ سلاح خاصی نیستند و میتوانید برای هر سلاحی که دوست دارید از آنها استفاده کنید. همچنین قابلیتهای مخفیکاری زیادی نیز به بازی اضافه شده است، برای مثال میتوانید از پشت تمامی دشمنان را با یک ضربه بکشید. البته این مسئله به موقعیت شما و البته جثه دشمنتان نیز مربوط خواهد بود. اینطور که پیداست بازی سه قابلیت، کشتن دشمنان به صورت مخفیانه، شکستن دفاع و قابلیت وارد کردن ضربه نهایی را مستقیما از بازی Sekiro آورده است. البته همانطور که اشاره کردیم بازی جادوهای خاص نیز خواهد داشت. پس با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که بازی تبدیل به یک عنوان نقش آفرینی وسیع شده است که به شما اجازه میدهد سبک مبارزات خودتان را به راحتی انتخاب کرده و در آن پیشرفت کنید.
ترفندهای کمکی
سخت بودن بازیهای سولزبورن چیزی است که نمیتوان آن را کنار گذاشت. با وجود اینکه بسیاری از بازیکنان به خاطر سختی بازیهای این سبک، برای تجربهشان انگیزهای ندارند، باز هم استودیو حاضر به ایجاد یک درجه سختی ساده برای بازی نیست. اما همانطور که تا به اینجای مطلب متوجه شدید، بازی Elden Ring با سایر ساختههای استودیو From Software متفاوت است و قصد دارد مخاطبان بیشتری جذب کند. بنابراین ترفندهایی خاص برای کمک به بازیکنان در بازی قرارداده است. به نوعی که بازی آسان نخواهد شد، اما روشی برای بازیکنان به وجود آمده است که بتوانند سریعتر بازی را پیش ببرند.
به عنوان اولین نوع ترفندهای کمکی میتوانیم به Summonها اشاره کنیم که چیز تازهای نیست و در سایر بازی ها نیز وجود داشت. اما این بار میتوانید این کار را تا چهار بار به صورت همزمان انجام دهید. همچنین با توجه به اطلاعات تازهای که منتشر شده است به نظر میرسد این Summonها مختص به بخش های خاصی نخواهند بود و اگر بخواهید میتوانید پس از مبارزه با غول و دشمنان باز هم در کنار یارانتان باقی بمانید. همانطور که اشاره کرده بودیم به نظر میرسد در بازی Elden Ring بتوانید هرجایی که دوست دارید، دوستانتان را احضار کنید و از کمک آنها تا زمانی که نیاز دارید بهره ببرید.
سیستم سامون کردن دوستان درست مانند بازیهای قبلی، با یک رمز مشترک انجام میشود. به نوعی که هر دو بازیکن رمزی مشترک را وارد میکنند و دنیاهایشان به یکدیگر متصل میشود.
امکان سفر سریع
اگر عناوین قبلی استودیو Fromsofware را تجربه کرده باشید میدانید که بازیهای این استودیو همیشه امکان سفر سریع بین محیطها را برای بازیکنان فراهم میکردند، منتها این امکان فقط تحت شرایط خاصی ممکن بود، به نوعی که از مکانی خاص میتوانستید به نقطهای مشخص شده سفر کنید. این سیستم در بازی Elden Ring دستخوش تغییر شده است و با این بازی میتوانید هرکجا که دوست داشتید سفر سریع انجام دهید. البته بازهم شرایطی خاص وجود دارد. تا زمانی که در یک دانجن نباشید؛ میتوانید از هرجایی که هستید، به یکی از bonfire هایی که پیدا کردهاید سفر کنید.
اینبار با بازی Elden Ring میتوانید در این مکانها استراحت کنید تا نوار سلامتیتان پر شود. استراحت کردن در این مکانها باعث میشود دشمنانی که شکست داده بودید، دوباره به بازی بازگردند. پس با توجه به سیستم سفر سریع، میتوانید سریعتر از قبل پیشرفت کنید، چرا که Farm کردن برایتان بسیار راحتتر خواهد شد.
بازی Elden Ring در تاریخ 1 بهمن ماه سال 1400 برای کنسولهای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.