سالها بود که بسیاری از بازیکنان به انتظار یک عنوان کاملا جدید در سبک سری Dark Souls بودند. در سال ۲۰۱۵ استودیو From Software عنوانی کاملا جدید را معرفی کرد. اما این بازی تنها در انحصار سونی بود. بازی Bloodborne پس از انتشار با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد. اما همانطور که متوجه شدید همه طرفداران نمیتوانستند آن را تجربه کنند. همچنین بازی Sekiro: Shadows Die Twice، عنوان بعدی استودیو From Software، در ژانر اکشن ماجرایی دسته بندی میشد و نتوانست عطش طرفداران سری Dark Souls را فروکش کند. تا اینکه پس از گذشت چند سال باز هم اخباری حول محور استودیو شکل گرفت و بالاخره شاهد نمایش کوتاهی از بازی جدید استودیو FromSoftware بودیم. بازی Elden Ring عنوان جدید استودیو From Software، معرفی شد اما بلافاصله در سکوت خبری دوسالهای فرو رفت. با این حال بعد از مدتها انتظار، سرانجام تاریخ انتشار دقیق دریافت کرد و نمایش هیجان انگیزی از گیمپلی به ما نشان داد. در انتهای نمایش مشخص شد که بازی Elden Ring قرار است در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ (۲۱ ژانویه ۲۰۲۲) برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5 و رایانههای شخصی منتشر شود.
خوشبختانه در کمتر از یک روز در سایت رسمی ناشر بازی اطلاعات بسیاری از بازی Elden Ring به اشتراک گذاشته شد و پس از آن اطلاعات بسیار بیشتری توسط کارگردان ارشد بازی، هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) منتشر شد. اطلاعات جدید شامل نحوه دریافت مهارتها، مدت زمان مفید بازی، ماجراهای فرعی و مکانیکهای بازی میشود.
پس بهتر است بدون هیچگونه معطلی سراغ این اطلاعات جدید برویم و ده نکته مهم از بازی Elden Ring را با هم بررسی کنیم.
داستان
بازی Elden Ring در سرزمینهای میانی (Lands Between) جریان دارد. دنیایی که توسط نویسنده سری Game of Thrones یعنی جرج آر.آر مارتین (George R.R) خلق شده است. این منطقه در گذشته توسط ملکه ماریکا جاودان (Queen Marika the Eternal) اداره میشد. Elden Ring (حلقه باستانی) و درخت Erdtree در سرزمینهای میانه وجود داشتند و به این منطقه و مردمش زندگی میبخشیدند و باعث شکوفاییشان میشدند. این انرژی در چهره و چشمان مردم به شکل نوری نمایان میشد . در این میان افرادی وجود داشتند که نور انرژی را از دست میدادند و به کدرشدگان (Tarnished) تبدیل میشدند و تا از سرزمینهای میانی رانده شوند.
در مقطعی حلقه باستانی تکه تکه شد و جنگی بزرگ برای به دست آوردن هر قطعه برپا شد، هریک از فرزندان ملکه ماریکا به قطعهای از حلقه دست پیدا کرده وقدرتهای منحصر به فردی کسب کردند. پس از مدتی آنهایی که از سرزمینهای میانه تبعید شده بودند به سرزمین بازگشتند و ما در نقش یکی از همین تبعید شدگانیم. طی بازی میتوانیم شخصیتهای بسیاری را ببینیم که اجدادشان تبعید شده بودند و حالا آنها بازگشتهاند تا به اهداف خودشان برسند.
کدرشدهها که بعد از مدتهایی طولانی به سرزمینهایی میانی بازگشتهاند، طی جست و جویی بیپایان به برای به دست آوردن قطعات حلقه باستانی هستند تا به Elden Lord (پادشاه باستانی) تبدیل شوند. درست مانند سایر عناوین استودیو From Software، یعنی سری Dark Souls و بازی Bloodborne در محیط بازی تکههای متفاوتی از پازل را پیدا خواهیم کرد و با کنار هم گذاشتن آنها میتوانیم به داستان اصلی پی ببریم.
محیطهای اصلی
سرزمینهای میانی شامل شش منطقه بزرگ است. هر کدام از این مناطق، مسیرهای مخوف، رازها و البته سیاه چالهایی متفاوت دارند که در انتها شما را به نیمه خدایان (فرزندان ملکه ماریکا) آن منطقه میرساندد تا آنها را به چالش بکشید. این نیمه خدایان که در ابتدا ویژگیهایی حماسی و قهرمانانه داشتند، خود را در معرض قطعات شکسته شده حلقه باستانی که ظاهرا با نام Great Runes شناخته میشوند یافتند و با ادغام شدن با این قطعات، ویژگیهای عجیبی به دست آوردند. کشف کردن وضعیتهای مختلف ویرانی است که این موجودات خداگونه را به هیولاهایی سقوط کرده تبدیل کرده، یکی از مهمترین بخشهایی است که در بازی وجود دارد.
همچنین درست مانند سایر عناوین استودیو From Software، یک محیط امن هم وجود خواهد داشت. جایی که میتوانید در آن استراحت و تجدید قوا کنید و باز هم به ماجراجوییتان ادامه دهید. این منطقه که درست مانند Firelink Shrine و یا Hunters Dream است، با پیش بردن مقدار کمی داستان بازی به شما معرفی خواهد شد.
همه این مناطق به هم مرتبط هستند اما نه به گونهای که بتوانید از ابتدا به هرکدام که دوست دارید سفر کنید. روشهای بسیاری وجود خواهند داشت که بتوانید به یک منطقه جدید برسید و یا راه به آن را باز کنید.
هنگامی که در رابطه با سیاهچالهای بازی صحبت میکنیم، باید ذهنتان را باز کنید چرا که این سیاهچالههای رازآلود بسیار بزرگ هستند و میتوانید در جست و جوی آنها به قلعههای متروکه، پایگاههای نظامی باستانی و بسیاری از دخمههای عجیب و غریب برسید.
دنیای جدیدی که استودیو From Software به بازیکنان ارائه میدهد بسیار جذاب و بزرگ است و البته در عین اینکه استانداردهای جدید را برای سبک سولزبورن آورده است، به ریشهها پابند است و همان حس و حال گذشته را خواهد داشت.
برای آن دسته از افرادی که دوست دارند سوار بر مرکب به مناطق بازی سفر کنند هم قابلیت Fast travel وجود خواهد داشت که میتوانید به کمک آن سریعا در بین مکانهای متفاوت بازی جا به جا شوید. با این حال میازاکی گفته که امیدوار است بازیکنان از این قابلیت استفاده نکنند.
راههای اصلی و چندین پایان بندی
میازاکی در مصاحبهاش اشاره کرده بود که وجود یک راهنما در بازی به بازیکنان کمک میکند که بدانند در مرحله بعد باید به کدام منطقه سفر کنند. همچنین اشاره کرد که ترجیح میدهند این راهنما حالت «وحی الهی» داشته باشد و بازیکن را به صورت کاملا مستقیم راهنمایی نکند. به نوعی که انگار از دید دنیای بازی، شما انتخاب شدهاید تا به منطقه بعدی بروید و برایتان علامتها و نشانههایی ظاهر خواهد شد. سیستم راهنمای بازی قرار نیست بازیکنان را در یک خط تعیین شده زندانی کند و و اجازه گشت و گذار را از شما بگیرد. پس اگر دوست ندارید به نشانهها توجه کنید و قصد دارید راه خودتان را بروید کاملا آزاد خواهید بود.
البته در مقطعی از بازی چندین باس فایت اصلی وجود خواهد داشت که برای پیشبرد داستان باید آنها را شکست دهید، با وجود اینکه مسیری مشخص برای پیشبرد بازی وجود دارد، اما بازیکنان میتوانند مسیر خود را انتخاب کرده و با ترتیب دلخواه به جنگ باسهای مختلف بازی بروند. استودیو From Software با بازی Elden Ring قصد دارد تا درجهای جدید از آزادی را در سبک خاصش ایجاد کند و نسبت به عناوین قبلی، بازیکنان را بیشتر به حال خودشان رها کند تا بتوانند حس بودن در نقش یک Tarnished را تجربه کنند. در ادامه میازاکی تایید کرد که بازی چندین پاین بندی متفاوت خواهد داشت که ارزش تکرارش را به شدت زیاد خواهد کرد.
روحها نگهبان (Spirits)
یکی از بهترین عناصر بازی Elden Ring روحهای نگهبان (Spirits) یا Spiritsها هستند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه این ارواح را توصیف کنیم باید بگوییم که این ارواح در واقع دشمنانتان هستند که شما با شکست دادنشان، آنها را در اختیار میگیرید و در مواقعی که نیاز دارید از آنها استفاده میکنید. این مکانیک، شباهت بسیاری به مکانیک اصلی سری بازی Pokemon خواهد داشت.
میتوانید از ارواح هیولاهایی خاص استفاده کنید تا در مقابل عناصر ناشناخته در بازی از شما محافظت کنند یا برای مثال روح یک کمان دار را در اختیار بگیرید. احضارش کنید تا از فاصله دور در مبارزات به شما کمک کند.
ارواح درست مانند سلاحها در بازی هستند و پیشرفت میکنند. پس با این اطلاعات، شما میتوانید روح مورد علاقهتان را پیدا کنید، از آن استفاده کنید و در نهایت به مرور سطحش را افزایش دهید تا قدرتمندتر از قبل شود.
در بازی گونههای متفاوتی از ارواح وجود خواهد داشت و میتوانید همه آنها را امتحان کنید. قطعا در دنیای بازی Elden Ring اسپریتهایی نیز وجود خواهند داشت با سبک بازی شما هماهنگ نخواهند بود. پس باید با دقت به انتخاب آنها بروید. در هر حال این قابلیت جدید بسیار جذاب است و داشتن روح یک دشمن در غالب دستیار خیلی لذت بخش خواهد بود و میتواند در مبارزات بسیار مفید واقع شود.
بسیاری از طرفداران با شنیدن اضافه شدن ارواح گمان کردند که سیستم احضار سایر بازیکنان (summon) از بازی حذف شده است. اما نگران نباشید ارواح به عنوان جایگزین سیستم احضار نخواهند بود و در بازی Elden Ring هم میتوانید به راحتی NPCها را احضار کنید یا دوستان خودتان را به صورت آنلاین به بازیتان دعوت کنید.
مهارتها و شخصی سازی سلاح
در بازی Elden Ring بیش از 100 مهارت (Skill) خاص وجود خواهد داشت و شما میتوانید بین آنها انتخاب کنید. بسیاری از مهارتها را از شخصیتهای غیر قابل بازی (NPC) یاد میگیرید. تعداد زیادی را میتوانید خریداری کنید و تعدادی دیگر را میتوانید با گشت و گذار در محیطهای مخفی بازی به دست بیاورید.
شاید بزرگترین تغییر در بازیهای استودیو Elden Ring، نحوه کاربرد مهارتها در بازی Elden Ring باشد. در بازی Dark Souls 3 برای اینکه بتوانید از مهارت یا قابلیت خاص یک سلاح استفاده کنید، باید حتما همان سلاح را حمل کنید. اما در بازی Elden Ring میتوانید مهارتها را برای سلاحهای متفاوت انتخاب کنید و یا حتی بین آنها تعویض کنید. در واقع بازی به شما اجازه میدهد که سلاحها را با هم ادغام کنید، به آنها جادوی مورد نظر را اضافه کنید و در نهایت ترکیبی خاص که خودتان با آن راحت هستید را بسازید.
اینطور که پیداست میزان شخصی سازی در بازی Elden Ring بسیار افزایش پیدا کرده است و همین نقطه قوت اصلی بازی به حساب می آید. در این بازی میتوانید Buildهای متفاوتی بسازید و ارواح مختلفی حمل کنید! بدون شک تا به حال چنین چیزی را در سبک سولزبورن تجربه نکردهایم.
ساخت و ساز
همانطور که شاره کردیم این اولین بار است که در بازیهای سبک سولزبورن که توسط استودیو From Software ساخته شدهاند، توانایی ساخت و ساز و شخصیسازی داریم. اما سیستم ساخت و ساز به چه صورتی کار خواهد کرد؟
بازیکنان میتوانند در محیط بازی متریال و مواد اولیه گوناگونی را پیدا کنند. ممکن است این مواد اولیه را هرجایی از بازی پیدا کنید، همچنین آیتمهای بازگرداننده سلامتی که در محیط پیدا خواهید کرد بسیار بیشتر از عناوین مشابه خواهد بود، این موضوع باعث میشود که بازیکنان بتوانند برای مدتی طولانیتر به مبارزات ادامه دهند.
میازاکی علاوه بر اینها به عنصری مرموز در بازی اشاره کرد. «عناصری» که پیشرفت در بازی را شکل میدهند. همانطور که متوجه شدید بازی مانند عناوین قبلی استودیو From Software، یک مسیر مشخص ندارد و محیطی بسیار وسیعتر از سایر عناوینشان دارد. پس تصمیم گرفتهاند که روش جدیدی را برای تشویق بازیکنان انتخاب کنند تا انگیزه برای گشت و گذار در محیطهای فرعی بازی وجود داشته باشد. این سیستم باید در عین حال که خسته کننده نیست بسیار جذاب باشد و در نهایت به بازیکنان پاداشهای خوبی بدهد. هنوز مشخص نیست که سیستم مرموز بازی چگونه خواهد بود، اما بدون شک با عناوین قبلی سری که با تعدادی آیتم در محیط ما را به گشت و گذار تشویق میکردند بسیار متفاوت خواهد بود.
مخفیکاری
مهمترین عنصر بازیهای نقش آفرینی استودیو From Software، مبارزاتش است و این مبارزات هم میتوانند از نزدیک باشند، هم با فاصله زیاد. اما خبر خوش برای طرفداران بازی Sekiro: Shadows Die Twice و سبک مخیانه آن این است که عناصر مخفیکاری در بازی Sekiro: Shadows Die Twice راهشان را به بازی Elden Ring پیدا کردهاند.
میازاکی بخش مخفیکاری بازی را ساده خطاب کرد چرا که درست مانند بازی Sekiro: Shadows Die Twice میتوانید بشینید و مخفیانه به سراغ دشمنان بروید. عنصری که در مخفیکاری به بازی Elden Ring هم وجود دارد، قابلیت مخفی شدن در علفهاست. شما میتوانید در مکانهایی مشخص که با گیاهان بلند علامت گذاری شدهاند، مخفی شوید، صبر کنید تا دشمنانتان عبور کنند و به سراغشان بروید و یا اصلا به سراغشان نروید و از این مکان به عنوان یک مخفیگاه موقت استفاده کنید.
درست مانند بازی Sekiro: Shadows Die Twice در بازی Elden Ring هم میتوانید به دشمنان از پشت حمله کنید و با یک حرکت کارشان را تمام کنید. به نظر میرسد توضیحات میازاکی برای این بخش از بازی بسیار کامل بود. همانطور که توضیح داد هیچ چیز پیچیدهای در رابطه با مکانیک مخفیکاری بازی وجود ندارد. پس اگر بازی Sekiro: Shadows Die Twice را تجربه کردهاید در مخفیکاریهای بازی Elden Ring توانایی زیادی خواهید داشت.
استقامت و پرشهای بلند
اما الگوگیریها از بازی Sekiro: Shadows Die Twice در مخفیکاری خلاصه نمیشود. درست مانند بازی Sekiro در بازی Elden Ring هم میتوانید بپرید. این قابلیت در بازی Elden Ring یک قدم جلوتر رفته و علاوه بر اینکه در بازی با پریدن میتوانید از ضربات دشمنان جاخالی دهید، همچنین می توانید به هوا بپرید و با انرژی بسیار زیاد ضربات سهمگینی به دشمنان وارد کنید.
در بازی Elden Ring نوار استقامت هم دوباره بازگشته است، اما به گفته سازندگان، استامینا تاثیر کمتری روی شرایط کلی بازیکنان خواهد داشت. میازاکی توضیح داد تیم سازنده تلاش کرده تا نوار استقامت بازی کمتر از قبل محدود کننده باشد و حس آزادی و گشت گذار در محیط را بیشتر از عناوین قبلی به بازیکنان منتقل کند.
میازاکی همچنین درجه سختی بازی را قابل تحملتر از بازیهای قبلی توصیف کرد و گفت که بازی Elden Ring به عنوان یک بازی اکشن خالص، درجه سختی پایینتری نسبت به بازی Bloodborne و بازی Sekiro: Shadows Die Twice خواهد داشت. با این حال نباید انتظار داشت که دشمنان سختی در بازی وجود نداشته باشند. همچنین هیچ راهی برای زنده شدن دوباره مثل بازی Sekiro: Shadows Die Twice وجود ندارد.
تغییرات روز و شب و آب و هوا
اگر سیستم مخفیکاری، شخصی سازی سلاحها، استفاده از ارواح و مهارتهای متفاوت برایتان کافی نیست بدون شک تغییرات آب و هوا و روز و شب در بازی حال وهوایتان را عوض خواهد کرد. در شبها برای دشمنان سختتر است تا شما را رویت کنند. این برتری میتواند به کمکتان بیاید تا از مخفیکاری راحتتر از قبل استفاده کنید. البته این یک اتفاق دو طرفه است و برای شما هم رویت کردن دشمنان سختتر خواهد شد.
پیدا کردن راههای مخفی هم در شبها بسیار راحتتر خواهد بود چرا که راه آنها در شبها مشخص خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که دقیقا چه چیزی باعث میشود این مسیرهای مخفی را تشخیص دهیم. اما به هر حال میدانیم که در شب پدیدار خواهند شد. همچنین هنوز اطلاعاتی از اینکه تغییرات آب و هوا چه تاثیری روی گیم پلی بازی خواهند داشت منتشر نشده است. اما میتوان حدس هایی زد. ممکن است در آب و هوای متفاوت دشمنان خاصی ظاهر شوند و یا باران موجب زنگ زدن سریعتر سلاحتان شود.
مدت زمان مفید گیم پلی
در آخر سوالی که برایمان پیش میآید این است که عنوانی با این وسعت، چه مقدار گیم پلی مفید خواهد داشت و چند ساعت زمان میبرد تا بتوانیم بازی را تکمیل کنیم. میازاکی در رابطه با این موضوع توضیح داد که گیمپلی مفید بازی حدودا ۳۰ ساعت خواهد بود. این در حالی است که سراغ راههای فرعی بازی نروید و فقط به بخش داستانی اصلی بازی بپردازید. اینطور که پیداست سازندگان با ساخت دنیایی با این وسعت قصد داشتند تا بازی را عمیق کنند تا در نهایت بتوانند بستههای گسترش دهنده زیادی را برای بازی توسعه دهند.
بدون شک بازی وسعت زیادی دارد و مدت زمانی که یک طرفدار برایش صرف میکند بسیار بیشتر از ۳۰ ساعت خواهد بود. حتی اگر شما بخواهید فقط و فقط مراحل اصلی بازی را پشت سر بگذارید باز هم با توجه به امکانات و قابلیتهایی که در بازی وجود دارد، زمان زیادی را صرف بازی خواهید کرد.
نظر شما در رابطه با بازی Elden Ring و قابلیتهای خاصش چیست؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.