جزئیاتی که باید از جهان بازی Rise of the Ronin بدانید

جزئیاتی که باید از جهان بازی Rise of the Ronin بدانید

محمد مسعودی محمد مسعودی
1 ماه و 7 روز پیش

با هر بار به نمایش درآمدن بازی Rise of the Ronin، میزان انتظارات طرفداران از این بازی بیشتر می‌شود و منصفانه‌ است که بگوییم که تاریخچه استودیو Team Ninja در ارائه تجربیات مبارزه‌ای جذاب، در بالا رفتن هیجان پیرامون این عنوان آینده، به شکل قابل توجهی تاثیر داشته است. از جمله وعده‌های استودیو Team Ninja که باعث بالارفتن انتظارات بازیکنان از عنوان آینده شده است، جریان داشتن بازی در محیطی جهان باز است که نشان دهنده انحراف از رویکرد سنتی آن‌ها است. 

 

اولین تلاش استودیو Team Ninja برای ورود به قلمرو بازی‌های جهان باز، یعنی بازی Rise of the Ronin، موفق شد که با تصور جاه‌طلبانه خود از اواخر قرن نوزدهم ژاپن، توجه بسیاری از بازیکنان را به خود جلب کند. حال اینکه آیا استودیو می‌تواند وعده‌های خود را محقق کند یا خیر، سوالی است که پاسخ آن را در زمان انتشار بازی خواهیم یافت، اما براساس هر آنچه که تا کنون به نمایش گذاشته شده، عنوان آینده به نظر امیدوارکننده خواهد بود. با این اوصاف، با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا انتشار آن باقی مانده است، در این مطلب قصد داریم که در مورد جهان بازی و تمام مکان‌های کلیدی آن، صحبت کنیم.

 از آن جایی که بازی Rise of the Ronin اولین عنوان جهان باز استودیو Team Ninja محسوب می‌شود، نمی‌توان ان را با عناوین قبلی این استودیو مقایسه کرد. اما وسعت این بازی در مقابل دیگر عناوین جهان باز قابل قبول است.

 

 نقشه‌ی بازی Rise of the Ronin  شامل سه شهر بزرگ است که به عنوان مراکز اصلی در بازی عمل می‌کنند و بازیکنان در طی بازی به آن باز می‌گردند. اولین شهر بازی شهر یوکوهاما (Yokohama) است که تجربه یک محیط شهری شلوغ را ارائه می‌دهد و بازیکنان در آن درگیر یکی از موضوعات اصلی بازی، یعنی تاثیر فرهنگ غربی در ژاپن، می‌شوند و در حین کاوش و قدم زدن در آن، شاهد تاثیر دگرگون‌کننده نیروهای غربی هستند که با تغییر در معماری شهری، منعکس می‌شود. بازیکنان در این شهر با ساختمان‌های کنسولگری، مهمان‌خانه‌ها گرفته، فانوس‌های دریایی و دیگر مکان‌های دیگر روبرو می‌شوند که از نشانگر مناظر در حال تکامل شهر یوکاهاما هستند و چشم‌اندازی از ادغام فرهنگ غربی در این شهر را ارائه می‌دهند.

علاوه بر شهر اصلی یوکاهاما، ناحیه کانای (Kannai) در اطراف این شهر وجود دارد. در این ناحیه، شهرکی به نام یاماشیتا (Yamashita) واقع شده که  به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. بخش بالایی این شهرک در اختیار اقشار مرفه و ثروتمند قرار دارد که دارای مناظری دیدنی از اقیانوس است. بازیکنان در حین قدم زدن در یاماشیتا، با سربازان خارجی روبرو می‌شوند که در حال انجام کار‌های روزمره خود هستند.  ناحیه مورد توجه دیگر، منطقه موتوماچی (Motomachi)‌ است که با جمعیتی متراکم و شلوغ و تاثیر قابل توجه فرهنگ چینی، متمایز می‌شود. یکی از بخش‌های نمادین این منطقه، محله چینی‌ها (Chinatown)  که بازیکنان با گشت و گذار کردن در آن، با نقاطی دیدنی با معماری‌هایی منحصر به فرد که منعکس کننده فرهنگ چینی‌ها است، مواجه می‌‌شوند. 

 

بازی Rise of the Ronin پس از یوکوهاما، بازیکنان را به شهر ادو (Edo) می‌برد که همان توکیو (Tokyo) امروزی است. یک ابر شهر بزرگ که در این دوره تاریخی به عنوان یک نقطه محوری در این کشور ظاهر شده است. شهر ادو در اصل به عنوان مقر قدرتی در دوره ادو شوگون‌ها در بازی حضور دارد و مملو از نیرو‌های نظامی و سامورایی‌ها است. یکی از مکان‌های متمایز کننده آن که بازیکنان با آن روبرو خواهند شد، قلعه این شهر خواهد بود. بازیکنان در حین گشت و گذار در شهر ادو، از مناطق مختلفی گذر می‌کنند که هر کدام بازتاب کننده یک تجربه منحصر به فرد فرهنگی است. منطقه آساکوسا دارای مکان‌های دیدنی نمادینی مانند پل آزوما (Azuma Bridge) و معبد سنسوجی (Sensoji Temple) است و به خاطر فرهنگ شیتاماچی (Shitamachi) متمایزش، قابل تشخیص است. علاوه بر آن، منطقه نیهونباشی نیز در این شهر وجود دارد که نام آن از پل مرکزی‌اش الهام گرفته و در بازی، به عنوان یک نقطه تقاطع اصلی عمل می‌کند و به واسطه آن، بازیکنان به پنج راه اصلی داخلی شهر دسترسی دارند. 

سومین شهر اصلی بازی Rise of the Ronin، کیوتو (Kyoto) است، یکی دیگر از ابر شهرهای شلوغ. کیوتو، به عنوان شهری که برای بیش از هزار سال نقش پایتخت سیاسی و فرهنگی ژاپن را به دوش کشیده، از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. در اواخر قرن نوزدهم و در دوران باکوماتسو که بازی Rise of the Ronin در آن جریان دارد، بخش‌های خاصی از شهر کیوتو شروع به تجربه آشفتگی‌های آن زمان کردند. بازیکنان به خوبی در بازی شاهد این آشفتگی‌ها هستند و در آن با مناطقی روبرو می‌شوند که به دلیل بی‌توجهی، به زوال کشیده شده‌ و مناطقی رها شده در بازی محسوب می‌شوند. 

 

علی‌رغم چالش‌هایی که این شهر با آن‌ها روبرو است، کیوتو همچنان یک شهر پر جنب و جوش در جهان بازی Rise of the Ronin است که مملو از مکان‌هایی دیدنی و مناطقی مهم برای اکتشاف است. یکی از این مناطق، منطقه گوشو (Gosho) است که در اصل زمین وسیعی است که کاخ امپراتور، املاک حامیانش و شخصیت‌های قدرتمند و خانوادهایشان را در خود جای داده است. در کنار این اقامتگاه‌های بزرگ، بازیکنان با سازه‌های غیر مسکونی چشمگیر و باغ‌هایی سرسبز روبرو می‌شوند که جذابیت این منطقه را دو چندان کرده و محیطی پویا و فریبنده را درگیر کردن بازیکنان، ایجاد می‌کند. 

 

فراتر از این سه شهر اصلی، جهان بازی Rise of the Ronin، تجربیات متنوع دیگری را ارائه می‌کند. در حالی جزئیات منتشر شده مربوط به این مناطق محدود است، اما طبق چیز‌هایی که استودیو Team Ninja تا الان نشان داده، بازیکنان می‌توانند انتظار کاوش محیط‌های طبیعی غیر شهری بیشتری را داشته باشند. مسلما این محیط‌ها می‌توانند تجربه منحصر به فردی را در کنار تصویرسازی ژاپن در قرن نوزده میلادی، به بازیکنان ارائه دهند. با توجه به اینکه طراحی این محیط‌ها با طراحی شهری تفاوت خواهد داشت، امیدواریم که جهان باز این عنوان از نظر بصری نیز از تنوع زیادی برخوردار باشد. 

 

البته، به همان اندازه که مقیاس جهان بازی و نحوه طراحی آن اهمیت دارد، محتوایی که در این جهان گنجانده شده‌ هم حائز اهمیت است. فعالیت‌هایی که می‌توان در جهان باز بازی Rise of the Ronin انجام داد، از تنوع بالایی برخوردار است. ماموریت‌های جانبی طراحی شده در بازی، فرصت‌های زیادی را برای بازیکنان فراهم می‌کنند تا با گروه گسترده‌ای از NPCها، روابطی عمیق برقرار کنند و در عین حال از طریق ماموریت‌هایی با محوریت حفظ نظم اجتماعی، به مبارزه با جنایتکاران پرداخته و عمق بیشتری به رابطه خود با ساکنان مناطق مختلف بدهند. علاوه بر این، درگیری‌های تصادفی پویا با دشمنان، موجب سرگرم شدن بازیکنان در حین گشت گذاری در نقشه بازی می‌شود و در کنار آن، فعالیت‌هایی آموزشی نظیر تیراندازی با کمان، اسب سواری، توپخانه و حتی جمع‌آوری گربه نیز در بازی گنجانده شده‌اند که تجربه‌های انحرافی جذابی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. همچنین، دوره‌هایی با عنوان گذر از موانع نیز وجود دارند که مهارت حرکت بازیکنان را به شیوه‌های مختلف، به چالش می‌کشند.

با توجه به آن، لازم است که بگوییم که روش‌های پیمایش، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های بازی Rise of the Ronin است. بازیکنان در جهان این بازی می‌توانند از دیوارها بالا بروند، از یک قلاب برای صعود استفاده کنند، با اسب در جهان بازی بتازند و حتی با استفاده از دستگاه بالدار آویکولا (Avicula)، در آسمان به پرواز در آیند.

 

با توجه به اینکه بازی Rise of the Ronin، اولین عنوان جهان‌بازی استودیو Team Ninja است، عدم موفقیت کامل این بازی و وجود مناقشات و نظر‌های مختلف در مورد نحوه طراحی جهان‌باز و فعالیت‌های موجود در آن، امر عجیبی نیست. با این حال، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و عمیق، داستانی جذاب و قابل قبول و از سوی دیگر، مکانیک‌ها و عناصر نقش‌آفرینی محبوب استودیو Team Ninja که با سختی همیشگی عناوین این استودیو ترکیب شده، این عنوان را به یکی از بازی‌های جذاب سال ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند، به خصوص برای طرفداران عناوین سولز-لایک!‌
 

برچسب ها: Rise of the Ronin
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.