بازی Rise of the Ronin به عنوان یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان باز توصیف میشود که تمرکز بر مبارزه دارد. داستان بازی در پایان دوره ۳۰۰ ساله ادو (Edo) در ژاپن رخ میدهد که معمولا با عنوان باکوماتسو (Bakumatsu) شناخته میشود
خلاصهای از داستان بازی به این گونه است که در اواخر قرن ۱۹ام، ژاپن با تاریکترین دوره خود مواجه شده است و با حاکمان سرکوبگر و بیماریهای مرگ بار خود دست و پنجه نرم میکند. از طرفی دیگر غرب درحال نفوذ به ژاپن است، چون هنوز جنگ داخلی بین گروههای شوگان توکوگاوا (Tokugawa Shogunate) و گروههای ضد آنها ادامه دارد.
توسعه دهنده بازی، این بازی را به عنوان یک تجربه جدید از استودیو Team Ninja توصیف کرده است که بازیکن را در دنیایی الهام گرفته از تاریخ غرق میکند و درعین حال، حرکات مبارزهای مشهور خود را با سلاحهای سردی مثل کاتانا و سلاحهای گرم جدیدی که شخصیت منحصر به فرد آن دوره را تصویر میکشد، گرد هم میآورد.
فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda)، کارگردان بازی و رئیس استودیو Team Ninja، میگوید :«ما در گذشته عناوین زیادی را در کمپانی Koei Tecmo داشتیم که بر اساس تاریخ بودهاند. اما ما تصمیم گرفتیم که با بازی Rise of the Ronin گام بزرگی برداریم. ما قصد داشتیم که با استفاده از مهارتها و دانشی که طی سالها به دست آوردهایم، همه چیز را به سطحی جدید ببریم و حیاتیترین انقلاب در تاریخ ژاپن را به همراه تاریکترین و زشتترین قسمتهایی که همه از آنها اجتناب میکنند، به تصویر بکشیم. این بدون شک یکی از چالش برانگیزترین پروژههایی است که استودیو Team Ninja تا به امروز داشته است. با این اوصاف ما در این راه از تجربههایمان در ساخت بازیهای اکشن سامورایی و نینجایی نیز استفاده خواهیم کرد.»
یاسودا گفت که استودیو درتلاش برای به تصویر کشیدن داستانی چندلایه که در دنیای دوره باکوماتسو و انقلابی که رخ داده است، «ثابت قدم» خواهد بود.
یاسودا در ادامه گفت: « شخصیتهایی که بازیکنان با آنها روبرو میشوند، شکلی از عدالت و انگیزههای منحصر به فرد خود را دارند و بازیکنان میتوانند با آنها هم نظر باشند و یا در مقابلشان قرار گیرند. هر تصمیمی در این بازی از اهمیت بالای برخوردار است.»