با اینکه سال ۲۰۲۳، سالی موفق برای سونی محسوب میشد، اما با توجه به عناوین منتشر شده میتوان فهمید که عناوین شخص اول پلی استیشن 5، تنوع گستردهای نداشتند. اما وضعیت در سال ۲۰۲۴ و با انتشار بازی The Last of Us Part 2 Remastered در ماه ژانویه، بازی Helldivers 2 و بازی Final Fantasy 7 Rebirth در فوریه و بازی Rise of the Ronin در ماه مارس، بهتر به نظر میرسد. بازی Rise of the Ronin، عنوان نقش آفرینی جهان باز استودیو Team Ninja، به دلایل زیادی جزو منحصر به فردترین عناوین استودیوهای شخص اول اعلام شده برای پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۴ است. برخلاف عناوین قبلی این استودیو مانند بازی Nioh 1 و بازی Nioh 2، که قبل از راه یافتن به کامپیوترهای شخصی، برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر شدند، بازی Rise of the Ronin یک عنوان انحصاری پلی استیشن 5 خواهد بود که توسط سونی انتشار و توسط استودیو XDEV مستقر در بریتانیا، پشتیبانی میشود.
در حالی که عناوین قبلی پلی استیشن 5، از جمله بازی Wo Long Fallen Dynasty، ساختاری مبتنی بر سطح را اتخاذ کرده بودند، اما بازی Rise of the Ronin با طراحی جهان باز خود، سنت شکنی کرد. همچنین هفت سال است که این عنوان در دست ساخت قرار دارد و توسعه آن در کنار بازی Wo Long، انجام میشود. کمپانی Koei Tecmo قبل از افشای جزئیات بیشتر در مورد انتظاراتی که بازیکنان میتوانند از این بازی داشته باشند، اعلام کرده بود که قصد دارد بیش از پنج میلیون نسخه از این بازی را به فروش برساند. از همین رو، این کمپانی بازی Rise of the Ronin را به عنوان بخش کلیدی استراتژی رشد این کمپانی در آینده، عنوان کرده است.
مطالب مرتبط: اسم دنبالهی بازی Ghost of Tsushima چه خواهد بود؟
این موضوع از اهمیت زیادی برای ناشر و حتی مهمتر، برای کنسول نسل فعلی سونی، برخوردار است. مخصوصا با توجه به اینکه کمپانی سونی تاریخ انتشاری برای دیگر عناوین خود پس از ماه مارس را اعلام نکرده است. بسیاری از طرفداران مشتاقانه منتظر بازی Rise of the Ronin هستند، نه به خاطر سری بازی Nioh یا سابقه استودیو Team Ninja، بلکه به این دلیل که این بازی میتواند خلا به وجود آمده در جامعه پس از بازی Ghost of Tsushima را پر کند.
بازی Ghost of Tsushima ابتدا در سال ۲۰۲۰ برای پلی استیشن 4 و پس از ارتقا، برای پلی استیشن 5 منتشر شد. این بازی که توسط استودیو Sucker Punch، استودیویی که در کارنامه خود سابقه توسعه عناوینی مانند بازی Sly Cooper و بازی InFamous را دارد، ساخته شد و داستان آن حول محور شخصیت جین ساکای (Jin Sakai)، ساموارییای که برای دفع حمله مغولها به جزیره توشیما در سال ۱۲۷۴ به مبارزه میپردازد، جریان دارد. در این بازی، جین به این حقیقت پی میبرد که تاکتیکهای سنتی برای هدف او کافی نبوده و در نهایت با اتخاذ روشهایی مبتنی بر مخفیکاری و ترور، به عنوان روح افسانهای جزیره توشیما، شناخته میشود.
ترکیب مبارزات عالی، جلوههای بصری خیره کنند، روایت، شخصیتهای قانع کننده و جهانی گسترده که مملو از محتوای لذت بخش است، باعث شد که بازی Ghost of Tsushima بتواند به یک موفقیت تجاری تبدیل شود و در سراسر دنیا توسط بازیکنان و منتقدان مورد تحسین قرار گیرد. این عنوان با ثبت رکورد فروش بیش از ۲٫۴ میلیون نسخه در سه روز اول پس از عرضه، توانست به سریعترین بازی تاریخ استودیو Sucker Punch در بحث فروش تبدیل شود. با توجه به زمان عرضه این بازی، بازی Ghost of Tsushima همچنین موفق شد که همین عنوان را در زمینه عناوین استودیوهای اول شخص برای پلی استیشن 4 را بهدست آورد.
با اینکه پس از مدتی بسته گسترش دهنده Iki Island برای این بازی منتشر شد، اما هنوز هیچ خبری در مورد ساختی یک دنباله برای آن وجود ندارد. با توجه به برخی از آگهیهای شغلی منتشر شده از استودیو Sucker Punch، در دست توسعه نبودن یک دنباله برای این بازی چیزی باور نکردنی است، اما حتی اگر امسال شاهد معرفی آن باشیم، ممکن است تا سال آینده یا حتی سال ۲۰۲۶ خبری از انتشار آن نباشد. از این نظر، جذابیت بازی Rise of the Ronin به عنوان یک بازی نقش آفرینی Hack and Slash و با عناصر جهان باز، بیشتر توجه طرفداران اینگونه عناوین را به خود جلب میکند.
جدای از توانایی استفاده از سلاح گرم در کنار کاتانا در بازی Rise of the Ronin، این بازی چند تفاوت قابل توجه دیگر با بازی Ghost of Tsushima دارد. بر خلاف ژاپن متحد سال ۱۲۷۴ تحت حکومت شوگونات (Shogunate)، محصول استودیو Team ،Ninja دوره باکوماتسو (Bakumatsu) را به نمایش میگذارد. دورهای که در آن ژاپن غرق در تفرقه و آشفتگی بود.
در این دوره، حکومت توکوگاوا شوگونات (Tokugawa Shogunate) به آرامی در حال فروپاشی و سیاست انزوا طلبانه ژاپن رو به پایان بود. اما این باعث نشد که ژاپن بلافاصله به تجارت مسالمتآمیز با دیگر کشورها بپردازد. رویداد کشتیهای سیاه در سال ۱۸۵۳، واقعهای برجسته برای آن دوره بود که در آن متیو سی پری (Matthew C. Perry) به خلیج Edo وارد شد و به دنبال اجبار ژاپنیها برای مذاکره، ساختمانهای منطقه را به توپ بست. با اینکه هدف، مدرن سازی و ایجاد فرصتهایی گسترده بود، اما بیکاری، قحطی و حتی شیوع بیماری، چیزهایی بود که در این دوره دیده شد. علاوه بر آن، درگیریهایی داخلی بین جناحهای موافق و مخالف شوگونات نیز وجود داشت که به خونریزیهایی گسترده ختم شد.
شخصیتهای بازی Ghost of Tsushima هم به نوبه خود درگیریهایی داشتند و جزیره، محلی مملو از فتنه، خیانت و اسرار بود. حتی تعدادی از رونینهای این جزیره هم افراد خود را برای خدمت به Khotun Khan، ترک کردند. بر اساس رویدادهای تاریخی، جناحهای بازی Rise of the Ronin منعکس کننده ایدئولوژیهای همان دوره خواهد بود.
در این روایت تاریخی، با جناح طرفدار شوگونات، ساباکو (Sabaku)، مواجه میشویم که شخصیتهای برجستهای مانند تاکا مورایاما (Taka Murayama) و نائوسوکه لی (Naosuke Ii) را در بر میگیرد. در جبه مخالف هم جناح توباکو (Tobaku) وجود دارد که جبه ضد شوگوناتها بوده و توسط شخصیتهایی مانند ریوما ساکاموتو (Ryoma Sakamoto) و کوگورو کاتسورا (Kogoro Katsura)، رهبری میشود. البته جناح Obei of the West هم وجود دارد که شامل افرادی مانند متیو سی پری (کاپیتان کشتیهای سیاه) و رودرفورد آلکاک (Rutherford Alcock) به عنوان یک دیپلمات، است. هر جناح اهداف خود را دارند و به دنبال دستیابی به آنها، تقریبا به هر کاری دست میزنند.
از آنجایی که رونینها به عنوان بخشی از جامعه Veiled Edge، شناخته میشوند، بازیکنان در بازی Rise of the Ronin نمیتوانند اتحاد به خصوصی با این جناحها داشته باشند، اما روایت بر اساس تصمیمات شما به جهات مختلفی منشعب میشود. شما همچنین میتوانید با چهرههایی مشهور در ارتباط باشید که هر کدام ماموریتهای جانبی مرتبط به خودشان را ارائه میدهند. علاوه بر اینها، در بازی Rise of the Ronin دیالوگهای زیادی در دسترس بازیکنان خواهد بود که برخی از آنها میتوانند در تعیین سرنوشت شخصیت بازی، دخیل باشند. نکته جالب دیگر این است که کمک به دیگر شخصیتهای در برخی از ماموریتها، پایانهای جدیدی را در بازی باز میکند.
همین امر یکی از مزیتهای بزرگ این بازی به نسبت عنوان استودیو Sucker Punch است. شخصیتهایی مانند سنسی ایشیکاوا (Sensei Ishikawa)، لیدی ماساکو (Lady Masako)، نوریو (Norio) و یونا (Yuna)، به خوبی در بازی توسعه یافتهاند، اما بازیکنان میتوانند بدون هیچ پیامدی برای داستان اصلی بازی، از تعامل با این شخصیتها جلوگیری کنند. با این وجود، این شخصیتها همچنان در نبردهای اصلی به یاری شما خواهند شتافت، زیرا جین به آنها اطمینان داده است که به محض پایان درگیریهایش، به آنها کمک خواهد کرد. از آنجایی که حمله به جزیره یک موضوع حیاتی محسوب میشود، این نوع همکاری چیزی غیر منطقی نیست. در نهایت باید توجه داشت که در بازی Rise of the Ronin، تصمیمات مختلف پیامدهایی معنادار خواهند داشت.
اینکه بازی چگونه به شکلی مؤثر به این امر دست پیدا خواهد کرد، مشخص نیست و باید دیدی، اما در حال حاضر، پتانسیل مرگ شخصیتهای اصلی، بازکردن پایانهای منحصر به فرد و امکان داشتن اتحادی جزئی با طرفهای مخالف، آزادی بیشتری نسبت به انتخاب بین یک دو راهی استفاده از مکانیک مخفیکاری یا یک مبارزه رو در رو را به بازیکنان میدهد. داستان بازی Ghost of Tsushima، ماجرهای شخصیت جین ساکای و درگیری بین حفظ راهکارهای شرافتمندانه یک سامورایی و دست زدن به هر کاری برای شکست مهاجمان، لذت بخش بود. اگر Veiled Edge از یک پس زمینه کامل و واقعیای که استودیو Team Ninja وعدهاش را داده بهره ببرد، دیدن این که چگونه میتواند بر تصمیمات مختلف در طول بازی تأثیر بگذارد بسیار جذاب خواهد بود.
علاوه بر این، بازیکنان در بازی Rise of the Ronin این فرصت را دارند که با کمک کردن به ساکنان یک منطقه، پیوندهایی را در مکانهای مختلف ایجاد کنند. این باعث میشود که بازیکنان برای کاوش در بازی و مشارکت در محتوای جانبی، تشویق شوند. محتوای جانبی و فعالیتهای جهان باز بازی Ghost of Tsushima بسیار عالی بودند و به منظور تشویق بازیکنان، تکنیکها، زرهها و آیتمهای لازم برای ارتقا را به بازیکنان ارائه میدادند. امیدواریم که بازی Rise of the Ronin تجربهای مشابه را ارائه دهد و از این پیوندها برای تاثیرگذاری در روایت اصلی، استفاده کند. به هر حال، خلق یک قهرمان و کمک به مردم یا تبدیل شدن به یک شخصیت منفور، چیزی است که به خوبی با وقایع آن دوران سازگاری دارد.
البته مولفههای بیشتری، مانند مکانیک مبارزه یا نحوه ارائه، وجود دارند که موجب شکل گیری تفاوتهایی بین این دو عنوان میشوند. به نظر میرسد که بازی Rise of the Ronin شیوه مبارزهای چشمگیر و جذابی را ارائه میدهد و قابلیت استفاده از دو شمشیر، ناگیناتا (نیزهای با یک تیغه در انتهای آن) و غیره را به بازیکنان میدهد. هر دو عنوان به بازیکنان این امکان را میدهند که با استفاده از اسب جهان بازی را طی کنند، اما بازی Rise of the Ronin، پا را فرا تر گذاشته و با ارائه یک گلایدر، امکان ناوبری هوایی و ترورهای جذاب هوایی را برای بازیکنان فراهم کرده است. هر دو بازی قلابهایی دارند که میتوان از آنها برای بالا رفتن از ساختمانها استفاده شود اما در بازی Rise of the Ronin این امکان وجود دارد که بازیکنان بشکههای باروت را به سمت دشمنان پرتاب کنند که منجر به یک انفجار عظیم میشود. همانطور که گفتیم، مبارزات در بازی Rise of the Ronin جذاب هستند.
علیرغم این ویژگیها، هنوز چیزها زیادی درباره بازی Rise of the Ronin وجود دارد که دوست داریم تا قبل از انتشار آن در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴ (سوم فروردین ۱۴۰۳)، جزئیاتی درباره آنها به اشتراک گذاشته شود که از جمله آنها میتوان به جزئیات مربوط به ماموریتهای جانبی، فعالیتهای پخش شده در جهان باز بازی، سیستم پیشرفت بازیکنان و مکانیک Karma، اشاره کرد. در حالی که برتری این بازی به نسبت بازی Ghost of Tsushima، الزامی نیست، اما بسیار مشتاقیم که ببینیم که این بازی چگونه میتواند به منعکس کردن تخصص استودیو Team Ninja در ایجاد یک تجربه جهان باز و بپردازد و مکملی برای بازی Ghost of Tsushima باشد.