بازی Helldivers 2 برای استودیو Arrowhead بسیار موفق واقع شده و تقریبا میتوان گفت که همه بازیکنان، حتی به صورت گذرا، نام این بازی را شنیدهاند. موفقیت این بازی یک چرخش غافلگیرکننده از رویدادهایی بود که خیلیها تا قبل از عرضه آن، تصورش را نمیکردند. در حالی که برداشتهای این بازی قبل از راهیابی آن به بازار، عموما مثبت بود، اما این بازی مانند سایر عناوین انحصاری بزرگ پلی استیشن 5، همچون بازی Marvel’s Spider-Man 2، از بازاریابی گستردهای برخوردار نبود. حتی طرفداران نسخه اصلی بازی Helldivers هم چنین سطحی از موفقیت را برای این بازی پیشبینی نمیکردند که با توجه به جمعآوری حداکثر شش هزار ۷۴۴ بازیکن همزمان در زمان عرضه بازی اولین بازی Helldivers در پلتفرم استیم، چیزی منطقی به نظر میرسید.
قبل از راهاندازی، نگرانیهایی درمورد جاهطلبیهای بازی Helldivers 2 در بحث خدمات زنده، وجود داشت. در حالی که جزئیاتی درمورد بخش Galactic War این بازی منتشر شده بود، اما چگونگی عملکرد این بخش مشخص نبود و چیزهایی مانند War Bondها و دیگر آیتمهایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ریزتراکنشها در ارتباط بودند، باعث شد که این بازی توسط برخی افراد به شکل اشتباهی مورد انتقاد قرار گیرد. علاوه بر اینها، اجبار استفاده از نرمافزار بحثبرانگیز nProtect GameGuard توسط بازیکنان در کامپیوترهای شخصی، باری اضافی اما تاثیرگذار در این نارضایتیها بود. ناگفته نماند که عدم وجود بررسیهای قبل از عرضه هم، چیزی قابل توجه بود که احتمالا به دلیل در دسترس بودن سرورها در زمان انتشار و وابستگی شدید تجربهای لذت بخش به بخش Galactic War این بازی، بود.
علیرغم مواجهه با چالشهای متعدد، از جمله رقابت با دیگر عناوین مورد انتظار دیگر مانند بازی Final Fantasy 7 Rebirth، بازی Helldivers 2 توانست تاثیر قابلتوجهی را در صنعت بازی به وجود آورد. این بازی در زمان عرضه در تاریخ هشتم فوریه ۲۰۲۴ (۱۹ بهمن ۱۴۰۲)، تقریبا ۵۷ هزار بازیکن همزمان را در پلتفرم استیم بدست آورد که در مقایسه با بازی اصلی، افزایشی تقریبا ۱۰ برابری محسوب میشود. اما تنها در عرض یک روز، این تعداد به ۸۱ هزار نفر افزایش یافت و چنین استقبالی باعث شد که این بازی به عنوان یکی از بهترین عناوین استودیوهای پلی استیشن که در پلتفرم استیم عرضه شد، شناخته شد. تا تاریخ ۱۰ فوریه، تعداد بازیکنان همزمان این بازی ۱۱۹ هزار بازیکن رسید و در تاریخ ۱۱ فوریه، یوهان پیلستد (Johan Pilestedt)، مدیرعامل استودیو Arrowhead، تایید کرد که این بازی تقریبا یک میلیون نسخه فروش داشته که از برآوردهای اولیه فراتر بود.
توجه به شمار اولیه بازیکنان اهمیت بالایی دارد، زیرا بسیاری از آنها در بازی Helldivers 2 با مشکلاتی روبرو بودند و نمیتوانستند با یکدیگر بازی کنند. بخش Quickplay شدیدا مملو از مشکلات بود و با اینکه راههایی برای وجود داشت که بازیکنان به بازی بازیکنان دیگر بپیوندند، اما در بسیاری از اوقات این راهکارها با شکست مواجه میشد. هر دو نسخه پلی استیشن 5 و کامپیوتری این بازی دچار مشکلاتی بودند، اما این مشکل به خصوص تنها گریبانگیر بازیکنان کامپیوترهای شخصی بود. علاوه بر این مشکلات، بحث و جدلهایی هم بر سر Premium War Bondها هم شکل گرفته بود، زیرا بازیکنان میتوانستند با استفاده از آنها به انواع سلاحها و زرههایی خاصی دست پیدا کنند که به هیچ شکل دیگری در بازی در دسترس نبودند. همچنین زرههایی هم در Superstore به فروش میرسیدند که تنها با استفاده از Super Credits قابل خریداری بودند. همگی این عوامل باعث شده بودند که آتش بحثهای پیرامون این بازی را شعلهورتر شود.
مطالب مرتبط: نکات کلیدی برای تجربه بازی Helldivers 2 به صورت تک نفره
اما با وجود همه اینها، محبوبیت بازی Helldivers 2 همچنان رو به افزایش بود و در تاریخ ۱۲ فوریه، تعداد بازیکنان همزمان این بازی در استیم به ۱۵۵ هزار بازیکن رسید. بازهم در نظر داشته باشید که تعداد بازیکنان همزمان بازی اصلی در کل طول عمر این بازی ، به ندرت به ۱۰ هزار بازیکن در استیم میرسید. در این جا دنبالهای را میبینم که علاوه بر شکستن رکورد بازی اول، با گذشت هر روز رکورد تعداد بازیکنان همزمان خود را میشکست. با این حال، این تعداد از بازیکنان همزمان تنها مختص پلتفرم استیم است و با نگاه کردن به تعداد بازیکنان همزمان در پلی استیشن 5، آمار شدیدا چشمگیر بوده و در مجموع سرورهای این بازی میزبان ۳۶۰ هزار بازیکن همزمان در بازی Helldivers 2 بود که روز به روز افزایش مییافت.
در این مرحله، استودیو Arrowhead متوجه شد که ظرفیت سرورهایش برای این همه بازیکن کافی نیست. در اولین فرصت، پیلستد به مشکلاتی در مورد ناتوانی بازیکنان به ورود به بازی و دریافت نشدن پاداش بازیکنان پس از انجام ماموریتها پرداخت. مشکل مربوط به پاداشها ناشی از محدودیت نرخ ترافیک تحمیل به سرورها بود که در آن به منظور جلوگیری از اضافه بار سیستم در زمانی که اتصالات بیشتر از حجمی مشخص در هر دقیقه باشد، ترافیک سرورها محدود میشود. علیرغم تلاشهای تیم برای افزایش محدودیت بازیکنان همزمان از ۱۰ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر در دقیقه و افزایش ظرفیت کلی تعداد بازیکنان به ۳۶۰ هزار نفر، در کمتر از شش دقیقه پس از اعمال تغییرات، تعداد بازیکنان دوباره به حداکثر میزان خود در سرورها رسید. البته، در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴، تنها تعداد بازیکنان همزمان در استیم به ۲۰۰ هزار نفر رسید و همچنان بیشتر میشد.
احتمالا این سؤال مطرح میشود که چگونه بازی Helldivers 2 با همه این مشکلات به چنین موفقیتی دست پیدا کرده است. این بازی همچون بازی Palworld در پلتفرمهای متعدد و در کنار سرویسهایی مانند گیم پس عرضه نشد. همچنین بودجه توسعه عناوین AAA را هم در دسترس نداشت. به گفته پیلستد، این بازی در حدود هشت سال در دست توسعه بود، اما تعداد توسعهدهندههای حاضر در استودیو Arrowhead تنها به ۱۰۰ نفر میرسد. موتور بازیسازی Autodesk Stingray استفاده شده در بازی Helldivers 2 هم از سال ۲۰۱۸ به بعد هیچ پشتیبانیای دریافت نکرد و به هیچ وجه نمیتوان گفت که موتور بازیسازی پیشرفتهای است.
همچنین باید توجه داشت که بازی مورد بحث، یک عنوان خدمات زنده است. یک مدل تجاری که اخیرا دو نمونه ضعیف از آنها را از دو کمپانی بزرگ (بازی Suicide Squad: Kill the Justice League و بازی Skulls and Bones) شاهد بودیم. بازی Helldivers 2 همچنین برخلاف آن بازیها، به دلیل سطح دشواری و تاکید زیاد روی گیمپلی مشترک، که چالشهایی را برای بازیکنان به ویژه در مراحل اولیه ایجاد میکرد، برای ارائه یک تجربه انفرادی بهینهسازی نشده بود. با این وجود، این بازی توانست شدیدا موفق شود. دلیلش هم این است که بازی Helldivers 2، بازی فوقالعادهای است.
در بازی Helldivers 2، تیراندازی حس خوبی را به بازیکنان میدهد. استفاده از Stratagemها برای نابودسازی کارخانهها و اتمی زدن روی لانههای Terminidها، حس خوبی دارد. کلا کشتن هر چیزی در این بازی، چه Automaton باشد یا Terminid یا حتی همتیمیها، حس خوبی دارد. لحن طنز بازی، آمیختن واقعیت تلخ جنگ کهکشانی با کشتههای زیاد و جملههای کوتاه مملو از شوخ طبعی، حس خندهداری را به تجربه کلی بازیکنان اضافه میکند.
بازی Helldivers 2، یکی از معدود عناوینی است که توانسته فرضیه جدی خود را با مقداری طنز، متعادل کند. همچنین، بخش Galactic War به عنوان کمپینی که در دراز مدت تکامل مییابد، مملو از لحظاتی به یاد ماندنی است. از آزادسازی اولین سیارات از Terminidها تا کمین خوردن از Automatonها، هر رویداد در کمپین به تجربه کلی عمق و هیجان میبخشد.
علاوه بر همه اینها، جنبه خدمات زنده این بازی به شکل قابل توجهی به خوبی پیادهسازی شده است. ادمینهای بازی به طور فعال و بلافاصله واکنش نشان میدهند تا در حین به دست آوردن Super Creditها، که واقعا کاری طاقت فرسا است، تجربه کلی بازیکنان همچنان جذابیت خود را حفظ کند. اینکه اقلام موجود در Superstore، مانند سایر رقبا، از قیمتهای عجیبی برخوردار نیستند، چیزی قابل توجه است. همچنین قیمت ۴۰ دلاری بازی موجب شده است که بازیکنان جدید راحتتر بتوانند در این بازی حضور داشته باشند.
با این حال، بیشتر این موفقیتها به استودیو Arrowhead تعلق دارد. علیرغم عرضه این بازی با مشکلاتی زیاد، تیم توسعه به صورت شبانهروزی برای رسیدگی و رفع آنها، کار کرده است و همزمان با آن، پیلستد هم تلاش داشت که ارتباط گسترده خود را با بازیکنان حفظ کند و آنها را از جدیدترین تغییرات اعمال شده و مشکلاتی که در دست بررسی و رفع هستند، مطلع کند. میتوان گفت که تبلیغات دهان به دهان بازیکنان به شناخته شدن این بازی و تغییرات اعمال شده کمک شایانی کرده است، اما این حقیقت که استودیو خط ارتباطی خود را با بازیکنان حفظ کرده، برای بازیکنان چیزی بسیار خوشایند است. خواه این خط ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن هنرهای طرفداران باشد یا این درباره کشف مشکلات بازی و یافتن راه حلی برای آنها. در هر صورت، این ارتباط چیزی بسیار عالی است.
همچنین، اینکه یک مدیرعامل به مشتریان بالقوه خود بگوید که تا مدیریت سرورها و رفع مشکلات، از خرید بازی صرف نظر کنند، چیزی نیست که هر روز شنیده شود. شاید به نظر برسد که این کار، حرکتی ساده برای کسب رضایت مشتریان باشد، اما حتی اگر قصد استودیو چنین چیزی باشد، باز هم کاری نادر است. بازی Suicide Squad: Kill the Justice League استودیو Rocksteady هم با مشکلات زیادی به همراه بود، اما این استودیو هیچ وقت اظهارات مشابهی را در مورد عنوان خدمات زنده خود بیان نکرد.
بازی Helldivers 2 با بهدست آوردن ۴۵۸ هزار و ۷۰۹ بازیکن همزمان در پلتفرم استیم، به جمع ۲۰ بازی برتر تاریخ این پلتفرم پیوست و عناوینی مانند بازی Destiny 2، بازی Halo Infinite، بازی Starfield و بازی GTA V را پشت سر گذاشت. در به روز رسانیهای شکل گرفته توسط استودیو، ظرفیت کلی سرورهای بازی Helldivers 2 افزایش یافت و این بازی قادر است که پاسخگوی ۷۰۰ هزار بازیکن همزمان باشد، با اینکه پیلستد در توییت خود اظهار کرد که انتظار داشت این مقدار به ۸۰۰ هزار نفر برسد. خوشبختانه، با تلاشهای بیدریغ تیم توسعه، بازی Helldivers 2 در اولین آخر هفته خود، با هیچ مشکلی روبرو نشد که بازتاب تلاش بی وقفه استودیو است.
مطالب مرتبط: دلیل بحثهای بازیکنان پیرامون بازی Helldivers 2 چیست؟
در حالی که نبردها، درون بازی ادامه دارند، اما طرفداران در این فکر هستند که این بازی در آینده چه چیزهایی را ارائه خواهد داد. استودیو Arrowhead در تلاش است که تیم توسعه خود را برای محتوای آینده بازی، که شامل بیومها، دشمنان، اهداف و داستان جدید است، توسعه داده و به رایگان در دسترس بازیکنان قرار دهد. جالب اینجاست که استودیو مسیر توسعه خود را داشت، اما به ایجاد برنامهریزیهای جدید پرداخته است، زیرا به گفته آنها، طرح قدیمی آنها در مقایسه با چشماندازهای فعلی، چیزی «بسیار قدیمی»، در نظر گرفته میشود. در حال حاضر، با تثبیت شدن وضعیت سرورها، تیم توسعه در تلاش برای بهبود بازی هستند و به گفته پیلستد، آینده «چیزهای بسیار جالبی» را به همراه خواهد داشت.
بازی Helldivers 2 این پتانسیل را دارد که تنها پس از گذشت یک سال، یک بازی متفاوت باشد. با این حال، آن دسته از بازیکنانی که از ابتدای عرضه این بازی در آن حضور داشتند، با رویارویی اولیه خود با Automatonها در بخش تمرینی یا با جشن گرفتن آزادسازی اولین سیاره، چیزی خاص را تجربه کردهاند. اگر استودیو Arrowhead بتواند به ارائه این حس هیجان ادامه دهد، بازی مطمئنا آینده درخشانی را در پیش خواهد داشت. شاید هم موفقیت آن بهانهای شود که سایر عناوین خدمات زنده استودیوهای کمپانی سونی هم پیشرفت کنند.