پس از گذشت تقریبا یک دهه از معرفی رسمی بازی Lords of the Fallen در جریان سال 2014 و ایجاد فراز و نشیبهای متعدد در روند توسعه آن از جمله تغییر مکرر استودیوهای سازنده، سرانجام این پروژه مورد انتظار طی روزهای اخیر به صورت رسمی منتشر شده است. کاربران پلتفرم کامپیوتر به همراه کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هماکنون میتوانند اقدام به تجربه این اثر کنند. استودیو Hexworks ساخت این عنوان با موتور بازی سازی جدید را برعهده داشته و در سیستم گیم پلی آن از مکانیزمهای به مراتب تازه و جدیدی در قیاس با عناوین مشابه به خصوص بازی اصلی این فرنچایز استفاده شده است. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی و مرور تمامی اطلاعاتی که تا به امروز پیرامون بازی Lords of the Fallen منتشر شدهاند، بپردازیم و شما را بیشتر از هرزمانی با این بازی آشنا کنیم.
از زمان معرفی رسمی این پروژه تا به امروز، سازندگان همواره به وجود وجه شباهتهای متعدد این اثر با ساختههای استودیو From Software اشاره داشتند و این موضوع به خودی خود سبب شده بود تا توجه بازیکنهای متعددی از سرتاسر جهان معطوف این پروژه شود. با این وجود، عوامل استودیو Hexworks بارها در جریان مصاحبههایشان روی گستردهتر بودن جهان بازی و افزایش هرچه بیشتر میزان تعامل بازیکنها با محیط اطراف تاکید داشتند تا ساختهشان تحت هیچ شرایطی به عنوان یک دنباله غیرمستقیم برای سری بازی Dark Souls تلقی نشود. بازی Lords of the Fallen با استفاده از موتور Unreal Engine 5 ساخته شده و به لطف ویژگی Chaos Physics این موتور بازی سازی، شبیه سازی لباسها، انیمیشن شخصیتها یا موارد دیگر به شکل واقع گرایانهتری طراحی و تولید شدهاند.
یکی از برجستهترین جوانب بازی Lords of the Fallen بیشک تضاد موجود میان سرزمینهای Axiom و Umbral است. این سرزمینها به ترتیب جهان زندهها و مردگان محسوب میشوند. در هنگام عبور از سرزمین زندگان، شما میبایست با دشمنان متعدد و متنوعی مواجه شوید و هریک از فیزیک به خصوصی برخوردار است. با این حال، در سرزمین مردگان صرفا موجودات سایهای حضور دارند که تنها هدفشان تصاحب روح و حیات شما خواهد بود. شکست خوردن در سرزمین Umbral سبب میشود تا بازیکن تمامی XP و برخی آیتمهای جمعآوری کرده را از دست بدهد و مجددا میبایست برای تصاحب آنها تلاش کند. چگونگی اتصال سرزمینهای Axiom و Umbral از طریق یک لامپ ویژه صورت میگیرد. این لامپ میتواند بخشهایی از جهان مردگان را روشن و راههای تازهای را باز کند. از طرفی، با استفاده از آن در جهان زندگان نیز میتوان آیتمها و اسرار به خصوصی را در نقاط مختلف جهان بازی کشف کرد!
مطالب مرتبط: بهترین و بدترین بازیهای رایگان MMORPG
مشابه با اکثریت بازیهای فرنچایز Souls، جهان بازی Lords of the Fallen نیز شامل مناطق متنوع و کاملا متفاوتی است. همانطور که ذکر شد، کلیت جهان این عنوان به دو بخش زندگان و مردگان تقسیم میشود. طبق اطلاعات موجود، هریک از این بخشها شامل ویژگی، دشمنان ویژه و تنوع محیطی قابل توجهی خواهد بود.
سیستم مبارزات بازی Lords of the Fallen مشابه با سری بازیهای Dark Souls یا بازی Elden Ring است. بازیکنها میبایست در ابتدا کلاس شخصیتشان را انتخاب کنند و در طول تجربهشان روی شرایط کلی جوانب مختلف پروتاگونیست بازی توجه داشته باشند. مکانیزمهای مبارزهای این عنوان را میتوان یک کپی تمام عیار دانست؛ چراکه سیستم جا خالی دادن (Dodge) یا چگونگی شکست موقعیت دشمنان به منظور وارد کردن ضربات سهمگین، کاملا مطابق ساختههای استودیو From Software است. با این حال، گیم پلی این اثر شامل مکانیزمهای تازهای نظیر Withered Health میشود. نوار این ویژگی با بلاک کردن دشمنان به تدریج پر میشود و امکان بازیابی آن نیز از طریق لامپ Umpral وجود دارد. اما همواره باید این نکته را در نظر داشت که در زمان استفاده از این ویژگی، درصورت دریافت هرگونه ضربه و صدمه از سمت دشمنان، تمامی دستاوردهایتان در این زمینه را از دست میدهید. همانطور که از عنوان ویژگی پیدا است، بازیکنها میتوانند با استفاده از آن بخش اعظمی از میزان سلامتیشان را بازیابند. در کنار افزایش میزان درجه سلامت پروتاگونیست، بازیکنها میتوانند با استفاده از لامپ Umpral و مکانیزم Withered Damage ضربات و صدمات مهلکی را به دشمنان وارد کنند. در صورت استفاده از این ویژگی، روح دشمنان از بدنشان جدا شده و بازیکن میتواند مستقیما به روح آنها ضربه بزند.
در مورد سلاحهای بازی نیز باید خاطر نشان کرد که استودیو Hexworks در عوض استفاده و به کارگیری سلاحهای متعدد، تصمیم گرفته است تا تعداد سلاحهای بازی محدود باشد. علت اصلی این تصمیم، بهرهمندی تمامی سلاحهای بازی از مهارتها و ویژگیهای به خصوصی است که بازیکن میتواند با گذشت زمان و کسب امتیازات یا آیتمهای لازم، تمامی آنها را آزاد کند. از میان سلاحهای حاضر در بازی میتوان به نیز، کمان، سلاحهای سنگین یا اصطلاحا Two-Handed و سپرها اشاره کرد. ناگفته نماند که در هنگام تجربه بازی Lords of the Fallen، بازیکنها قادر به استفاده از جادوهای متنوعی نیز خواهند بود. جادوها و طلسمهای طراحی شده برای بازی به سه دسته Rhogar، Radiant و Umbral تقسیم میشوند. هریک از این دسته جادوها شامل طلسمهای ویژهای خواهند بود و در موقعیتها و زمانهای متفاوتی نسبت به دیگری کاربرد دارند. البته در این بین، جادوهای جانبی دیگری در جهان بازی وجود دارد که در صورت یادگیری، بازیکن میتواند از آنها برای تقویت سلاحهایش استفاده کند. تیم سازنده همچنین امکان جداسازی قدرتهای جادویی برخی دشمنان، به خصوص باس فایتها و به کارگیری آنها در کنار سایر طلسمهای جادویی پروتاگونیست بازی را تایید کرده است.
بنابر اعلام استودیو Hexworks، بازیکنها به مدت زمانی بین 25 تا 30 ساعت برای تجربه کامل بازی Lords of the Fallen زمان نیاز دارند. مشخصا این موضوع که بازیکنها تا چه حد درگیر محتواها و فعالیتهای جانبی بازی خواهند شد نیز روی مدت زمان خاتمه یافتن بازی تاثیر دارد. مشابه با سایر عناوین Souls-Like، این بازی دارای حالت نیو گیم پلاس است تا بازیکنها پس از به اتمام رساندن تجربه اولشان مجددا به سراغ جهان بازی بروند. همانطور که احتمالا میدانید، با شروع این حالت بازیکن بازی را همراه با تمامی دستاوردها و آیتمهای جمعآوری شدهاش آغاز خواهد کرد. اما اینبار چگونگی رفتار دشمنان تغییر پیدا کرده و میزان سختی بازی افزایش چشمگیری را داشته است. با شروع حالت New Game+ تعدد نقاط Ancient Vestiges که حکم Bonfireها در سری Souls را دارند، در جهان بازی بسیار کمتر از حالت عادی خواهد شد تا پروسه کاوش در محیط و پیشروی در زمینههای مختلف به یک چالش اساسی برای بازیکن بدل شود و همواره ریسک از دست دادن تمامی پیشرفتها وجود داشته باشد.
تا به اینجا بارها به شباهتهای بازی Lords of the Fallen با بازیهای Dark Souls اشاره کردیم. حال نوبت به معرفی یک تفاوت بزرگ میان آنها رسیده است. در هنگام تجربه ساختههای استودیو From Software، بازیکنها برای تجربه بازی در کنار دوستانشان نیازمند کسب یک آیتم به خصوص و احضار اشخاص دیگر به منظور شکست دادن یک باس به خصوص یا انجام امور دیگری هستند. اما در بازی جدید استودیو Hexworks بازیکنها میتوانند از سیستم مچمیکینگ اختصاصی آن برای تجربه بازی به صورت co-op استفاده کنند. البته در این حالت تنها شخص میزبان در طول داستان پیشروی خواهد کرد و شخص دعوت شده به بازی، صرفا میتواند برخی لوتها و امتیازات کسب شده را نگه داشته و در Playthrough اختصاصی خودش استفاده کند!
مطالب مرتبط: خوششانسترین شخصیتهای دنیای بازیهای ویدیویی
استودیو Hexworks به صورت رسمی اعلام کرده که بازی Lords of the Fallen روی کنسولها در صورت انتخاب حالت Performance با رزولوشن 1080p و فریم ریت 60fps اجرا میشود. همچنین در صورتیکه کاربران کنسولهای ایکس باکس یا پلی استیشن حالت Quality را انتخاب کنند، بازی با رزولوشن 1440p و فریم ریت 30fps اجرا خواهد شد. در بخش زیر نیز سیستم لازم برای تجربه این بازی روی پلتفرم کامپیوتر قرار گرفته است.
حداقل سیستم مورد نیاز
سیستم پیشنهادی
بازی Lords of the Fallen هم اکنون برای پلی اسیتشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس و همچنین کامپیوترهای شخصی در دسترس است.