بالاخره، قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری خرید اکتیویژن بلیزارد، ناشر بازی Call of Duty، بازی World of Warcraft و بازی Diablo، توسط مایکروسافت نهایی شد. هفته گذشته، وب سایت The Verge اعلام کرده بود که قرار است مایکروسافت، امروز خرید خود را نهایی کند و حالا این خبر به صورت رسمی تایید شده است. برای این خرید، مایکروسافت به مدت ۲۰ ماه با قانون گذاران در بریتانیا و ایالات متحده درگیر بود، اما حالا این کمپانی با شکست دادن کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و تغییر ساختار قرارداد خود، برای جذب رضایت سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA)، قرارداد خرید خود را با کمپانی اکتیویژن بلیزارد نهایی کرده است.
فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل ایکس باکس، در این باره گفت :«ما عاشق بازی هستیم. ما بازی میکنیم، بازی میسازیم و از نزدیک میبینیم که بازی چقدر برای ما، به عنوان یک جامعه، اهمیت دارد. ما رسما در ایکس باکس، از کمپانی اکتیویژن بلیزارد و تیمهایشان استقبال میکنیم. ما به عنوان یک تیم، یاد میگیریم، نوآوری میکنیم و به عهد خود برای آوردن شادی و جامعه بازی به افراد بیشتر، ادامه میدهیم. ما این کار را در فرهنگی انجام خواهیم داد که تلاش دارد همه برای انجام بهترین کارشان توانمند شوند، جایی که از همه کس استقبال میشود و بر تعهد مداوم ما، برای ارائه بازی به همه افراد، تمرکز دارد.»
پس از خرید پلتفرم لینکدین در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۷٫۵ میلیارد دلار و خرید استودیو Bethesda در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۲۱ میلیارد دلار، میتوان گفت خرید اکتیویژن بلیزارد، بزرگترین خرید تاریخ مایکروسافت است. مایکروسافت در اعلام نهایی شدن این قرارداد اعلام کرد که هم اکنون این کمپانی «پس از کمپانی Tencent و سونی، سومین شرکت بزرگ بازی سازی از نظر درآمد» خواهد بود.
مایکروسافت اکنون قصد دارد بسیاریاز بازیهای اکتیویژن بلیزارد را به سرویس گیم پس اضافه کند. اسپنسر در این باره گفت :«امروز، ما کار را برای آوردن فرنچایزهای محبوب کمپانیهای اکتیویژن، بلیزارد و استودیو King به سرویس گیم پس را آغاز میکنیم. ما در آینده، درباره اینکه چه زمانی میتوانید آنها را در این سرویس بازی کنید، اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت. میدانیم که هیجان زده هستید و ما هم هیجان زدهایم.»
اکتیویژن بلیزارد در اوایل این هفته مشخص کرده بود که امسال، بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 و بازی Diablo IV برای سرویس گیم پس منتشر نخواهند شد. با این حال، مایکروسافت از زمان اعلام ۲۵ میلیونی شدن مشترکین سرویس گیم پس در ژانویه ۲۰۲۲، هیچ بهروزرسانیای در مورد آمار مشترکین این سرویس منتشر نکرده است.
مایکروسافت به لطف این خرید بزرگ، در کنار ۱۱ استودیو اضافه شده از طرف استودیو King, تعدادی استودیو دیگر از طرف بلیزارد به مجموعه خود اضافه کرده است. این کمپانی همچنین پس از این خرید، به یک نیروگاه انتشاراتی تبدیل شده است و بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کارمند از اکتیویژن به مایکروسافت اضافه شدند.
بابی کوتیک (Bobby Kotick)، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد تا پایان سال ۲۰۲۳، برای کمک در بحث انتقال کارمندان، در این کمپانی باقی خواهد ماند. کوتیک اعلام کرد که :«من مدت هاست که گفتهام که برای کمک به این انتقال متعهد هستم. اسپنسر از من خواست که به عنوان مدیرعامل بمانم و به او گزارش دهم، ما هم توافق کردیم که این کار را تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام دهم.»
اما نهایی کردن این خرید بزرگ برای مایکروسافت اصلا کار آسانی نبود. ماهها پس از آن که کمیسیون تجارت فدرال، برای جلوگیری از این ادغام در ایالات متحده شکایت کرد، سازمان رقابت و بازار بریتانیا هم به دلیل نگرانیهای پیرامون بازیهای ابری، این معامله را در بریتانیا مسدود کرده بود. پس از اینکه کمیسیون تجارت فدرال، نتوانست یک حکم اولیه از دادگاه، برای مسدود کردن این خرید بگیرد، سازمان رقابت و بازار بریتانیا و مایکروسافت برای یک راه حل با هم گفتوگو کردند و در نهایت به توافقی رسیدند که نگرانیهای پیرامون بازیهای ابری، حل شود.
کمیسیون تجارت فدرال به تصمیم دادگاه در پرونده خود اعتراض کرد و میگوید که به اعتراض خود ادامه میدهد. ویکتور گراهام (Victoria Graham)، سخنگوی مایکروسافت و اکتیویژن گفت :«توافق جدید مایکروسافت و اکتیویژن با یوبیسافت، جنبه جدیدی را برای این ادغام ارائه میکند که بر مصرفکنندگان آمریکایی تاثیرگذار است. کمیسیون تجارت فدرال، این توافق را به عنوان بخشی از روند اداری جاری خود ارزیابی میکند.»
این کمیسیون هنوز بر این باور است که این ادغام تهدیدی برای رقابت است.