فیل اسپنسر ، رئیس ایکسباکس اخیرا گفته است که روی آوردن مایکروسافت بهسمت کنسول رقیب برای انتشار بازیهای انحصاریاش ، تاحدی مربوط بهعادتهای کاربران نسل Z است. نیاز گیمرهایی که بین سالهای 1990 تا 2010 متولد شدهاند نسبت بهگیمرهای امروزی بسیار متفاوت است. الگوهای مصرفی گیمرهای امروزی بسیار متفاوتتر از گذشته است و همین موضوع سبب شد تا صاحب امتیاز ایکس باکس یعنی مایکروسافت بهسمت انتشار بازیهای خود برای کنسول پلی استیشن و حتی نینتندو سوییچ برود. اسپنسر در مصاحبهای که با Polygon داشت اظهار کرد نیاز کاربران نسبت بهبازیها در حال تغییر است و همین موضوع شرکتها را مجاب بهتغییر سیاستگذاریهایی میکند که چندین دهه به آن پایند بودهاند.
براساس گزارشات منتشر شده، علاقه کاربران بهسمت کنسولهای پلی استیشن، موبایل و PC بیشتر از ایکس باکس است. اغلب کاربرانی که بهسمت خرید کنسولهای ایکس باکس میروند فقط بهدلیل بازیهایی است که در انحصار این شرکت قرار دارند که با خبر انتشار آنها برای کنسول رقیب، شاهد افت فروش و سهام این شرکت در بازارهای جهانی هستیم.
درسال 2022 درآمد شرکتهایی که روی توسعه بازیهای موبایل فعالیت داشتند چیزی حدود 100 میلیارد دلار بود و این موضوع درسال 2023 به 250 میلیارد دلار افزایش یافته است. رشد چشمگیر صنعت بازیهای موبایلی سبب شده تا مایکروسافت پیش از اینکه کاربران خود در ایکس باکس را از دست بدهد بهدنبال راهکاری برای جذب گیمرهای بیشتر باشد. با این تفاسیر بهنظر میرسد که در آینده شاهد فعالیت شرکتهای ایکس باکس و سونی درحوزه بازیهای موبایلی باشیم.