وقتی یک بازی مبارزهای جدید را شروع میکنید، باید سخت تمرین کنید تا بتوانید زیر و بم آن را یاد بگیرید و هیچ اهمیتی ندارد که چقدر در دیگر بازیهای این سبک تجربه دارید. بازی Street Fighter 6 هم از این قاعده مستثنی نیست. سیستمهای جدید و پیچیده این بازی در کنار شخصیتهای زیادی که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند، کار یادگیری مبارزات این بازی را بسیار دشوار میکنند. یادگیری این بازی زمان زیادی میطلبد و باید در این مسیر از هر کمکی که میتوانید استفاده کنید. در این مطلب میتوانید هشت نکته کلیدی برای مبارزات، تمرین و بخش World Tour بازی Street Fighter 6 را مشاهده کنید که قطعا به پیشرفت شما در این بازی کمک میکنند.
۱۳ نکته مهم در آموزش بازی Street Fighter 6
فعلا چندضربها را فراموش کنید
گاهی اوقات بازیکنان جدید از همان ابتدا سعی میکنند که چندضربهای طولانی را یاد بگیرند و حتی مستقیما به بخش Trials میروند تا آنجا چندضربها را حفظ کنند. این روش بدون شک بدترین راه یادگیری بازی برای بازیکنان تازهوارد است و فقط باعث گیج شدن بیشتر و خستگی آنها میشود.
شکی وجود ندارد که یاد گرفتن چندضربهای طولانی و پیچیده یکی از مهمترین مراحل یادگیری مبارزات است، اما پیش از یادگیری آنها چند مورد مهم دیگر وجود دارند که باید به ترتیب سراغشان بروید.
اول از همه، باید یاد بگیرید که چطور فضای خالی بین خودتان و حریف را کنترل کنید. کار بسیار سختی که فقط با تمرین مداوم و مبارزه با حریفهای مختلف قادر به یادگیری آن خواهید بود. یادگیری هیت باکس و برد مفید ضربات مبارز مورد علاقه خودتان و البته دیگر مبارزهای بازی میتواند کمک بزرگی به کنترل فاصله بین دو مبارز بکند.
از طرفی بهتر است که چندضربها را به مرور یاد بگیرید تا علاوه بر حفظ شدن درست نحوه اجرای آنها، زمان مناسب برای شروعشان را هم یاد بگیرید. اگر فقط دکمههای ورودی یک چندضرب طولانی و پیچیده را حفظ کنید و با نقاط ضعف و قوت آن آشنا نشوید، نمیتوانید بهره خاصی از این چندضرب ببرید. همچنین اگر دکمههای ورودی یک چندضرب طولانی را به درستی نشناسید و فقط مسیر انجام آن را حفظ کرده باشید، بهخاطر اینکه باید در مبارزه حواستان به چندین چیز دیگر هم باشد، احتمالا نحوه انجام این چندضرب را فراموش خواهید کرد.
یکی از بهترین راهها برای پیشرفت در این موارد، مبارزه در مقابل دیگر بازیکنان است. اگر بتوانید با دوستانتان تمرین کنید میتوانید بیشترین بهره را از یادگیری ببرید و ضعفهای یکدیگر را به هم گوشزد کنید.
Drive System
یکی دیگر از چیزهایی که باید پیش از چندضربها یاد بگیرید، سیستم درایو بازی Street Fighter 6 است. حرکات هجومی و تدافعی این سیستم مهمترین بخش هر مسابقه هستند که میتوانند فرق بین برنده و بازنده مبارزه را مشخص کنند. بهخاطر پیچیدگی این سیستم و نتایج متفاوتی که در هر سناریو حرکات درایو رخ میدهد، باید تمرین زیادی با حرکات درایو کنید تا از همهچیز مطمئن باشید.
برای مثال، اگر حریف را در گوشه زمین مبارزه گیر انداخته باشید، او قاعدتا با ضربات مختلف سعی میکند که خودش را از مخمصه نجات دهد. اما اگر شما با Drive Impact به سمت او حرکت کنید، علاوه بر بیاثر کردن ضربات حریف، میتوانید یک ضربه قدرتمند هم به او وارد کرده و چندضرب خودتان را آغاز کنید. البته اگر پشت سر هم و بیدلیل Drive Impact کنید و به حریف نزدیک شوید، به احتمال بسیار زیاد فضای خالی کافی برای ضربه زدن حریف را در اختیارش خواهید گذاشت. همچنین، اگر حریفتان بلافاصله پس از شما Drive Impact کند، همیشه برنده Drive Impact خواهد بود و میتواند چندضرب خودش را شروع کند.
یکی دیگر از حرکات درایو که برای انجامش نیاز به درک درستی از شخصیتهای بازی و سیستم مبارزات بازی دارید، Drive Parry است. برای انجام این حرکت باید در کسری از ثانیه مطمئن شوید که حریف قصد دارد حمله کند. به کمک Drive Parry دیگر نیازی به مشخص کردن سمت دقیق دفاع ندارید و این حرکت بهصورت خودکار تمام ضربات ورودی را از هر جهت دفع میکند. چند سناریو پرتکرار برای استفاده از Drive Parry، دفع حمله حریف هنگام بلند شدن از روی زمین یا ضربات هوایی است. همچنین میتوانید از Drive Parry برای دفع پرتابهها (مانند هادوکن ریو) و شارژ کردن نوار درایو استفاده کنید. البته Drive Parry هم مانند دیگر حرکات سیستم درایو نقطه ضعف خود را دارد و اگر در انجام آن زیاده روی کنید، خودتان را در خطر گرفته شدن توسط حریف قرار خواهید داد. در این صورت، آسیب بیشتری هم نسبت به گرفته شدن عادی دریافت میکنید.
Drive Rush یکی از ابزار اصلی شما در مبارزات است که به محض آشنایی با مبارز مورد علاقهتان و دیگر مکانیکهای بازی Street fighter 6، میتوانید از آن بهره بیشتری ببرید. به کمک این حرکت میتوانید چندضربهایتان را طولانیتر کنید یا از روشهای مختلف و غیرقابل پیشبینی برای ضربه زدن به حریف استفاده کنید.
تعداد بازیکنان بازی Street Fighter 6 در سه روز از یک میلیون نفر عبور کرد
یکی از مهمترین چیزهایی که باید درباره Drive Rush یاد بگیرید، نحوه استفاده بهینه از آن است. انجام این حرکت پس از کنسل کردن یک حرکت عادی، سه انرژی درایو مصرف میکند، اما انجام آن بلافاصله بعد از Drive Parry تنها یک انرژی درایو مصرف میکند. باید چندضربهای مختلفی که زمان کافی برای انجام Drive Rush بلافاصله بعد از Drive Parry را به شما میدهند یاد بگیرید تا علاوه بر غافلگیری حریف و وارد کردن آسیب بسیار بیشتر، انرژی درایو کمتری هم مصرف کنید.
بخش تمرینی
بخش تمرینی بازی Street Fighter 6 باید خانه دوم شما باشد. مانند هر بازی مبارزهای دیگر، در بخش تمرینی این بازی هم میتوانید تواناییهای خود را بسنجید و همه چیز را امتحان کنید. خوشبختانه بخش تمرینی این بازی بسیار پیشرفتهتر از قسمتهای قبلی این مجموعه و بسیاری از عناوین مبارزهای است. گزینههای زیادی برای شبیهسازی شرایط واقعی مبارزه وجود دارند که میتوانید از آنها برای تمرین استفاده کنید.
برای مثال، میتوانید با انتخاب گزینه دفاع حملات هوایی، دفاع ضربات هوایی را با حریف تمرینی یاد بگیرید یا اینکه گزینه شلیک پرتابه را انتخاب کنید تا حریف تمرینی از راه دور به شما حمله کند. این حریف تمرینی صرفا یک حرکت را پشت سر هم تکرار نمیکند و در میان ضربات با گول زدن شما و خنثی کردن بعضی حملات، به بهبود سرعت واکنش شما نسبت به حرکات حریف کمک بزرگی میکند.
مبارزها را بشناسید
بازی Street Fighter 6 درحال حاضر ۱۸ مبارز دارد که هر کدام از آنها کاملا با دیگری متفاوت هستند. شاید این مبارزها مانند شخصیتهای بازی Tekken لیست بلند بالایی از چندضربهای از پیش تعیین شده نداشته باشند، اما اگر ساعتهای طولانی را صرف یادگیری بهترین ضربات آنها در شرایط مختلف کنید باز هم سناریوهای جدیدی پیدا خواهید کرد که هنوز آنها را تمرین نکردهاید.
به همین دلیل است که باید همه این شخصیتها را امتحان کنید. اگرچه بازیکنان معمولا بازی کردن با تنها یک یا دو شخصیت را کاملا یاد میگیرند، اما بهتر است که با همه آنها اندکی تمرین کنید تا علاوه بر پیدا کردن بهترین مبارز برای سبک مبارزه خودتان، با حرکات آنها آشنا شوید تا وقتی در مقابلشان قرار گرفتید با حملات و نقاط ضعف و قوتشان هم آشنایی داشته باشید.
در مجموع، اگر بهدنبال مبارزهای بالانس و قدرتمندی هستید، کن (Ken) و ریو (Ryu) گزینههای ایدهآلی هستند. اگر میخواهید به حریف نزدیک شوید و سبک بازیتان شامل گرفتن و پرتاب کردن حریف میشود، زنگیف (Zangief) و مانو (Manon) بهترین گزینه برای شما هستند. اگر بهدنبال گول زدن حریف هستید، دالسیم (Dhalsim)، جی پی (JP) و جیمی (Jamie) بهترین مبارزهای حیلهگر بازی محسوب میشوند. بلانکا (Blanka)، گایل (Guile) و دی جی (Dee Jay) هم گزینههای زیادی برای کنترل فضا و فاصله بین شما و حریف ارائه میکنند.
بخش راهنمای بازی Street Fighter 6 بهخوبی نکات کاربردی و مهم مربوط به هر مبارز را آموزش میدهد و بهتر است پیش از انتخاب مبارز اصلی و شروع به یادگیری حرکات او، این بخش را هم امتحان کنید.
سرعت ثبت دستور دکمهها را یاد بگیرید
گاهی اوقات برای انجام چندضربها یا حرکات بعدی، نیازی به صبر کردن برای تمام شدن انیمیشن حرکت قبلی وجود ندارد. در صورتی که منتظر تمام شدن انیمیشن و اجرای حرکات بعدی بمانید، به احتمال بسیار زیاد فرصت کافی برای دفع ضربه را به حریف میدهید. میتوانید دکمه مورد نیاز برای اجرای بسیاری از حرکات و چندضربها را پیش از تمام شدن انیمیشن قبلی فشار دهید تا پس از تمام شدن انیمیشن حرکت قبلی، حرکت بعدی در اولین فریم ممکن اجرا شود. لازم بهذکر است که این مورد فقط برای کنترل کلاسیک بازی صدق میکند و کنترل مدرن بهصورت خودکار بسیاری از حرکات را انجام میدهد. بهتر است در اسرع وقت کنترل مدرن بازی را کنار بگذارید و خودتان کنترل حرکات را به دست بگیرید.
البته یادگیری این مورد به تمرین بسیار زیادی نیاز دارد. هر یک از شخصیتها و حتی حرکات رفتاری متفاوت در شرایط مختلف دارند و باید با گذر زمان با ذره ذره پیچیدگیها و نکات کوچک مربوط به آنها آشنا شوید.
Master Actionها را همه جا امتحان کنید
بخش World Tour و نقشه جهانبازش راهها و محیطهای مختلفی برای بالا بردن سطح شخصیت شما ارائه میکند. وقتی استادهای جدید را ملاقات میکنید، حرکت مخصوص آنها را هم یاد میگیرید که میتوانید خارج از مبارزات هم از این حرکات استفاده کنید.
این حرکات به سه دلیل اهمیت زیاد دارند. به شما اجازه میدهند که پیش از آغاز مبارزه به حریف ضربه و آسیب بزنید؛ به کمک این حرکات میتوانید اشیا مختلف محیط (که دورشان زرد است) را از بین ببرید و آیتمهای داخلشان را پیدا کنید؛ و درنهایت میتوانید با استفاده از این حرکات، در محیط بازی با سرعت بیشتری حرکت کنید. برای مثال، میتوانید بهکمک حرکت مخصوص چون لی (Chun-Li) از نردبانها بینیاز شده و با سرعت بیشتری به طبقات بالاتر بروید.
از Pressure Time استفاده کنید
با پیشروی در بخش World Tour مشاهده خواهید کرد که برخی از دشمنان عادی پیش یا پس از بعضی ضربات به رنگ سفید برق میزنند. این رنگ سفید مشخص کننده Pressure Time است که دشمنان را در آسیبپذیرترین حالت مشخص میکند و بهترین زمان برای حمله به آنها را نشان میدهد. اگر در این حالت به جای ضربه عادی یک حرکت مخصوص انجام دهید، میتوانید دشمن را گیج کنید.
خود بازی مستقیما این موضوع را به شما یاد نمیدهد، اما Pressure Time فقط منحصر به مبارزات بخش World Tour نیست و میتوانید از آموختههای خود در این بخش در مبارزات واقعی هم استفاده کنید. دانستن زمان درست برای حمله به حریف یک نکته کلیدی است که شما را به بازیکن بهتری تبدیل میکند. بیشتر حرکاتی که در بخش داستانی میبینید هم از شخصیتهای قابل کنترل الگو برداری شدهاند و اگر حواستان را جمع کنید، میتوانید ضدحمله بسیاری از این حرکات را در برخی سناریوها یاد بگیرید.
از بعضی مناطق مترو سیتی دوری کنید
مانند یک بازی نقش آفرینی، در بخش World Tour بازی Street Fighter 6 در شهر مترو سیتی با دشمنان هوش مصنوعی مبارزه میکنید یا از دست آنها فرار خواهید کرد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که بعضی از این دشمنان یه جعبه روی سرشان دارند و اسمشان هم به رنگ قرمز نوشته شده است.
تعداد این دشمنان در شب بسیار بیشتر میشود. همچنین، مناطق مشخصی مانند خیابانهای تنگ یا کوچههای فرعی وجود دارند که این دشمنان بدون توقف در آنها ظاهر میشوند. این دشمنان بهسرعت شما را خسته خواهند کرد و احتمال شکستتان در این سناریوها بسیار بالا است. تا جای ممکن از چنین مناطقی دوری کنید.
بازی Street Fighter 6 از مجله فامیتسو نمره کامل گرفت
فراموش نکنید که باید همیشه یک آیتم بازیابی سلامت را همراه داشته باشید. محدودیتی برای استفاده از این آیتمها وجود ندارد و میتوانید آنها را در مبارزات یا خارج از آنها استفاده کنید.
بازی Street Fighter 6 هم اکنون روی کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس در دسترس است.