بازی Ghost of Tsushima برای ادای احترام به سینمای آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، یک حالت سیاه و سفید جداگانه داشت که با وجود فدا کردن بسیاری از زیباییهای بصری این بازی، یاد و خاطره فیلمهای سامورایی کلاسیک دهه پنجاه و شصت را زنده میکرد.
برخلاف حالت سیاه و سفید بازی Ghost of Tsushima که یک حالت انتخابی بود، بازی Trek to Yomi که توسط استودیو Flying Wild Hog ساخته میشود قرار است کاملا از طراحی سیاه و سفید خاص فیلمهای مذکور الهام بگیرد. این بازی یک اکشن و نیم بعدی است که با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 توسعه داده شده و قرار است داستان شمشیرزن جوانی بهنام هیروکی (Hiroki) را روایت کند. هدف هیروکی در این بازی سفر به دنیای مردگان و نجات مردمانی است که نتوانسته از آنها محافظت کند. Yomi در زبان ژاپنی به معنی دنیای مردگان است و نام این بازی (به معنی سفر به سرزمین مردگان) نشان میدهد که هیروکی احتمالا با هیولاهای شیطانی هم روبرو خواهد شد.
عده زیادی از طرفداران بازی Ghost of Tsushima، مخصوصا مخاطب ژاپنی، خواستار ساخته شدن یک بازی با تمرکز کامل روی سبک و سیاق سیاه و سفید این عنوان بودند و بازی Trek to Yomi دقیقا همان چیزی است که آنها میخواستند. البته تنها دلیل اشتیاق مخاطبان برای این بازی طراحی گرافیکی آن نیست و بازی Trek to Yomi چیزهای بیشتری هم در چنته دارد که میتواند بازیکنان را غافلگیر کند. در ادامه به تمام نکات امیدوارکنندهای که تا این لحظه از بازی Trek to Yomi منتشر شده، اشاره میکنیم.
گرافیک
بهتر است همین ابتدا به مهمترین ویژگی و جاذبه اصلی بازی Trek to Yomi اشاره کنیم. رنگ آمیزی سیاه و سفید این بازی حالت بسیار خاصی به تمام لحظات آن داده و کارگردانی هم به خوبی با حال و هوای قدیمی بازی همخوانی دارد. افکتهای تصویری مانند سوسو زدن گاه و بیگاه تصویر، برفکهای ریز و نورپردازی ماهرانه برخی سکانسها، همان چیزی هستند که طرفداران سینمای کوروساوا از این بازی انتظار دارند.
البته رنگ آمیزی این بازی در بعضی لحظات میتواند باعث گیج شدن بازیکن شود. مشکل در مشاهده برخی دشمنان، آیتمها و حتی شخصیتهای فرعی به شکلی در پسزمینه محیطها قرار گرفتهاند که تشخیص آنها با توجه به سبک گرافیکی بازی بسیار دشوار میشود. این مشکل ممکن است در مقیاس بزرگتر هم بازیکن را آزار دهد و حتی پیدا کردن مسیر حرکت را هم سختتر از حالت معمول بکند. اگر سازندگان اندکی بیشتر نسبت به تغییر رنگ آمیزی موارد ذکر شده حساس باشند، میتوانند لذت بردن از بازی و مشاهده بسیاری از محتوای بازی را برای بازیکن سادهتر کنند.
البته این تنها مشکل گرافیکی بازی نیست. با توجه به تصاویر و تریلرهایی که از این بازی منتشر شده، میتوان انتقادهایی هم به انیمیشنهای این عنوان داشت که برای یک بازی دو و نیم بعدی چندان جالب نیستند. بسیاری از عناوین ساید اسکرولری که پیش از بازی Trek to Yomi منتشر شدهاند، انیمیشنهای متنوع و دقیقتری نسبت به این عنوان دارند. سازندگان این بازی قطعا میتوانستند از انیمیشنهای روانتری نسبت به آنچه در تریلرها مشاهده کردیم استفاده کنند و از دو و نیم بعدی بودن این عنوان نهایت استفاده را ببرند.
داستان
بیشتر فیلمهای سامورایی دهه پنجاه و شصت داستانهای ساده و سرراستی روایت میکردند. داستان این فیلمها معمولا پیرامون مفاهیم قابل درکی مانند افتخار و انتقام شکل می گرفت، اما برخی از آنها هم مفاهیمی مانند رویارویی با شیاطین وجود انسان و مرد شدن را در دستور کار خود قرار میدادند. بازی Trek to Yomi هم قرار است از چنین مفاهیمی در داستان خود استفاده کند و قضیه را چندان پیچیده نخواهد کرد.
هیروکی، شخصیت اصلی بازی، یک شمشیرزن جوان اما کاربلد است که مجبور است پیش از آمادگی کامل، تمام توان خود را برای حفاظت از مردم شهرش جمع کند. او نسبت به وظایف و قسمی که برای دفاع از مردم خورده بسیار پایبند است، اما هنوز توانایی لازم برای انجام این کارها را ندارد و باید با چالشهایی که در این مسیر سر راهش قرار میگیرد روبرو شود.
مبارزات
انتخاب یک سامورایی به عنوان شخصی اصلی بازی به این معناست که مبارزات بازی خیلی سریع با ضربات مرگبار کاتانا تمام خواهند شد. سازندگان بازی Trek to Yomi هم به خوبی این موضوع را درک کردهاند و مبارزات این بازی دقیقا مانند روش مبارزه ساموراییها از مکانیکهای ساده اما کاربردی استفاده میکند که در یک یا دو ضربه دشمنان را از پا درمیآورد. تمام فنون مبارزه این بازی در دو حالت مختلف دفاع و حمله خلاصه میشود. ضربات بازیکن هم همانطور که باید کشنده هستند و دشمنان معمولا به سرعت از پا درمی آیند. البته این به معنی سادگی بیش از حد مبارزات بازی نیست. تمام ضربات دشمنان هم کشندهاند و تنها یک اشتباه کوچک لازم است تا آنها با دو ضربه هیروکی را از پا دربیاروند.
تنوع دشمنان معمولی بازی در ابتدا چندان زیاد نیست و این موضوع ممکن است مبارزات را ساده و خسته کننده جلوه دهد. اما با پیشروی در بازی، تعداد آنها بیشتر میشود و هنگامی که تعداد زیادی از دشمنان هیروکی را محاصره کنند، مبارزات بازی هیجان بسیار بیشتری خواهند داشت.
سکانس های مبارزه خاص این بازی با برخی دشمنان هم به خوبی طراحی شده و آنها معمولا سعی میکنند تا با اشاره به سن پایین و تجربه کم هیروکی، او را از ادامه مبارزه منصرف کنند. هیروکی هم گاهی اوقات با پاسخهای دوستانه خود ثابت میکند که یک سامورایی آرام و خونسرد است.
صداگذاری
بسیاری از بازیکنان به صداگذاری عناوینی که تجربه میکنند چندان توجه نمیکنند. تک تک صداهایی که داخل بازی شنیده میشوند به تشکیل اتمسفر آن بازی و غرق کردن بازیکن کمک میکنند. موسیقی متن، صدای شخصیتها و افکتهای صوتی محیط همگی به خلق این تجربه کمک میکنند و اگر این کار به خوبی توسط گروه صداگذاری انجام شود، قطعا بسیاری از سکانسهای بسیار بیشتری از بازی در ذهن بازیکن حک خواهند شد.
بازی Trek to Yomi هم تا این لحظه نشان داده که از صداگذاری قابل قبولی برخوردار است و تیم صداگذاری این بازی عملکرد مطلوبی ارائه داده است. موسیقی بازی و صداپیشگی شخصیتها هماهنگی خوبی با سکانسهای مختلف دارند. افکتهای صوتی، مخصوصا صدای برخورد شمشیرها با یکدیگر یا بدن انسان، کیفیتی در حد بقیه بخشهای صوتی این بازی ندارند، اما ضربهای هم به تجربه بازیکن نمیزنند.
در مجموع بهنظر میرسد که بازی Trek to Yomi همان چیزی خواهد بود که از آن انتظار میرود؛ یک اکشن دو و نیم بعدی که تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن علاقمندان به فیلمهای کلاسیک سامورایی میکند. برخلاف بسیاری از بازیهایی که در این سالها منتشر میشوند، بازی Trek to Yomi تلاشی برای دوست داشته شدن از سوی طیف وسیعی از بازیکنان نمیکند و تنها روی ارائه هرچه بهتر مکانیکهایی که بهخاطر آنها شناخته میشود تمرکز کرده است. این بازی هیچ انقلابی در سبک خود نخواهد کرد، اما قطعا بهخاطر وفاداری به وعدههایی که داده توسط بازیکنان ستایش خواهد شد.
بازی Trek to Yomi در تاریخ 5 می (15 اردیبهشت) برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.