شاید بازی Uncharted چند سالی باشد که در عرصه بازیهای روز حضور ندارد و چیزی جز ریمسترهای مختلف از این فرنچایز برای رایانههای شخصی ندیده باشیم، اما هنوز هم که هنوز است بازی Uncharted یکی از مهمترین مجموعهها هم برای ناتیداگ و هم برای سونی است. با اینکه بعد از انتشار بازی Uncharted 4 این مجموعه به ایتسگاهی رسید که به عقیده برخی بهترین پایان است، اما کمتر کسی است که به توسعه نسخه جدیدی از این بازی شک داشته باشد. سونی استودیوی جدیدی تاسیس کرده که در حال حاضر مشغول کار روی «فرنچایزی محبوب» با همکاری ناتیداگ هستند، و همین باعث شده عدهای گمان کنند که نسخه جدید بازی Uncharted از همین الان در حال ساخته شدن است و گرچه زمان زیادی تا انتشار اخبار رسمی از آن باقی مانده، اما باز هم بارقهای از امید را به هواداران این فرنچایز هدیه میدهد. با تمام این گفتهها، منطقی است که هر طرفداری یک لیست پر و پیمان برای خود آماده کرده باشد که خواستهها و آرزوهایش در مورد نسخه بعدی بازی Uncharted را در آن قرار داده باشد. ما در این مقاله به 10 چیز جدیدی میپردازیم که شماره جدید بازی Uncharted باید آنها را داشته باشد، همراه پیاسپرو باشید.
شخصیت اصلی جدید
این گزینه احتمالا واضحترین و ابتداییترین خواستهای است که طرفداران میتوانند داشته باشند، پس مقاله را با همین مورد آغاز میکنیم. بازی Uncharted 4 توانست ماجراجویی نیتن دریک (Nathan Drake) را به نقطه پایانی برساند که بینقص بود، اما این به معنای تمام شدن ماجراجویی در بازی Uncharted نیست. بخش انتهایی بازی Uncharted 4 نشان داد که دختر نیتن و النا (Elena) که کَسی (Cassie) نام داشت، پتانسیل تبدیل شدن به شخصیت اصلی در نسخههای بعدی را دارد، یا شاید هم حتی برادر نیتن یعنی سم (Sam) بتواند نقش اصلی بازی بعدی را بر عهده بگیرد. قطعا این حرفها بدین معنی نیستند که نمیخواهیم یک بازی دیگر با کنترل کلویی (Chloe) ببینیم، اما اگر او پروتاگونیست بازی بعدی باشد، از لحاظ فنی نمیتوان او را یک شخصیت اصلی «جدید» خطاب کرد.
بازگشت شخصیتهای قدیمی
با اینکه میخواهیم نسخه جدید بازی Uncharted دارای شخصیت اصلی جدید هم باشد، اما نمیخواهیم این بازی به شکل کامل پیشینیان خود را فراموش کند. مجموعه بازی Uncharted موفق شده در طول سالیان دراز شخصیتهای فرعی خارق العادهای خلق کند که هر کدام قصه جذابی برای روایت دارند، و ما هم میخواهیم به دیدن و شنیدن این قصهها و شخصیتهایشان ادامه دهیم. بسیاری از طرفداران معتقدند که سالی (Sully) باید در بازی بعدی هم نقش داشته باشد و این نقش هر چه پررنگتر باشد، بهتر است! اگر هم قرار نیست سم، کلویی یا نیدین (Nadine) را به عنوان شخصیت اصلی بازی بعدی داشته باشیم (که احتمالا هم چنین خواهد شد) دیدن این شخصیتها به عنوان یار کمکی حسابی هیجانانگیز خواهد بود. بازگشت شخصیتهایی که کمتر محبوب هستند و طرفدار زیادی هم ندارند میتواند بازیگوشی خوبی باشد که ناتیداگ خوب از عهدهآش بر میآید، برای مثال بازگرداندن چارلی کاتر (Charlie Cutter) از بازی Uncharted 3 به نسخه جدید میتواند یکی از همین موارد باشد.
ماشینسواری بیشتر
مجموعه بازی Uncharted در طول سالیان دراز توانسته فرمول خاصی طراحی کند که با انتشار هر نسخه، این فرمول کامل و کاملتر گشته. هر یک از بازیها با اکشن بیشتر و جذابتر، توانستهاند طعم منحصر بهفرد خود را داشته باشند و یکی از این موارد که در بازی Uncharted 4 و بازی Uncharted Lost Legacy شاهدش بودیم، اضافه شدن ماشینسواری به بازی در برخی مراحل خاص بود. گشت و گذار در مناطق بزرگ و زیبای استوایی همراه با یک ماشین جیپ، برای بسیاری مرحله مورد علاقهشان در بازی Uncharted 4 بود، یا مرحله تعقیب و گریز با ماشین در همین بازی یکی دیگر از مواردی بود که نشان داد این بازی میتواند از چه پتانسیلهای تازهای برای لذتبخشتر کردن تجربه بازیکنان استفاده کند.
مناطق جهانبازِ بیشتر
حرف از مناطق بزرگ در بازی Uncharted 4 و بازی Uncharted The Lost Legacy زدیم، و بله، درخواستمان این است که چنین مراحل و مناطقی در بازی بعدی حتی بیشتر هم باشند. البته اشتباه برداشت نکنید، ما نمیخواهیم نسخه بعدی بازی Uncharted جهانباز باشد. بازی Uncharted همیشه یک عنوان خطی بوده که دقیقا همین مورد هم توانسته کمکش کند که به چیزی که الان هست تبدیل شود و لحظات هیجانانگیز و جذاب خلق کند. با این وجود حضور برخی مناطق بزرگ و تقریبا جهانباز در نسخههای قبلی هم ثابت کرده که چقدر این مراحل میتوانند برای زیباتر کردن ضرباهنگ بازی کارساز باشند و کمک کنند که بازیکن در میان آن همه اکشن و تیراندازی، اندکی هم به آرامش برسد. داشتن مناطقی بیشتر از این جنس میتواند کمک کند که نسخه بعد تبدیل به یک بازی منحصر بهفرد دیگر در مجموعه بازی Uncharted شود و بدون بیش از اندازه بزرگ کردن خود بازی یا آسیب زدن به طراحی مراحل، ابعاد آن را بیشتر کند.
بهبودِ بیشتر مخفیکاری
مکانیزم مخفیکاری در هر نسخه از بازی Uncharted پیشرفت بیشتری داشته و به تمامل بیشتری هم دست یافته است. برای مثال در نسخههای ابتدایی اصلا شاهد مخفیکاری نبودیم و نیتن دریک یک تنه میزد به قلب دشمن، اما هر نسخه که گذشت این مکانیزم هم بهبود پیدا کرد و در بازی Uncharted 4 و بازی Uncharted The Lost Legacy تبدیل شد به یکی از مکانیزمهای مهم بازی که هر چند مرحله تکرار میشد. بازی بعدی این مجموعه باید به این تکامل ادامه دهد. البته که نمیخواهیم بازی Uncharted تبدیل شود به یک عنوان مخفیکاری همانند بازی Metal Gear، ابدا؛ بازی Uncharted همیشه باید آن ماجراجویی اکشن و هیجانانگیزی باشد که در طول سالیان بوده، اما بهبود مکانیزمی مثل مخفیکاری قطعا میتواند باعث بهتر شدن تجربه کاربران شود. شاید حتی اضافه کردن مکانیزمی ساده مثل خزیدن روی زمین مثل بازی The Last of Us Part 2 هم بتواند به پیشرفت خوب عنوان جدید مجموعه کمک کند.
مبارزه تن به تن بهبود یافته
مبارزه تن به تن هم در مجموعه بازی Uncharted با تکامل قابل توجهی رو به رو بوده، اما باز هم با این حال، شاید برخی از هواداران هنوز هم معتقد باشند که حتی آخرین نسخه از این مجموعه بازی هم مثل عناوین قدیمیتر، بیشتر روی فشردن بیهدف دکمهها و وارد کردن ضربات به دشمن تمرکز داشته. همانطور که در مورد مخفیکاری در بازی Uncharted گفتیم، در مورد مبارزه تن به تن هم میتوان گفت که بازی Uncharted نباید چیزی باشد که تمرکز اصلیاش را روی موردی همانند مبارزههای تن به تن با سلاح سرد بگذارد، چرا که از قدیم این سری با تیراندازیها و انفجارهای پر زرق و برق شناخته شده بود. بازی Uncharted 4 و بازی Uncharted The Lost Legacy توانستند به خوبی مکانیکهایی مثل تیراندازی، مبارزه تن به تن، مخفیکاری و پارکور را با توجه به مناطقی که طراحی شده بودند بهبود بخشند و بازی را در جهت افقی پیشرفت دهند؛ حال تصور کنید اگر مبارزه تن به تن حتی بهتر از الان شود، در نسخه بعدی بازی Uncharted با چه ترکیب خفنی مواجه شویم!
گسترش دادن مکانیزمهای سنگنوردی
مجموعه بازی Uncharted از همان روز تولد تا الان، با تمرکز روی مکانیزمهای پارکور و سنگنوردی شناخته شده و بازیهای اخیر هم قطعا بخش بزرگی از هویت خود را مدیون این موارد هستند. با وجود همه اینها، برخی هواداران هستند که این نوع سنگنوردی و بالا رفتن از سطوح را دوست ندارند، چون بازی به همان فرمول قدیمی و برنده وابسته مانده و تک بعدی عمل کرده است، موردی که با کمی دقت به چشم میاید و اگر اندکی سختگیر باشید، از نظرتان دور نخواهد ماند. ناتیداگ در این مورد هیچ جای اشتباه کردنی ندارد. البته که ما نمیخواهیم بازی Uncharted تبدیل به یک عنوان پلتفرمر شود که بیشتر تمرکز و حوصلهاش روی طراحی سطوح و پلتفرمها خرج شده و DNA اکشن سینمایی خود را از دست داده، اما با توجه به اهمیت بالای این مکانیزم به راحتی میتوان گفت که هم خواست هواداران و هم نیاز مجموعه بازی به بهبود مکانیزم بالا رفتن از سطوح با ارتفاع است که با توجه به سابقه ناتیداگ، میتوان انتظار نوآوریهای مختلفی را از آنان داشت.
لحظات نفسگیرِ بیشتر
بازی Uncharted مترادف است با لحظات اکشن و نفسگیر و سینمایی بسیار، که تکتکشان هم به یاد ماندنی هستند، مثل سکانس قطار در بازی Uncharted 2، یا کشتی در حال غرق و هواپیمای در حال سقوط در بازی Uncharted 3، یا هم تعقیب و گریز و برج در حال سقوط در بازی Uncharted 4، همه و همه در کنار بسیاری لحظات نفسگیر دیگر توانستهاند بازی Uncharted را به سطح شهرتی برسانند که الان دارد و اتفاقا لایقش هم هست. شاید گفتن این که ما لحظات نفسگیر بیشتری میخواهیم، کمی بیش از اندازه واضح باشد، اما چه میتوان کرد که این دقیقا خواسته ما و بسیاری از هواداران است. شاید توسعهدهنده جدیدی پشت بازی Uncharted باشد و بخواهد که ایدههای جدید را امتحان کند و بازی را وارد مسیر دیگری هم کند. با این وجود نمیتوان از برخی خواستههای ابتدایی که ماهیت بازی Uncharted و بلاکباسترهای این چنینی را تشکیل میدهند را دور انداخت و به بهانه ایدههای جدید، از آنان غافل شد. این لحظات و سکانسها روح بازی Uncharted هستند و قطعا نباید در هر نسخه دیگری، دچار تغییر و کاست شوند.
تجربه دو نفره
بازی Uncharted به احتمال زیاد با تجربه داستانمحور و تکنفره خود شناخته میشود، اما این بدین معنی نیست که جا برای پیشرفت و تغییر اندکِ فاز نداریم. گزینهای که به نسخه جدید بازی Uncharted اجازه دهد که دو بازیکن به شکل همزمان داستان را پیش ببرند، احتمالا یک افزونه خوب برای آینده این مجموعه است و بتواند به خوبی برای خود در میان مکانیزمهای موجود جا باز کند. در نسخههای قبلی نیز بیشتر اوقات شاهد این بودیم که در کنار شخصیت اصلی کاراکتر همراه هم وجود دارد که به او کمک میکند، پس چرا فرصت اضافه شدن یک بازیکن دوم را به این بازی ندهیم و نبینیم که این مکانیزم جدید چطور میتواند به تجربهمان کمک کند؟
مولتیپلیر
بخش PvP بازی Uncharted شاید محبوبترین بخش این بازی نباشد، اما همیشه یکی از بخشهای مورد علاقه برخی از طرفداران بوده و از وقتی که این گزینه به بازی اضافه شده، طرفداران مخصوصی هم برای خود داشته است. این مورد نشان میدهد که بازی با پیشرفت صنعت گیم و تغییر برخی جریانها همراه بوده و با استفاده از فرصتهای جدید، توانسته حتی طرفداران کاملا جدیدی هم جلب خود کند که پیش از این شاید قصد تجربه بازی را نداشته باشند. بسیاری از عدم وجود بخش مولتیپلیر در بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection ناراضی و ناامید شده بودند، و با اینکه این مجموعه بازی نسخههای ریمستر شده عناوین قدیمیتر هستند، باعث ایجاد نگرانیهایی شده که شاید نسخه جدید هم از این قابلیت بهرهمند نباشد که ما امیدواریم در اشتباه باشیم و ناتیداگ حاضر به ادامه دادن تجربه موفق خود با بخش مولتیپلیر باشد.