درمیان بازیهای بزرگی که در سال 2023 عرضه شدند، نام بازی Alan Wake 2 بهخاطر داستان و کارگردانی منحصر بهفردش میدرخشد. این بازی «جهان متصل رمدی» را وارد سطح جدیدی میکند، اما کار استودیو رمدی همینجا با بازی Alan Wake 2 تمام نمیشود و آنها قصد دارند تا با عرضه دو محتوای داستانی دیگر برای این بازی، داستان آن را بیش از پیش بهعناوین آینده استودیو متصل کنند. پس از اینکه در محتوای داستانی AWE بازی Control دیدیم این استودیو چه برنامههایی برای اتصال عناوینش به یکدیگر دارد، حالا انتظارات طرفداران از محتویات داستانی بازی Alan Wake 2 در بالاترین حد خود قرار دارد.
با وجود این که هنوز اطلاعات خاصی از این دو محتوای داستانی نداریم، کیفیت کار استودیو رمدی در بازی Alan Wake 2 هیچ شکی در کیفیت آنها باقی نمیگذارد. با این حال، سوالات زیادی درباره این بازی وجود دارند که باید پاسخ آنها را بهدست بیاوریم. به همین دلیل، رسانه Exputer مصاحبه مفصلی با سم لیک (Sam Lake)، نویسنده و کارگردان بازی Alan Wake 2 ترتیب داده که در ادامه به آن میپردازیم.
سؤال: بازی Alan Wake 2 با تاخیر 10 روزه عرضه شد تا از رقابت مستقیم با عناوین بزرگی که در همان هفته منتشر میشدند دوری کند. آیا عقیده دارید که در آن زمان موفقیت قریبالوقوع بازی را پیشبینی نکرده بودید؟
پاسخ: میدانستیم که یک اثر خاص و منحصر به فرد خلق کردیم، اما باید به میزان دیده شدن، بودجه تبلیغات و دیگر چیزهایی که ربطی به کیفیت خود بازی نداشتند هم توجه میکردیم. باید در آن هیاهو راهی پیدا میکردیم که حتی بتوانیم طرفداران خودمان را هم از عرضه و در دسترس بودن بازی مطلع کنیم. با تمام این تفاسیر، بازخوردها به بازی بهشدت مثبت بودند. بعد از سالها کار کردن روی بازی و تلاش برای خلق یک اثر اورجینال و جسورانه، دریافت این بازخورد حس بسیار خوبی داشت. امتحان کردن ایدههای جدید همیشه ریسک بزرگی دارد، حتی اگر با تمام وجود به آنها باور داشته باشید. دیدن اینکه مردم متوجه هدف ما در بازی شدند و بهتر از آن، عاشق محصول نهایی شدند، فوقالعاده است.
سؤال: گروه موسیقی Old Gods of Asgard کار فوق العادهای با موسیقی بازی انجام داد. اما آیا ممکن است آنها را با جنب و جوش بیشتر در عناوین آینده ببینیم؟
پاسخ: کاری که با Old Gods of Asgard در بازی Alan Wake 2 و گروه واقعی پشت این گروه موسیقی، یعنی گروه Poets of the Fall انجام دادیم، مثل یک ماجراجویی طولانی و هیجان انگیز با دوستانمان بود. این ماجرا سالها پیش و هنگام تولید موسیقی تیتراژ بازی Max Payne 2 در سال 2003 آغاز شد و بعد از آن با معرفی گروه Old Gods of Asgard در بازی Alan Wake ادامه پیدا کرد. حالا ما آلبوم موسیقی Old Gods of Asgard را منتشر کردهایم و یک بخش موزیکال هم در بازی داریم. هنوز خیلی زود است که درباره برنامههای آینده صحبت کنیم، اما فکر میکنم همه افراد دخیل در ساخت این آثار بیصبرانه منتظر ادامه این همکاری به روشهای مختلف هستند.
سؤال: شما تایید کردید که بازی Quantum Break ارتباطی با بازی Alan Wake یا بازی Control ندارد. با این حال، یک ایستراگ مهم بهنام Alan Wake Return در بازی Quantum Break وجود دارد و ما الکس کیسی (Alex Casey) را درکنار همکار بینامش میبینیم که سرنخهای چندین قتل را دنبال میکنند. این دقیقا ایده پشت داستان بازی Alan Wake 2 است و شدیدا دوست دارم بدانم که هفت یا هشت سال پیش چه برنامهای برای قرار دادن آن در بازی Quantum Break داشتید.
پاسخ: ایستراگهای الن ویک در بازی Quantum Break تنها بخش کوچکی از ایدههایی بودند که برای دنباله درنظر داشتم و در آخرین مراحل توسعه بازی Quantum Break به ذهنم رسیدند. سالهاست به این دنباله (بازی Alan Wake 2) فکر میکنم و ایدههای مختلفی میآیند و میروند و در بین راه شکلهای مختلفی به خود میگیرند. ایده اینکه FBI روی گم شدن یک نویسنده معروف تحقیق کند سالها با من بود، و ایده الکس کیسی، انعکاسی از کارآگاه معروف رمانهای جنایی الن ویک، بهعنوان یکی از مامورهای FBI یکی از بخشهای کلیدی آن بود. ایدههای زیادی هستند که از سالها پیش در این جهانی که درحال خلق کردن آن هستیم وجود داشتند، اما فقط وقتی روی یک بازی خاص کار میکنیم میتوانیم به آنها پر و بال دهیم.
سؤال: درحال حاضر فقط میدانیم که نام بستههای گسترشدهندهی بازی Alan Wake 2، Night Springs و Lake House است. آیا این دو بسته الحاقی هم مثل Control: AWE که آن را به بازی Alan Wake 2 متصل کرد، بهعنوان پیشزمینهای برای بازی Control 2 عمل میکنند؟
پاسخ: بستههای گسترشدهنده داستانی به ما فرصتی میدهند تا به بخشهایی از جهانمان که نمیتوانستیم بهشکلی دیگر در بازی Alan Wake 2 نمایش دهیم بپردازیم. نسبت به نتیجه کاری که با بسته گسترشدهنده Control: AWE برای زمینهچینی بازی Alan Wake 2 کردیم شدیدا خوشحال بودیم. با این حال، نمیخواهیم دقیقا همان کار را دوباره تکرار کنیم. بسته الحاقی Lake House روی تمرکز ویژهای روی FBC و مرکز تحقیقاتی آن در دریاچه کالدرون (Cauldron) دارد. اشارات بیشتری هم به وقایعی که قرار است در بازی Control 2 رخ دهد وجود خواهد داشت، اما باید منتظر بمانید و خودتان ببینید.
سؤال: عدهای عقیده دارند که در محتویات دانلودی بازی Alan Wake 2 کنترل شخصیتهایی غیر از الن و ساگا را برعهده خواهیم داشت. آیا امکان عملی شدن چنین چیزی وجود دارد؟
پاسخ: تعداد شخصیتهای جذاب جهان ما رو به افزایش است و همیشه بهدنبال فرصتهایی میگردیم که تمرکز بیشتری روی آنها و داستانهای جذابشان داشته باشیم. جزئیات بیشتر درباره بستههای گسترش دهنده در ماههای آینده منتشر میشود.
سؤال: آیا میتوانیم انتظار داشته باشیم که در آینده جهان متصل رمدی شخصیتهای اصلی جدید مثل آنچه در بازی Alan Wake 2 دیدیم به داستان اضافه شوند؟
پاسخ: برنامههای هیجان انگیزی برای آینده این جهان داریم، اما هنوز خیلی زود است که به جزئیات آنها بپردازیم.
سؤال: قبلا اشاره کرده بودید که چقدر دوست دارید یک بازی فانتزی گوتیک تاریک پرخرج بسازید، اما آیا برنامهای هم برای خلق نوع جدیدی از شخصیت برای داستانهایتان دارید؟
پاسخ: قبلا اشاره کرده بودم که چقدر طرفدار ژانر فانتزی هستم و البته وقتی درحال یادگیری فیلمنامه نویسی بودم، یک فیلمنامه برای فیلمی در سبک فانتزی گوتیک تاریک نوشتم. آیا ممکن است یک روز چنین ایدهای در بازیهای رمدی استفاده شود؟ نمیدانم. درحال حاضر چنین برنامهای نداریم. در داستانهای فانتزی معمولا به شخصیتهای پیچیده، حیلهگر و چندلایه علاقه دارم.
سؤال: با توجه به اینکه میدانیم ایده بازی Alan Wake 2 هنگام عرضه قسمت اول وجود داشته، آیا ایده بازی Alan Wake 3 یا پروژه دیگری پس از بازی Control 2 در ذهنتان وجود دارد؟
پاسخ: در ذهنم چندین ایده مختلف برای بازی، شخصیت و داستانهای آینده جهان دارم. زمان ثابت میکند که کدام یک از آنها تبدیل به پروژههای بعدی ما خواهند شد.
سؤال: مدتی پیش گفتید که میخواهید زمان خالی برای تجربه بازی Baldur’s Gate 3 پیدا کنید. آیا بازی را شروع کردهاید و میتوانید درباره تجربهتان در آن بگویید؟
پاسخ: بهتازگی با یک نیمهاِلف جادوگر بازی را شروع کردم. عاشق بخش آغازین بازی هستم، اما از همین حالا برای پیدا کردن زمان کافی برای تجربه آن استرس دارم.
سؤال: ایلکا ویلی (Ilkka Villi) چندهفته پیش اعلام کرد که شما نسبت به ایفای نقش در صحنه که خودتان برای خودتان نوشتید بیمیل بودید. میتوانید بگویید که ایلکا درباره چه سکانسهایی صحبت میکرد؟
پاسخ: کار کردن کنار بازیگران بااستعداد و حرفهای یک تجربه آموزشی فوقالعاده بود. فکر میکنم در این مسیر چیزهای زیادی درباره کارگردانی و نویسندگی و البته بازیگری یاد گرفتم. ایلکا ویلی راهنماییهای زیادی به من داد و آنسی ماتا (Anssi Määttä) هم یک کارگردان فوقالعاده است که عاشق کار کردن با او هستم. داستان ارتباط زیادی با انعکاس شخصیتها دارد، و در فیلم کوتاه، برای بازتاب بخش آغازین بازی، یک سکانس نوشتم که قربانی، الکسی کیسا (Aleksi Kesä)، برهنه در جنگل به قتل میرسد. هنگام ضبط این سکانس توافق کردیم که نیازی به برهنه شدن من نیست. با این حال، همه اشاره کردند که من سکانس را طور دیگری نوشته بودم.
بازی Alan Wake 2 تنها بهصورت دیجیتالی روی کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس منتشر شده است.