بازی Sifu یکی از عناوین مورد انتظار سبک مبارزهای (و روگ لایت) محسوب میشود که از زمان معرفی در رویداد State of Play سال گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. عنوان جدید استودیو Sloclap، که سابقه ساخته بازی Absolver را هم در کارنامه دارد، با ترکیب هنرهای رزمی (کونگ فو) با خط داستانی ساده و قابلیت بازگشت به زندگی، بسیار امیدوار کننده بهنظر میرسد. در ادامه به تمامی جزئیاتی که از بخشهای مختلف این بازی منتشر شده اشاره میکنیم.
داستان
داستان بازی Sifu چند لایه است اما در یک قالب خطی و سرراست روایت میشود: خانواده شخصیت اصلی کشته شدهاند و او باید انتقامشان را بگیرد. هر کدام از پنج قاتل که مسئول مرگ خانواده هستند، گروه محافظ مخصوص به خود را دارند که سد راه بازیکن خواهند شد. برخلاف بازی Absolver، هیچ بخش آنلاینی در بازی Sifu وجود ندارد و بازیکن باید بهتنهایی راهی برای کشتن هر پنج هدف در یک تلاش پیدا کند.
سرنخها
بازی Sifu هم مانند عناوین دیگر سبک روگ لایت از ابتدای بازی اطلاعات و سرنخهای مربوط به اهداف را در اختیار بازیکن قرار میدهد. این سرنخها با پیشروی در مراحل بهروز رسانی میشوند. برای مثال میتوانیم به مرحله The Club اشاره کنیم. این مرحله چندین درب دارد که باید آنها را با کلید باز کنید. با مشخص کردن دربهای قفل و محل پیدا کردن کلید آنها، این اطلاعات در تابلوی سرنخهای شما ثبت میشود و میتوانید در تلاش بعدی خود از آنها استفاده کنید. استودیو Sloclap اعلام کرده که احتمال دارد این اطلاعات در بازی نهایی مسیر حرکت را کوتاهتر کنند و میانبرهایی را به بازیکن ارائه دهند.
تمرین
پیش از شروع تلاش برای گرفتن انتقام، بهتر است که با آدمک چوبی تمرین کنید. هوش مصنوعی این آدمک قابل کنترل است و میتوانید در صورت نیاز آن را تدافعی یا تهاجمیتر کنید تا با حملات دشمنان خود در مرحله پیش رو آشنا شوید.
مبارزات
مبارزات بازی با وجود کنترل سادهای که دارند بسیار جذاب طراحی شدهاند. یک کلید برای ضربه سبک و یک کلید برای ضربه سنگین وجود دارد که با ترکیب درست آنها می توانید چندضربهای مختلف را اجرا کنید. بسیاری از حرکات هجومی تنها با ترکیب این دو کلید و جهت دادن خلق میشوند. در کنار این چندضربها، حرکات دیگری مانند دفع به موقع حمله دشمنان هم وجود دارند که پس از انجام آنها چند راه برای ادامه مبارزه خواهید داشت. علاوه بر اینها امکان جاخالی دادن حملات و دویدن سریع هم وجود دارد.
شدت برخورد و سنگینی ضربات بهخوبی شبیه سازی شده است و تفاوت ضرباتی که به هدف برخورد میکنند و ضرباتی دفاع میشوند را به خوبی حس خواهید کرد. نوار تمرکز هم در بازی وجود دارد و با گذر زمان پر میشود. با فشردن L2 میتوانید از قابلیت تمرکز در بازی استفاده کنید که با آهسته کردن زمان اجازه زدن ضربات بسیار قدرتمند را به شما میدهد.
انواع سلاح
سلاح سرد به عنوان یک گزینه دائمی در دسترس نیست، اما هر وقت که آنها را پیدا کردید میتوانید نتیجه مبارزه را به نفع خود عوض کنید. چوبهای بلند، لولههای فلزی، چماق و انواع تیغه را میتوانید در بازی پیدا کنید. اما گزینههای بیشتری هم در بازی وجود دارند. چیزهای سادهای مانند بطری یا لیوانهای شیشهای برای کوبیدن به سر دشمنان بسیار مناسب هستند. حتی اگر هیچ سلاحی در دسترس نباشد میتوانید از وسایل مختلف محیط بازی، مانند نیمکت چوبی، به عنوان سلاح استفاده کنید.
نوار خستگی
علاوه بر نوار سلامتی، یک نوار خستگی هم در بازی وجود دارد. نمونه این نوار را در بازی Sekiro: Shadows Die Twice مشاهده کردیم و بازی Sifu هم دقیقا به همان شکل از آن استفاده میکند. با زدن ضربات پشت هم به دشمنان شاهد پر شدن نوار خستگی آنها خواهید بود و به محض این که نوار خستگیشان پر شود میتوانید آنها را از پا درآورید. این قابلیت بخشی از نوار سلامتی شما را پر میکند و گزینه بسیار مناسبی برای مبارزات سخت و طولانی محسوب میشود. البته باید در نظر داشته باشید که نوار خستگی شما هم مانند دشمنان پر میشود و آنها میتوانند از این نوار علیهتان استفاده کنند.
چندضربهای یکسان
یکی دیگر از تفاوتهای بازی Sifu با بازی Absolver این است که بازیکن نمیتواند چندضربهای خود را شخصی سازی کند. با وجود اینکه میتوانید تواناییها و چندضربهای جدید را بهدست بیاورید، اما امکان خلق چندضربهای جدید در بازی وجود ندارد. تنها هدف شما در این بازی کسب مهارت در اجرای چندضربهای از پیش تعیین شده و استفاده درست از آنها در کنار یکدیگر است.
قابلیتهای جدید
با کشتن دشمنان و کسب XP میتوانید مهارتهای جدیدی برای شخصیتتان بهدست بیاورید. این مهارتها علاوه بر ضربات عادی با دست خالی، شامل حرکات جدید با سلاح سرد هم میشوند. حرکاتی مانند چرخش 360 درجه چوب دستی (با استفاده از قابلیت تمرکز) میتوانند چندین دشمن را بهصورت همزمان از پا در بیاورند. علاوه بر مهارتهای گوناگون اینچنینی، مهارتهای کاربردی دیگری مانند توانایی گرفتن اشیایی که به سمتتان پرتاب میشوند هم از طریق کسب XP بهدست میآیند.
هر یک از مهارتها را میتوان پیش از زنده شدن دوباره کسب کرد، اما برای استفاده دائمی از یک مهارت باید XP بیشتری خرج کنید. در جریان هر تلاش هم آپگریدهای مختلفی قابل دریافت هستند. این آپگریدها از طریق مقبرههایی که در نقاط مختلف بازی وجود دارند قابل دریافت هستند و روی ویژگیهای آماری مانند میزان خستگی، میزان پر شدن نوار سلامتی و حتی کاهش تعداد مرگ در هر تلاش موثرند. البته همه آپگریدهای بازی به XP مرتبط نیستند و در بازی نهایی شاهد گزینههای بیشتر خواهیم بود.
دشمنان
در این بازی با انواع دشمنان مواجه خواهید شد که هر گروه از آنها سبک هجومی مخصوص به خود را دارند. غیر از دشمنان ضعیف و معمولی، یک دسته سرسختتر هستند که مهارت و قدرت بدنی بیشتری نسبت به دسته اول دارند. دشمنان خاصی هم در بازی هستند که بهصورت تکی در میان گروههای دیگر قرار دارند. برای مثال میتوان به نوع بسیار سریع و چابکی اشاره کرد که در ضربات سریع و فریب دهنده مهارت دارد و میتواند تنها در چند ثانیه مرگتان را رقم بزند.
دشمنان دوپینگی
کلمه مناسبی برای توصیف این دسته از دشمنان وجود ندارد. پس از پر کردن نوار خستگی برخی از دشمنان و تلاش برای کشتنشان، آنها در برابر ضربه نهایی مقاومت میکنند و ناگهان خط سلامتی و خستگیشان بیشتر از حالت عادی پر میشود. آنها در این حالت به رنگ زرد میدرخشند و آسیب بسیار بیشتری به شما وارد میکنند. هیچ تضمینی برای مشخص کردن زمانی که دشمنان این کار را انجام میدهند وجود ندارد و هر نوع از آنها ممکن است ناگهان در مقابل ضربه نهایی شما پس از پر شدن نوار خستگیشان مقاومت کنند.
ترساندن
یکی از ویژگیهای جالب بازی امکان ترساندن دشمنان است. بعضی اوقات شکست دادن یک نفر در مبارزه میتواند منجر به ترسیدن آخرین نفر و فرار او شود.
مرگ و بازگشت به زندگی
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار مهم بازی Sifu، مرگ و بازگشت به زندگی است. پس از هر بار مردن در جریان یک تلاش، میتوانید پیش از زنده شدن دوباره مهارتهای جدید کسب کنید. البته هر بار بازگشت به زندگی باعث افزایش سن و تجربه شخصیت قابل بازی میشود. از آنجا که این افزایش سن به معنی رسیدن شخصیت قابل بازی به درجه استادی است، با افزایش سن آسیب ضرباتتان بیشتر و نوار سلامتیتان کمتر میشود.
همانطور که بالاتر ذکر کردیم، آپگریدهایی وجود دارند که تعداد مرگ را کم یا صفر میکنند. از طرفی کشتن دشمنان قدرتمند هم پروسه پیر شدن را کندتر میکند. البته تعداد مرگ در هر تلاش برای انتقام نامحدود نیست و پس از مدتی تمام شانسهای خود برای بازگشت به زندگی را استفاده خواهید کرد. به گفته تهیه کننده بازی Sifu، بازیکنان برای درک درست مکانیکهای مختلف بازی باید چند بار برای انتقام تلاش کنند و شکست بخورند.
شما شکست ناپذیر نیستید
با وجود مهارت در کونگ فو و قدرتمندتر شدن پس از هر مرگ، این بازی هرگز آسان نخواهد شد. مرگ در این بازی به آسانی رخ میدهد و ممکن است چند دشمن ناگهان به شما حمله کنند و با محاصره شما بین خودشان و یک دیوار، کارتان را یکسره کنند. کسب مهارت در مبارزات این بازی همزمان زیادی خواهد برد و نباید انتظار یک بازی مبارزهای ساده و سریع را داشته باشید.
سیستم مورد نیاز
هنوز سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی Sifu اعلام نشده، اما حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای آن به شرح زیر است:
پردازنده: Intel Core i5-7300U
RAM: هشت گیگابایت
کارت گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 660 یا AMD Radeon HD 7870
همانطور که مشاهده میکنید حاقل سیستم پیشنهادی برای اجرای بازی Sifu هم چندان دقیق نیست و برای مشخص شدن سیستم مورد نیاز و پیشنهادی دقیق این بازی تا زمان انتشار آن منتظر بمانیم.
ویژگیهای نسخه کنسولی
این بازی روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا میشود و وضوح تصویر آن روی پلی استیشن 5، 4K خواهد بود. هنوز نحوه استفاده بازی Sifu از کنترلر دوال سنس مشخص نشده، اما مشخصا دست سازندگان برای استفاده از بازخورد هپتیک و تریگرهای تطبیق پذیر این کنترلر در جریان مبارزات کاملا باز است. اطلاعات بیشتر در این زمینه هم تا زمان انتشار بازی منتشر خواهد شد.
بازی Sifu در تاریخ هشت فبریه 2022 (19 بهمن) برای کامپیوتر (فروشگاه اپیک)، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 بهصورت دیجیتالی منتشر خواهد شد. نسخه فیزیکی این بازی هم در زمان نامشخص به بازار عرضه خواهد شد.