زمان زیادی تا انتشار نسخه بعدی سری بازی FIFA باقینمانده و کمپانی EA این فرصت را دارد تا با استفاده از کم کاری کونامی در عرضه یک نسخه کامل از بازی PES 2021، بدون نیاز به نگران بودن نسبت به رقیب سنتیاش، پرفروشترین بازی خود را عرضه کند. اما در این میان نگرانیهایی هم وجود دارد. این رقابت نابرابر و ضعف همیشگی سری بازی PES در سالیان اخیر باعث شده تا خیال EA از فروش بازی FIFA راحت باشد و تلاشی برای بهبود سالیانه این بازی بهخرج ندهد. پس از افت محسوس این بازی در دو سال اخیر که صدای اعتراض عده زیادی را بلند کرده، کمپانی EA امسال تصمیم گرفت نسخه دموی بازی فیفا 21 را منتشر نکند و با توجه به سیاستهای این کمپانی، این تصمیم احتمالا به معنای کیفیت پایین بازی و ترس EA از بازخوردهای منفی کاربران پیش از عرضه اولیه بازی است.
با همه این تفاسیر، بازی فیفا 21 هم تغییرات زیادی نسبت به بازی FIFA 20 داشته و باید دید اولین نسخه نسل نهمی این سری چه عملکردی از خود بهجای خواهد گذاشت. در ادامه به این تغییرات اشاره خواهیم کرد.
گیمپلی
Creative Runs
بازی فیفا هرساله تلاش میکند با ارتقای بخشی کوچک از بازی بیشتر و بیشتر به واقعیت موجود در زمین چمن نزدیک شود. یکی از بزرگترین تغییرات این بازی اضافه شدن قابلیتی بهنام Creative Runs است. پیش از این حرکات بدون توپ بازیکنان توسط هوش مصنوعی انجام میشد که همیشه آنطور که باید عمل نمیکرد و معمولا بازیکنان در فضاهای درست حرکت نمیکردند؛ اما با اضافه شدن این قابلیت بازیکن میتواند به صورت دستی با نگه داشتن دکمه L1 یا LB و با حرکت دادن شوک سمت راست (R3 یا RS) بازیکن بدون توپ را به فضای مورد نظر خود بفرستد. البته این قابلیت پیش از این هم در بازی PES 2014 استفاده شده بود که نتیجه آن گیج شدن بازیکن در استفاده از کنترل پیچیده بازی و از دست دادن کنترل بازیکنان بود. مشخصا یادگیری استفاده درست از این قابلیت کمک شایانی در استفاده از فضاهای خالی پشت مدافعان میکند، اما کنترل بیش از حد پیچیده که نیاز به استفاده از تمام انگشتان بازیکن روی کنترلر دارد، جلوی لذت بردن بازیکن از گیمپلی بازی را میگرفت. باید دید این قابلیت در بازی فیفا 21 چگونه پیاده خواهد شد.
Agile Dribbling
با مشاهده بازی بازیکنانی مانند لیونل مسی، ادن ازارد و برناردو سیلوا متوجه میشوید این بازیکنان در خروج از فضاهای بسته در حالی که توسط دو بازیکن یا بیشتر احاطه شدهاند تبحر خاصی دارند. نحوه دریبل تیز و فرز این بازیکنان به آنها این قابلیت را میدهد تا به سرعت جهت حرکت خود را تغییر دهند و مدافعان را در تشخیص حرکت بعدیشان دچار مشکل کنند.
قابلیت Agile Dribbling این فرصت را به شما میدهد تا با حرکت سریع توپ بین پاهای بازیکن تکل زدن را برای مدافعان حریف بسیار مشکلتر از قبل کنید. با نگه داشتن دکمه R1 یا RB و با استفاده از آنالوگ سمت راست میتوانید از این قابلیت استفاده کنید.
Positioning Awareness
هر بازیکن با توجه به پستی که در آن بازی میکند باید از اتفاقات اطراف خود باخبر باشد و باتوجه به وظیفهای که در بازی دارد، در فضای مناسب قرار بگیرد. این موضوع در مهاجمان با فرارهای بین مدافعان، در بازیسازان با دیدن فضاهای خالی بین مدافعان برای ارسال توپ، در هافبکهای تدافعی در قطع پاسهای میانه زمین و در مدافعان با جای گیری درست مقابل توپ مشاهده میشود. آگاهی محیطی بازیکنان در بازی FIFA 21 پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. برای مثال، بازیکنانی مانند کوین دیبروینه که در ارسال پاسهای عمقی کوتاه و بلند استاد هستند فضاهای خالی بسیار کوچک میان مدافعان را خواهند دید و از آنها برای ارسال پاس استفاده خواهند کرد.
Natural Collision System
یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر بازی فیفا را غیر قابل تحمل میکرد برخوردهای احمقانه بازیکنان با یکدیگر و زمین خوردنهای غیر منطقی آنها بود. برای مثال اگر بازیکنی روی زمین افتاده بود دیگر بازیکنان در تشخیص مسیر حرکت و یا برخورد نکردن با آن بازیکن دچار مشکل میشدند و با کوچکترین برخوردی با بازیکنی که روی زمین است به زمین میافتادند. اما در FIFA 21 بازیکنان بسیار هوشمندانهتر از این برخوردها دوری خواهند کرد و تمام تلاش خود را برای حفظ تعادل، چه در هنگام حرکت و ضربه زدن به توپ و چه حرکت بدون توپ، انجام خواهند داد.
البته این تغییرات مثبت در موتور برخورد بازی به معنای وجود انیمیشنهای واقعگرایانه بازیکنها در هنگام حرکت بدون توپ در موقعیتهای مختلف (بهخصوص درباره دروازهبانها) نخواهد بود و فیفا هنوز فاصله زیادی تا ارائه انیمیشنهای کاملا واقعا گرایانه دارد.
Fundamentals of Football
یکی از مشکلاتی که بازی فیفا همیشه با آن دست و پنجه نرم میکرد، عدم فهم بازیکنان داخل زمین از شرایط بازی بود. گاهی اوقات بازیکنان در درک شرایط بازی و گرفتن تصمیمات درست دچار مشکل میشدند. برای مثال، شما توپ را بازپس گرفتهاید و قصد زدن یک ضد حمله سریع توسط مهاجم کناری خود که در موقعیت حمله باقی مانده را دارید و بازیکن صاحب توپ میتواند با ارسال یک پاس بیرون پا توپ را دقیقا به موقعیت مناسب برای مهاجم مورد نظر ارسال کند. اما بازیکن صاحب توپ بدون توجه به موقعیت توپ ارسالی، با ارسال یک پاس بغل پا توپ را دوباره تقدیم مدافعان حریف میکند.
بازیکنان در بازی فیفا 21 درک بهتری از شرایط مختلف خواهند داشت و تصمیمات درستی خواهند گرفت. این هوش مصنوعی روی بخش کریر مد هم تاثیر خواهد گذاشت و با تشخیص نقاط قوت تیم شما، تاکتیکهای مناسب برای خنثی کردن آنها به تیم حریف ارائه میکند تا پیروزی در همه بازیها به سادگی گذشته نباشد.
درجه سختی جدیدی بهنام Competitor Mode به بازی اضافه خواهد شد که باعث میشود تیم حریف در حد یک بازیکن حرفهای فیفا بازی کند. این درجه سختی سختترین حالت بازی FIFA 21 خواهد بود.
لذت بدون وقفه
EA امسال تلاش زیادی برای از بین بردن جو مسموم و اکثرا اعصاب خردکن سری بازی فیفا انجام داده است. یکی از اعصاب خردکنترین بخشهای بازی فیفا در سالیان اخیر، وجود تصاویر طولانی مدت در هنگام توقف بازی توسط داور یا خروج توپ از زمین بود. هیچکس در دنیا علاقهای نداشت تا 30 ثانیه از زمان بازی خود را به دیدن اعتراضهای تکراری و مصنوعی بازیکنان به داور بهخاطر کارت زرد یا قرمز مشاهده کند (و باگهایی که از رد کردن این صحنههای عذاب آور جلوگیری میکردند). EA بالاخره و بعد از سالها بیتوجهی به این قضیه، زمان تمامی این سکانسها را کاهش داده و اکثر آنها بیشتر از 15 ثانیه طول نخواهند کشید.
علاوه بر این موضوع، تعدادی از شادیهای بعد از گل که موجب ناراحتی حریف و ایجاد جو متشنج میشدند و برخی از شادیهای بعد از گل احمقانه هم از بازی حذف شدند. شادیهای پس از گل هم بیشتر از 15 ثانیه طول نخواهند کشید.
تکنولوژی VAR به گیمپلی بازی FIFA 21 اضافه نخواهد شد
Career Mode
کریرمد در بازی FIFA 21 پیشرفتهای بسیار زیاد و کاربردی نسبت به سالهای گذشته خواهد داشت و همه آنها در راستای القای حس سرمربی بودن و کنترل کامل روی تمامی بخشهای تیم در بازی اعمال شدهاند.
در اولین قدم، EA تغییرات زیادی در بخش شبیهسازی بازیها (SIM) انجام داده و حالا بازیکن میتواند به صورت زنده شرایط بازیکنان در تمام دقایق بازی را زیر نظر داشته باشد و در موقعیتهای حساس کنترل بازی را بهدست بگیرد. شبیهسازی بازیها دیگر بهصروت کاملا خودکار انجام نخواهد شد و بازیکن میتواند علاوه بر مشاهده آمار بازیکنان بهصورت زنده، کنترل بیشتر بخشهای بازی مانند تعویض و تاکتیکها را هم در دست داشته باشد.
رشد بازیکنان با استعداد حالا با عمق بیشتری قابل کنترل خواهد بود و میتوانید با تمرین دادن بازیکنان مستعد پست تخصصی آنها را تغییر دهید و ضعفهای تیم خود را در نقاطی که کمبود بازیکن دارید بپوشانید.
علاوه بر تغییراتی که بالا به آنها اشاره شد، بخش نقل و انتقالات بازیهم بهروزرسانی شده و گزینههایی مانند قرار دادن بند خرید اختیاری یا اجباری در قراردادهای قرضی به آن اضافه شده است. همچنین، تیمها در فصل نقل و انتقالات انتخابهای منطقیتری خواهند داشت و شاهد نقل و انتقالات عجیب و غریب با رقمهای غیرمعقول از سوی برخی تیمها نخواهیم بود.
Ultimate Team
ظاهرا EA امسال به بازخوردهای کاربران اهمیت زیادی داده و در بسیاری از بخشهای بازی به بازخوردهای منفی بازییکنان واکنش مثبت نشان داده است. این بازخوردها در بخش FUT هم قابل مشاهده هستند و پس از اعتراضهای بازیکنان به کارتهای fitness و کارتهای تمرینی، آنها در بازی FIFA 21 حضور نخواهند داشت. حالا بازیکنان در طول 90 دقیقه آمادگی خود را از دست خواهند داد و تا شروع بازی بعدی بهصورت خودکار آمادگی خود را بازخواهند یافت. حذف این کارتها علاوه بر کم کردن هزینههای بازیکنان با پول واقعی برای این کارتها (که از EA بعید بود)، استفاده برخی از تقویت کنندهها برای بازیکنانی که در حالت عادی هم غیرقابل مهار هستند (مانند مسی یا کریستیانو رونالدو) را غیرممکن میکند.
از ابتدای اضافه شدن بخش FUT به بازی فیفا، این بخش بهعنوان یک مد تکنفره شناخته میشد. اما در بازی FIFA 21 قابلیت بازی در تیمهای دو نفره هم به این بخش اضافه شده است. بازیکنان میتوانند با انتخاب ترکیب مناسب از بین بازیکنان دو تیم خود، در مقابل دیگر تیمهای دو نفره قرار بگیرند.
بازیکنان بزرگی هم به لیست بلند بالای Iconهای بخش FUT اضافه خواهند شد که در تصویر زیر 11 ورودی جدید به Iconها را مشاهده میکنید.
10 بازیکن برتر بازی FIFA 21 را هم در لیست زیر مشاهده میکنید.
Volta
بخش فوتبال خیابانی هم با اضافه شدن قابلیت بازی در تیمهای سه نفره، پیشرفتهتر شدن بخش شخصی سازی بازیکنان و اضافه شدن زمینهای بازی در شهرهای سائو پائولو، سیدنی، پاریس، دبی و میلان در بازی FIFA 21 حضور خواهد داشت. تغییرات گیمپلی که در بازی اصلی اعمال شدهاند (مانند قابلیت Agile Dribbling) در بخش Volta هم اعمال خواهند شد.
بازی فیفا 21 در تاریخ 9 اکتبر (18 مهر) برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. بازیکنانی که این بازی را برای کنسولهای نسل هشتم تهیه کنند میتوانند بهصورت رایگان بازی خود را به نسخه پلی استیشن 5 و یا ایکس باکس وان ایکس و اس ارتقا دهند.