مدتی است که سری بازیهای فیفا در رکود قرار گرفتهاند. طی چند سال گذشته، هر بازی جدید بیش از قبل کهنه به نظر رسیده و طرفداران عموما نسبت به پیشرفت بسیار کمی که این سری بازی تجربه کرده است، احساس نارضایتی دارند و این موضوع به طور ویژه در حیطههایی مثل بخش Career Mode بازی بیشتر نیز حس میشود. اما برای بازی فیفا 22 به نظر میرسد استودیو EA Sports میخواهد تغییرات بزرگی در این سری بازی ایجاد کند که موارد مهمی را به طرز قابل توجهی تغییر خواهند داد. در این مقاله میخواهیم قبل از انتشار بازی در ارتباط با چند نکته بسیار مهم بازی که باید در ارتباط با آنها اطلاعات داشته باشید، به شما توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
تکنولوژی هایپر موشن (HYPERMOTION)
اولین و بزرگترین تغییر بزرگ در ارتباط با بازی FIFA 22 تکنولوژی هایپر موشن است. هایپر موشن نامی است که استودیو EA Sports به یک دوباره سازی کامل روند انیمیشنهای، داده است. تیم توسعه از مسابقات ۱۱ نفره در برابر ۱۱ نفره فوتبال واقعی صحنههای حرکتی گوناگونی را ضبط کرده است و از اطلاعات تولید شده در این ویدیوها برای بهبود انیمیشن بازی در حیطههای مختلف استفاده کرده است. همه چیز از لمس اولیه توپ و دویدنهای سریع تا تکل زدنها و توپگیریهای تک به تک و حتی حرکت معمول توپ در هوا از پایه تولید شدهاند.
استفاده از ماشین لرنینگ برای انیمیشنها
ظاهرا این موضوع یکی از بخشهای حیاتی سیستم انیمیشن جدید بازی فیفا 22 است. این بازی از یک الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده میکند که از مجموع ۸.۷ میلیون فریم Motion capture در دسترس استفاده میکند تا انیمیشنهای جدیدی در طی گیم پلی بازی و در لحظه تولید کند. طبق گفته شرکت EA این موضوع به معنای آن است که انیمیشنهایی خواهیم داشت که پویا، ارگانیکتر، طبیعیتر و مناسب برای موقعیتها و صحنههای متفاوت و گوناگونی خواهند بود. به طور کلی شرکت EA میگوید بیش از ۴ هزار انیمیشن جدید برای بازی فیفا 22 وجود دارد.
پیشرفتهای گیم پلی
اگر از تکنولوژی هایپر موشن بگذریم، بازی فیفا 22 در حال بهبود بخشیدن تعدادی موارد مربوط به زمان بازی درون زمین نیز است. هوش مصنوعی بازی همچنان در حال دریافت تغییرات و پیشرفتهای گوناگون است و هر دو حالت حمله و دفاع هوش مصنوعی قرار است با شخصیت و هوشمندی بیشتری نسبت به موقعیتها و نقشها در زمین عمل کنند. صفحات اطلاعات مسابقه (Match Facts) و عملکرد بازیکن به همراه آنالیزهایی عمیقتر بازسازی شدهاند و در عین حالت استودیو EA Sports به ما قول موقعیتهای تن به تن فیزیکیتر و پر انرژیتری در بازی را نیز میدهد. همچنین در هنگام انتخاب تاکتیک گزینههای بیشتری وجود خواهد داشت که به شما قابلیت کنترل بیشتری میدهد. در کنار این موارد در مکانیک دویدن تغییراتی ایجاد شده است، فیزیک توپ و دروازهبان و موارد دیگری از بازی نیز بهبودهایی گوناگون یافتهاند.
دیگر بهبودیها
علاوه بر موارد گفته شده بازی فیفا 22 در حال اعمال تغییرات بیشتری نیز است. تغییراتی که شاید در نگاه اول کوچک به نظر برسند اما حتما برای طرفداران این مجموعه تغییراتی رضایتبخش خواهند بود. به عنوان مثال صحنههای گلهای مهم (مثل آن که گل لحظه آخری باشد که برنده را مشخص میکند یا گل زدن یک بازیکن تعویضی در مسابقهای تنگانگ) بر اثر نوع بازی و گل زده شده تغییر میکند و صحنههای تماشاچیان، انیمیشنها و ویدیوهای جدیدی به همین منظور در بازی موجود است و حتی گاهی بازیکنان تعویضی و مدیر باشگاه نیز در شادیها شرکت میکنند. همچنین بازی فیفا 22 قابلیت جدید تمرکز روی دوربین شادی (Celebration Camera Focus) را اضافه کرده است. این قابلیتها به شما اجازه میدهد به جای اجبار به مشاهده شادی حریفان، بعد از گل خوردن بر عکسالعمل اعضای تیم خود تمرکز کنید. تغییرات و بهبودهای دیگری نیز موجود است که شامل سرعتهای دویدن بالاتر، روش های بیشتری برای انتخاب میان بازیکنان در هنگام دفاع، تغییراتی در ضربات ایستگاهی و تغییرات دیگر است.
باشگاههای شخصیسازی شده
این قابلیت یکی دیگر از ویژگیهای تازه اضافه شده به بازی فیفا 22 است. مدت زیادی از آخرین باری که این قابلیت نقشی در یک بازی فیفا داشته میگذرد اما بازی FIFA 22 به بازیکنان اجازه میدهد در حالت بازی Career Mode باشگاه مورد نظر خود را بسازند. شما میتوانید نام باشگاه خود، کیتهای باشگاه، پرچم و حتی استادیوم شخصی خود را طراحی و انتخاب کنید و با استفاده از قابلیتهای شخصیسازی زیادی که در بازی وجود دارد، نه تنها میتوانید ظاهر مد نظر خود را به دست آورید بلکه بخشهایی وجود دارد که میتوانید حتی اتمسفر تیم خود را نیز شخصی سازی کنید. چیزهایی مثل آهنگهایی که بعد از گل زدن پخش میشود، شعارهای هوادارن و سرودی که هنگام خروج بازیکنان پخش میشود.
میتوانید باشگاه مد نظر خودتان را در هر لیگ یا گروهی که میخواهید قرار دهید (و هر باشگاهی که به جای آنها قرار گیرید وارد بخش Rest of the World میشود) و بازی را با مجموعهای بازیکن که به صورت تصادفی تولید شدهاند شروع خواهید کرد. در این مرحله میتوانید بودجه نقل و انتقالات خود را مشخص کنید (که تا ۱ میلیارد از هر ارزی که مد نظر شما باشد قابل انتخاب است) و تیم خود را در بازار نقل و انتقالات تقویت کنید. همچنین میتوانید اولویتهای هیئت مدیره باشگاه خود را مشخص کنید هرچند که بعضی از اولویتها (مثل پیروزیهای محلهای یا قارهای) بسیار مرتبط با امتیاز باشگاه شما خواهد بود.
پیشرفتهای حالت Career Mode
علاوه بر قابلیت ساخت باشگاه خودتان، بهبودهای گوناگون مهمی در حال اتفاق افتادن برای حالت Career Mode است. تغییرات متعددی در قسمتهای نقل و انتقالات اتفاق افتاده که شامل ویدیوهای جدید هنگام مذاکرات، توانایی شروع یا توقف دنبال کردن یک بازیکن از قسمت Transfer Hub یا اعلامیه انتقالاتی که نه تنها در اتاق اخبار بلکه در استادیومها نیز اتفاق میافتد، میشود. بخش Career Mode همچنین شامل بخش داستانهای گستردهتری نیز میشود که دستاوردهای شخصی مدیران و بازیکنان را دنبال خواهد کرد؛ چیزهایی مثل تعداد مسابقات بازی شده، گلهای زده شده و یا جوایز شخصی برنده شده. این نقاط مهم با داستانهای گستردهتری در قسمت Career Mode hub جشن گرفته میشوند و در کنار آن ویدیوهای قبل از مسابقات و گزارشگران بازی نیز به آنها اشاره خواهند کرد (هرچند که این ویدیوها و گزارشهای شخصیسازی شده تنها برای نسخه پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس و استادیا در دسترس خواهند بود).
مطالب مرتبط:
نگاهی به بخش Pro Clubs بازی فیفا 22
خرید بازی فیفا 22 برای پلی استیشن 5
خرید بازی فیفا 22 برای پلی استیشن 4
خرید بازی فیفا 22 برای ایکس باکس
بهبودهای دیگر بخش Career Mode
بخش Career Mode علاوه بر بهبودهای گفته شده قرار است بهبودهای دیگری نیز دریافت کند که ساختار اصلی این حالت بازی را تغییر نمیدهند اما اضافات جالبی به نظر میرسند که به اتمسفر مسابقات کمک خواهند کرد. صحنههای ویدیویی متعددی اضافه شدهاند که شامل صحنههای گرم کردن تیمها نیز هستند. صحنههایی از داخل اتاق تعویض لباس، تیمها در حال چک کردن چمن زمین، مسئولان ورزشگاه در حال اعمال تغییرات لحظه آخری و حتی تماشاگرانی که اگر از بازی تیم شما در یک مسابقه مهم راضی نباشند قبل از اتمام مسابقه از استادیوم خارج میشوند، همه جزو چیزهایی هستند که در بازی حضور خواهند داشت. همچنین تیفوهای طرفداران نیز میتوانند برای هر بازیکنی که سابقهای طولانی یا موفقیتآمیز (یا هردو) با باشگاه دارد تولید و نشان داده شوند.
روش جدید پیشرفت در حالت Player Career Mode
حالت بازی Player Career Mode نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است که بزرگترین این تغییرات روش پیشرفت در این حالت از بازی است. پیشرفت شما به عنوان یک بازیکن به طور اختصاصی بر اساس XP به دست آمده و Level Up شدن است که بیش از هرچیزی توسط نتیجهای که در مسابقات و تمرینات میگیرید تعیین میشود. همزمان که level up میشوید امتیازهای مهارتی نیز به دست میآورید و در درخت مهارت خود خرج میکنید تا ویژگیهای گوناگونی به دست بیاورید و این به معنای آن است که ویژگیهای شما خود به خود با بازی کردن بیشتر بهتر نمیشود و به جای آن میتوانید دقیقا انتخاب کنید چه ویژگیها و ارتقاءهایی از درخت مهارتها برای بخشهای مختلف فیزیکی، دفاعی، دریبلزنی، پاسدهی، شوت زنی، سرعت و دروازهبانی میخواهید به دست بیاورید. همچنین در همان حال که Level Up میشوید میتوانید پرکهای گوناگونی را آزاد کنید که در شرایط ویژه به طور خودکار فعال میشوند و گاهی حتی نه تنها به شما بلکه به همتیمیهای شما نیز کمک میکنند. میتوانید تا سه پرک را همزمان داشته باشید و حالتهای مختلفی از این پرکها برای چهار دسته بندی اصلی یعنی حمله، دفاع، دروازهبانی و فرصتسازی وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که پرکها و تغییراتی که در روند رشد بازیکن اتفاق میافتد تنها مختص به بازیکنان ساخت خودتان است و اگر از یک بازیکن واقعی استفاده کنید همه این موقعیتها دقیقا مانند بازی فیفا 22 خواهد بود.
بهبودهای دیگر بخش Player Career Mode
حالت بازی Player Career دچار تغییرات بزرگ دیگری نیز شده است. برای شروع، بالاخره قرار است بتوانید به عنوان یک بازیکن تعویضی از روی نیمکت شروع به بازی کنید. در حقیقت به گفته توسعهدهندگان بازی این که چقدر خوب بازی میکنید در این موضوع که چقدر شانس بازی به شما داده میشود تاثیر زیادی خواهد داشت. یک سیستم امتیاز دهی توسط مدیریت جدید در بازی قرار دارد که تحت تاثیر عملکرد شما در مسابقات، پیشرفت شما در تمرینات و این موضوع که هر چند وقت یک بار و به چه خوبی اهداف مسابقات را تکمیل میکنید، خواهد بود. با وجود آن که به عنوان یک بازیکن روی نیمکت شروع میکنید، با افزایش امتیاز مدیریت میتوانید موقعیتی محکمتر به عنوان یکی از افراد تیم کسب کنید و زمان بیشتری مشغول به بازی شوید. همچنین اگر امتیاز مدیریت شما بسیار پایین باشد کمتر انتخاب میشوید و حتی ممکن است برای انتقال به تیمی دیگر به صورت دائم یا موقت نیز انتخاب شوید. این را نیز در نظر داشته باشید که اهداف مسابقات که به آنها اشاره کردیم نیز بهبود زیادی یافتهاند و به صورت متغیر و بر اساس متغیرهای گوناگونی مثل موقعیت بازیکن شما، کیفیت تیم شما در مقایسه با تیم حریف و سیستم بازی تیم شما و تیم حریف تولید میشوند.
استودیو EA Sports در حال ایجاد تغییراتی در قسمت Ultimate Team بازی فیفا 22 نیز است. یکی از بزرگترین این تغییرات بازسازی کامل بخش Division Rivals است. روند پیشرفت در این بخش توسط رنکها، مراحل، چکپوینتها، جوایز هفتگی و موارد بیشتری بهبود یافته است که با هر برد، باخت و یا مساوی در یک مسابقه حرکت شما به سمت جلو یا عقب در یک مرحله میان دو رنک را تغییر میدهد (مگر آن که در یک چک پوینت باشید که در این حالت حداقل مطمئن هستید به عقب حرکت نخواهید کرد) همچنین حالتی به نام Elite Division وجود دارد که بالاترین گروه بندی Ultimate Team است که به تازگی اضافه شده و در این قسمت سیستم پیشرفت تبدیل به یک سیستم امتیاز دهی مهارتهای شما میشود. همچنین حالت موعدهای فصلی در رقابتها نیز وجود دارد که هر چند هفته به روز رسانی میشود و در کنار تمام این موارد بهبودهایی برای سیستم حریفیابی و موارد دیگر نیز به بازی اضافه شده است.
حالت VOLTA
حالت VOLTA یکی از بزرگترین موارد اضافه شده به بازی FIFA 20 بود که پس از آنکه بازی قبلی از سری بازیهای فیفا سه گانه Journey را به پایان رساند به بازی اضافه شد و با وجود آن که به شکل خودش سرگرم کننده بود، در میان طرفداران بازیهای FIFA سر و صدای زیادی برپا نکرد. بازی فیفا 22 در حال اعمال تغییرات جالبی برای این بخش است. قابلیتهای ویژه جدیدی وجود دارد که با یک تایمر کنترل میشوند و میتوانند یا به شما در یک لحظه میزان قابل توجهی سرعت بدهند، یا نیروی شوتزنی شما را زیاد کنند یا به شما اجازه بدهند قدرت بیشتری به دست آورید و تکلهای مفیدتری بزنید. همچنین یک اندازهگیر مهارت جدید وجود دارد که سه بخش دارد که هر کدام به اندازه هزار امتیاز جا دارند. با انجام مهارتهای گوناگون و اعمال متفاوت میتوانید امتیاز کسب کنید. پر کردن اولین مرحله از یک سنجشگر مهارت به شما ضریب دو برابری برای گل میدهد، مرحله دوم ضریب سه و مرحله سوم ضریب چهار.
اطلاعات بیشتر در ارتباط با بخش VOLTA
تغییرات کوچک دیگری نیز قرار است به گیم پلی بخش VOLTA اعمال شود. حرکتهای مهارتی بیشتری موجود خواهد بود که مبتنی بر موقعیت آن که چه زمانی و چگونه از آنها استفاده میکنید هستند. همچنین قابلیت شادی پس از گل دو نفره وجود دارد. یک درخت مهارت بازبینی شده که سه بخش جداگانه دارد و بخش Volta Arcade نیز به بازی اضافه شده است که مجموعهای از هشت مینی گیم free-for-all به همراه XP و سکههای VOLTA خود است. هشت مینی گیم موجود خواهد بود که شامل dodgeball, foot tennis, quick strike, disco lava, team keepaway و بیشتر خواهند بود.
نظر ما در مورد فیفا 22 چیست؟