سومدیریت و بحران در ساخت بازی Dying Light 2

سومدیریت و بحران در ساخت بازی Dying Light 2

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 2 ماه و 8 روز پیش

بازی Dying Light 2 در سال 2018 معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، عنوان موردانتظار استودیو Techland با مشکلات مختفی مثل تاخیرهای متعدد و جدا شدن اعضای سرشناس و مدیران رده‌بالا مواجه شد. اکنون گزارش جدیدی از مشکلات تولیدی و بحران‌های مدیریتی استودیو در زمان تولید این پروژه منتشر شده است. گزارشاتی که همگی نشان‌دهنده وجود یک مدیریت غیرمتمرکز و حتی زورگو است.

وبسایت The Gamer اخیرا با بعضی از کارمندان سابق و فعلی این استودیو گفت‌وگو کرده است. بسیاری از آن‌ها، مشکلات تولیدی بازی Dying Light 2 را ناشی از یک فرآیند طراحی تکراری، بحران‌زا و بدون جهت می‌دانند. یکی از منابع The Gamer حتی گفته است که «بازی از بخش‌های کوچکی تشکیل شده که به قدری سریع و متداوم در حال عوض شدن هستند که عملا محصولی برای عرضه وجود ندارد.»

یکی دیگر از منابع The Gamer گفته است: «اتفاقاتی که در استودیو Techland در حال رخ دادن است نه یک تکرار ساده، بلکه یک بحران کامل است. مثال‌های زیادی از این قضیه وجود دارد: فردی مسئول یکی از ویژگی‌های بازی است، اما ناگهان مدیر بخش خلاقیت و مدیرعامل تصمیم می‌گیرند که کل تلاش‌ها و کارهای آن فرد باید از نو شروع شود و معمولا هم دلایل مزخرفی برای انجام این کار دارند، مثلا ممکن است مکانیسمی موفق را در یک بازی دیگر مشاهده کرده باشند و بخواهند آن را به بازی اضافه کنند.»

 

 

مدیر بخش خلاقیت استودیو Techland، «آدرین سیزوسکی» (Adrian Ciszewski) و مدیرعامل آن، «پاول مارچوکا» (Pawel Marchewka) هستند.


منبع دیگری می‌گوید: «یک شوخی شناخته‌شده در بین کارمندان استودیو وجود دارد: هیچ‌چیز حتی نام بازی هم هیچ‌وقت تایید نخواهد شد. شما ممکن است یک ماه روی بخشی از بازی کار کنید و ناگهان دستور داده شود که باید آن کار را دوباره از صفر انجام دهید چون مدیرعامل بعد از دیدن چیزی در اینترنت، نظرش عوض شده است.»


در مصاحبه‌های The Gamer، بارها و بارها از مدیریت استبدادی مارچوکا به عنوان دلیل مشکلات و تاخیرهای متعدد بازی نام برده شده است. یکی از کارمندان استودیو می‌گوید: «این تغییرات ممکن است عناصر بسیار کوچکی مثل شکل ظاهری یک دشمن باشند. این که چطور یک شخصیت خاص کنترل‌شده توسط هوش‌مصنوعی، به بازیکن لگد می‌زند یا یک بخش ظاهری و بصری بازی چطور به نظر می‌رسد. اینجا است که مارچوکا یکی از آن نظرات معروفش را مثل «این خیلی بد به نظر می‌رسد» می‌دهد. این قضیه 100 درصد درست است که در Techland، هیچ‌چیز کاملا مشخص نیست. داستان بازی Dying Light 2 نزدیک به شش بار یا حتی بیشتر، عوض شد. می‌شد از این داستان در نسخه اول بازی استفاده کرد، اما تولید بازی Dying Light 2 که یک پروژه به مراتب بزرگ‌تر است، اکنون کار سخت و حتی غیرممکنی به نظر می‌رسد.»


طبق آن چه که در وبسایت The Gamer منتشر شده، حداقل 20 نفر (نزدیک به 5 درصد از پرسنل 400 نفره استودیو) در ماه‌های اخیر، از کار خود استعفا داده‌اند. همچنین، تلاش‌ها برای استخدام مدیران و تهیه‌کنندگان بیشتر با هدف ایجاد نظم و مدیریت بهتر کارمندان، با شکست مواجه شده است. دلیل آن هم مقاومتی است که مدیران قدیمی در برابر اعمال هر گونه تغییری دارند. یکی از منابع درباره این موضوع گفته است: «به محض این که نیروهای جدید، به چالش کشیدن روش‌ها و فرآیندها را شروع می‌کنند، درخواست اخراج آن‌ها صادر می‌شود.»

 

 

بازی Dying Light 2 در ژانویه 2020، با تاخیر تا اطلاع ثانوی مواجه شد. از آن موقع تا به امروز نیز صحبت‌های بسیار کمی از خود استودیو درباره بازی مخابره شده است. البته استودیو در ماه می گذشته، گزارشات مربوط به مشکلات متعدد ساخت بازی را تکذیب کرد و در شروع سال 2021 نیز وعده داد که «اخبار هیجان‌انگیزی را درباره بازی Dying Light 2 در آینده‌ای نزدیک» منتشر خواهد کرد.

برچسب ها: dying light 2, dying light, Techland
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.