تکنولوژی DLSS 3.5 توسط تمام کارت گرافیک‌های RTX پشتیبانی می‌شود

تکنولوژی DLSS 3.5 توسط تمام کارت گرافیک‌های RTX پشتیبانی می‌شود

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
8 ماه و 7 روز پیش

کمپانی Nvidia تکنولوژی DLSS 3.5 را با تکنیک Ray Reconstruction عرضه خواهد کرد که به کمک هوش مصنوعی کیفیت رهگیری پرتو را به‌شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. برخلاف Frame Generation در DLSS 3.0 که مختص به کارت گرافیک‌های سری RTX 40 بود، تکنیک Ray Reconstruction در DLSS 3.5 روی تمام کارت گرافیک‌های سری RTX از جمله سری RTX 20 پشتیبانی می‌شود.


تکنولوژی DLSS 3.5 برای عناوینی که رهگیری پرتو محدود را برای بخش‌های مختلف مانند سایه‌ها یا بازتاب نور از اشیا براق ارائه می‌کنند طراحی نشده و هدف اصلی آن بازی‌هایی است که رهگیری پرتوی کامل (یا Path tracing) را ارائه می‌کنند. 

 

بازی Cyberpunk 2077 یکی از عناوینی است که به‌زودی و پس از عرضه بسته الحاقی Phantom Liberty در روز ۲۶ سپتامبر (چهار مهر) از DLSS 3.5 بهره خواهد برد. بازی Alan Wake 2 که در روز ۲۷ اکتبر (پنج آبان) عرضه می‌شود هم از DLSS 3.5 و رهگیری کامل پرتو بهره می‌برد. بازی Portal with RTX که یک محتوای دانلودی رایگان برای بازی Portal است که توسط استودیو Nvidia Lightspeed توسعه داده می‌شود و با پشتیبانی از DLSS 3.5 و رهگیری کامل پرتو، در فصل پاییز منتشر خواهد شد. 
 

 

در حال حاضر، تکنولوژی DLSS برای پر کردن جای خالی پیکسل‌ها در هر پرتو نور از پیکسل‌های انباشته شده قبلی استفاده می‌کند. نتیجه استفاده از این تکنیک برای پر کردن پرتوهای نور، کاهش دقت رنگ، کاهش دقت نورپردازی و حتی وجود شبح پیکسل‌ها در تصویر است. کمپانی Nvidia می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی پیکسل‌های باکیفیت‌تری تولید کرده و از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
 

تکنولوژی DLSS 3.5 کیفیت و عملکرد بازی‌های عادی که از رهگیری پرتو استفاده می‌کنند را بهبود خواهد داد، اما به گفته کمپانی Nvidia، استفاده از این تکنولوژی در بازی‌هایی که از رهگیری کامل پرتو استفاده می‌کنند مزایای بسیار بیشتری دارد. عناوینی مانند بازی Alan Wake 2 و بازی Cyberpunk 2077 که با دقت بالاتری روی رهگیری پرتو تمرکز کرده‌اند، بیشترین بهره را از DLSS 3.5 از نظر کیفیت تصویر و عملکرد فنی خواهند برد.
 

البته DLSS 3.5 تنها محدود به بازی‌های ویدیویی نیست. تولیدکنندگان محتوا هم می‌توانند از DLSS 3.5 در نرم افزارهای ادیت سه‌بعدی مانند Chaos Vantage، D5 Render و Nvidia Omniverse بهره ببرند. DLSS 3.5 به رندر باکیفیت‌ و دقیق‌تر در این نرم افزارها کمک خواهد کرد.
 

به‌خاطر این‌که بزرگترین تاثیر DLSS 3.5 روی بازی‌هایی است که از رهگیری کامل پرتو استفاده می‌کنند، بازی‌سازان برای پیاده‌سازی DLSS 3.5 در بازی‌های خود به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. در همین حال، بسیاری از بازی‌ها درحال تکمیل پشتیبانی از DLSS 3 هستند. بازی Fortnite در فصل پاییز این به‌روزرسانی را دریافت خواهد کرد که به دارندگان کارت‌های سری RTX 40- اجازه می‌دهد تا از تکنیک Frame Generation برای افزایش نرخ فریم برثانیه استفاده کنند. بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 هم قرار است در زمان عرضه از DLSS 3 پشتیبانی کند.
 

در آن سوی میدان کمپانی AMD هم بی‌کار ننشسته و اگر شایعات حقیقت داشته باشند، احتمالا در رویداد Gamescom شاهد معرفی تکنولوژی FSR 3 از این کمپانی خواهیم بود. بازی Starfield احتمالا از آخرین نسخه از تکنولوژی بزرگنمایی تصویر کمپانی AMD بهره خواهد برد. 
 

برچسب ها: PC, Alan Wake 2, Nvidia
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.