ماههای منتهی به انتشار بازی Starfield، واقعا یک رویداد مهم محسوب میشد که توجه طرفداران استودیو Bethesda و کسانی که به دقت صنعت بازی را دنبال میکردند را به خود جلب کرد. این بازی، به عنوان اولین IP جدید استودیو Bethesda پس از گذشت دو دهه، یک تجربه نقش آفرینی فضایی علمی تخیلی، با مجموعه وسیعی که متشکل از بیش از هزار سیاره بود، را به بازیکنان ارائه کرد. این بازی که توسط تیمهای توسعهای که مسئولیت توسعه بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim و بازی Fallout 4 را داشتند، توسعه یافته بود، به راحتی توانست به موضوعی قابل بحث در جامعه بازیکنان تبدیل شود.
مهمتر از همه، بازی Starfield اولین عنوان استودیو Bethesda بود که در روز اول عرضه در سرویس گیم پس در دسترس قرار گرفت که موجب شد این بازی به شکل راحتتری در دسترس دامنه وسیعی از مخاطبان، قرار گیرد. این بازی، به عنوان یک عنوان انحصاری کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، ارزش زیادی برای کمپانی مایکروسافت داشت. شرکتی که با چالشهایی برای انتشار عناوین انحصاری کنسول خود، دست و پنجه نرم میکرد و در سالهای اخیر، تلاشهای زیادی برای تقویت عناوین انحصاری کنسولهای خود داشته است.
مطالب مرتبط: بررسی وضعیت ایکس باکس سری ایکس و اس در سه سال نخست عرضه
انتقادات و برداشتهای اولیه این بازی از طرف طرفداران و منتقدان، بسیار مثبت بود. در بسیاری از بررسیها، بازی Starfield به موجب اکتشافات جذاب، مکانیک پیچیده سفینه سازی، نبردهای فضایی شدید، مقیاس وسیع جهان بازی، میزان غوطهور شدن و پیشرفتهای بصری قابل توجه، مورد تحسین قرار گرفته بود.
با وجود برخی مشکلات در مکانیک مبارزهای و داشتن زمان بارگذاری طولانی، بازی Starfield به خوبی ماهیت شگفت انگیز استودیو Bethesda را در خود حفظ کرده است. بر اساس اولویتهای مختلف، بازی Starfield توانست از بین ۷۸ بررسی در نسخه کامپیوتری، امتیاز ۸۶ در متا اسکور و در کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس، این بازی توانست از بین ۹۰ بررسی، امتیاز ۸۳ را در متا اسکور بدست آورد که هر دو این امتیازها، امتیازهایی قابل احترام و ستایش هستند.
نزدیک به سه ماه پس از انتشار، وضعیت بازی Starfield تغییر قابل توجهی را تجربه کرد. زمانی، این بازی در پلتفرم استیم با رتبه بسیار مثبت (Very Positive)، مشخص شده بود. اما حالا، این وضعیت تغییر کرده و این بازی در این پلتفرم، برچسب اکثرا مثبت (Mostly Positive) را دریافت کرده است. از بین مجموعه گسترده ۷۶ هزار و ۶۱۱ بررسی از طرف کاربران، تنها ۶۹ درصد نظرات مثبتی را بیان کردهاند. اما این انتهای ماجرا نیست، زیرا در جدیدترین بررسیهای، تنها ۵۱ درصد کاربران نظرات مثبتی در مورد این بازی داشتهاند.
امتیاز کاربران در متاکریتیک به بازی Starfield روی ایکس باکس سری ایکس و اس، امتیاز ۷.۰ است که از ۱۱ هزار و ۱۰۰ بررسی، به دست آمده. اما به نظر میرسد که وضعیت رضایت از این بازی در کامپیوترهای شخصی نگران کنندهتر است. به شکلی که از بین شش هزار و ۷۱۵ بررسی، بازی Starfield امتیاز ۵.۶ را به خود اختصاص داده است.
برای آن دسته از کسانی که وضعیت انتشار بازی Cyberpunk 2077 را به یاد دارند، بازی Starfield یک سناریو آشنا به نظر میرسد. در زمان انتشار، بررسیها و نقدهای اولیه مثبت بود، اما با گذشت زمان، نظرات کاربران به سمت منفی کشیده شد. وضعیت فعلی بازی Starfield، منعکس کننده مسیر محصول استودیو CD Projekt RED است که قبل از اینکه به تدریج با انتقادات منفی کاربران روبرو شود، شروع خوبی را تجربه کرده بود. به طور طبیعی، یک باور تکراری وجود دارد که امتیازهای عددی یک بازی ممکن است تا حدودی بیاهمیت باشد. به هر حال، اگر تعداد بازیکنان فعال یک بازی زیاد باشد، پس باید برای بخش بزرگی از مخاطبان خود چیزی برای ماندن ارائه داده باشد.
بازی Starfield با جذب ۳۳۰ هزار و ۷۲۳ بازیکن همزمان در ۳۱ آگوست (۹ شهریور ۱۴۰۲) در پلتفرم استیم و به اوج خود رسید و از جذب بازیکن عناوین قبلی استودیو Bethesda در روز عرضه، مانند بازی Skyrim که توانست به ۲۸۷ هزار و ۴۱۱ بازیکن برسد، پیشی گرفت. قابل ذکر است، در دسترس بودن بازی Starfield در سرویس گیم پس هم احتمالاً به جذب بازیکنان و آمار مخاطبان قوی آن، کمک کرده است.
با این حال، از زمان شروع دسترسی زودهنگام، تعداد بازیکنان همزمان کاهشی تدریجی را تجربه کرده است. در حال حاضر، در بهترین حالت در یک بازه ۲۴ ساعته، بازی Starfield تنها ۲۲ هزار و ۱۵۲ بازیکن فعال دارد. چنین آماری، این بازی را درست پایینتر از بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition قرار میدهد که دارای ۲۳ هزار و ۹۸ بازیکن فعال در همان بازه زمانی است.
در حالی که بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition از نظر فنی یک عنوان هفت ساله است، جنبه قابل توجه زمانی نمایان میشود که به بازیهایی که از بازی Skyrim اصلی، که تقریبا ۱۲ سال پیش عرضه شده، پیشی گرفتهاند فکر کنیم. این واقعیت که بازی Starfield برای پیشی گرفتن از یک عنوان قبلی از استودیو سازنده، به این شکل با چالش مواجه شده، بسیار نگران کننده است. لازم به ذکر است که عملکرد فعلی بازی Starfield به نسبت بازی Fallout 4 که بیشترین میزان بازیکنان فعال آن در بازه ۲۴ ساعتی، ۱۵ هزار و ۱۸۴ نفر است، قابل تحسین است. اما این حقیقت هم که بازی Fallout 4 توانسته در بهترین حالت، ۴۷۲ هزار و ۹۶۲ مخاطب را به خود جذب کند، کمی برای بازی Starfield دردآور است.
اینکه دیگر عناوین جدیدی هم در بازار حضور دارند میتواند یک عامل برای وضعیت فعلی بازی Starfield باشد. بازی Starfield یک عنوان تکنفره است که باید با عناوین چند نفره رایگان و سرویسهای زنده، رقابت کند. اما از طرفی دیگر، بازی Baldur’s Gate 3 هم یک بازی تکنفره است که یک ماه قبلتر از بازی Starfield برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد، اما همچنان در جایگاه پنجمین بازی از نظر تعداد بازیکنان در پلتفرم استیم قرار دارد و حداکثر بازیکنان فعال آن در بازه ۲۴ ساعتی، ۱۲۵ هزار و ۵۸۵ نفر بوده.
بازی Cyberpunk 2077 هم یک به روز رسانی جدید و هم بسته گسترش دهنده Phantom Liberty را در ماه سپتامبر دریافت کرد. این بازی در حال حاضر در رده ۲۳ جدول تعداد بازیکنان در پلتفرم استیم قرار دارد و حداکثر ۳۶ هزار و ۲۴۶ بازیکن فعال در بازه ۲۴ ساعتی را ثبت کردهاست. در حال حاضر بازی Starfield در جایگاه ۴۳ این جدول و پس از عناوینی مانند بازی Elden Ring، بازی Valheim، بازی Stardew Valley و بازی Terraria، قرار دارد.
اما داستان از چه قرار است ؟ آیا بازیکنان به این دلیل خسته شدن از بازی Starfield به سمت بازی Skyrim رفتهاند؟ یا اینکه فقط میخواهند برای یک استراحت کوتاه از بازی Starfield، وقت خود را در بازی Skyrim بگذرانند؟ اینگونه هم میتوان به قضیه نگاه کرد و حتی میتوان استدلال کرد که بازی Skyrim یا حتی بازی Fallout 4، به دلیل داشتن مودهای مختلف و بیشتر، ویژگیهای جدیدی را ارائه میدهند و به گسترش تجربه بازیکنان کمک میکنند. با این حال، اگر به سال اول نسخه پایه بازی Skyrim و بازی Fallout 4 نگاه کنیم، میزان کاهش تعداد بازیکنان کلی این دو، به هیچ وجه به اندازه کاهشی که بازی Starfield در سه ماه اول پس از عرضه تجربه کرده است، نیست.
در بین تعدادی از بازیکنان سرسخت که صدها ساعت تجربه در بازی Starfield دارند، این حس قوی که بازی Starfield همان جادوی اکتشافی استودیو Bethesda را ارائه نمیدهد، وجود دارد. این حس انتخاب یک مسیر و سفر در آن، کشف انواع شگفتیها در یک ماموریت جانبی، در یک رویداد تصادفی، در یک سیاه چال یا هر چیز منحصر به فردی، به سادگی از دست رفته است. تجربه اکتشافیای که بازی Starfield ارائه میکند، بیشتر، بخش بندی شده به نظر میرسد و به شکلی متناوب، بین محتوای دستساز در شهرهای بزرگ مانند New Atlantis و Neon، و محتوایی که به صورت تصادفی در دیگر سیارات تولید میشوند، جابهجا میشود.
برخی هم بر این عقیدهاند که ماموریتهای جانبی، داستان بازی و شخصیتهای همراه بازیکنان، نه تنها با بازیهای امروزی، بلکه با تلاشهای قبلی استودیو Bethesda هم هیچ تطابقی ندارند. در همین حال، وقتی که بازیکنان همان پاسگاه و رویدادها را در سیارههای مختلف، بدون در نظر گرفتن وضعیت، میبینند، حسی تکراری و غیر هماهنگ را تجربه میکنند.
البته چنین چیزی به معنای بیاعتبار کردن دیگر کارهای جالبی که میتوان در بازی Starfield انجام داد، نیست. بازیکنان میتوانند به ساخت سفینههای فضایی دلخواه خود بپردازند، در نبردهای عظیم فضایی شرکت کنند، در یک سیاره پرسه بزنند یا فقط به یک ستاره نزدیک خیره شوند. با این وجود، برای بخش قابل توجهی از بازیکنان، جنبههای دیگری وجود دارند که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به نظر میرسد که بازی Starfield این انتظارات را در این زمینههای خاص برآورده نکرده باشد.
برای روشن شدن قضیه، باید بگوییم که اینها به معنی شکست بازی Starfield نیست. تنها تا تاریخ ۲۵ اکتبر (سوم آبان ۱۴۰۲)، این بازی توانست از مرز ۱۱ میلیون بازیکن بگذرد و به لطف این بازی، رکورد جدیدی برای بیشترین اشتراک ایجاد شده در سرویس گیم پس، ثبت شد. تقریبا نیمی از زمان صرف شده توسط کل بازیکنان، در کامپیوترهای شخصی صورت گرفته، بنابراین میتوان استدلال کرد که در حالی که این بازی موقعیت جالبی در پلتفرم استیم ندارد، اما جایگاه آن در نمودارهای ایکس باکس تا حدودی بهتر به نظر میرسد، حتی اگر جزو ده بازی برتر نباشد. در حالی که مایکروسافت و استودیو Bethesda آمار فروشی ارائه نکردهاند، اما این بازی توانست تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر ۱۴۰۲) به هفتمین بازی پر فروش سال در ایالات متحده تبدیل شود.
در حال حاضر، تیم بزرگی در حال کار در بحث پشتیبانی پس از عرضه، در حال کار روی بازی هستند و به گفته کارگردان بازی، تاد هاوارد (Todd Howard)، ۲۵۰ توسعه دهنده مشغول کار روی بهبود و ارائه محتوای آینده برای این بازی هستند. آنها تا الان، عملکرد خوبی را با گوش دادن به بازخوردها و گنجاندن ویژگیهایی که باید در روز اول عرضه در بازی حضور میداشتند، از خود نشان دادهاند. برای مثال میتوان به پشتیبانی از Nvidia DLSS، تنظیمات روشنایی و کنتراست و دیگر موارد اشاره کرد.
پشتیبانی از مودها نیز در سال آینده ارائه میشود که میتواند به شدت تجربه در دسترس و قابلیتهای گیم پلی را گسترش دهد. علاوه بر این، استودیو Bethesda به قول خود مبنی بر ارائه بسته گسترش دهنده متعهد است. انتشار بسته گسترشی Shattered Space، در حال حاضر تایید شده و هاوارد قول انتشار «بسیاری» از این بستههای گسترشی با «اندازههای مختلف» را در دوره پس از انتشار بازی، داده است. اما متاسفانه در حال حاضر تاریخ زمانی دقیقی برای آنها ارائه نشده است.
مشکلی که بازی Starfield با آن مواجه است، در آینده این بازی نهفته. حتی اگر استودیو Bethesda بستههای گسترشی زیادی هم منتشر کند، تا زمانی که تلاش بیشتری برای تقویت هسته اصلی نداشته باشد، تغییری حس نخواهد شد. بازیکنان فعلی باید دلیلی برای وقت گذراندن و ماندن در این بازی داشته باشند. شاید به نظر برسد که گنجاندن محتوای جدید، راهکاری برای این مشکل باشد، اما همانطور که در عناوینی مانند بازی Destiny 2 دیدیم، یک عنوان خدمات زنده با فصلها و رویدادها، دستورالعملی برای موفقیت نیست. اگر اولین بسته گسترش دهنده بازی Starfield به اندازه کافی شگفت انگیز و باورنکردنی نباشد، ممکن است حتی فروش بستههای گسترش دهنده آینده را هم تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، تمامی این پشتیبانی طولانی مدت و به روز رسانیهای رایگان، نیازمند منابعی از طرف استودیو است.
مطالب مرتبط: طراحی آشنا بازی Starfield می تواند تیر خلاصی برای استودیو بتزدا باشد
در حالی که ممکن است مادها راه حل خوبی برای افزایش تعداد بازیکنان به نظر برسند، اما محبوبیت پایدار بازی Skyrim و بازی Fallout 4 تنها به آنها نسبت داده نمیشود. این بازیها ماندگار هستند زیرا آنچه را که طرفداران استودیو Bethesda از نظر طراحی محیطی، کاوش، محتوای انتخاب شده (برخلاف تولید تصادفی) و سرعت به دنبال آن هستند، ارائه میکنند. اگرچه حضور بازی Starfield در سرویس اشتراکی گیم پس، یک افزودنی ارزشمند است، اما ممکن است به طور کامل این نگرانیهای اساسی را برطرف نکند، به خصوص با توجه به رقابتی که با انتشار بازیهای بزرگ در ماههای آینده شکل میگیرد.
موفقیت آینده بازی Starfield تا حد زیادی به برنامهها و استراتژی استودیو Bethesda بستگی دارد. این بازی ممکن است در سال آینده ویژگیهایی پیشگامانه یا روایتهایی قانع کننده را معرفی کند تا علاقه بازیکنان را برای وقت گذراندن در این بازی، تا درازمدت حفظ کند، مشابه آنچه که استودیو CD Projekt RED برای بازی Cyberpunk 2077 در نظر گرفته. با این حال، با توجه به موقعیت بازی Starfield به عنوان یکی از بزرگترین بازیهای سال ۲۰۲۳ و نقش محوری آن برای مایکروسافت و استودیو Bethesda، باید تلاش شود که تا نزدیک شدن به پایان سال جاری، بازی Starfield چیزی بیشتر از یک موضوع قابل بحث باشد.