بررسی وضعیت ایکس باکس سری ایکس و اس در سه سال نخست عرضه

بررسی وضعیت ایکس باکس سری ایکس و اس در سه سال نخست عرضه

محمد مسعودی محمد مسعودی
7 ماه و 10 روز پیش

نسل کنسول ایکس باکس وان برای کمپانی مایکروسافت چالش برانگیز بود. علی‌رغم تلاش‌های اولیه برای رقابت با پلی‌استیشن، این کمپانی هر موقعیتی که به دست آورده بود به سرعت از دست داد. در حالی که پیشرفت‌هایی، مانند معرفی سرویس اشتراکی گیم پس در سال ۲۰۱۷ و در طول نسل اتفاق افتاد، اما آسیب‌های وارد شده در سال‌های اولیه آن باعث شد که  ایکس باکس وان توانایی رقابت نزدیک با کنسول پلی استیشن 4 را نداشته باشد. شکست‌های کمپانی مایکروسافت در مرحله اولیه عرضه این کنسول آنقدر شدید بود که بازگشت به رقابت برای این کمپانی به چیزی غیرممکن تبدیل شد و نشان‌دهنده تلاش قابل‌توجه مایکروسافت در عرصه رقابت کنسولی بود.

 

توصیف انتظارات قابل توجهی که از موفقیت کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد، دست کم گرفته شده است. پس سوالی که مطرح می‌شود این است که مایکروسافت در نسل فعلی کنسول چگونه عمل کرده است؟ واضح است که کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، شروعی بسیار امیدوارکننده‌تر از کنسول ایکس باکس وان داشته و با چالش‌هایی که این کنسول در آن‌ها غرق شده بود، مواجه نشد. با این حال، غیرقابل انکار است که همه چیز به آرامی و آن‌طوری که باید، پیش نرفته است. 

 

مطالب مرتبط: بررسی وضعیت پلی استیشن 5 در سه سال ابتدایی عرضه

در ابتدا با نکات مثبت شروع می‌کنیم، زیرا چیز‌هایی وجود دارد که باید از آن‌ها راضی بود. برای شروع، کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس شاهد دریافت جریان ثابتی از عناوین چند پلتفرمی عالی در سه سال اول عمر خود بوده است. اگرچه کمپانی مایکروسافت در بحث عناوین انحصاری مهم، فرصت‌های زیادی را از دست داده است (که شاید بازی Final Fantasy 16 یکی از مهمترین آن‌ها باشد)، اما کنسول‌های نسل فعلی این کمپانی، شاهد افزودن بازی‌هایی باورنکردنی به کتابخانه بازی‌های خود بوده است، که از جمله آن‌ها، می‌توان به بازی‌هایی مانند بازی Resident Evil 4، بازی Dead Space، بازی Elder Ring، بازی Alan Wake 2، بازی Street Fighter 6، بازی Rouge Legacy 2 و همچنین بازی Baldur’s Gate 3 در آینده، اشاره کرد. 


چیزی که تا حالا از آن مطمئن شدیم، این است کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس در بحث بازی‌های چند پلتفرمی، چیزی کم نداشتند. اما این وضعیت در مورد عناوین استودیو‌های مایکروسافت چگونه است؟ این کمپانی در نیم دهه گذشته به طور اساسی، در حال بهبودسازی املاک و استودیو‌های شخص اول خود بوده است طبیعتا انتظارات از این کمپانی برای ارائه جریان ثابتی از بازی‌‌های انحصاری شخص اول، به خوبی شکل گرفته است. این که آیا چنین سیاستی به آن شکلی که انتظار می‌رفت نتیجه داشته یا خیر، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما شکی نیست که این سیاست، عملکردی بهتر از چیزی که برای چرخه حیات کنسول ایک باکس وان دیده‌ایم، داشته است. 


از زمان عرضه در اواخر سال ۲۰۲۰، کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس شاهد تعدادی از بازی‌های انحصاری بزرگ از طرف استودیو‌های شخص اول بوده که به طور کلی، توانسته‌اند انتظارات بازیکنان را برآورده کنند. بازی Forza Horizon 5 به عنوان یکی از بهترین بازی های مسابقه‌ای تا به امروز شناخته می‌شود. بازی Psychonauts 2 از استودیو Double Fine، اگرچه در چندین پلتفرم موجود است، اما ثابت کرد که یک بازی تماشایی است و انتظار طولانی پیرامون انتشار خود را توجیه کرد.

بازی Halo Infinite، در زمان عرضه، تجربه‌ای لذت‌بخش و غیرقابل انکاری را ارائه کرد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسخه قبلی خود، یعنی بازی Halo 5 بود. عناوین کوچک‌تری مانند بازی Hi-Fi Rush و بازی Pentiment، هم توانستند ستایش شایسته‌ای را از سوی جامعه بازیکنان به دست آوردند. اخیراً، عناوین  قابل‌توجهی به مجموعه بازی‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس اضافه شده‌اند؛ مانند بازی Starfield، یک عنوان نقش آفرینی فضایی برجسته و گسترده که به‌خاطر گیم‌پلی اعتیادآورش شناخته می‌شود. علاوه بر این، بازی Forza Motorsport هم جزو جدیدترین عناوین منتشر شده برای این کنسول‌ها است. این بازی در حالی که به سطح تحسین برخی از عناوین پیشین خود در سال‌های گذشته دست نیافت، اما موفق شد که یک تجربه شبیه‌سازی مسابقه‌ای معتبر و دقیق را ارائه دهد که پاسخگوی طرفداران این ژانر باشد.

بدون شک، سال‌های اولیه کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، پیشرفت‌های قابل توجهی را در بحث دریافت عناوین ساخته شده توسط استودیوهای شخص اول، به نسبت کنسول ایکس باکس وان داشته است. با این حال، متاسفانه این امر با برخی مشکلات بزرگ همراه است، زیرا در این زمینه، زیرا مایکروسافت با اشتباهات جدی و بزرگی مواجه شد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰ و زمانی که تنور کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس داغ بود، باید خمیر عناوین انحصاری را می‌چسباند. سال ۲۰۲۱، به لطف انتشار عناوینی مانند بازی Psychonauts 2، بازی Forza Horizon 5 و بازی Halo Infinite، سال خوبی برای این کنسول بود، پس به دنبال آن، انتشار هیچ عنوانی در سال ۲۰۲۲، حرکتی بسیار بد و تکان دهنده از طرف کمپانی مایکروسافت برای این کنسول محسوب شد. بدیهی است که نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که تاخیرهای ناشی از همه گیری بیماری کرونا، نقش بزرگی در این وضعیت نداشته، اما چیزی که در هر صورت اتفاق افتاده بود، ناامیدی طرفداران بود. 


جدای از این، خطاهای بزرگ دیگری هم وجود داشت. برای مثال، بازی Halo Infinite را در نظر بگیرید. این بازی انتشار و راه‌اندازی قابل توجهی را تجربه کرد، اما به دلیل پشتیبانی ضعیف پس از عرضه توسط توسعه دهنده، نتوانست موفق واقع شود. روایت پیرامون این بازی شوتر به سرعت تغییر کرد و بخش تک نفره و چندنفره آن نتوانست به اندازه‌ای که طرفداران انتظارش را داشتند، تکامل پیدا کند. خوشبختانه، در حال حاضر پشیبانی مربوط به بخش چند نفره بازی Halo Infinite، به نسبت گذشته، به شکل قابل توجهی وضعیت بهتری دارد اما باید دید که آیا بخش تک نفره آن هم دستخوش تغییراتی خواهد بود یا خیر. 

 

مطالب مرتبط: مقایسه ایکس باکس سری ایکس با ایکس باکس سری اس یک ترابایت 

پس از آن، به بازی Redfall می‌رسیم که شاید یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین عناوین ناامید کننده این کنسول باشد. دنبال داشتن بحث‌های داغ پیرامون بازی‌های چندنفره، تقریبا هیچ وقت در صنعت بازی پاسخگوی نیازها نبوده و استودیو Arkane هم نتوانست از فشارهای موجود برای داشتن سیاست‌های خود، سرپیچی کند. این استودیو به جای ساختن یک شبیه‌ساز غوطه ور کننده ماهرانه، مانند عناوین قبلی‌اش،‌ به سوی توسعه یک بازی شوتر جهان باز Co-op جهت گرفت و این حرکت، نتایج وحشتناکی به همراه داشت. بازی Redfall، نه تنها یک عنوان شکست خورده پر زرق برق بود، بلکه بازیکنان را کسل و خسته نیز می‌کرد. علاوه بر قیمت ۷۰ دلاری این بازی، این حقیقت که بازی Redfall اولین بازی استودیو Arkane به عنوان یک استودیو ایکس باکس بود، موجب وخیم شدن بیشتر وضعیت شد. به لطف عناوینی همچون بازی Hi-Fi Rush، بازی Starfield و همچنین خرید استودیو اکتیویژین بلیزارد، سال ۲۰۲۳ در نهایت توانست سال خوبی برای ایکس باکس باشد، اما بازی Redfall، به عنوان یک شکست فاجعه بار در تاریخ ایکس باکس ثبت شده و همچنان باقی خواهد ماند. 


با نگاهی به همه این‌ها، نمی‌توان گفت که سه سال اول عمر کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، دقیقا طبق برنامه کمپانی مایکروسافت رقم خورده یا خیر، اما در عین حال، نمی‌توان گفت که پیروزی‌هایی هم نداشته است. چیزی که بدیهی است، فراز و نشیب‌های متحمل شده توسط این کنسول و بهبود وضعیت این کنسول به نسبت کنسول ایکس باکس وان است، اما دقیقا وضعیتی نیست که خیلی از طرفداران انتظارش را داشتند. البته امیدواریم که کمپانی مایکروسافت، تعداد و کیفیت عناوین انحصاری ایکس باکس را در آینده افزایش دهد.

 

چیزی که باید به آن هم توجه داشت، سرویس اشتراکی گیم پس است. ارائه کتابخانه بزرگی از عناوین ایکس باکس در قابل یک سرویس اشتراکی، چند سالی است که محور استراتژی ایکس باکس بوده است و خوشبختانه، در دوران کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، ارزش و رنگ و لعاب این سرویس افزایش یافته. امکان دسترسی به صدها بازی بزرگ و کوچک هم موجب شده که خرید اشتراک این سرویس، معامله‌ای جذاب برای بازیکنان باشد. همچنین، با توجه به انتشار تعدادی از عناوین استودیوهای سوم شخص در روز اول عرضه در این سرویس، از جمله مواردی مانند بازی Lies of Pi، بازی Exporimal، بازی Jusant، بازی Plague Tale: Requiem، بازی Amnesia: The Bunker، بازی Back 4 Blood، بازی Sea of Stars و بسیاری دیگر، سرویس گیم پس در کنار دیگر استراتژی‌های ایکس باکس در سه سال گذشته، مستحق تحسین بی چون چرای بازیکنان باشد.


در نهایت، می‌توان گفت که کمپانی مایکروسافت پایه‌های محکمی برای آینده دارد. سه سال اول چرخه عمر کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس، احتمالا آنقدری که کمپانی مایکروسافت و خیلی انتظار داشتند، نبوده، اما قطعا یک پیشرفت بزرگ به نسبت نسل قبلی محسوب می‌شود. ما فقط امیدواریم که در آینده شاهد یکپارچگی بیشتری باشیم، زیرا تا اینجای کار، هر مشکلی که برای کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس پیش آمده، اشتباهات وحشتناکی بوده‌اند.

 

برچسب ها: ایکس باکس سری ایکس, ایکس باکس, xbox, xbox series x
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.