مرگ آهسته رویداد E3 بالاخره اتفاق افتاد و به پایان اجتناب ناپذیر خود رسید. رویدادی که زمانی اوج صنعت بازی محسوب میشد و تمامی رسانهها را به خود جلب میکرد، در چند سال اخیر آخرین قدمهای مسیر خود را برداشته بود و پس از چندین تلاش شکست خورده برای احیای خود، متاسفانه آخرین نفس خود را کشید و از این صنعت محو شد. انجمن نرمافزارهای سرگرمی (ESA)، اصلیترین انجمن تجاری برای بازیها در ایالات متحده و مسئول برگزاری رویداد E3، اخیرا اعلام کرد که این رویداد به صورت رسمی و برای همیشه پایان یافت. چنین چیزی به این معنا است که آخرین تلاش برای برگزاری رویداد E3 در سال ۲۰۲۳ ناموفق بوده و این آخرین باری است که از زبان یک سازمان رسمی چیزی در مورد رویداد E3 میشنویم.
از بسیاری از جهات، ناراحت شدن از این موضوع برای هر کسی که در این چند سال اخیر حتی کوچکترین توجهی به این رویداد داشته، چیزی اجتناب ناپذیر به نظر میرسد، اما به راحتی میتوان درک کرد که چرا این رویداد به حاشیه کشیده شد و چرا ضرورت وجود آن، در مدتی کوتاه، کاهش پیدا کرد. در عین حال، نگاه کردن به بیست و چند سال گذشته، جایی که رویداد E3 همیشه یکی از پایه ثابتهای همیشه حاضر صنعت بازی بود، سخت است.
زمانی که این رویداد در سال ۱۹۹۵ آغاز شد، برای همه مشخص بود که رویداد E3 به بزرگترین مراسم صنعت بازی تبدیل خواهد شد. سونی در اولین رویداد E3، قیمت و تاریخ عرضه کنسول پلی استیشن ۱ را اعلام کرده بود، لحظهای که به عنوان یکی از نمادینترین لحظات صنعت بازی تلقی میشود و در همین رویداد بود که سگا به جای معرفی یک بازی، کنسول Sega Saturn را معرفی کرد، که بعدا به این نتیجه رسید که ایده بدی بود. از همان سال اول، رویداد E3 به صحنهای تبدیل شد که برخی از مهمترین لحظات در تاریخ صنعت بازی شکل گرفت و توانست برای سالها، جایگاه خود را به عنوان محلی برای اطلاعیههای مهم و شکل گیری چنین لحظات تاریخیای، حفظ کند.
رویداد E3، فهرستی بی پایان از لحظات فراموش نشدنی بود. از به روی صحنه آمدن کیانو ریوز (Keanu Reeves) با بازی Cyberpunk 2077 گرفته تا معرفی بازی GTA 4 برای ایکس باکس ۳۶۰ با خالکوبی روی دست پیتر مور (Peter Moore). این رویداد در کنار معرفی انواعی از کنسولهای خانگی و دستی، شاهد غالفگیریهایی مانند رونمایی از بازی Final Fantasy 7 Remake، بازی God of War، بازی Resident Evil 7 نیز بود. از بهترین ارائههای رویداد E3 هم میتوان به معرفی به یادماندنی بازی Metal Gear Solid: Sons of Liberty و معرفی بازی Fallout 4، اشاره کرد. البته ارائههای بدی هم در این رویداد بودند که از جمله آنها میتوان به معرفی Wii Music و بازی Legend of Zelda: Skyward Sword نیز اشاره کرد که توانستند در حافظه بازیکنان جای بگیرند.
وقتی که رجی فیلس ایمی (Reggie Fils-Aime) در رویداد E3 سال ۲۰۰۶ به صحنه آمد، موجی از هیاهو میان جمعیت حاضر شکل گرفت. بازی Super Smash Bros. Brawl یک موفقیت بزرگ بود، مخصوصا وقتی که حضور شخصیت Solid Snake در بازی اعلام شد. در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۰، سخنرانی کوین باتلر (Kevin Butler) در کنفرانس حوصله سر بر سونی، شدیدا مورد توجه قرار گرفت. در رویداد E3 2013، مایکروسافت ایکس باکس وان را به شکلی تاسف بار، معرفی کرد. طی رویداد سال ۲۰۱۰، کونامی کنفرانس مطبوعاتی بسیار بدی را تجربه کرد. در رویداد سال ۲۰۱۳ بود که سونی با یک ویدیو، نحوه اشتراک گذاری بازیهای دست دوم را در کنسولهای ایکس باکس، به تمسخر گرفت. در سال ۲۰۰۵ بود که معرفی بازی Kill Zone 2، جنجالهای بساری را به وجود آورد، زیرا گیم پلی ارائه شده، عملکرد خوبی را در پلی استیشن ۳ به نمایش گذاشته بود، اما این چنین نبود، چون سونی، تازه کیت توسعه بازی برای پلی استیشن ۳ را در اختیار استودیو Guerrilla قرار داده بود خیلیها بر این عقیده بودند که اصلا زمانی کافی برای تولید چنین چیزی وجود نداشته. مایکروسافت هم در رویداد E3 2018، خبر خرید چندین استودیو را به اشتراک گذاشت. اینها، تنها تعدادی از لحظات به یادماندنی ثبت شده در رویدادهای E3 بودند.
در هفته اول راهاندازی رویداد E3، این رویداد به تنها سوژه بحث در صنعت بازی تبدیل شده بود. پس از گذشت سالها و عادی شدن این رویداد، هیجان اولیه از بین رفت اما با توجه به اهمیتی که داشت، جایی ثابت در فکر و ذهن مردم برای خود پیدا کرد. این رویداد به قدری بزرگ بود که مردم ماهها قبل از برگذاری هر سال آن، شایعات و گمانه زنیهای زیادی را به راه میانداختند. مردم مدام به دنبال این بودند که چه بازیهایی در این رویداد معرفی خواهند شد؟ چه گیم پلیهایی برجسته خواهد بود ؟ شاهد معرفی چه سختافزار و کنسولهایی خواهیم بود؟ کدام کمپانیها در این رویداد خجالتزده خواهند شد ؟ بنابراین، میتوان گفت که رویداد E3 کانون اصلی بسیاری از گفتگوهای مهم مرتبط به بازی بود.
البته، رویداد E3 در سالهای اخیر عملکرد خوبی را از خود نشان نداد. چنین چیزی شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی که به تمامی مشکلاتی که این رویداد را در خود غرق کرده بودند نگاه بیاندازیم، میبینیم که چنین چیزی منطقی به نظر میرسد. ESA، که پیشتر گفتیم که مسئولیت برگزاری رویدادهای E3 را بر عهده داشت، اشتباهات بزرگی را مرتکب شد. آنها اجازه دادند که مردم در این رویداد حضور داشته باشند که مشکلات سازمانی و مدیریتی زیادی را به وجود آورد. آنها پولهای زیادی از کمپانیهایی که قصد برپایی یک غرفه در این رویداد را داشتند دریافت کردند و چنین چیزی باعث شد که نخواهند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. از بزرگترین اشتباه سر زده از سمت ESA هم میتوان به انتشار تصادفی اسنادی با محتوای اطلاعات خصوصی مطبوعات و تمامی افراد تاثیرگذاری که به رویداد E3 سال ۲۰۱۹ رفته بودند، اشاره کرد. اینها تنها یک نمونه از بسیار مشکلاتی بودند که باعث شد رویداد E3 در طول زمان ضعیف و ضعیفتر شود.
رویداد سال ۲۰۱۸، آخرین باری بود که صنعت بازی شاهد یک رویداد E3 واقعی با حضور همه کمپانیهای بزرگ و مطرح بود. در سال ۲۰۱۹، کمپانی سونی اعلام کرد که دیگر در نمایشگاه E3 شرکت نخواهد کرد. در سال ۲۰۲۰ هم جف کیلی (Geoff Keighley)، که از زمان آغاز رویداد E3 در سال ۱۹۹۵، در آن حضور داشت و شخصیتی مهم محسوب میشد، از این رویداد خداحافظی کرد و حضور او در مراسم دیگری مانند رویداد Gamescom Opening Night Live و رویداد The Game Awards، موجب شد اهمیت نمایشگاه E3 برای مردم کمتر شود.
در سال ۲۰۲۰ اوضاع برای نمایشگاه E3 وخیم تر شد. مدتی پس از اعلام سونی مبنی بر عدم حضور در این نمایشگاه، اعلام شد که رویداد E3 سال ۲۰۲۰ برگذار نخواهد شد که بیشتر میتوان دلیل لغو شدن آن را همه گیری ویروس کرونا در کل جهان استدلال کرد. اما زمانی که E3 در سال ۲۰۲۱ بازگشت، ضعیفترین رویداد E3 در تاریخ رقم خورد. تداوم همه گیری ویروس کرونا باعث شد که این رویداد به صورت آنلاین برگزار شود و به نظر میرسید که کمپانیها چیزی برای نشان دادن در این رویداد نداشتند و اگر هم چیزی داشتند، بر این عقیده بودند که رویداد E3 2021، مکان مناسبی برای نشان دادنش نخواهد بود.
پس از آن، اوضاع به شکل زنجیرهواری برای نمایشگاه E3 بدتر و بدتر شد. رویداد E3 2022 لغو شد و چنین موضوعی برای خیلیها اهمیتی نداشت. سال بعد، ESA تلاش کرد که به واسطه همکاری با کمپانی ReedPop، کمپانیای که مسئول برگزاری رویدادهایی مانند PAX و Comic-Con بود، رویداد E3 را به صنعت بازگرداند. ESA میخواست که باری دیگر، یک رویداد E3 واقعی و با حضور مردم را برگزار کند، اما کارها طبق برنامه پیش نرفت. در آن زمان، علاقه به رویداد E3 به حدی پایین آمده بود که وقتی خبر لغو شدن E3 2023 منتشر شد، مردم تعجب نکردند و انتظار لغو شدن آن را از قبل داشتند.
مشکلات رویداد E3 با این واقعیت که صنعت بازی در نبود این رویداد، چیز زیادی را از دست نداده بود، بیشتر شده بود. در واقع، در غیاب E3، صنعت رشد کرد و با روشهایی سازگار شد که از قضا بهتر و مقرون به صرفهتر بودند. در سال ۲۰۱۹، زمانی که سونی اعلام کرد که دیگر در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت، شاوت لیدن (Shawn Layden)، رئیس وقت پلی استیشن، به صورت عمومی اهمیت این نمایشگاه را زیر سوال برد. او تعجب کرد که چرا کمپانیها نمیتوانند رویدادهای خودشان را برگزار کنند. نینتندو از سال ۲۰۱۱ رویدادهای خود را سازماندهی کرد و کمپانی EA هم برای انجام دادن کارهای خود، نمایشگاه E3 را ترک کرده بود. از آن زمان، بیشتر کمپانیها مانند سونی، مایکروسافت، کپکام و یوبیسافت، به جای پرداخت هزینههایی گزاف برای حضور در رویداد E3، که به خوبی مدیریت نمیشد و کارها را به شیوههای قدیمی انجام میداد، به برگزاری رویدادهای خود پرداختند.
رویداد E3 در سال ۱۹۹۵، با ظهور کنسول پلی استیشن و در مخمصه بودن کمپانی سگا، متولد شد. اما در سالهای اخیر، رویداد E3 روزهای سختی را تجربه کرد. برای بیش از ۲۰ سال، رویداد E3، چه خوب یا بد، بخش بزرگی از صنعت بازی محسوب میشد. بنابراین، این حقیقت که دیگر خبری از آن نخواهد بود، میتواند برای بسیاری غمانگیز باشد. اما با توجه به آنچه که در سالهای ایخر اتفاق افتاد، مرگ آن چیز غیرقابل انتظاری نبود.