بازی Mass Effect 4 یکی از عناوین مورد انتظار شرکت EA است و با توجه به اینکه هنوز اطلاعات خاصی در رابطه با آن منتشر نشده است، طرفداران نیز انتظارات منحصر به فردی ندارد و صرفا دوست دارند بازی نهایی، عنوانی مناسب و درخور باشد. خوشبختانه شایعات جدید اطلاعاتی به ما میدهند که بر اساس آنها به نظر میرسد کمپانی نیز تصمیم دارد بازی نهایی را متفاوت از سایر نسخهها بسازد و تا جایی که میتواند طرفدارانش را خوشحال کند. اینطور که پیداست سازندگان بازی قصد دارند موتور گرافیکی بازی را عوض کنند و برای ساخت بازی Mass Effect 4 به جای استفاده از موتور Frostbite از جدیدترین نسخه موتور Unreal Engine بهره ببرند.
جالب است بدانید که این اطلاعات جدید، از طریق بررسی لیست استخدامی جدید کمپانی EA به دست آمده است. اینطور که پیداست آنها به دنبال یک مدیر فنی جدید هستند که بتواند با موتور Unreal Engine 5 کار کند.
آگهی استخدامی جدید کمپانی EA مختص به استودیو BioWare است و در توضیحات آن اینگونه نوشته شده:
«به فردی نیازمندیم که سابقه کار با موتور UnrealEngine 4+ را داشته باشد»
با توجه به اینکه موتور UnrealEngine 5 به زودی در دسترس بازیسازان قرار خواهد گرفت، به نظر میرسد این حدس درست باشد. البته جالب است بدانید جف گراب (Jeff Grubb) معروف نیز به دنبال این ماجرا رفته و با توجه به منابعی که توانسته است جمعآوری کند، حدس میزند که بازی Mass Effect 4 آنقدر عنوان مهمی برای کمپانی باشد که آنها حاضر به تغییر موتور برای بهتر کردن بازی شوند. گراب میگوید شرکت EA از تمام گزینههای موجود برای ساخت بازی Mass Effect 4 بهره خواهد برد.
همانطور که میدانید سه نسخه ابتدایی سری بازی Mass Effect با موتور UnrealEngine ساخته شده بودند و استودیو BioWare در ساخت بازی Mass Effect: Andromeda از موتور Frostbite استفاده کرد، با این حال این بازی تبدیل به یک شکست شد. به نظر میرسد که سازندگان تصمیم گرفتهاند با تغییر دادن موتور بازی سازی، به ریشههای سری بازگردند.
طبق صحبتهای جدید جف گراب استفاده از موتور Frostbite برای ساخت بازی Mass Effect: Andromeda صرفا عملی در جهت کم کردن هزینهها بود:
«استفاده از موتور بازی سازی Frostbite برای کم کردن هزینههای تولید بازی بود، چون که تکنولوژی این موتور متعلق به EA است. بنابراین نیازی به تنظیم یک قرارداد جدید با شرکت اپیک گیمز و یا کمپانیهای دیگر وجود نداشت.»
همانطور که میدانید موتور UnrealEngine متعلق به شرکت اپیک است و پس از انتشار هر نسخه جدید از آن، به صورت رایگان در اختیار عموم قرار میگیرد، اما اگر با استفاده از این موتور عنوانی ساخته شود و به صورت همگانی منتشر شود، درصدی از فروش بازی به اپیک گیمز تعلق خواهد گرفت. بنابراین سازندگان بازیهای بزرگ تا جایی که بتوانند سعی میکنند از موتورهای متعلق به خودشان استفاده کنند تا در نهایت مجبور نشوند بخشی از سود بازی را به اپیک گیمز اهدا کنند.
متأسفانه هنوز هیچ اطلاعات دیگری از بازی Mass Effect 4 وجود ندارد و نمیدانیم که این بازی برای چه سالی برنامه ریزی شده است. در عین حال اگر به این سری بسیار علاقهمند هستید میتواند نسخه Legendary Edition بازی را که به تازگی منتشر شده است تجربه کنید. این نسخه خاص از بازی، سه عنوان مرتبط وابتدایی از سری را شامل میشود که توسط استودیو Bioware، ریمستر شدهاند و گرافیک بسیار بهتری دارند. سازندگان با این کار در تلاشی بودند که بتوانند هدیهای به طرفداران قدیمی بدهند، طرفداران جدید جذب کنند و در عین حال همه را برای ساخت نسخه پنجم آماده کنند. خوشبختانه این نسخه خاص بسیار فروش خوبی داشت و جدای از اینکه برای طرفداران خوش آیند بود، برای سازندگان نیز سود خوبی به همراه داشت.
نظر شما در رابطه با بازی Mass Effect 4 چیست؟ آیا تغییر موتور بازی میتواند در آینده برای بازی تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد؟