درحالی که کمپانی EA یکی از مشهورترین ناشران در صنعت بازی است و تعداد زیادی IP با ارزش و توسعهدهنگان با استعداد دارد؛ اما به لطف تصمیمات سؤال برانگیزی که در مورد بازیها و شیوهای تجاری خود میگیرد، مدتهاست که سوژه مطبوعات بوده است. با اینحال، مطمئنا این ناشر در مسیر درستی حرکت میکند زیرا تلاش بر این دارد که بسیاری از اشتباهات خود را اصلاح کند. اما با وجود تلاشهای بسیار، برخی از اشتباهاتی که در گذشته انجام شده به عنوان برخی از ناامید کنندهترین موارد در ذهنها باقی ماندهاند. شاید مهمترین آنها بازی Anthem باشد. یک بازی با خدمات زنده که قرار بود در دنیای بازیها طوفانی به پا کند اما در پروندهاش نهایت بدون تاثیرگذاری خاصی بسته شد.
بازی Anthem وعده تمام عناصری که بازیکنان از یک عنوان با خدمات زنده میخواهند را داده بود؛ مثل مبارزات عالی، دنیایی پرطرفدار، جهانی همیشه در حال تکامل و بازی مشارکتی معنادار. اما همه اینها در حد ایده بود و نتیجه چیزی که دیدیم، یک بازی بود که نتوانست به بسیاری از وعدههای خود عمل کند. با این اوصاف، بازی Anthem هنوز برخی از نشانههای عظمت را در زیر مجموعهای از مشکلات فنی و غیر فنی، داشت؛ اما امتناع از انجام کاراهای مورد نیاز روی این IP منجر به مرگ غمانگیز این بازی شد. به همین دلیل، در این پست قصد داریم که به ظهور، سقوط و در نهایت مرگ بازی Anthem بپردازیم.
داستان توسعه بازی Anthem یک داستان آشفته است. برنامهها برای بازی Anthem از سال ۲۰۱۲ چیده شدند و پس از انبوهی از ایدهها و نمونههای اولیه، بازی Anthem (که در آن زمان نامش مشخص نبود) برای اولین بار در مراسم E3 سال ۲۰۱۴، نمایش داده شد. توسعهدهندگان یک طرح مفهومی از محیط بازی را به نمایش گذاشتند و در عین حال وعده جهانی همیشه در حال تکامل و ماهیت گیمپلی چند نفری را دادند. تیم توسعه به ساخت چیزی جدید و هیجانانگیز خوشبین بود اما این هیجان سریع به ناامیدی تبدیل میشد زیرا استودیو مدام درگیر ایدههای جدید بود و هرگز به نتیجهای نمیرسید.
گزارشهای مربوط به توسعه بازی Anthem تصویر بسیار بدی را از استودیو BioWare Edmonton ترسیم کرد. در حالی که مکانیکهایی جدید با سرعت ثابتی به بازی اضافه میشدند، هیچ چیزی در آنها به خوبی با یکدیگر کار نمیکردند و تیم مجبور طراحی دوباره مکانیکهای دیگر میشد تا این عنوان در نهایت به یک بازی سرگرمکننده تبدیل شود. در بخش روایی، بازی در حال بازنویسیهای مداوم بود تا جهان و داستان را با برنامههای توسعه در حال تغییر، هماهنگ نگه دارد. همزمان با تمام مشکلات، توسعه دهندهگان از ابتدای کار با مشکلی جدی رو به رو بودند زیرا مجبور شدند با که موتور بازیسازی Frostbite که موتور بازیسازی بدنام کمپانی EA است، کار کنند.
از آنجایی که تیم پشت درهای بسته در تلاش برای ایجاد یک محصول منسجم بود، چهار سال از مرحله پیش تولید بازی Anthem سپری شده بود و هنوز چیزی برای نشان دادن به طرفداران وجود نداشت. پس از آن در رویداد E3 سال ۲۰۱۷، تیم گیمپلی کوتاهی از بازی Anthem را به نمایش گذاشته شد. طرفداران به شکل غیرقابل انکاری مشتاق بودند تا آن را امتحان کنند اما این نسخه آزمایشی تقلبی بیش بود. نسخه نمایش داده شده حاوی طرحهای اولیه بود که بسیاری از آنها در بازی نهایی راه نمییافتند.
بنابراین در حالی که بازی Anthem از استقبال عمومی اولیه خوبی برخوردار شده بود، اما تیم توسعه در استودیو BioWare نبرد سختی را برای ساخت بازی داشتند. حتی زمانی که تیم توسعه به مرحله تولید کامل روی آورد، باز هم چشم انداز روشنی از اینکه بازی چه خواهد بود وجود نداشت. از آنجایی که بسیاری از ایدههای اصلی بازی Anthem اجرایی نشدند، عناصری از عناوین مشابهی همچون بازی Destiny و بازی The Division اقتباس شدند؛ طوری که فقط قابلیت پرواز در محیط به عنوان عامل متمایز بازی Anthem باقی ماند.
با نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی در فوریه سال ۲۰۱۹، استودیو در طول چند ماه طولانی و وحشتناک، سعی در طراحی مراحل، پیادهسازی پیشرفتها و ضبط حرکتهای مختلف بازی را داشت. حتی کمپانی EA پرسنل اضافی دیگر استودیوهایش را برای کمک به اتمام بازی Anthem مستقر کرد؛ اما این نیروی انسانی اضافی با وجود برنامههای همیشه در حال تغییر بازی، تاثیر چندان موثری نداشت. در حالی که این چرخه توسعه آشفته و طولانی، بی پایان به نظر میرسید، خیلی از کارکنان و توسعهدهندگان استودیو را ترک کردند و بازی در حالتی کاملا پریشان رها شد.
بازی Anthem سرانجام در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۹ (۳ اسفند ۱۳۹۷) منتشر شد و بلافاصله به دلیل داستانی ناامید کننده، ماموریتهای تکراری و سیستم پیشرفت ناکارآمد، توسط منتقدان و طرفداران مورد انتقاد قرار گرفت. در حال حاضر بازی Anthem امتیاز ۵۹ را در وبسایت Metacritic به خود اختصاص داده که پایینترین امتیاز در بین تمام عناوین توسعه یافته توسط استودیو BioWare است.
بازگشت فرمانده شپرد در بازی Mass Effect 4؟
به هر حال، این محصولی نبود که کمپانی EA با تبلیغات و بازاریابی پیش از انتشار وعده داده بود. در حالی که این استقبال منفی ضربه بدی به توسعهدهندگان استودیو BioWare وارد کرد، اما این محصول ضعیف بسیاری از طرفداران را که امید زیادی برای این بازی داشتند، شوکه کرد. بازی Anthem همچون یک بازی با پتانسیل به نظر میرسید زیرا گیمپلی اصلی آن به اندازه کافی قوی بود؛ اما دیگر عناصر بازی بودندن که تجربهای ناامید کننده را به وجود آوردند. پس از آن داستانی شایع شد که کمپانی EA استودیو BioWare را مجبور به ساخت یک بازی با خدمات زنده کرده است و متعاقبا بازی Anthem را منتشر کرده است؛ اگرچه این داستان کاملا نادرست نیست، اما تمام آن هم حقیقت ندارد. البته، این واقعیت که عنوان قبلی استودیو، یعنی بازی Mass Effect: Andromeda، در سطح بحرانی با شکست مواجه شد، به این روایت کمک کرد.
اما جدای از استقبالهای منفی، کمپانی EA به طرفداران این قول را داد که روی بازی Anthem کار میکند و انتقادات فراوان وارد شده به بازی، با بهروزرسانیهای پس از انتشار برطرف خواهند شد. در آن زمان کمپانی EA اصلا قابل اعتماد نبود؛ اما از آنجایی که بازی Anthem یک بازی زنده با برخی عناصر امیدوارکننده بود، طرفداران همچنان به بهتر شدن سرنوشت بازی، امیدوار ماندند. به هرحال عناوین مشابه بازی Anthem همچون بازی Destiny و بازی The Division قبلا این مسیر را طی کرده بودند؛ پس کمپانی EA میتوانست دوباره این کار را انجام دهد.
بهروزرسانیهای متعدد، در کنار برطرف کردن مشکلات جزئی، محتوایی هم به بازی Anthem اضافه کردند. به روزرسانی مورد انتظارCataclysms یکی از این بهروزرسانیها بود که در طی یک دور چند هفتهای، سه نقش جدید را به بازی اضافه کرد. اما قبل از انتشار کامل Cataclysms، استودیو BioWare و کمپانی EA برنامههای خود را کنار گذاشتند و آنها را به بهروزرسانیهای فصلی برای افزودن محتوای جدید، تغییر دادند. همانطور که از اوضاع مشخص است، استودیو BioWare هنوز متوجه نشده بود که بازی Anthem برای موفق بودن به چه چیزی نیاز دارد. پس از آن در سال ۲۰۲۰، کمپانی EA قول تغییرات اساسی در سیستم پیشرفت بازی و محتوای آن را داد و این ابتکار با عنوان Anthem 2.0 نامگذاری شد.
چندین ماه بدون هیچ خبری در این مورد گذشت و تنها وعدههای عجیب و غریب منتشر شده از سوی استودیو بود که طرفداران را به شدت برای عنوان Anthem 2.0، منتظر گذاشت. اما همهی این امیدها در سال ۲۰۲۱ و با اعلام توقف کار روی بازی Anthem از بین رفتند؛ زیرا تیم توسعه نیاز داشت تمرکز خود را روی بازی Mass Effect بعدی بگذارد. تنها جنبه مثبت این اعلامیه این بود که توسعهدهندگان از استرس اضافی ناشی از همهگیری کرونا خلاص شدند. چون با غیاب هرگونه ارتباط و همکاری واقعی بین تیمها، توسعه بازی به شدت سختتر میشد.
در حالی که ظهور بازی Anthem در نبود اطلاعاتی از اتفاقات درون استودیو، فقط برای طرفدران قابل مشاهده بود، استودیو BioWare مجبور شد که یک چرخه توسعه جامع که پر از سو مدیریت و مشکلاتی فنی بود را پیادهسازی کند. خوشبختانه به نظر میرسد که کمپانی EA از آشفتگیهای پیشآمده تجربه کسب کرده است و در این تلاش است که استودیوهای خود را از نظر ابزارهای مورد استفاده برای توسعه، انعطافپذیرتر و بی نقص کند. به عنوان مثال، گزارش شده است که در ساخت بازی Mass Effect بعدی به جای استفاده از موتور بازیسازی Frostbite کمپانی EA، از موتور بازی سازی Unreal Engine 5 استفاده میشود.