در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۹ میلادی، مایکروسافت اولین چشمانداز از ایکس باکس سری ایکس که در آن زمان با لقب «پروژه اسکارلت» شناخته میشد را نمایش داد. آن روز اعلام شد که ایکس باکس سری ایکس چهاربرابر قدرتمندتر از ایکس باکس وان ایکس خواهد بود. همچنین پشتیبانی از HDMI 2.1 برای این کنسول تایید شد که خود حاکی از توانایی این کنسول در نمایش وضوح 8K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه (در وضوح 4K) بود. آنها همچنین فناوریهای رهگیری پرتو (Ray Tracin)، حافظه سفارشی NVMe SSD و حافظه رم GDDR6 را در آن زمان برای پروژه اسکارلت تایید کردند.
پس از گذشت چند ماه، در مراسم The Game Award 2019، مایکروسافت از طراحی و نام اصلی این کنسول در کنار تاریخ عرضه احتمالی آن رونمایی کرد. به مرور زمان، مایکروسافت اطلاعات تازهای را از این کنسول شامل مشخصات فنی، قیمت، بازیها و نهایتا تاریخ عرضه دقیق آن منتشر کرد. ما در این مقاله قصد تمامی این اطلاعات را یکجا جمع کرده و هرآنچه که تا کنون درباره این کنسول میدانیم را معرفی کنیم.
تاریخ عرضه
طبق اعلامیه رسمی مایکروسافت، کنسول نسل نهمی آنها در تاریخ ۲۰ آبان (۱۰ نوامبر) در بازارهای جهانی توزیع میشود. لازم به ذکر است که کنسول ایکس باکس سری اس نیز در همین روز همراه با برادر بزرگتر خود به بازار میآید.
قیمت
ایکس باکس سری ایکس در ایالت متحده با قیمت ۴۹۹ دلار، در اروپا با قیمت ۴۹۹ یورو و در انگلستان با قیمت ۴۴۹ پوند وارد بازار میشود. اگر به خاطر داشته باشید ایکس باکس وان ایکس در سال ۲۰۱۷ نیز با قیمت یکسانی عرضه شد. همچنین خدمات Xbox All Access از آن بعد در ۱۲ کشور قابل استفاده خواهد بود. به طوری که شما میتوانید ایکس باکس سری ایکس و دو سال اشتراک Xbox Game Pass Ultimate را در قسطهای ماهانه ۳۴.۹۹ دلاری، طی دو سال خریداری کنید. علاوهبر اینها، مایکروسافت یک حافظه جانبی یک ترابایتی را برای ارتقا حافظه این کنسول با قیمت ۲۲۰ دلار به فروش میرساند.
مشخصات فنی
سختافزار ایکس باکس سری ایکس با بهرهگیری از سازماندهی خاصی به نام Xbox Velocity Architecture به بهبود جریان دادهها و توزیع فضای رم کمک چشمگیری میکند. این معماری در واقع از چهار بخش تشکیل شده است: سختافزار مخصوص وافشاری (Decompression) بلوکها، حافظه فوق سریع سفارشی NVMe SSD، نمونهبردار جریان بازخورد (Sampler Feedback Streaming) و رابط برنامه Direct Storage. کارکرد این چهار بخش در کنار یکدیگر این امکان را به سختافزار میدهد تا سرعت دسترسی به فضای خالی حافظه رم به شدت افزایش پیدا یابد.
سختافزار ایکس باکس سری ایکس با DirectX 12 Ultimate نیز سازگاری کامل دارد و قابلیتهای رهگیری پرتوی آن براساس رابطه برنامهنویسی DXR مایکروسافت پیادهسازی شده است. همچنین پشتیبانی از سایهزنی با سرعت متغیر (Variable Rate Shading) به کاهش بهرهوری از سختافزار در صحنههایی که جزئیات زیادی ندارند کمک بسیاری میکند. در نهایت، تکنیک Mesh Shading به توسعهدهندگان امکان این را میدهد تا تعداد اجسام موجود در صحنه را به طرز چشمگیری افزایش دهند.
علاوهبر اینها، رابط برنامهنویسی DirectML عملکرد بینظیری را در کنسول فراهم میسازد. به لطف آن میتوان برای محاسبات ممیز شناور ۱۶ بیتی بیش از ۲۴ ترافلاپس و برای محاسبات اعداد صحیح چهار بیتی بیش از ۹۷ تاپس (TOPs) از سختافزار دریافت کرد. تکنیکهای یادگیری ماشینی به کمک بهبود کیفیت جلوههای بصری و انیمیشنها میآیند و همچنین باعث میشوند انپیسیها (NPC) هوشمندتر باشند.
طراحی
مایکروسافت با ایکس باکس سری ایکس از فرم فاکتور معمول کنسولها فاصله بسیاری گرفته است و یک طراحی کاملا جدید را امتحان کرده است. ظاهر این کنسول در واقع یک مکعب مستطیل بسیار ساده است که میتوان آن را به صورت عمودی یا افقی روی میز قرار داد. ابعاد این کنسول در حالت ایستاده ۱۵.۱ سانتیمتر (طول) در ۱۵.۱ سانتیمتر (عرض) در ۳۰.۱ سانتیمتر (ارتفاع) است. میتوان گفت ایکس باکس سری ایکس از جهاتی به کیس کامپیوتر شباهت دارد. قطعات داخل این کنسول ۳۱۵ وات برق مصرف میکنند که نتیجتا گرمای زیادی نیز تولید میکنند اما به لطف سیستم خنککننده این کنسول، میتوانند دمای مناسبی را جهت عملکرد سالم حفظ کنند.
مهندسان مایکروسافت هنگام طراحی این کنسول تصمیم گرفتند تا دو بُرد را در کنسول به یکدیگر متصل کنند. یکی از بردها مسئولیت درگاههای ورودی و خروجی را بر عهده دارد و دیگری محل قرارگیری پردازنده، رم و تنظیمکنندههای ولتاژ است.
حفره بزرگی که در بخش بالایی ایکس باکس سری ایکس قرار دارد مقادیر زیادی از گرما را از درون کنسول به بیرون آن هدایت میکند. طبق گفته مایکروسافت، ایکس باکس سری ایکس میتواند ۷۰ درصد جریان هوای بیشتری را نسبت به ایکس باکس وان منتقل کند. انتظار میرود که ایکس باکس سری ایکس کنسول کمسروصدایی نیز باشد. وجود ۶۴ حسگر حرارتی روی چیپ اصلی مادربرد باعث میشود تا اطلاعات مهمی از وضعیت دمای کنسول در اختیار فن قرار گیرد. در نتیجه فن سرعت خود را براساس الگوریتمهای مخصوص کنسول تنظیم میکند.
کنترلر
کنترلر ایکس باکس سری ایکس و همچنین ایکس باکس سری اس تفاوت چندانی نسبت به کنترلر ایکس باکس وان ندارند. مایکروسافت تصمیم گرفت تا همان فرمول موفق کنترلرهای ایکس باکس وان را در کنسول ایکس باکس سری ایکس ادامه دهد. این موضوع یک امتیاز برای دارندگان کنترلرهای ایکس باکس وان محسوب میشود. زیرا که میتوان از آنها برای بازیهای ایکس باکس سری ایکس نیز استفاده کرد.
البته با وجود اینکه ارگونومی و طراحی کلی کنترلر ایکس باکس سری ایکس بسیار مشابه به ایکس باکس وان است، تغییرات و بهبودهای جزئی را میتوان در آن مشاهده کرد. برای مثال دیپد اکنون طراحی کاملا جدیدی دارد و استفاده از آن راحتتر است. همچنین یک دکمه مخصوص به اشتراک گذاشت به نام Share در وسط کنترلر قرار دارد که میتوان به کمک آن مستقیما به منوی اشتراک گذاری رابط کاربری دسترسی پیدا کرد.
بافت سطح پشتی کنترلر و همچنین بافت روی بامپرها و تریگرها (کلیدهای LB، LT، RB، RT) نیز تغییر کرده است که به چسبندگی آنها کمک میکند. این افزایش چسبندگی حس بسیار بهتری نسبت به کنترلر ایکس باکس وان القا میکند و باعث میشود کنترلر به ندرت از دستتان سر بخورد. پوشش مات روی دیپد و جویاستیک نیز اصطکاک میان آنها و انگشتان بازیکن را افزایش میدهد.
این کنترلر همچنان از باتریهای قلمی تغذیه میکند و به کمک USB-C شارژ میشود. اتصال کنترلر به رایانههای شخصی، دستگاههای اندروید و آیاواس نیز به لطف درگاه USB-C و بلوتوث راحتتر از همیشه است.
یکی دیگر از بهبودهایی که این کنترلر نسبت به کنترلر ایکس باکس وان دارد کاهش تاخیر هنکام فشردن دکمهها است. به لطف سیستم Dynamic Latency Input، کنترلر ایکس باکس سری ایکس قادر است اطلاعات ارسالشده به کنسول را سریعتر بروزرسانی کند که این باعث کاهش تاخیر ورودی هنگام فشردن دکمه و سریعتر انجام شدن عمل مدنظر میشود.
نرمافزار
مایکروسافت با پیادهسازی سیستم Backward Compatibility در کنسول ایکس باکس سری ایکس، در زمینه اجرای بازیهای نسلهای قبل بیرقیب است. این سیستم اکنون بهتر از همیشه عمل میکند و غیر از تعداد محدودی از بازیها، میتوان تقریبا تمامی بازیهای چهار نسل گذشته را روی آن اجرا کرد و شاهد بهبودهای بصری، نرخ فریم باثباتتر و زمان بارگذاری سریعتری در آنها بود. اما این همه ماجرا نیست. مایکروسافت یک امتیاز ویژه برای دارندگان صفحهنمایشهای HDR در نظر گرفته است. به لطف هوش مصنوعی، ایکس باکس سری ایکس قادر است بازیهای SDR را به طور خودکار به HDR تبدیل کند و این کار بدون هیچ فشار اضافیای روی سختافزار انجام میشود. همچنین توسعهدهندگان نیازی به پیادهسازی حالت HDR در بازیهایشان نخواهند داشت.
یکی دیگر از ویژگیهای نرمافزاری که در ایکس باکس سری ایکس بهبود پیدا کرده است Quick Resume است. طبق گفته مایکروسافت بازیکنان میتوانند بدون توقف میان بازیها سوییچ کنند و در لحظه از آخرین جایی که در بازی قرار داشتند، بازی را ادامه دهند.
تصاویر زیر بخشهایی از رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس را نشان میدهند. افرادی که در خانههایشان ایکس باکس وان دارند میتوانند با دریافت آخرین بروزرسانی نرمافزاری برای کنسولهایشان، این رابط کاربری را تجربه کنند.
بازیها
عناوین زیر شامل تمامی بازیهایی هستند که برای ایکس باکس سری ایکس در روز انتشار عرضه میشوند. در میان این لیست میتوان نسخه بهبودیافته برخی بازیها و همچنین چند عنوان جدید را پیدا کرد.
لازم به ذکر است که برخی بازیها قبل و بعد از ورود این کنسول به بازار عرضه میشوند. برخی دیگر از بازیهای قدیمیتر با دریافت بروزرسانیهایی برای کنسول جدید بهینه خواهند شد. لیست زیر شامل این دست از بازیها است.
لیست زیر نیز شامل تمامی بازیهاییست که تا کنون برای ایکس باکس سری ایکس تایید شدهاند و طی سالهای آینده برای این کنسول عرضه میشوند.