چرا خبری از بازی Ghost of Tsushima 2 نیست؟

چرا خبری از بازی Ghost of Tsushima 2 نیست؟

محمد مسعودی محمد مسعودی
17 روز پیش

تقریبا پس از گذشت چهار سال از عرضه بازی Ghost of Tsushima برای پلی استیشن 4، استودیو Sucker Punch بالاخره چیزی را که اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید، انجام داد و این عنوان را برای کامپیوترهای شخصی معرفی کرد. بازی Ghost of Tsushima قرار است در ۱۶ می سال میلادی جاری (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) منتشر شود و علاوه بر بازی اصلی، همراه با بسته گسترش دهنده Iki Island و محتوایی اضافی برای افرادی خواهد بود که این بازی را پیش خرید می‌کنند. شایعه معرفی آن برای کامپیوتر‌های شخصی هم در ابتدا توسط یک کاربر توییتری منتشر شد که مدت زمان زیادی از آن گذشته و پروفایل توییتر این کاربر به حالت تعلیق در آمده است (که بعدا به آن اشاره خواهیم کرد). 

 

بازی Ghost of Tsushima توانست تنها پس از گذشت سه روز ار انتشار، ۲٫۴ میلیون نسخه فروش را برای خود ثبت کند و در نهایت پس از گذشت یک ماه، این آمار فروش به پنج میلیون نسخه رسید. این عنوان توانست سریع‌ترین فروش یک عنوان از استودیو‌های اول شخص را برای پلی استیشن 4 ثبت کند و تا ماه جولای سال ۲۰۲۲، آمار فروش حیرت انگیز ۹٫۷ میلیون نسخه‌ای را رقم زد. استودیو Sucker Punch همچنین یک حالت چند نفره Co-op فوق‌العاده‌ای را نیز در همان سال، با عنوان بازی Ghost of Tsushima: Legends، منتشر کرد و با دریافت حمایتی گسترده، در نهایت به عنوانی مستقل تبدیل شد. 

 

مطالب مرتبط: آیا بازی Ghost of Tsushima 2 شخصیت‌ اصلی جدیدی را معرفی می‌کند؟

حال، با توجه به موفقیت انتقادی و تجاری این بازی و اینکه چقدر زود توانست مورد توجه عموم قرار گیرد، این سؤال مطرح می‌شود که چرا خبری از بازی Ghost of Tsushima 2 نیست؟

وقتی به دیگر عناوین موفق بزرگ پلی استیشن، مانند بازی Marvels Spider-Man و بازی God of War، نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هر دو عنوان تقریبا پس از گذشت پنج سال از انتشار اولیه، دنباله‌هایی را دریافت کردند. پروسه توسعه بازی در استودیوهای مختلف، متفاوت است، اما پس از گذشت سه تا چهار سال پس از انتشار این دو بازی، اعلامیه‌هایی مبنی بر تصمیم استودیو‌های سازنده برای توسعه یک دنباله، منتشر شد. توسعه بازی Ghost of Tsushima تقریبا شش سال به طول انجامید. اما باید توجه داشته باشیم که این استودیو در سال ۲۰۲۰ اقدام به استخدام توسعه‌دهندگان جدید کرده است و طبق آگهی شغلی منتشر شده، به دنبال نویسنده‌ای روایی بوده که «درکی عالی از نحوه بیان داستان‌های تاثیرگذار و شخصیت محور در یک عنوان جهان بازی AAA» دارد. 

پس از آن در ژانویه سال ۲۰۲۱، یک آگهی شغلی دیگر مرتبط با این استودیو منتشر شد و شرایط آن این بود که متقاضی «باید بازی Ghost of Tsushima را تجربه کرده و با سیستم‌های مبارزه‌ای آن آشنا باشد». با کمی تامل می‌توان فهمید که این دو آگهی شغلی برای بازی Ghost of Tsushima: Legends یا حتی بسته گسترش دهنده Iki Island، بسته‌ گسترش دهنده‌ای که در کنار نسخه Director’s Cut در آگوست سال ۲۰۲۱ عرضه شد، منتشر شده بودند. علی رغم عدم وجود مدارکی برای اثبات این نظریه، فعلا آن را درست در نظر می‌گیریم. 

هنوز این واقعیت عجیب و غریب وجود دارد که این استودیو پلی استیشن، هیچ دنباله‌ای را برای یک عنوان استودیو شخص اول چند میلیونی، معرفی نکرده است، زیرا بازی Ghost of Tsushima یک IP جدید با هزاران نقطه قوت و پتانسیل استفاده نشده، محسوب می‌شود. 

فراموش کردن این که این بازی چقدر خوب بود، به خصوص پس از گذشت این همه سال، به راحتی ممکن است. داستان جین ساکای (Jin Sakai)، یک سامورایی که برای محافظت از جزیره سوشیما در برابر حمله مغول‌ها سینه سپر می‌کند، توانست شدیدا بین بازیکنان طنین انداز شود. از آنجایی که جین با نیرویی فراتر از توان خود روبرو می‌شود، تصمیم می‌گیرد که در تلاش برای رسیدن به هدف خود، سبک مبارزه شرافتمندانه یک سامورایی را کنار گذاشته و به تاکتیک‌های مخفی‌کاری و ترور روی می‌آورد. انتخاب چنین شیوه‌ مبارزه‌ای، موجب یک درگیری درونی در او می‌شود که در کنار درد از دست دادن پدرش در کودکی، مانند نمک روی زخم، درد او را بیشتر می‌کند.


البته شخصیت جین تنها بخشی از روایت کلی باز است. در کنار این شخصیت، شخصیت‌های فرعی دیگری نیز وجود دارند که هرکدام با داستان‌ و فعالیت‌های خود، جذابیت بیشتری را به جهان و محیط بازی افزوده‌اند. یونا (Yuna)، یک دزد ماهر است که در داستان خود، جین را از خطر مرگ نجات می‌دهد و به دنبال ترک جزیره سوشیماست. ماساکو (Masako)، تنها بازمانده قبیله آداچی (Adachi) بوده و در تلاش برای انتقام است. سادانوبو ایشیکاوا (Sadanobu Ishikawa)، یک کماندار معروف که بر خلاف ظاهرش، خیلی شرافتمند نیست.

 

حتی اگر داستان و شخصیت‌های جذاب بازی Ghost of Tsushima را نادیده بگیرید، باز هم با تجربه عالی در جهان باز روبرو هستید. جزیره سوشیما دارای چندین مکان بزرگ برای کاوش است و اگرچه برخی از آن‌ها مناطقی کلیشه‌ای اشغال شده توسط دشمنان هستند که باید توسط بازیکنان آزاد شوند، اما حس کاوش کلی در این بازی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. بازیکنان می‌توانند برای پیدا کردن نقاطی دیدنی در جزیره، پرنده‌گان و روباه‌ها را دنبال کنند. همچنین آزادسازی سکونت‌گاه‌ها، فعالیت‌های جانبی جدیدی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که هر کدام از آن‌ها دارای داستان منحصر به فرد خود هستند. علاوه بر این، در طول مسیر، این امکان وجود دارد که بازیکنان با شایعاتی روبرو شوند که در کنار اضافه کردن عمق خاصی به ماجراجویی، بازیکنان را به جستجوی انواع زره‌ها و تکنیک‌های جدید ترغیب می‌کنند. 

 

مینی گیم Bamboo Strike، یک فعالیت جانبی هوشمندانه است که می‌تواند برای رسیدن به حداکثر میزان Resolve، مورد استفاده قرار گیرد. در فعالیت‌های Torii Gate هم بازیکنان با چالش‌های پلتفرمینگ منحصر به فردی برای بدست آوردن Charmها (نوعی آیتم در بازی) روبرو می‌شوند که می‌توانند از این آیتم‌ها برای شخصی سازی بیلد شخصیت خود، استفاده کنند. بازیکنان حتی می‌توانند با بیکار نگه داشتن شخصیت خود در هر مکانی، به نوشتن هایکو‌ها (Haikus) پرداخته و سپس آن‌ها را روی سربند‌های جین، پیاده‌سازی کنند. همچنین چشمه‌های آب گرمی هم در جهان بازی وجود دارند که بازیکنان می‌توانند علاوه بر افزایش میزان سلامتی جین در این مکان‌ها، گذشته و حال جین را نیز بررسی کنند. 

 

هر اقدامی در سراسر بازی، می‌تواند به رشد شخصیت بازیکنان کمک کند و موجب می‌شود که جین از یک سامورایی مورد احترام، به شخصیتی مهیب که از محدودیت‌های دنیای فیزیکی به دور است، تبدیل شود. اگرچه شاید این مفهوم چیزی ساده به نظر برسد، اما نحوه در آمیختن استادانه این عناصر در کنار هم، واقعا چیزی قابل توجه است. 

علاوه بر همه موارد ذکر شده، سیستم مبارزه گنجانده شده در بازی Ghost of Tsushima، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این عنوان محسوب می‌شود. در حالی که پس از نمایش گیم پلی مبارزات در جریان رویداد E3 2018، نگرانی‌هایی به وجود آمد، اما پیاده‌سازی مکانیک Stanceها، که هر کدام از آن‌ها برای مقابله با انواع دشمنان طراحی شده‌بودند، در کنار مکانیک‌های Ghost Tools، باعث شد که گیم‌پلی بازی، تجربه‌ای فراگیر و اعتیادآور شود. علاوه بر این، بازیکنان می‌توانستند به جای متوسل شدن به تکنیک‌های مخفی کاری، به صورت مستقیم با دشمنان روبرو شوند و قدرت خود را به رخ بکشند. شاید دوئل‌ها را بتوان برجسته‌ترین بخش سیستم مبارزه‌ای دانست که در آن بازیکنان می‌توانند توانایی‌های خود را در جا خالی دادن و دفع حملات یا استفاده از تکنیک‌های Resolve برای سریع‌تر به پایان رساندن مبارزه، محک بزنند.

 

جدای از آمار فروش چشمگیر، بازی Ghost of Tsushima توانست با بدست آوردن امتیاز ۸۳ برای پلی استیشن 4 و امتیاز 87 برای نسخه Director’s Cut پلی استیشن 5 در متاکریتیک، در نظر منتقدان عنوانی موفق باشد. این بازی همچنین توانست برای دیگر عناوین سامورایی نیز تاثیر گذار باشد. برای مثال، سازنده بازی Like a Dragon: Ishin! تایید کرد که موفقیت بازی Ghost of Tsushima باعث شد که استودیو RGG اعتماد به نفس لازم برای عرضه این عنوان در ایالات متحده را نیز بدست آورد. پیش از آن، بازی Like a Dragon: Ishin تنها در ژاپن برای پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 منتشر شده بود. 

 

در حال حاضر، کمپانی سونی چیزی در مورد ساخت دنباله‌ای برای بازی Ghost of Tsushima، ارائه نکرده است. طبق گزارش‌ها، این کمپانی در حال حاضر منابع خود را روی ساخت فیلمی اکشن از این بازی متمرکز کرده است که چیز بدی نیست. مخصوصا از آن جایی که چد استاهلسکی (Chad Stahelski)، کارگردان سری فیلم‌های John Wick، کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. 

 

با ای وجود، شایعاتی در مورد بازی Ghost of Tsushima 2 وجود دارد. همان کاربری که در گذشته ادعا کرده بود که بازی Ghost of Tsushima به کامپیوتر‌های شخصی راه خواهد یافت، همچنین ادعا کرده است که دنباله این عنوان در رویداد PlayStation Showcase آینده در ماه می یا ژوئن، معرفی خواهد شد. ممکن است چنین ادعایی در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد، اما باید توجه کنید که همین کاربر در ادعا کرده بود که این عنوان قرار است برای کامپیوترهای شخصی عرضه شود. با توجه به تایید نسخه کامپیوتری بازی Ghost of Tsushima، شایعه معرفی دنباله آن در یک رویداد پلی استیشن، معتبر به نظر می‌رسد. 

 

مطالب مرتبط: اسم دنباله‌ی بازی Ghost of Tsushima چه خواهد بود؟

به هر حال، معرفی یک بازی جدید به گروهی از بازیکنان که هیچ تجربه‌ای از بازی اصلی ندارند، می‌تواند راهکاری مؤثر در ایجاد هیجان پیرامون یک دنباله باشد. علاوه بر این، یادآوری ویژگی‌هایی که موجب لذت‌بخش شدن تجربه بازی اصلی شده بودند، می‌تواند طرفداران موجود سری را به ایجاد هیاهویی بیشتر، ترغیب کند. اگر معرفی دنباله‌ای برای بازی Ghost of Tsushima در سال جاری اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که شاهد عرضه دنباله مورد انتظار در اواخر یا اوایل پاییز ۲۰۲۵ باشیم. 

در هر صورت، کمپانی سونی باید به خوبی از میزان موفقیت بازی اول آگاه باشد. با توجه به اینکه رویکرد ارائه عناوین خدمات زنده توسط این کمپانی به آرامی در حال از بین رفتن است، احتمالا از اهمیت عناوین روایی تک نفره، بیش از هر زمان دیگری، آگاه است. با توجه به این که پلی استیشن 5 وارد نیمه دوم چرخه عمر خود شده و شایعات در مورد عرضه احتمالی پلی استیشن 5 پرو بیداد می‌کنند، می‌توان از عناوین زیادی برای نمایش قدرت یک کنسول جدید استفاده کرد. در این صورت، امیدواریم که بازی Ghost of Tsushima 2 یکی از این عناوین باشد.
 

برچسب ها: Ghost of Tsushima, Ghost of Tsushima: Legends, Ghost of Tsushima 2
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.