بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
2 سال و 9 ماه و 7 روز پیش

استودیو Arkane با خلق سری بازی DisHonored و احیای بازی Prey، به سرعت جای پای خود را در میان استودیوهای برتر صنعت بازی‌های ویدیویی محکم کردد و حالا کمتر کسی به توانایی‌های اعضای این استودیو و کیفیت بازی‌هایی که توسط آن‌ها توسعه داده می‌شوند، شک دارد. بازی Deathloop، جدیدترین اثر این استودیو محسوب می‌شود که زمان زیادی تا انتشار آن باقی نمانده است و به نظر می‌رسد در ارائه آزادی عمل برای پیش‌روی در مراحل، یک پله بالاتر از دیگر عناوین ساخت این استودیو عمل کند.


 وقایع این بازی، که بسیاری از مکانیک‌های اصلی خود را از بازی Dishonored الهام گرفته است، در جزیره‌ بلک ریف (Blackreef) رخ می‌دهند. جزیره‌ای که در یک چرخه زمانی یک روزه گیر کرده است و ساکنین آن، بدون آن که بدانند، تنها یک روز را بارها و بارها زندگی می‌کنند.


شخصیت اصلی بازی، کلت (Colt) نام دارد که به همراه دیگر ساکنین این جزیره در چرخه زمانی ابدی آن گیر افتاده است. پس از مدتی، اتفاقات چرخه‌های گذشته در حافظه کولت باقی می‌مانند و او از اتفاقی که هر روز برای اعضای این جزیره رخ می‌دهد با خبر می‌شود. از نظر کلت، تنها راه از بین بردن این چرخه، کشتن هر هشت Visionary خالق این حلقه، در یک روز است؛ اما او تنها کسی نیست که از چرخه زمانی بلک ریف با خبر است. جولیانا (Julianna)، که یکی از اعضای Visionaries است، دیگر فردی است که حافظه‌اش در ابتدای هر حلقه زمانی پاک نمی‌شود؛ البته، او بر خلاف کلت مخالف شکستن حلقه ابدی بلک ریف است و می‌خواهد شرایط جزیره به همین شکل باقی بمانند. 


در ادامه مطلب، به تمامی جزئیات منتشر شده از دنیا، داستان و شخصیت‌های بازی Deathloop اشاره می‌کنیم.

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

ساختار کلی

از همان اولین لحظات معرفی بازی Deathloop، موضوع چرخه بی پایان یک روز در این بازی به عنوان بخش اصلی این بازی به بازیکنان معرفی شد. کارگردان این بازی پس از نمایش اخیر آن در رویداد State of Play اطلاعات بیشتری از این موضوع در دسترس مخاطبین قرار داد. طبق گفته‌های دینگا باکابا (Dinga Bakaba)، بازیکنان کنترل کاملی روی چرخه روزانه این بازی خواهند داشت و می‌توانند به دلخواه خودشان، وقایع بازی را در هر یک از چهار بخش زمانی روز آغاز و تجربه کنند. برای مثال، اگر یک بازیکن به سلاح خاصی برای چرخه بعدی نیاز داشته باشد که فقط در پایان چرخه یافت می‌شود، می‌تواند با شروع روز در ساعات پایانی حلقه، اسلحه مورد نظر را به‌دست بیاورد و در حلقه زمانی بعدی از آن استفاده کند.

 

علاوه بر این، دنیای جزیره بلک ریف هم در ساعات مختلف روز عملکرد متفاوتی دارد. برای مثال، محله Up Dam در ساعات آغازین روز پر است از کارگرانی که در حال آماده سازی یک استیج برای مهمانی شبانه هستند و اگر در ساعات پایانی روز به همین محله بروید، خبری از کارگران خواهد بود و به جای آن‌ها، مهمانان و محافظین اطراف این مهمانی را در مقابل خود خواهید دید. علاوه بر این‌ها، برخی از Visionary ها هم در زمان‌های مشخص، در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و کلت می‌تواند با پیدا کردن محل تلاقی دو یا چند نفر از آن‌ها در یک نقطه، در زمان محدودی که برای کشتن هر هشت هدف خود در اختیار دارد صرفه جویی بسیار بزرگی کند. البته این موضوع به معنی محدودیت عملی زمان مراحل بازی نیست و بازیکنان می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند در مراحل این بازی  پرسه بزنند.

 

هرچند بازیکنان برای گردش در میان مراحل جزیره بلک ریف آزادی عمل کامل نخواهند داشت و در هر چرخه، می‌توانند تنها یک بار به هر یک از ناحیه‌های مخصوص بازی سر بزنند و پس از عبور از منطقه مورد نظر، دیگر راهی برای بازگشت به آن نخواهند داشت. همان‌طور که از استودیو Arkane انتظار می‌رود، نه تنها تنوع ناحیه‌های جزیره بلک ریف بسیار بالاست، بلکه هر یک از این نواحی از جزئیات دیوانه‌واری در طراحی محیطی بهره می‌برند که به بازیکن چندین راه مختلف برای پیش‌روی در محیط بازی ارائه می‌کنند. این موضوع، با توجه به ماهیت تکرار شونده بازی، لذت گشت و گزار چند باره در مناطق پر جزئیات بازی را چند برابر می‌کند و از طرف دیگر، کار پیدا کردن Visionary ها و یافتن راه درست از بین بردن همه آن‌ها در یک روز را هم بسیار سخت‌تر می‌کند.

 

تاثیر حلقه زمانی روی شخصیت‌ها

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

تمامی شخصیت‌های جزیره بلک‌ ریف (حتی کولت) از نوعی فراموشی رنج می‌برند که باعث پاک شدن تمامی خاطرات‌شان از حلقه زمانی قبلی می‌شود؛ این موضوع به معنی ثابت بودن رفتار تمامی شخصیت‌های بازی (غیر از کلت و جولیانا) در چرخه روزانه حلقه است. جولیانا (Juliana)، مانع اصلی کلت در راه فرار از جزیره، تنها کسی است که با پایان هر چرخه حافظه خود را حفظ می‌کند. البته کلت هم پس از مدتی شروع به یادآوری اتفاقات حلقه‌های گذشته می‌کند و این موضوع رابطه او و جولیانا را بیش از پیش جذاب خواهد کرد. هنوز مشخص نیست دلیل پاک شدن حافظه اهالی جزیره بلک ریف چیست و برای دریافت پاسخ این سوال باید تا زمان انتشار بازی صبر کنیم.

 

Residuum 
مانند هر بازی روگ لایت دیگر، بازی Deathloop هم راه مخصوص خود را برای حفظ دائمی پیشرفت‌های بازیکن در تمامی حلقه‌ها ارائه می‌کند. با استفاده از Residuum، بازیکنان می‌توانند هر یک از پیشروی‌های خود در حلقه‌ها، مانند سلاح‌ها، قدرت‌ها و یا آپگرید‌هایی که برای کولت یا اسلحه‌های او به دست آورده‌اند را به صورت دائمی در تمامی حلقه‌ها حفظ کنند. البته این ماده به میزان محدودی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. یکی از راه‌های به دست آوردن مقادیر نسبتا زیاد آن، کشتن چند باره‌ Visionary هاست.

 

قدرت‌های مخصوص

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

استودیو Arkane پس از انتشار بازی Dishonored در تمامی بازی‌های خود از قدرت‌های ماورایی و جالبی استفاده کرده است. غیر از بازی Prey، این قدرت‌های ماورایی یا همان قدرت‌هایی بودند که در بازی Dishonored استفاده شدند، یا شباهت‌های زیادی به آن‌ها داشتند. تا جایی که ما می‌دانیم، بازی Deathloop هیچ ارتباطی با مجموعه Dishonored ندارد، اما قدرت‌های ماورایی کلت و جولیانا دقیقا همان قدرت‌هایی هستند که کوروو (Corvo)، امیلی (Emily) و داود (Daud) از بیگانه (The Outsider) در دنیای بازی Dishonored دریافت کرده بودند. شباهت‌های عجیب و غریبی که قطعا به دلیل تنبلی این استودیو در خلق قدرت‌های جدید برای بازی Deathloop در این عنوان وجود ندارند و حدس و گمان‌ها درباره ارتباط داستانی این دو مجموعه را افزایش می‌دهند.


البته مانند تمامی افرادی که این قدرت‌ها را از بیگانه دریافت می‌کنند، کلت و جولیانا هم توانایی‌های جدید مخصوص به خود را دارند. یکی از این توانایی‌ها، Reprise نام دارد. این قدرت به کلت اجازه می‌دهد تا پس از مردن، بدون آغاز دوباره حلقه، چند ثانیه به عقب بازگردد و دوباره به مسیر خود ادامه دهد. این بازگشت زمان تنها برای شخص کلت رخ می‌دهد و روی دشمنان او تاثیری نمی‌گذارد. قدرت جدید دیگری که کلت در اختیار دارد، Karnesis است. این قدرت به او اجازه می‌دهد تا دشمنانش را به هر سمتی که می‌خواهد پرتاب کند. Havoc و Aether هم دیگر قدرت‌های جدید کلت هستند. اولی به کلت اجازه می‌دهد تا گلوله‌هایی که به سمت‌اش شلیک شده‌اند را جذب، و دوباره به سمت دشمنان شلیک کند؛ دومی هم قدرت نامرئی شدن موقتی است.


قدرت‌های دیگر کلت که در تریلرهای بازی نمایش داده شده‌اند، همان Blink، Domino از قسمت اول و دوم بازی Dishonored هستند. با کشتن هر یک از اعضای Visionary، کلت یک قدرت ماورایی جدید به دست خواهد آورد که این به معنی وجود حداقل هشت قدرت ماورایی برای کلت است. البته کشتن دوباره آن‌ها باز هم جوایز ارزشمندی مانند مقادیر زیاد Residuum به کلت اهدا خواهد کرد.


Visionaries

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

اعضای هشت گانه Visionaries که دانشمندان، هنرمندان و عیاشانی هستند که می‌خواهند به هر شکل ممکن تا ابد زنده بمانند و به همین دلیل، تمام تلاش خود را برای متوقف کردن کلت در راه شکستن این حلقه زمانی به کار می‌برند. البته به نظر می‌رسد که تنها کسی که خاطرات حلقه‌های قبلی را به خاطر می‌سپارد، جولیانا است و دیگر اعضای این گروه هم از گیر افتادن‌شان در این حلقه زمانی بی اطلاع هستند. حتی کلت هم در ابتدا از حلقه‌ای که در آن گیر افتاده بی اطلاع است و مشخص نیست که چگونه قدرت یاد آوری اتفاقات حلقه‌های گذشته را به دست می‌آورد.


کلت به نحوی متوجه می‌شود که کشتن هر هشت Visionary در یک حلقه زمانی، باعث از بین رفتن این حلقه خواهد شد. مشخص نیست اطلاعاتی که کلت در اختیار دارد درست هستند یا خیر، اما او تمام تلاش خود را برای یافتن راه مناسب کشتن همه آن‌ها در زمان محدود یک حلقه به کار خواهد بست؛ البته بعید است این حلقه به این سادگی‌ها از بین برود و احتمالا کلید از بین بردن آن، جای دیگری است.

 

راه‌های گوناگون پیش‌روی در بازی

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

امضای بزرگ‌ بازی‌های استودیو Arkane وجود چندین راه برای پیش روی و انجام اهداف مراحل است. این ویژگی که در ابتدا در بازی Dishonored معرفی شد، در بازی‌های بعدی این استودیو همواره گسترده‌تر شده است و حالا به وسیع‌ترین و بالغ‌ترین شکل خود در بازی Deathloop رسیده است. با بزرگتر شدن محیط بازی، دست سازندگان برای خلق یک محیط عظیم و پر جزئیات بازتر شده است. نه تنها راه‌های بسیار بیشتری برای پیش‌روی از درون ساختمان‌ها، زیر زمین، لا به لای دیوارها و غیره وجود دارند، بلکه حالا سقف تمامی ساختمان‌ها هم در دسترس بازیکن خواهند بود و هیچ چیزی جلوی خلاقیت بازیکن در پیدا کردن راه‌های جدید را نخواهد گرفت. علاوه بر ساختمان‌هایی که همیشه سر جای‌شان حضور دارند، راه‌های مختلفی هم تنها در برخی ساعات روز در دسترس خواهند بود که باز هم ارزش تکرار مراحل بازی را افزایش می‌دهند.


استودیو Arkane با افزایش دیوانه‌وار وسعت محیط‌های بازی، احتمال تکراری شدن آن‌ها در تلاش‌های پی در پی بازیکنان برای رسیدن به اهداف را بسیار کمرنگ کرده است. 

 

استراق سمع

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

گوش دادن به مکالمات مردم، سربازها و شخصیت‌های فرعی، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کسب اطلاعات درباره نقاط مخفی محیط، آیتم‌های با ارزش، علایق Visionaryها و پیدا کردن راه‌های بی سر و صدا برای کشتن آن‌ها خواهد بود. با وجود این که گزینه بزن بهادر بودن همواره جلوی بازیکن است، اما کشتن بی سر و صدای اهداف، بدون این که هیچ کس از حضور کلت در محیط خبر داشته باشد، نیازمند کسب اطلاعات بیشتر درباره دنیای جزیره بلک ریف است. 


البته فال گوش ایستادن تنها راه پیدا کردن این رازها نخواهد بود و همانند بازی‌های قبلی این استودیو، یادداشت‌ها و دفترچه‌هایی که در سرتاسر محیط پراکنده شده‌اند هم به کمک کلت خواهند آمد.

 

هک کردن

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، دانشمندان بزرگی در جزیره بلک ریف به امید یافتن زندگی جاودانه حضور دارند. همین موضوع باعث پیشرفته بودن تکنولوژی در این جزیره و وجود دستگاه‌های پیشرفته شده است. کلت هم در مقابل این دستگاه‌های پیشرفته دست و پا بسته نخواهد بود و می‌تواند با استفاده از دستگاه مخصوص خود، دستگاه‌هایی مانند سلاح‌های خودکار را هک کند و از آن‌ها علیه دشمنان استفاده کند. مینی گیم ساده‌ای که برای انجام این کار طراحی شده است، جذابیت انجام آن را نسبت به عمل مشابه در بازی Prey و بازی Dishonored بسیار بیشتر کرده است. مینی گیمی که نه مانند بازی Prey، بازیکن را از جریان اصلی گیم‌پلی خارج می‌کند، نه مانند بازی Dishonored ساده و دم دست است.

 

پیام‌های محیطی

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop


داستان پردازی محیطی در بازی‌های استودیو Arkane همیشه (به معنی واقعی کلمه) پررنگ بوده است. این ویژگی در بازی Deathloop هم وجود دارد و از راه‌های مختلف، راهنمایی‌های ریز و درشتی درباره محیط و شخصیت‌ها به بازیکن ارائه خواهد کرد. این نوشته لحنی مستقیم دارند و به نظر می‌رسد که جزیره بلک ریف (یا هر آن‌چه در پشت پرده وجود دارد) در حال برقراری ارتباط با کلت، برای شکستن این حلقه است.

 

جولیانا

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop

علاوه بر کلت، جولیانا‌ هم دیگر شخصیت اصلی بازی Deathloop محسوب می‌شود که توسط یک بازیکن دیگر یا هوش مصنوعی بازی کنترل خواهد شد. جولیانا هم مانند کلت از قدرت‌های ماورایی مخصوص خود بهره می‌برد و تنها هدف‌اش، کشتن کلت در هر حلقه و محافظت از چرخه ابدی حلقه جزیره بلک ریف است. البته، شباهت بیش از اندازه نحوه استفاده جولیانا (و کلت) از قدرت‌های خود، با تکنیک‌هایی که امیلی کالدوین در بازی Dishonored 2 برای استفاده از قدرت‌های ماورایی‌اش به کار می‌برد، غیر قابل انکار است. حتی نام جزیره بلک ریف (به معنی صخره سیاه) هم به دنیای Void که در بازی Dishonored: Death of the Outsider مشاهده کردیم، شباهت دارد. شباهت‌هایی که حدس و گمان‌ها درباره یکی بودن منشا این قدرت‌ها، دنیای این دو بازی و ارتباط احتمالی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بررسی تمام ویژگی‌ های گیم پلی بازی Deathloop


 عدم پاک شدن حافظه او در پایان هر حلقه، اتفاق مخصوصی است که برای هیچ کس غیر از جولیانا اتفاق نمی‌افتد؛ حتی کلت هم در ابتدای بازی از این فراموشی روزانه رنج می‌برد و هیچ تصویری از حلقه‌های قبلی در خاطرش نمی‌ماند. به نظر می‌رسد که رابطه کولت و جولیانا تنها به جزیره بلک ریف و تلاش آن‌ها برای شکستن / حفظ این حلقه زمانی محدود نمی‌شود. در یکی از تریلرهای گیم پلی این بازی، کولت جولیانا را به شکل خلاصه «جولی» صدا می‌کند. جولیانا هم در ادامه به کلت می‌گوید: 

«قبلا برایت مهم بود که اسم من را کامل تلفظ کنی»
 

مکالماتی که نشان‌ دهنده ارتباط دیرینه این دو شخصیت دارد و احتمالا تنها کسی که از این موضوع خبر ندارد، کلت است.

 

و در انتها باید به خشونت بیش از اندازه تریلرهای بازی Deathloop اشاره کنیم. بازی‌های استودیو Arkane همواره به تمرکزشان روی مخفی کاری و پیش روی بی سر و صدا شهرت داشته‌اند؛ اما تریلرهایی که از این بازی منتشر شده‌اند، چندان از این رویه پیروی نمی‌کنند.


دلیل اصلی این موضوع، می‌تواند تلاش سازندگان برای نمایش تمام قابلیت‌های جدید و نمایش مبارزات سریع بازی باشد. با نگاهی اجمالی به لیست قدرت‌های مخصوص کلت، می‌توان به وضوح تمرکز آن‌ها روی ویژگی‌های مخفی کاری را مشاهده کرد. 


بازی Deathloop در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریور) برای رایانه‌های شخصی و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد. 

  

برچسب ها: Deathloop
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.