بازی Helldivers 2 چطور استانداردهای جدیدی برای بازی‌های آنلاین ساخت؟

بازی Helldivers 2 چطور استانداردهای جدیدی برای بازی‌های آنلاین ساخت؟

محمد مسعودی محمد مسعودی
20 روز پیش

پس از سال‌ها ناامیدی و تجربه‌های تلخ برجسته، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هر موقع می‌فهمیم که یک بازی قرار است یک عنوان خدمات زنده باشد، دیدی بد به آن بازی پیدا می‌کنیم. عناوینی همچون بازی Anthem، بازی Suicide Squad: Kill the Justice League، بازی Marvel’s Avengers، بازی Skull and Bones، بازی Battlefield 2042 و حتی بازی Evolve، جزو برخی از عناوین خدمات زنده‌ای هستند که علاوه بر ناامید کردن بازیکنان در زمان عرضه، در بحث پشتیبانی پس از انتشار نیز موفق نبودند.

از طرف دیگر، عناوین خدمات زنده‌ای هم وجود دارند که علاوه بر تجربه یک انتشار موفق، در پشتیبانی و ارائه خدمات پس از عرضه نیز عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. متاسفانه شمار این عناوین کم است، اما امروز قرار است به یکی از برجسته‌ترین این بازی‌ها که به تازگی به این جمع اضافه شده بپردازیم. بازی Helldivers 2 در ماه فوریه برای پلی استیشن 5 و کامپیوترهای شخصی منتشر شد و اگر بخواهیم رو راست باشیم، هیچ کس انتظار نداشت که این بازی بتواند به این شکل در صنعت بازی سر و صدا کند و در ابتدا به نظر می‌رسید که این دنباله AA چهل دلاری از یک بازی کوچک، پس از گذشت چند هفته پس از انتشار به فراموشی سپرده شود. 

 

اینکه بگوییم این عنوان توانسته فراتر از انتظارات باشد، واقعا یک کم لطفی بزرگ در حق این بازی محسوب می‌شود. طبق تخمین‌های زده شده، این بازی توانسته در هشت میلیون دستگاه حضور داشته باشد و همچنان به جذب مخاطبان جدید در هر دو پلتفرم، ادامه می‌دهد. یکی از عوامل کلیدی در این موفقیت این است که بازی Helldivers 2 از ماهیت خدمات زنده خود به گونه‌ای استفاده کرده که به ندرت در بازی‌های دیگر دیده می‌شود. این ایده که در آن یک بازی به روایت داستانی بپردازد که به واسطه تعامل و کنش‌های بازیکنان در آن تکامل می‌یابد، همیشه چیزی جذاب بوده اما به ندرت عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. به جز بازی Fortnite، هیچ عنوان دیگری نتوانسته از ماهیت خدمات زنده خود برای روایت داستانی جذاب، بهره ببرد. حال، بازی Helldivers 2 نه تنها موفق به انجام چنین کاری شده، بلکه آن را به شکلی پیاده‌سازی کرده است که می‌تواند گفت که عناوین خدمات زنده آینده باید از این بازی الگو برداری کنند و درس‌هایی از آن بیاموزند. 

البته بازی Helldivers 2 یک عنوان داستان محور نیست. این بازی به عنوان یک بازی شوتر چند نفره Co-op، به میزان زیادی روی گیم‌پلی تمرکز دارد و روایت آن هم در دنیای بازی و هم در خارج از آن، اتفاق می‌افتد. از زمان انتشار تا به الان، استودیو Arrowhead به شکلی مکرر دستورات جدید و مهم و ماموریت‌هایی جمعی که تمامی بازیکنان می‌توانند در انجام آن‌ها شرکت داشته باشند را به واسطه دیگر کانال‌های رسانه‌ای، منتشر کرده است و نتایج این ماموریت‌ها اغلب به شکل جذابی به خود بازی ختم می‌شود. برای مثال، اندکی پس از اینکه استودیو Arrowhead اعلام کرد که ماشین‌هایی را به بازی Helldivers 2 اضافه می‌کند، دستوری را به اجرا گذاشت که جامعه بازیکنان را موظف می‌کرد که سیاره تین کوان (Tien Kwan) را از کنترل Automatonها آزاد کنند. در نهایت این آزادسازی باعث می‌شد که آغاز تولید Exosuitهای Super Earth در این سیاره ممکن شود. پس اگر کسی واقعا مشتاق اضافه شدن انواع ماشین‌ها به بازی بود، باید با جامعه بازیکنان همکاری می‌کرد و مطمئن می‌شد که Super Earth در نهایت به توانایی تولید Exosuitها در این سیاره می‌رسد.

 

یکی دیگر از دستورات مهم جدید دیگر، توانست به روش‌های قابل توجه و شگفت انگیزی، همه چیز را در بازی تغییر دهد. در اواخر ماه مارس، Super Earth یک دستور جدید، مبنی بر نابودسازی تمامی Automatonها (یکی از دو جناح دشمن اصلی در بازی)، را صادر کرد. در طی دو هفته، جامعه بازیکنان موفق شدند که با یکدیگر متحد شوند و این هدف را محقق سازند. به واسطه این عمل جمعی بازیکنان، بازی Helldivers 2 اکنون عاری از هرگونه Automaton است. جالب‌تر اینجاست که اگر این هدف محقق نمی‌شد، شاید هنوز شاهد حضور Automatonها در صحنه‌های نبرد بازی Helldivers 2 می‌بودیم، اما به نظر می‌رسد که منقرض شده باشند یا حداقل برای مدتی از آن‌ها خبری نداشته باشیم. حتی در این چند ماه گذشته پس از عرضه، بازی Helldivers 2 بارها و بارها نشان داد که چگونه توسعه‌دهنده یک عنوان خدمات زنده و جامعه بازیکنان یک بازی، می‌توانند به صورت جمعی در شکل گیری داستان بازی نقش داشته باشند. 

 

مطالب مرتبط: سونی قانون جنجال برانگیز بازی Helldivers 2 را لغو کرد

اینکه در آینده چه چیزی در این بازی دیده خواهد شد، هنوز مشخص نیست و بعید به نظر می‌رسد که Super Earth بتواند برای مدتی طولانی در اوج باشد. در ماه مارس، بازیکنان بازی Helldivers 2 متوجه حضور لیزرهای آبی مرموزی در آسمان سیارات مختلف شدند. علیرغم اینکه هنوز هیچ خبر رسمی‌ای از طرف استودیو Arrowhead برای این مشاهدات وجود ندارد، بسیاری گمان دارند که این لیزرها نشان دهنده معرفی جناح جدیدی از دشمنان است که احتمال می‌رود Illuminateها از بازی Helldivers اصلی باشند. آیا Illuminateها می‌توانند تهدید بزرگ‌تری را پس از پیروزی Super Earth در برابر Automatonها به همراه داشته باشند؟ به واسطه همین جو راز آلود و مبهم، تعامل فعال جامعه بازیکنان با روایت در حال شکل گیری این بازی، افزایش یافت. (توجه داشته باشید که تا زمان تالیف این مطلب، استودیو Arrowhead تایید کرد که گروه Automatonها به بازی Helldivers 2 بازگشته‌اند.)

 

استقبال پرشور جامعه بازیکنان بازی Helldivers 2 و شیوه تکامل داستان آن، مطمئنا نقش مهمی در موفقیت‌ آن داشته است. انجمن‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مملو از بازیکنانی است که با اشتیاق پروپاگاندا Super Earth را پخش می‌کنند و به تمجید فضایل دموکراسی مدیریت شده می‌پردازند و بدون توجه به نظر کهکشان، خود را وقف اهداف Super Earth می‌کنند. اگر بازیکنان هم مقدار زیادی از E-710 (یا روغن حشرات موجود در بازی) را در طول «آزادسازی» سیارات جمع‌آوری کنند، امتیازی اضافی در ماموریتشان که گسترش دموکراسی مدیریت شده است، بدست می‌آورند. بسیاری از بازی‌ها در تلاش هستند که اصطلاحات درون بازی را به یک «چیز عامیانه» تبدیل کنند، اما بازی Helldivers 2 از این مرحله گذشته و در آن موفق شده، زیرا داستان آن بازیکنان را در عین سرگرم نگه‌ داشتن، آگاه می‌کند و موجب می‌شود که جامعه آن به راحتی در جریان داستان قرار گیرند. همچنین نباید فراموش کرد که این عنوان به تنهایی یک بازی فوق‌العاده نیز محسوب می‌شود. 

استودیو Arrowhead با موفقیت از مشکلاتی که بسیاری از بازی‌های خدمات زنده با آن‌ها موجه شده بودند، اجتناب کرده است که یکی از آن‌ها حفظ تعامل ثابت بازیکنان است. سایر عناوین خدمات زنده در طول زمان برای علاقه‌مند نگه داشتن مخاطبان خود، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما بازی Helldivers 2 در این زمینه توانسته سربلند از میدان خارج شود. استودیو به طور مداوم، محتوا و ویژگی‌های جدیدی را در این بازی معرفی کرده، که از رویکرد معمولی‌ای که در دیگر عناوین خدمات زنده می‌توان دید، فاصله دارند. بسیاری از بازی‌های خدمات زنده سعی بر این دارند که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و محتوای فصلی، بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهند، اما استودیو Arrowhead با گنجاندن منظم انواع ویژگی‌ها و محتواهای جدید، بدون اعلام قبلی، مخاطبان خود را غافلگیر می‌کند. 

 

استودیو Arrowhead پیش از اینکه رسما ماشین‌ها را به بازی Helldivers 2 اضافه کند، به شکلی مخفیانه، تصادفی و بدون اعلام قبلی، آن‌ها را در اختیار برخی از بازیکنان قرار داد. به شکلی مشابه، در ماه گذشته این استودیو یک نوع دشمن جدید را در قالب حشرات پرنده به بازی معرفی کرد. زمانی که بازیکنان با چنین شکل جدیدی از دشمنان در سیارات مختلف مواجه شدند، به مطرح کردن سوالاتی در مورد آن‌ها پرداختند. در آن زمان، یوهان پیلستد (Johan Pilested)، مدیرعامل استودیو Arrowhead در توییتر به آن‌ها پرداخت و در عین انکار وجود چنین موجوداتی، آن‌ها را با لحنی طنز به عنوان «طرفداران حشرات» خطاب کرد و ادعای آن‌ها را به عنوان «اخبار جعلی»، رد کرد، اما پس از گذشت زمان و اضافه شدن این حشرات به بازی، حضور شکل جدیدی از دشمنان را تایید کرد. برخلاف اکثر عناوین خدمات زنده که اضافه شدن محتوای جدید را در همه جا پخش می‌کنند، بازی Helldivers 2 قبل از معرفی محتوای جدید، آن‌ها را به صورت تصادفی و محدود در معرض دید بازیکنان قرار می‌دهد و در عین غافلگیر کردن آن‌ها، به بازیکنان اجازه می‌دهد که محتوای جدید را به صورت طبیعی و با گشت و گذار در بازی، کشف کنند. پس از آن، مسلما این محتوای جدید کشف شده سر و صدایی را در بین بازیکنان به وجود می‌آورد. در نهایت می‌بینیم که استودیو Arrowhead با استفاده از شایعات به وجود آمده، به شکلی هوشمندانه به داستان سرایی خود در محیط خارج از جهان بازی، می‌پردازد. 

با این اوصاف، جای تعجبی نیست که بازی Helldivers 2 توانسته که چنین جمعیت قابل توجهی از مخاطبان را برای خود حفظ کرده باشد. در تاریخ هفتم آوریل (۱۸ فروردین ۱۴۰۳) و دو ماه پس از انتشار، این بازی موفق شد که رکورد ۳۴۵ هزار بازیکن فعال را در استیم برای خود ثبت کرده و باری دیگر جایگاه خود را در صدر جدول پر فروش‌ترین بازی‌های پولی، حفظ نماید.

استودیو Arrowhead به طور مداوم محتوای مختلف زیادی را به بازی Helldivers 2 اضافه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به خطرات طبیعی سیاره‌ای مانند گردباد‌های آتشین، کولاک و طوفان شن و همچنین سلاح‌ها و اسکین‌های جدید (به واسطه بتل پس این بازی با عنوان Warbonds)، اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که همه این به روز رسانی‌ها در دوزهای منظم و قابل کنترلی ارائه می‌شوند و از سطح بالایی از کیفیت و منحصر به فرد بودن، برخوردار هستند. از همه جالب‌تر این واقعیت است که موفقیت عظیم این بازی، استودیو Arrowhead و کمپانی سونی را به شدت غافلگیر کرد. با اینکه استودیو Arrowhead قبل از انتشار، برنامه‌هایی برای پشتیبانی پس از عرضه تدارک دیده بود، اما موفقیت غیر منتظره بازی Helldivers 2 باعث شد که این استودیو مجبور شود که سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های خود را پیاده‌سازی کند. استودیو Arrowhead برای مدیریت موثر این رشد سریع و در عین حال، اجرای عملیات پشتیبانی از یک عنوان خدمات زنده، استانداردهای جدیدی را برای این دسته از بازی‌ها به وجود آورده است و از این رو، واقعا شایسته تقدیر است. 

مهم‌تر از همه، بازی Helldivers 2 حس واقعی یک عنوان خدمات زنده را به بازیکنان منتقل می‌کند. این بازی به شکلی مداوم در حال تغییر است و مهم‌تر از همه، با بازیکنان در ابعاد مختلف، تعامل دارد. در واقع، شاید بتوان استدلال کرد که بازی Helldivers 2 تنها عنوانی است که به معنای واقعی توانسته درک کند که منظور از خدمات زنده چه چیزی است. در صنعتی که در طول سال‌ها، مملو از ناامیدی‌ها و کسب درآمد تهاجمی بوده، عناوین خدمات زنده به عنوان منبعی از درد برای بازیکنان شناخته شده است. با این حال، بازی Helldivers 2 به گونه‌ای از این مدل کسب و کار استفاده کرده که هم استودیو درآمد ثابتی را بدست آورده، هم بازیکنان به نسبت چیزی که پرداخت کرده‌اند، راضی بوده‌اند. استودیو Arrowhead موفق شد که با عنوان شوتر چندنفره Co-op خود، استاندارد‌های جدیدی را ایجاد کند و نشان داد که چگونه عناوین خدمات زنده، می‌توانند رضایت بخش باشند. امیدواریم که این بازی به عنوان طرحی برای عناوین آینده در این ژانر، عمل کند و استودیو‌ها و کمپانی‌های بازی‌سازی در آینده، در مدل خود از این بازی الهام بگیرند. 
 

برچسب ها: Helldivers 2
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.