پس از فاجعهای که بازی Mass Effect Andromeda به بار آورد، طرفداران سرسخت سری بازی Mass Effect با توجه به سابقه بد شرکت EA در احیای عناوین شکست خورده، نسبت به آینده این سری و کیفیت بازیهای آینده آن دچار شک و تردید شدند. بعد از معرفی قسمت جدید بازی Mass Effect در جریان رویداد The Game Awards، شرکت EA ماموریت خود را برای پاک کردن تاثیر فاجعه بار Andromeda از ذهن بازیکنان نسل جدید و شناساندن سه گانه اصلی این مجموعه به آنها، آغاز کرد.
بهترین راه برای آشنایی بازیکنان جدید با این مجموعه، تجربه سه گانه اصلی است که به عنوان یکی از برترین مجموعههای نقش آفرینی تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشوند. بازسازی گرافیکی این سه بازی نسل هفتمی، قطعا افراد بیشتری را به این مجموعه جذب خواهد کرد و علاوه بر بهبود جو منفی ایجاد شده پیرامون این مجموعه، بازیکنان را برای تجربه قسمت بعدی آماده خواهد کرد. در ادامه به تغییرات بازی Mass Effect Legendary Edition نسبت به سه گانه اصلی اشاره خواهیم کرد.
در ابتدا لازم به ذکر است که گیمپلی و مبارزات این سه بازی دچار تغییرات چندان عمدهای نشده است. تنها تغییرات اعمال شده در سیستم مبارزات این بازی، یکی شدن زاویه دوربین روی شانه شپرد در هر سه بازی، بهبود هوش مصنوعی همراهان و دشمنان و افزایش درجه سختی و سبک مبارزه باسها خواهند بود.
مطابق انتظار، مهمترین تغییر این بازی نسبت به سه گانه اصلی، بازسازی کامل ویژگیهای گرافیکی آن است. بازسازی یا بهبود تمامی بافتهای گرافیکی محیط و شخصیتها، بازسازی مدل سه بعدی شخصیتها، نورپردازی و کارگردانی مجدد کات سینها و نقاط مختلف دنیای بازی و واکنش ذرات ریز مواد به تعامل بازیکن تنها بخشی از بهبودهای گرافیکی این بازی نسبت به سه گانه اصلی هستند.
بازی Mass Effect که در سال 2007 عرضه شده است، بیشترین تغییرات را نسبت به دو قسمت بعدی خواهد داشت. رابط کاربری این بازی بازطراحی شده و هر سه نسخه از یک رابط کاربری یکپارچه استفاده خواهند کرد. سازندگان علاوه بر بهبودهای متعدد، با حذف برخی از ویژگیهای بازی اصلی، تغییرات جزئی در برخی از محیطهای این بازی ایجاد کردهاند. برای مثال، دیوارهایی که در بازی Mass Effect معمولا جلوی آسانسورها قرار داشتند، از تمامی محیطهای بازی حذف شدند. این دیوارها وظیفه کم کردن نیاز موتور بازی به بارگزاری تمام بافتهای محیط هنگام ورود بازیکن را داشتند و با توجه به قدرت سخت افزاری نسل جدید، وجود این دیوارها، که علاوه بر طولانی کردن مسیر حرکت بازیکن جلوه بدی هم به طراحی محیطها میدادند، غیرضروری است. تغییرات این چنینی در بسیاری از محیطهای بازی اعمال شدهاند و این دیوارها تنها یک نمونه از تفاوتهای محیط بازی Mass Effect Legendary Edition با قسمت اول این مجموعه است.
زمان بارگزاری محیطهای مختلف یک نقشه که معمولا در آسانسورها سپری میشد هم کاهش چشم گیری خواهد داشت و بازیکنان میتوانند به انتخاب خود، زمان حضور در آسانسور را کاهش دهند و سریعا به مقصد مورد نظر خود وارد شوند.
رابط کاربری منوی کوله پشتی و منوی ساخت شخصیت هم به روز رسانی شدهاند. مقایسه آیتمها با یکدیگر و دسترسی به آنها در منوی کوله پشتی بسیار سادهتر شده است و در هر سه بازی یکپارچه خواهد بود. منوی ساخت شخصیت هم در بازی Mass Effect Legendary Edition از گزینههای بسیار بیشتری برای ساخت چهره شپرد بهره میبرد و با بازیهای نقش آفرینی امروزی قابل مقایسه است. این تغییرات در ساخت شخصیت نسخه اول بسیار بیشتر از دو نسخه بعدی هستند و حالا میتوانید با خیال راحتتری شپرد ساخته شده در قسمت اول را به بازیهای بعدی انقال دهید.
تغییرات دو بازی Mass Effect 2 و بازی Mass Effect 3 علاوه بر بازسازی کامل بافتهای گرافیکی، تنها به بهبود نورپردازی و بازتاب نور و تصاویر روی سطوح مختلف خلاصه میشود و تغییرات به خصوصی در طراحی محیطها و گیمپلی این دو بازی ایجاد نشده است. این تغییرات در بازی Mass Effect 3 به کمترین میزان خود رسیدهاند و استودیو Bioware در نسخه باز سازی شده این بازی، غیر از جایگزین کردن بافتهای گرافیکی بازی اصلی با بافتهای 4K، تغییرات چندانی در طراحی بخشهای مختلف این بازی ایجاد نکرده و به برطرف کردن باگهای پرشمار این بازی بسنده کرده است.
علاوه بر بهبودهای گرافیکی و تغییرات جزئی محیط بازی، بعضی از بخشهای گیمپلی نسخههای اصلی مانند مراحل سوار بر Mako و مکانیکهای کنترل این تانک نفربر بازسازی شده است. نسخه بازسازی شده Mako مانند نسخه اصلی احساس سبک بودن را به بازیکن منتقل نمیکند و بدون دلیل از سطح زمین جدا نخواهد شد. در کنار اعمال بهبودهای ذکر شده، تغییراتی مانند اضافه شدن یک شتاب دهنده (Booster) هم روی Mako جدید اعمال شده است.
شرکت EA با بازی Mass Effect Legendary Edition تلاش زیادی برای به دست آوردن دل طرفداران قدیمی و جذب مخاطبان جدید میکند و علاوه بر بازسازی کامل سه نسخه اصلی، اخیرا تمامی محتویان نسخههای ویژه دو بازی Mass Effect 2 و بازی Mass Effect 3، محتوای مخصوص طراحان هنری، موسیقی متن بازی Mass Effect و ترک جدیدی که برای بازی Mass Effect Legendary Edition ساخته شده را به صورت رایگان در اختیار بازیکنان قرار داده است. در کنار این محتویات، یک منوی ساخت تصویر زمینه هم برای این بازی طراحی شده است که کابران میتوانند تصویر زمینه و یا باکس آرت مورد علاقه خود را با استفاده از شخصیتها و مکانهای محبوبشان از این مجموعه طراحی کنند.
بازی Mass Effect Legendary Edition، شامل سه نسخه اصلی سری بازی Mass Effect و تمامی محتواهای قابل دنلود آنها (غیر از Pinnacle Station بازی Mass Effect) خواهد بود و در تاریخ 14 می (24 اردیبهشت) برای رایانههای شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر خواهد شد. این بازی از طریق قابلیت Backwards Compatibility روی کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس، با کیفیت تصویر 4K و 60 فریم بر ثانیه قابل تجربه خواهد بود.