یکی از مهمترین بخشهای سری بازی Mass Effect پایان بندیهای متفاوت آن با توجه به انتخابها و اعمال بازیکنان است. تصمیماتی که بازیکن در طول بازی میگیرد تا حدودی مسیر Paragon (ممتاز) یا Renegade (خائن) داستان را مشخص میکنند، اما در نهایت این تصمیمات پایانی داستان هستند که بیشترین تاثیر را روی پایان بندی داستان میگذارند. اگر بازی Mass Effect: Legendary Edition را از اولین قسمت آغاز میکنید، باید بدانید که تمامی تصمیماتی که از اولین نسخه این مجموعه اتخاذ میکنید در آینده تاثیر گذار خواهد بود و در دو بازی بعدی هم تاثیر این تصمیمات را خواهید دید.
همان طور که اشاره کردیم، تصمیمات بازیکن در جریان داستان بازی مسیر Paragon یا Renegade بودن شپرد را ترسیم میکنند و در نهایت یک تصمیم گیری بزرگ نهایی، مسیر آینده داستان بازی را در دو قسمت بعدی مشخص میکند. قسمت اول این مجموعه، تنها دو پایان بندی مختلف دارد که انتخاب آنها در جریان نبرد نهایی بازی بر عهده بازیکن قرار داده میشود. در ادامه این مطلب به نحوه رسیدن به آنها و تاثیرات این پایان بندیها روی قسمتهای بعدی اشاره میکنیم.
برای جلوگیری از لو رفتن داستان بازی Mass Effect 1 از خواندن ادامه این مطلب پرهیز کنید.
نجات شورای سیتادل
اگر در نبرد نهایی بازی تصمیم به نجات اعضای شورای سیتادل (Citadel) بگیرید، نیروهای اتحاد کهکشانی روی محافظت از سفینه Destiny Ascension، که حامل اعضای شورای سیتادل است تمرکز میکنند و در نهایت در انجام این امر موفق میشوند.
در سکانس اختتامیه بازی، اعضای شورای کهکشانی از طرف تمامی نژادهای کهکشان از شپرد قدردانی میکنند. این قدردانی در مسیر Paragon به صورت عمومی و در مسیر Renegade به صورت خصوصی و مخفیانه انجام میشود. در نتیجه اعمال قهرمانانه شپرد، نژاد انسانها هم صاحب یک صندلی در شورای کهکشانی سیتادل میشود و تصمیم گیری نهایی برای انتخاب عضو انسان این شورا، بر عهده شپرد گذاشته میشود تا از بین فرمانده اندرسون (Anderson) یا سفیر انسانها در سیتادل یعنی دانل اودینا (Donnel Udina)، گذاشته میشود. این انتخاب نهایی هم مسیر خوب یا بد بودن پایان را مشخص میکند. انتخاب اندرسون بیشتر در راستای مسیر Paragon است و انتخاب اودینا به معنی انتخاب پایان Renegade بازی است. البته این انتخاب تاثیر آن چنان بزرگی روی بازیهای بعدی مجموعه نمیگذارد و تنها تاثیر آن تفاوت فرد صاحب صندلی شورا در بازی Mass Effect 2 است.
مرگ اعضای شورا/تمرکز روی فرمانده ریپرها
در نظر داشته باشید که هر دو حالت ذکر شده یک نتیجه را در پی دارند، اما مرگ اعضای شورا امتیاز Renegade را افزایش میدهد و تمرکز روی Sovereign یا همان فرمانده ریپرها، امتیاز Paragon شپرد را افزایش خواهد داد.
انتخاب هر یک از دو گزینه بالا، باعث تمرکز و حمله نیروهای اتحاد کهکشانی به فرمانده ریپرها و بی توجهی به درخواست کمک سفینه Destiny Ascension، که حامل اعضای شورای سیتادل است، خواهد شد. در نهایت، سفینه مذکور توسط نیروهای Geth از بین میرود و تمامی اعضای شورای سیتادل کشته میشوند.
در سکانس اختتامیه بازی، شپرد با اندرسون و اودینا ملاقات میکند و در نهایت تصمیم میگیرند تا شورای جدید سیتادل را به فرماندهی انسانها بنا کنند. در صورتی که امتیاز Paragon بالایی داشته باشید، شورای جدید از تمامی نژادهای کهکشان و به فرماندهی انسانها تشکیل میشود. در صورتی که امتیاز Renegade بالایی داشته باشید، تمامی اعضای شورای جدید از نژاد انسان خواهند بود. در نهایت شپرد تصمیم خواهد گرفت تا از میان اندرسون و اودینا، یکی به شورای کهکشانی وارد شود. این تصمیم هم تاثیر چندان بزرگی در آینده داستان بازی نمیگذارد و مانند تصمیم نهایی گزینه «نجات شورای سیتادل» عمل خواهد کرد. این پایان بندی باعث افزایش اختلافات میان دیگر نژادهای کهکشان و نژاد انسان میشود و در بازی Mass Effect 2 شاهد خشم دیگر نژادها از انسانها و درگیریهای جدید شپرد خواهید بود.
شما کدام پایان را ترجیح میدهید؟ اگر بازی Mass Effect را تمام کردهاید، پایان بندی انتخابی خود را با ما به اشتراک بگذارید.