با توجه به نحوه پایانبندی بازی God of War و موفقیت بینظیر این بازی، هیچ شکی در ساخته شدن ادامهای برای داستان آن وجود نداشت. با وجود اینکه هنگام نمایش تیزر بازی God of War: Ragnarok در رویداد معرفی پلی استیشن 5، هیچ اطلاعاتی اعم از نام، تاریخ انتشار احتمالی، پلتفرمهای مقصد یا حتی یک فریم از آن نمایش داده نشد، طرفداران بازی میدانستند که این عنوان قطعا یک بازی خونین و عظیم خواهد بود که ماجراجویی کریتوس و اتریوس را وارد مرحله بسیار هیجان انگیزی خواهد کرد.
پس از گذشت یکسال از رونمایی از بازی God of War: Ragnarok، اولین تریلر گیمپلی این بازی منتشر شد و برای اولین بار بازیکنان را با شخصیتهایی مانند تیر (Tyr) و انگربودا (Angrboda) آشنا کرد. البته در بازی God of War به تاثیر تیر، ایزد جنگ نورس، در اتفاقات گذشته این دنیای اساطیری اشارات زیادی شده بود، اما او در این بازی مرده فرض میشد و مدتها بود که هیچکس او را زنده ندیده بود. از طرفی، بازی God of War هرگز اشاره مستقیمی به انگربودا نمیکند، اما تقریبا قطعی است که او در یکی از سکانسهای این بازی با کریتوس و اتریوس ملاقات کرده است؛ بدون اینکه آنها متوجه این ملاقات شوند. با وجود اینکه این دو شخصیت برای اولین بار در تریلر گیمپلی بازی God of War: Ragnarok معرفی شدند، در داستان قسمت اول هم حضور نسبتا پررنگی داشتند. نقش بسیار مهم این دو شخصیت در داستان این بازی، نشان میدهد که همه اتفاقات داستانی بازی God of War Ragnarok در گذشته برنامه ریزی شده بودند و استودیو Santa Monica پیش از انتشار بازی God of War برنامه ریزی برای پایان این داستان جدید را هم انجام داده بوده است.
رده بندی سنی بازی God of War: Ragnarok در کره جنوبی مشخص شد
اما غیر از دو شخصیت بالا که احتمالا در کنار کریتوس و اتریوس خواهند بود و نه درمقابلشان، شخصیتهای مهم و تاثیرگذار دیگری هم قرار است در بازی God of War: Ragnarok حضور داشته باشند. ثور (Thor) که در انتهای بازی God of War در رویای اتریوس ملاقاتش کردیم و اودین، تنها شخصیتهایی هستند که پیش از این مشخص بود که قرار است در مقابل کریتوس قرار بگیرند و حالا رسما حضورشان در بازی God of War: Ragnarok تایید شده است. با توجه به اینکه این بازی قرار است آخرین قسمت از این مجموعه در دنیای نورس باشد و داستان کریتوس و اتریوس را در این جهان به پایان برساند، انتظار میرود که شخصیتهای بسیار بیشتری از جهان اساطیری نورس در بازی حضور داشته باشند، اما هنوز حضور هیچ شخصیت مهم دیگری غیر از اودین، ثور، تیر و انگربودا در این بازی تایید نشده است.
حتی اگر شرایط بالا هم برقرار نبود و اطلاعاتی از داستان و شخصیتهای بازی God of War: Ragnarok نداشتیم، باز هم انتظارات از این بازی به عنوان یک قسمت اصلی از این مجموعه بسیار بالا میبود. اما هدف این بازی برای پایان دادن به داستان تازه آغاز شده کریتوس و پسرش اتریوس در دنیای اساطیری نورس، که بهنظر میرسید میتواند داستانهای بسیار بیشتری برای تعریف کردن داشته باشد، میزان انتظارات از این بازی را دوچندان بیشتر کرده است.
وقتی استودیو Santa Monica سال گذشته تایید کرد که بازی God of War: Ragnarok قرار است آخرین قسمت از این مجموعه در جهان نورس باشد، بسیاری از طرفداران این مجموعه در شوک فرو رفته بودند. بهنظر میرسید که جهان نورس میتواند تا سالها میزبان کریتوس و ماجراجوییهای او و پسرش باقی بماند. شش بازی God of War در دنیای اساطیری یونان باستان جریان داشتند و طرفداران این مجموعه تصور میکردند که دنیای اساطیری نورس هم برای سالهای طولانی میزبان این بازی خواهد بود. اما استودیو Santa Monica حتی قصد ندارد که این مجموعه جدید را در یک سهگانه تمام کند و بازی God of War: Ragnarok، بهعنوان دومین قسمت از این مجموعه که در دنیای نورس جریان دارد، داستان کریتوس در نورس را به پایان خواهد رساند.
بازی God of War: Ragnarok امسال منتشر خواهد شد
با توجه به همین موضوع و بهخاطر اینکه کریتوس احتمالا بههمراه اتریوس دنیای اساطیری نورس را ترک خواهد کرد، سوالات بزرگی در رابطه با این بازی در ذهن طرفداران شکل گرفته است. برای مثال، یکی از این سوالات این است که خط داستانی بازی God of War: Ragnarok چقدر طولانی خواهد بود؟ این بازی قرار است سوالات بسیار زیادی که در قسمت اول مطرح شدند را پاسخ دهد و علاوه بر نمایش دوران زمستان عظیم (Fimbulwinter)، تمام ماجرای آخرالزمان رگناروک که در آن تمام ایزدهای نورس کشته میشوند را هم نمایش دهد. روایت تمام رویدادهای مذکور در یک بازی، بسیار سخت و چالش برانگیز خواهد بود و قطعا به زمان زیادی برای روایت داستان نیاز خواهد داشت.
سری بازی God of War اصلا با چنین شرایطی غریبه نیست. پیش از این هم بازی God of War 3 یک داستان عظیم، چه از لحاظ مقیاس و چه از لحاظ محتوا را بهاتمام رسانده بود و حالا استودیو Santa Monica میتواند دو درس بزرگ از ساخته قدیمی خود برای پیشبرد داستان بازی God of War: Ragnarok بگیرد. سرعت روایت و عظمت اتفاقات داستانی. سرعت روایت داستان قطعا یکی از بزرگترین چالشهای تیم سازنده برای ارائه تمام محتوای رگناروک خواهد بود. عظمت اتفاقات هم که همواره یکی از مهمترین ویژگیهای سری بازی God of War بوده و این بار هم میتواند به کمک سازندگان بیاید.
بهتر است ابتدا درباره عظمت وقایع داستان صحبت کنیم. از اولین بازی God of War تا نسخه 2018 این مجموعه، بزرگی و عظمت اتفاقات داستانی و رشد دائمی آنها در هر قسمت، یکی از مهمترین نقاط تمایز این مجموعه بودهاند. بازی God of War روی پلی استیشن 2 به هیچ وجه عنوان کوچکی محسوب نمیشود و نبردهای عظیم و حماسی متعددی دارد که در زمان خودش تقریبا بیمانند بودند. اما وقتی به قسمتهای بعدی این سهگانه نگاه کنیم، میتوان پیشرفت شدید مقیاس اتفاقات را بهوضوح مشاهده کرد. بازی God of War 2 آنچه را که قسمت اول پایهریزی کرده بود به بهترین شکل ادامه داد و پس از آن هم بازی God of War 3 همهچیز را به اوج رساند. با وجود رشد دائمی مقیاس عظمت اتفاقات، سرعت بزرگتر شدن آنها همواره حفظ شد و وقتی که در ابتدای بازی God of War 3 ارتش تایتانهای عظیم الجثه را در حال حمله به کوه الیمپوس مشاهده میکنیم، میتوانیم با اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند ارتباط برقرار کنیم. مانند اتفاقاتی که قرار است در رگناروک رخ دهد، بازی God of War 3 هم تمامی ایزدهای بزرگ و کوچک دنیای یونان باستان را از دم تیغ گذراند و کار کریتوس را با یونان باستان تمام کرد. البته انتظار نمیرود که در رگناروک هم مقیاس همه چیزی بزرگتر از قبل شود، اما با توجه به وسعت اتفاقاتی که قرار است در آخرالزمان رگناروک رخ دهد، انتظار داریم که باس فایتهای متعدد و نبردهای حماسی زیادی را در این بازی تجربه کنیم.
از طرف دیگر، هیچ کس انتظار ندارد که کریتوس در بازی God of War: Ragnarok رفتاری مشابه بازی God of War 3 داشته باشد. او حالا به فردی کاملا متفاوت تبدیل شده و مانند گذشته تمام فکر و ذکرش انتقام خون خانوادهاش نیست. او به فردی تبدیل شده که میلی به دخالت در بازیهای همیشگی ایزدها ندارد و میخواهد که به دور از تمامی این داستانها، زندگی آرامی را در کنار فرزندش سپری کند. البته با توجه به اتفاقاتی که در قسمت اول رخ داد، انجام چنین کاری برای کریتوس غیرممکن شده است. اگرچه او همچنان مخالف کشت و کشتار مرسوم میان ایزدهاست و تمام تمرکز خود را روی محافظت از فرزندش و تربیت درست او گذاشته است، اما ایزدهای نورس هرگز او را راحت نخواهند گذاشت و کریتوس را مجبور به مبارزه و حفاظت از فرزندش خواهند کرد. کریتوس هرچقدر هم برای آموزش اتریوس تلاش کند و او را به صلح جویی و عدم تکرار اشتباهات خودش دعوت کند، نمیتواند کاملا او را از شر ایزدهای نورس دور نگه دارد و قطعا مجبور به رویارویی با آنها خواهد شد. در کنار این رویارویی اجتناب ناپذیر، خود اتریوس هم که حالا از ریشههای خود باخبر است، خشنتر و مغرورتر از قبل رفتار میکند و بهدنبال رویارویی با ایزدهای نورس است. علاوه بر درگیریهای درونی اتریوس، کریتوس هم ممکن است با مشکلات شخصیتی جدیدی در این بازی مواجه شود. او همچنان در مقابل رها کردن خشم درونش مقاومت میکند و بعید است که مانند آخرین قسمت از سهگانه، با خواست خودش تمام ایزدهای نورس را از دم تیغ بگذراند؛ مگر اینکه اتفاق غیرمنتظرهای رخ دهد و او کنترل خود را از دست بدهد.
صرف نظر از نحوه رفتار کریتوس و اتریوس در این بازی، آنها قطعا با بسیاری از ایزدهای نورس که بهخاطر کشته شدن بالدر به دنبالشان هستند، مبارزه خواهند کرد. به همین دلیل است که بازی God of War: Ragnarok باید نسبت به سرعت مراحل و پیشرفت داستان بسیار هوشمندانه عمل کند. حالا که قرار است این بازی پایان دهنده دنیای اساطیری نورس باشد، قطعا شاهد سکانسهای مهم و باس فایتهای فراوانی در این بازی خواهیم بود. اگر قرار باشد اودین هم مانند زئوس، آخرین باس فایت بازی باشد، از بین بردن پشت سر هم ایزدهای نورس و رسیدن به اودین پس از طی کردن یک مسیر طولانی و طاقتفرسا، میتواند چینش قابل قبولی برای باس فایتهای بازی باشد. اما با توجه به نحوه روایت داستان در بازی God of War ، چنین اتفاقی قطعا در بازی God of War: Ragnarok رخ نخواهد داد. بازی God of War 3 تعداد بسیار زیادی باس فایت بزرگ و طاقت فرسا داشت که به دلیل هم تعداد زیاد، هیچ کدام از آنها شخصیت پردازیای که لیاقتش را داشتند دریافت نکردند. با وجود اینکه تمام داستان این بازی در انتقام کریتوس از ایزدهای یونان باستان خلاصه شده بود و داستان بازی جزئیات و پیچیدگی خاصی نداشت، بهخاطر تعداد زیاد باس فایتها، فرصت زیادی به هیچ یک از این باسها و دیگر شخصیتها فرعی برای خودنمایی و شخصیت پردازی بیشتر داده نشد و تقریبا هیچ یک از آنها شخصیت پردازی عمیقی نشدند. با توجه به رویه جدیدی که سازندگان بازی God of War برای روایت داستان و شخصیت پردازی همه شخصیتهای بزرگ و کوچک داستان در پیش گرفتهاند، قطعا شاهد چینش باسهای بازی مانند بازی God of War 3 نخواهیم بود و احتمالا باز هم تعداد باسهای معقول (قطعا بیشتر از قسمت قبلی) اما با شخصیت پردازی عمیقتر را در بازی God of War: Ragnarok مشاهده خواهیم کرد.
البته، بازی God of War نشان داد که استودیو سانتامونیکا قصد ندارد که دقیقا از داستانهای اساطیری نورس پیروی کند و با تغییرات اندکی در آن، داستان خود را روایت میکند. این موضوع احتمال عدم پیروی این استودیو از داستانهای اساطیری نورس در آخرالزمان رگناروک را افزایش میدهد و به همین دلیل ممکن است تصورات ما از آنچه در این بازی اتفاق خواهد افتاد با اتفاقاتی که تیم نویسندگان بازی God of War: Ragnarok برای این عنوان نوشتهاند، متفاوت باشد. بسیاری از شخصیتها مهمی که قرار است نقشی کلیدی در رگناروک ایفا کنند هیچ حضوری در قسمت اول این بازی نداشتند و حتی نامشان هم در گوشه و کنار جهان بازی دیده نشد. به احتمال بسیار زیاد، کریتوس یک روایت کاملا جدید از آخرالزمان رگناروک را رقم خواهد زد. احتمالا عملی کردن بخش بزرگی از اتفاقات مهم رگناروک، برعهده کریتوس گذاشته خواهد شد و بسیاری از ایزدها و شخصیتهای مهم این آخرالزمان در بازی حضور نخواهند داشت.
با وجود اینکه بازی God of War سرنخهای زیادی برای اتفاقات آینده ارائه میکند، هیچ یک از آنها پاسخ دقیق و قطعیای به سوالات بیشماری که در ذهن بازیکن ایجاد شدهاند نمیدهند و بعضا سوالات جدید و غیرقابل پاسخ تازهای را هم در ذهن کاربر بهوجود میآورند. با توجه به اینکه بازی God of War: Ragnarok قرار است آخرین عنوان از این مجموعه در اسکاندیناوی و جهان اساطیری نورس باشد، قطعا پاسخ این سوالات را در بازی خواهیم گرفت. تنها باید امیدوار باشیم که استودیو سانتامونیکا بتواند علاوه بر پاسخ به سوالات بیشمار بازیکنان، سرعت روایت داستان و مبارزات بزرگ بازی را هم حفظ کند و مانند قسمت اول یک تجربه فوق العاده را خلق کند.
بازی God of War: Ragnarok در سال 2022 برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.